Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:56

russel schreef:
Hoe test ik bij dit soort zadels of het zadel past, is dat op dezelfde manier als bij de duitse en engelse zadels?

Nee, niet hetzelfde want ze liggen niet op dezelfde plaats.
Zie de eerste paginas of ´zadel´ op mijn site.

Anoniem

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:01

Ok, is het zinvol om een nog niet beleerde anda meteen met een spaans of zoals ik nu ook zie zuid amerikaanse zadels te beginnen? Zijn die bomen aan te passen? Hoe doen ze dat als het paard meer bespierd raakt, werken ze dan met bontjes?

Ik dacht eerst een 2e handa wintec en na een jaar een mooi barok zadel te kopen, wat is wijsheid...hoeveel verschil zit er in een zadel van 800-900 euro en wat ik gisteren zag bij dag van het iberische paard, zelfs 2100 tot 2500 euro.......is dat alleen leer of zijn die bomen veel beter?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:46

Waarom zou je van een wintec (=engels?) naar een barokzadel gaan? Is weer een andere manier van rijden.. Ik weet niet of je jezelf daarmee een plezier doet... :)

Mja... kwaliteit, merk, handwerk en maatwerk betaal je natuurlijk...

Hier is er wel prijsvermelding... Geen idee wat je voor die prijzen koopt...
http://www.sycamorecreeksaddles.com/tereque.html

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:19

russel schreef:
Ok, is het zinvol om een nog niet beleerde anda meteen met een spaans of zoals ik nu ook zie zuid amerikaanse zadels te beginnen? Zijn die bomen aan te passen? Hoe doen ze dat als het paard meer bespierd raakt, werken ze dan met bontjes?

Ik dacht eerst een 2e handa wintec en na een jaar een mooi barok zadel te kopen, wat is wijsheid...hoeveel verschil zit er in een zadel van 800-900 euro en wat ik gisteren zag bij dag van het iberische paard, zelfs 2100 tot 2500 euro.......is dat alleen leer of zijn die bomen veel beter?

Dit soort vragen deels al beantwoord, deels logisch en deels zo enorm afhankelijk van paard en ruiter...
Ga overigens wel met Yole mee in dat Wintec naar Barok wel een behoorlijke overgang is... voor jezelf maar ook voor een jong paard dat opeens een andere belasting/balansverdeling op zijn rug krijgt.

Maar een poging:
* is het zinvol om een nog niet beleerde anda meteen met een spaans of zoals ik nu ook zie zuid amerikaanse zadels te beginnen? Hangt van het paard af, hoe (snel) je hem gaat beleren en wat je gaat doen... Ene paard zal veel veranderen andere veel minder.
* Zijn die bomen aan te passen? Ik ken deze zadels niet, maar heb het idee dat jij in het algemeen spreekt? Ik gok dat deze bomen niet aan te passen zullen zijn, vergelijkbaar met nagenoeg alle western en McClellan zadels
* Hoe doen ze dat als het paard meer bespierd raakt, werken ze dan met bontjes? Als paarden volwassen worden zie je vaak 2 dingen gebeuren: 1: ze krijgen meer schoft. 2 ze kijken meer spieren en meestal minder vet (dat laatste vooral aangenomen dat het paard netjes werkt en niet teveel te vreten krijgt). Vaak loopt dat redelijk in elkaar over al zie je soms wel een piek in een of ander. Hier in Nl zie je overigens dat dat minder in verhouding blijft en dat een volwassen paard OF veel breder (dikker?) OF veel smaller (hoge schoft KWPN-ers dan weer vaak) is dan ervoor. Bij twijfel altijd eerder een wat breder zadel nemen en met verstand met vulspul werken, en over het algemeen werken bontjes dan niet zo....
hoeveel verschil zit er in een zadel van 800-900 euro en wat ik gisteren zag bij dag van het iberische paard, zelfs 2100 tot 2500 euro.......is dat alleen leer of zijn die bomen veel beter? Ga er maar vanuit dat alles beter is, boom, leer, het werk, vaak betaal je ook wel voor een naam.... Maar grofweg kan je wel stellen dat een duurder zadel ook een beter zadel is

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:42

russel schreef:
Hoe test ik bij dit soort zadels of het zadel past, is dat op dezelfde manier als bij de duitse en engelse zadels?

Dit soort, bedoel je dan de Zuid-Amerikaanse? Dus een zadel met panelen?
De enige manier om te zien of zo'n zadel past, is eerst en vooral de kale boom op de rug van het paard leggen. Van zodra er leder omheen is, kan je niet meer objectief oordelen.
De boom moet perfect op je paard passen, anders kan er heel veel mis gaan. Een pad kan en mag geen foutjes verdoezelen, als de bars niet helemaal passen: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EJVK88PR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4GAR6XHX.jpg
Als het leder eromheen gemaakt is, dan leg je de scan op de onderkant van het zadel:http://3.bp.blogspot.com/-wb30el5K-xU/TtNfgQa-H0I/AAAAAAAAAPI/skkt46KE0_M/s1600/bb27c707be.png
Deze manier geeft het beste resultaat, anders is het maar gissen...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:47

Maar ook dan is het bij een paard in ontwikkeling (zij het een jong paaard, maar kan ook een paard dat gaat werken in een andere soort discipline) een momentopname...
100% passen is afhankelijk van een heel stabiel management (huisvesting, voer, werk, gezondheid, hoeven ect)... Zodra er teveel veranderd zie je vaak dat het paard ook veranderd...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:05

Moragh schreef:
Maar ook dan is het bij een paard in ontwikkeling (zij het een jong paaard, maar kan ook een paard dat gaat werken in een andere soort discipline) een momentopname...
100% passen is afhankelijk van een heel stabiel management (huisvesting, voer, werk, gezondheid, hoeven ect)... Zodra er teveel veranderd zie je vaak dat het paard ook veranderd...

Inderdaad, maar ze vroeg hoe het passen gebeurt. Ergens moet je een indicatiepunt hebben. Dat het paard verandert, is weer een ander verhaal :D
Als je al begint met een niet-passend boomzadel, ben je nog verder van huis...
Blijven checken is de boodschap. Daarom is die equiscan zo handig (en veel geld hebben om dat allemaal te kunnen betalen :D )...

NB: daarom is de Malibaud ook zo verrekt handig, de boom is wat je ziet

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:03

russel schreef:
Ok, is het zinvol om een nog niet beleerde anda meteen met een spaans of zoals ik nu ook zie zuid amerikaanse zadels te beginnen?

Lees eerst het toic eens door.
Het is niet zomaar een ander zadel maar ook een andere rijstijl welke dat zadel ondersteunt.
Er rijden veel ruiters met incompatibele stijl en zadel. Daar worden noch zij noch hun paard gelukkig van.
Dat stáát allemaal al uitgelegd dus je kan het simpel nalezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:12

Cambiar schreef:
De boom moet perfect op je paard passen, anders kan er heel veel mis gaan. Een pad kan en mag geen foutjes verdoezelen, als de bars niet helemaal passen:

Bij de V-boom met veerblad klopt dit. Dat ligt nl. óp de schouderbladen.
A-la-brida is iets minder kritisch en de steppe-types nog minder; die liggen óp het draagvlak.
Met name bij de laatsten is het vulspul wel degelijk én een noodzaak én een compenseerder.
De CorrecTor is ook een goede oplossing.

Het is belangrijk dat het zadel niet te smal is, de paneelvorm compatibel met het draagvlak en dat het de ruiter op de goed plek zet.
Bij ´engels´is dat fundamenteel anders omdat tbv een gebruiksdoel een compromis gesloten wordt met optimale plek.

Het probleem van op de groei is niet zo groot, met vulspul/CorrecTor oplosbaar, wanneer paarden pas belast zouden worden wanneer dat kan :)*
Het is dus eigenlijk een onderwerp over verkeerd bezig zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:06

Huertecilla schreef:
A-la-brida is iets minder kritisch en de steppe-types nog minder; die liggen óp het draagvlak.
Met name bij de laatsten is het vulspul wel degelijk én een noodzaak én een compenseerder.

Dat is ook mijn ervaring.
Zal eens iets zeggen om iedereen te doen schrikken.
En vooraf ook al mijn excuses aan de nieuw-verkopers :P

Ik durf ondertussen (na een tiental zadels over even veel jaar, waarvan de meerderheid gekocht 'om het eens te testen' en weer doorverkocht) ook rustig een zadel kopen over internet met als enige info het boomtype en de maat, en als het over iets niet-gestandaardiseerd gaat, een tekening van een paar doorsnedes. En ik vind het helemaal niet zo moeilijk om te bepalen of dat gaat passen of niet.
Wat betreft zadeltesthobby.. als je een goed tweedehands zadel koopt wat juist geprijsd is, kan je dat na proberen en beslissen of je het al dan niet gaat houden, voor even veel $ of € weer door verkopen. Zo lang als je goeie kwaliteit (dat is wel belangrijk, best handwerk) zadels koopt, en ze ondertussen ook mooi in orde houdt (of verbetert), is dat een object wat zijn waarde tweedehands goed bewaard. Je moet alleen geen haast willen hebben.
Ik heb hier een Wade-western en de Malibauds die niet meer weg gaan, en wat verder nog in en uit waait is gewoon voor het plezier van het bijleren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:35

Bandida schreef:
Ik durf ondertussen ook rustig een zadel kopen over internet met als enige info het boomtype en de maat, en als het over iets niet-gestandaardiseerd gaat, een tekening van een paar doorsnedes. En ik vind het helemaal niet zo moeilijk om te bepalen of dat gaat passen of niet.

*\o/*

Waarbij voor de halflezers de kanttekeningen gemaakt moet worden, zucht :roll: , dat;
- het hierbij om type bomen gaat die ontworpen zijn om op de bovenzijde van de anatomische meest verantwoorde zadelplek te liggen en
- de maatvoering aan de ruime kant genomen wordt en
- het bij ´engelse´ bomen NIET van toepassing is!

Citaat:
Zo lang als je goeie kwaliteit (dat is wel belangrijk, best handwerk) zadels koopt, en ze ondertussen ook mooi in orde houdt (of verbetert), is dat een object wat zijn waarde tweedehands goed bewaard. Je moet alleen geen haast willen hebben.

Zo heb ik onze Malibaud Ecuyers zonder aarzelen gekocht. Jij helemáál met die prijs :j Daar kan je gewoon forse winst op maken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:40

Huertecilla schreef:
Daar kan je gewoon forse winst op maken.

Winst bestaat alleen na verkoop..dat is een virtueel gegeven want ik doe die toch niet meer weg, zelfs als hij uit gebruik is ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 10:45

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:
Daar kan je gewoon forse winst op maken.

Winst bestaat alleen na verkoop..dat is een virtueel gegeven want ik doe die toch niet meer weg, zelfs als hij uit gebruik is ;)

Zadelkunst in de woonkamer <3

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 10:47

Huertecilla schreef:

Ja, mooi dekje er bij..klaar :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:06

Cambiar schreef:
De boom moet perfect op je paard passen, anders kan er heel veel mis gaan. Een pad kan en mag geen foutjes verdoezelen, als de bars niet helemaal passen:

Citaat:
Bij de V-boom met veerblad klopt dit. Dat ligt nl. óp de schouderbladen.

Als de bars de lijn van de rug niet volgt, dan heb je zo wie zo een probleem. Ik heb enkele kale McClellanbomen op de rug gelegd van m'n paard (eigendom van een kennis die een atelier heeft in Nederland en die oa McClellans aanpast (volledig uit elkaar halen en terug aanpassen), naast het maken van Gaucho zadels:http://www.atelier-centaur.nl/) en je kon mooi zien wat paste en wat niet.
Rockt de McClellanboom teveel (de bars te bol voor de rechtere rug), dan gaat het zadel zo wie zo schommelen in galop, ook met een corrector eronder (was het probleem met de Malibaud forty op de rug van mijn paard helaas).
Een zadel mag zo wie zo niet op de schouderbladen liggen. http://www.paarden-blaadjes.nl/harnachement/img-zadel/zadel-zijkant.gif, ook niet deze met een veerboom. Die moet achter de schouderbladen liggen, anders ben je heel verkeerd bezig!
Citaat:
Het is belangrijk dat het zadel niet te smal is, de paneelvorm compatibel met het draagvlak en dat het de ruiter op de goed plek zet.

Inderdaad, een zadel met panelen heeft geen dikke kussens en er moet gewerkt worden met vulspul.
Juist omdat een zadel op het draagvlak ligt, moeten de bars de lijn volgen van de rug.

Citaat:
Bij ´engels´is dat fundamenteel anders omdat tbv een gebruiksdoel een compromis gesloten wordt met optimale plek.

Inderdaad.

Citaat:
Het probleem van op de groei is niet zo groot, met vulspul/CorrecTor oplosbaar, wanneer paarden pas belast zouden worden wanneer dat kan :)*

Ik had het hier over westernzadels en dat Zuid-Amerikaans zadeltje waar Russel naar vroeg, niet over de Malibaud. Die laat inderdaad meer marge over voor de groei omdat het bovenop de rug ligt en de takken niet zo ver over de schouders komen. Een McClellan boom is niet hetzelfde als een westernboom, die heeft ook een kleiner draagvlak dan een westernboom.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:28

Cambiar schreef:
Rockt de McClellanboom teveel (de bars te bol voor de rechtere rug), dan gaat het zadel zo wie zo schommelen in galop, ook met een corrector eronder (was het probleem met de Malibaud forty op de rug van mijn paard helaas).

1. Dat kan je los passend niet zo simpel beoordelen.
2. Afhakelijk van opleidingsniveau van paard onder het zadel en de ruiter erop heeft de rug in de verschillende gangen een andere vorm. Het type steppezadel is daar een compromis bij op de minst vormkritische plek (bovenop) met vulspul en tegenwoordig de *\o/* CorrecTor.

Beiden is al tig keer uitgebreid gepasseerd.

Citaat:
Een zadel mag zo wie zo niet op de schouderbladen liggen. http://www.paarden-blaadjes.nl/harnachement/img-zadel/zadel-zijkant.gif, ook niet deze met een veerboom. Die moet achter de schouderbladen liggen, anders ben je heel verkeerd bezig!

Dat is incorrect.
Daar is nu net die V met veerblad voor bedácht :)*
Die áchter de schouder leggen is 8)7
Dat is nu net het cruciale verschil tussen gewichtverdelende panelen en een V-met-veerboog op kussens.
Dat menig zadelfiguur er niet veel van begrijpt kan ik niet helpen.
Wederom is dat meermalen gepasseerd dus van nog eens uitleggen wordt het niet duidelijker.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:38

Wordt die veerboom dan OP het schouderblad geplaatst? Hemeltjelief, wat een dierenmishandeling is dat zeg.
HC, mag ik uw mening vragen aub, ik geraak er maar niet aan uit, vandaar al dat zoekwerk.
Zou jij dit durven riskeren op het paard:
http://www.youtube.com/watch?v=r_IP40h5S_Q&feature=endscreen&NR=1
Wat ik me al die tijd afvraag en maar niet aan uit geraak, rockt dat zadel nu of wiebelt de equiscan (in de vorm van de rug van m'n paard) gewoon omdat het vooraan iets te breed is?
Indien het vooraan te breed is, dan wiebelt de scan inderdaad en ligt dit niet aan de rock in de bars. Dat zou wellicht opgelost kunnen worden met een corrector (die ik hier ook heb liggen met alle shims erbij)
Gaat het niet, dan kan ik dit probleem afsluiten, maar ik twijfel nog steeds...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:47

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Ja, mooi dekje er bij..klaar :D

Die brokaten en satijnen waar ik mee rij zijn nieuw zó mooi.

Hier een model-opbouw incl. satijnen vulspuldingus.
Eerst de drukpiek-afvlakker en flextoevoeger voor de gangverschillen:
Afbeelding
Dan een extra laagje vulspul in oog-wil-ook-wat-uitvoering:
Afbeelding
Afbeelding
Tot slot het zadel erop:
Afbeelding

Hier twee andere opbouwen welke ik met handoplegging gezegend heb :P
De achterste is een McClellan Orthoflex met +:)+ ´te lange´ panelen welke met het zadel/ruiter op de juiste plek óver de schouderbladen liggen zodat die soepel onder de flexpanelen kunnen grijden.
Het voorste is de Sabanero McClellan op een Mattes schaappad op een Corrector. Wederom de Corrector bewust ´te´ ver naar voren opdat zadel/ruiter op de juiste plek op dit extreem korte paardje kunnen zonder extreem korte panelen = te hoge druk.
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:51

Cambiar schreef:
Wordt die veerboom dan OP het schouderblad geplaatst?

Ja (zucht).

Citaat:
Hemeltjelief, wat een dierenmishandeling is dat zeg.

Nee, dat hoeft niet.

Het dient simpel een ander doel met lagere stuwkracht.

Het probleem onstaat pas wanneer de makers/passers/gebruikers geen benul hebben.
Dat is levert een probleem op met alle zadels en alle rijstijlen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:59

Cambiar schreef:
Wat ik me al die tijd afvraag en maar niet aan uit geraak, rockt dat zadel nu of wiebelt de equiscan (in de vorm van de rug van m'n paard) gewoon omdat het vooraan iets te breed is?

Daar kan ik niets over zeggen:
- ik heb niet gezien hoe het paard gevraagd is om te staan bij de vormbepaling
- ik weet niet hoe het opleidingsniveau van paard en ruiter is

Een groot probleem is wederom Het Kukel.
Zo lang de betrokken niet door hebben dat spieren alleen maar kunnen sámentrekken en de rug dus bolt door de buíkspieren en de spieren bóven de ribbenkast/ in de lendenen als bij een hangbrug kunnen werken, is het een onbegonnen verhaal.
Bij aangetrokken buikspieren is de geometrie van de ruggengraat en spieraanhechting van de rugbespiering totáál anders dan indien niet. Het effect van samentrekken van de rugbespiering is navenant anders.
Het effect op de vormverandering is groot.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:06

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:

Daar kan ik niets over zeggen:
- ik heb niet gezien hoe het paard gevraagd is om te staan bij de vormbepaling
- ik weet niet hoe het opleidingsniveau van paard en ruiter is

Een groot probleem is wederom Het Kukel.
Zo lang de betrokken niet door hebben dat spieren alleen maar kunnen sámentrekken en de rug dus bolt door de buíkspieren en de spieren bóven de ribbenkast/ in de lendenen als bij een hangbrug kunnen werken, is het een onbegonnen verhaal.
Bij aangetrokken buikspieren is de geometrie van de ruggengraat en spieraanhechting van de rugbespiering totáál anders dan indien niet. Het effect van samentrekken van de rugbespiering is navenant anders.
Het effect op de vormverandering is groot.

De passer had het ook over de buikspieren, dat paard nu nog een hangbuikje heeft omdat het niet getraind is, maar als de spieren nog meer aanspannen van de buik, de lijn van de rug nog zal veranderen en het zadel nog meer zal 'rocken' en dus het probleem nog zal vergroten.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:19

Citaat:
Wat betreft zadeltesthobby.. als je een goed tweedehands zadel koopt wat juist geprijsd is, kan je dat na proberen en beslissen of je het al dan niet gaat houden, voor even veel $ of € weer door verkopen. Zo lang als je goeie kwaliteit (dat is wel belangrijk, best handwerk) zadels koopt, en ze ondertussen ook mooi in orde houdt (of verbetert), is dat een object wat zijn waarde tweedehands goed bewaard. Je moet alleen geen haast willen hebben.
Ik heb hier een Wade-western en de Malibauds die niet meer weg gaan, en wat verder nog in en uit waait is gewoon voor het plezier van het bijleren.

Das waar, maar je mag idd geen haast hebben... een goed zadel doe je niet weg, dus die komen niet frequent aanwaaien...
Vraag creëert het aanbod natuurlijk.... Wat hier 2de hands in de aanbieding is, is voor 95% engels en western... en 5% andere... En laat waar onze voorkeur naar uitgaat nu net ergens tussen die 5% zitten, en dan liefst nog aan een gunstig prijsje... :P

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 13:28

yole schreef:
Citaat:
En laat waar onze voorkeur naar uitgaat nu net ergens tussen die 5% zitten, en dan liefst nog aan een gunstig prijsje... :P

Voor mij een deel van de charme.. maar heel af en toe duikt er iets op 'ergens' wat én interessant is én een van mijn paarden gaat passen én binnen mijn zadelhobbybudget zit, én knal op de goeie aankoop-verkoop waarde zit :D

emma525

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:45

Wat leuk al die mensen zonder engels zadel. Ik weet niet of het telt, maar ik ga een cavaleriezadel laten opknappen. Al een oud ding van voor de 2de wereld oorlog. Maar ziet er nog goed uit.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:57

Dat telt... als je een foto plaatst mag je meedoen... :+ :D