Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:25

Anoniem schreef:
Fredt, de gewone of prolite?

Ik heb een gewone leren en wil ook graag weer een gewone :) .

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 21:49

Ik zie dat de prolite inmiddels ook in het bruin leverbaar is.
Voor de juiste maat meet ik dus van gesp tot gesp,die maat bestel ik dan,en tel ik er nog 15 cm bij op tot het uiteinde vd singel?

Sjarett

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 13:56

Fredt, ik heb een 75cm maar dan een gewone. Die is maar een maand of drie gebruikt en toen was hij te kort. Heb nu voor die merrie een 85.
Mijn andere paarden lopen met een 65.
Ik zou op zich best willen ruilen, maar is jouw singel nog zacht. Ik heb er veel in gebruik en er is zoveel verschil in hardheid, ik wil er niet nog een harde bij hebben.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:28

car0linee schreef:
Zijn hier ook mensen die een wat buikig paard hebben/ singelgroeve ver naar voren hebben en die gebruik maken van een prolite singel? Helpt het ook bij stabiel liggen van het zadel en trekt het het zadel niet naar voren?

Ik rij nu met een leren, anatomisch gevormde kentaur singel. Erg fijne singel alleen ligt de singelplek van mijn merrie ver naar voor waardoor haar zadel bij hele rare sprongen de neiging heeft naar voren te schuiven. Dus nu op zoek naar een andere singel zodat dit probleem hopelijk opgelost kan worden :)

Ik heb een vrij rond paard en ik heb een Prolite. Met een ander zadel ging het al beter (zadel was eerst te smal), maar ook met de Prolite schuift ie naar voren. Ik rij nu altijd met een antislip matje onder mijn gewone dekje. Daarmee blijft ie goed liggen.
Mijn paard is nog geen 5 en heeft nog weinig schoftontwikkeling. Daarbij dus die brede rug en het rondgeribte, dan blijft het zadel schuiven.
Anti-slipmatje heb ik voor ongeveer 10 euro bij Agradi gekocht.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:39

car0linee schreef:
Zijn hier ook mensen die een wat buikig paard hebben/ singelgroeve ver naar voren hebben en die gebruik maken van een prolite singel? Helpt het ook bij stabiel liggen van het zadel en trekt het het zadel niet naar voren?

Ik rij nu met een leren, anatomisch gevormde kentaur singel. Erg fijne singel alleen ligt de singelplek van mijn merrie ver naar voor waardoor haar zadel bij hele rare sprongen de neiging heeft naar voren te schuiven. Dus nu op zoek naar een andere singel zodat dit probleem hopelijk opgelost kan worden :)

Bij die van mij ligt het zadel erg netjes met de prolite, dus ben dik tevreden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:57

Ik heb sinds kort een prolite singel.
Ik heb het idee dat hij niet goed ligt bij mijn merrie..
Het breedste gedeelte van de singel dat tussen de voorbenen ligt hangt wat naar beneden aan de voorkant (de kant tussen de voorbenen) en er zit dus puntdruk op de achterkant van de singel. Dat voel ik ook als ik er met mijn hand onder ga.
De hele singel sluit dus niet aan tegen de buik, maar alleen de achterkant. Je zou juist denken dat een singel met optimale drukverdeling juist wel goed moet aansluiten op de buik.
De maat is verder prima en hij is lang genoeg (maat groter dan normaal).
Ik heb hierover gemaild naar epplejeck waar ik hem heb gekocht en zij gaan contact hierover opnemen met de leverancier.

Herkent iemand dit?

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 00:29

Volgens mij hoort dat....

Edit:
http://www.fairfaxsaddles.com
Als je op de home pagina blijft verandert de afbeelding, er komt ook een duidelijke foto van de singel, waarbij je kan zien dat de "punt" iets af hoort te steken...

Ben wel benieuwd naar de reden waarom, ik denk dat het met bewegingsvrijheid te maken heeft....

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:19

Setteli en Cardy, Bedankt voor jullie ervaring met de prolite. Ik ga het nog even in mijn achterhoofd houden. Zit te twijfelen tussen de prolite of een H singel van Wow. Maar even kijken of ik ze beiden ergens kan testen. In ieder geval bedankt voor jullie ervaringen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:45

car0linee schreef:
Setteli en Cardy, Bedankt voor jullie ervaring met de prolite. Ik ga het nog even in mijn achterhoofd houden. Zit te twijfelen tussen de prolite of een H singel van Wow. Maar even kijken of ik ze beiden ergens kan testen. In ieder geval bedankt voor jullie ervaringen!

Graag gedaan! Had voorheen bij diezelfde merrie een WoW curved singel (toen en nog steeds i.c.m. een WoW zadel) en qua blijven liggen merk ik geen verschil. Met de Prolite is merrie wel wat vriendelijker met aansingelen, heeft namelijk erge singelnijd.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 22:37

Def wat jij zegt had ik ook. En mijn merrie geageerde daarop erg geiriteerd. Ik heb hem terug gebracht

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:16

Ik heb ook de Prolite singel, had hem vorig jaar besteld en er was toen een lange levertijd. Toen ik de singel binnen kreeg stond mijn pony net paar maanden op rust i.v.m. zijn hoeven.

Nu sinds paar weekjes loopt hij weer top, dus pony opgepakt en natuurlijk aan de slag gegaan met de Prolite singel, hij reageerde totaal niet nijdig met aansingelen, dus helemaal top dacht ik! Maar met rijden schoof mijn zadel steeds helemaal naar links :? Was nog nooit eerder voorgekomen; vroeger zette mijn pony me juist liever op rechts dus dat zadel naar links schoof was erg vreemd, maar ik dacht zal wel komen door zijn scheefheid en dat hij een tijd heeft stil gestaan. Maar het werd maar niet beter.

Vandaag maar weer eens mijn oude singel eraan, een warempel zadel lag weer helemaal stabiel! Dat naar links schuiven gebeurt dus echt alleen met de Prolite singel, komt mensen dit bekend voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:18

Nee totaal niet :n , ik singel met deze singel niet eens echt strak aan en zadel blijft altijd perfect liggen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:26

Singel je wel even hoog aan of singel je aan 1 kant heel veel aan? Ik singel altijd meerdere keren aan beide kanten aan om geen scheefheid te krijgen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:28

Allebei precies op hetzelfde gaatje, beide kanten op gaatje 6. Dus dat is het niet.. Vind het echt heel vreemd!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:29

Maar hoe singel je aan? Ene kant 6e gaatje en dan de andere kant langzaam ook naar gat 6?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:48

Doe eerst beide kanten bij opzadelen op 5 dan zit hij vrij losjes, dan ga ik naar bak, stap nog rondje of 2 aan de hand en dan doe ik ene kant op 6 en andere kant ook op 6, daarna stijg ik op..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:16

Ik heb het idee dat mijn zadel ook wat meer schuift met de prolite inderdaad.
Ik heb nog geen antwoord van de leverancier. Ze willen dat ik foto's stuur van als de singel om het paard zit. Dat gaat dan lastig worden want als ze stil staat lijkt het alsof de singel aansluit. Als ze ermee loopt begint de voorkant pas te hangen. Ik probeer maar een filmpje te maken denk ik..

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:18

koetjeboe schreef:
Def wat jij zegt had ik ook. En mijn merrie geageerde daarop erg geiriteerd. Ik heb hem terug gebracht

Heb je de singel op je Arabier gehad?

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 19:14

Mijn fairfax singel ik zo los aan dat het zadel precies blijft liggen.
Als ze lopen kan je er gewoon onder de buik tussendoor kijken, maar het zadel blijft op zijn plek.
Ik ben er nog steeds heel tevreden over, hoewel ik het hard worden een groot min punt vind voor zo'n dure singel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 21:16

Mijn zadels zijn gestopt met schuiven sinds ik de Prolite heb.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:36

Ik heb niet het hele topic doorgelezen (114 pagina's ) maar zijn er onder de fairfax gebruikers ook mensen waarvan de singel ondanks goed onderhoud scheurtjes vertoond??

Ik heb een reclamatie gestuurd naar fairfax waarbij ik als antwoord kreeg dat er waarschijnlijk zadel zeep is gebruikt en dat daardoor het leer dus "aangetast" is.
Hij kan ter reparatie wel tegen betaling.
Dat ga ik dus niet doen. Ten eerste vind ik het belachelijk dat een singel van dat kaliber aankoopbedrag blijkbaar niet tegen zadel zeep kan. Normaliter gebruik je dat juist om tegengaan van zweet te verwijderen en hard worden van leer te voorkomen. Daarnaast ga ik niet nog meer geld uitgeven voor een singel die nog geen jaar oud is. Dus misschien zijn er meer lotgenoten? ?
Benieuwd wat jullie hebben gedaan of misschien wel garantie hebben gekregen? ?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 18:56

Def schreef:
Ik heb het idee dat mijn zadel ook wat meer schuift met de prolite inderdaad.
Ik heb nog geen antwoord van de leverancier. Ze willen dat ik foto's stuur van als de singel om het paard zit. Dat gaat dan lastig worden want als ze stil staat lijkt het alsof de singel aansluit. Als ze ermee loopt begint de voorkant pas te hangen. Ik probeer maar een filmpje te maken denk ik..

Dat iets afstaan voorkant hoort volgens mij? Mijne doet dat ook, toch schuift mijn zadel absoluut niet een bepaalde kant op.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:45

Marusch25 schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen (114 pagina's ) maar zijn er onder de fairfax gebruikers ook mensen waarvan de singel ondanks goed onderhoud scheurtjes vertoond??

Ik heb een reclamatie gestuurd naar fairfax waarbij ik als antwoord kreeg dat er waarschijnlijk zadel zeep is gebruikt en dat daardoor het leer dus "aangetast" is.
Hij kan ter reparatie wel tegen betaling.
Dat ga ik dus niet doen. Ten eerste vind ik het belachelijk dat een singel van dat kaliber aankoopbedrag blijkbaar niet tegen zadel zeep kan. Normaliter gebruik je dat juist om tegengaan van zweet te verwijderen en hard worden van leer te voorkomen. Daarnaast ga ik niet nog meer geld uitgeven voor een singel die nog geen jaar oud is. Dus misschien zijn er meer lotgenoten? ?
Benieuwd wat jullie hebben gedaan of misschien wel garantie hebben gekregen? ?

Even het topic teruglezen, je bent zeker niet de enige. Ik heb voet bij stuk gehouden en een nieuwe gekregen, dit zal waarschijnlijk ook met mijn leverancier te maken hebben.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:26

Ok, heb mijn leverancier ook weer gemaild hierover. Even kijken wat zij nou doet.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:35

Ik heb er meerdere in gebruik en op 1 na worden ze allemaal hard. Na ieder gebruik worden ze schoongeveegd met een zachte handdoek en ingesmeerd met ledergel van rapide. Een keer of twee a drie per week, dat ligt eraan hoeveel ze gezweet hebben spoel ik ze met warm water af en haal alle losse haren uit de naden.
Toch worden ze hard en gaan scheuren. Ik gebruik ze met heel veel plezier, maar ik heb nu voor ruim 1000 euro aan (harde) singels liggen en koop er geen nieuwe meer bij.