Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:33

Ik heb maat 36 en ben van plan maat pony aan te schaffen.

Toen ik begon met rijden heb ik jaren zonder zadel gereden. Hierdoor had ik een mooie onafhankelijke zit gekregen. De laatste jaren eigenlijk alleen maar met zadel gereden. Ik merk nu wanneer ik er zonder zadel op stap ik er bijna net zo snel weer af lig aan de andere kant :)
Ik zou graag weer die onafhankelijke zit terug hebben. Dit lijkt mij voor mijn paard ook fijner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:29

De maat pony is echt heel klein hoor. Misschien is maat paard met wrongen wel iets voor jou. Dan heb je de ruimte en de zekerheid van de wrongen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:53

Maat Pony is idd pietepeuterig. Ik vind de Premium Plus ook niet heel fijn vanwege die lage wrongen (en dat malle extra vak voor de losse pommel, dat voel ik) en de Iberica juist wel omdat die je benen niet dwingt, maar je wel op z'n plek houdt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 08:58

Buitenzinnig schreef:
Maat Pony is idd pietepeuterig. Ik vind de Premium Plus ook niet heel fijn vanwege die lage wrongen (en dat malle extra vak voor de losse pommel, dat voel ik) en de Iberica juist wel omdat die je benen niet dwingt, maar je wel op z'n plek houdt.

Ben benieuwd hoe dochter hem gaat vinden als ik dit zo lees. Ze heeft immers al ervaring met de Iberica...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 09:10

Jouw dochter is een Trekker gewend en dan zijn die wrongen prima - maar van Trekker vind ik persoonlijk ook de True Talent fijn, omdat daar geen wrongen aan zitten :o (überhaupt geen zweetbladen :+ )

Rijlaarsdam

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:03

ik heb maat pony van de pp, pas er prima in. heb toch maat 42.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 13:39

Serieus Kvika??? Goh? Ik vind hem zo klein..... :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:07

dat komt omdat jij zo groot bent. :P

klinkt alsof ie kleiner is dan de Iberica ?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:57

Ik ben ook niet groot idd. en heb mensen op mijn schaap gehad van maat 40 die dan weer eruit staken.. het ligt ook aan je kont denk?
geen idee.

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:03

Met maat 36 zul je goed in maat Pony passen, een vriendin van me met maat 38 rijd er ook gewoon mee.
Tenzij je misschien mega lange benen hebt, zul je misschien met het model zonder de lage wrongen beter uitkomen.
Voor de rest is het gevoel van model en zit gewoon persoonlijk, dus lekker proberen. Wordt nu nieuwsgierig betreft de Iberica, hihi...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:44

Hier ook een nieuwe fan! Christ Iberica maat warmbloed
Wat zit dat ding goddelijk zeg... echt genietennnn <3
Voor iedereen die twijfelt, het zit nog veel lekkerder dan je gedacht had ;)

Afbeelding
Eerste passen stap, toch even wennen allemaal. Maar ging al gauw heerlijk!

Dus sjabrak er onderuit, dat trekt toch wat strak over de schoft dan, Toen paste m'n dressuursingen ook nét eraan. En zelfs al een paar mooie pasjes draf #trots
Afbeelding

Ik heb overigens confectiemaat 38/40 (jeanswijdte 30) maar ik vind maat warmbloed wel fijn! Pony zou uiteraard ook kunnen maar dat is wel meer gesloten dan. Ik heb graag een vrije zit dus dit zit echt goed, alsnog meer dan genoeg steun!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:04

*\o/* Mooie foto's!!!

wil je me de mooiste mailen voor de site? :o

Het staat prachtig hoor :j
Dat het lekker zit, wist ik al :P

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:30

Mooie foto's, ziet er goed uit!
Hoe vindt je paard het?

Wat de maat betreft twijfel ik nog een beetje. Ik ben niet heel groot en heb ook geen lange benen. Met broeken pas ik nog vaak in kindermaatjes :D
Mochten er mensen foto's willen delen van hun Christ, dan zou ik dat helemaal niet erg vinden ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:38

Tjelley :
jokari schreef:
Afbeelding

zadeltje zit zalig. :j

voor wie een idee wil hebben van afmetingen : ik gok dat pony zowat 1m38 is, ik ben 1m71.

Iberica maat pony

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:42

Fantastisch! :D
Dat past mooi toch? Mooi kleurtje heeft de pony.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:36

Tjelley schreef:
Mooie foto's, ziet er goed uit!
Hoe vindt je paard het?
Wat de maat betreft twijfel ik nog een beetje. Ik ben niet heel groot en heb ook geen lange benen. Met broeken pas ik nog vaak in kindermaatjes :D
Mochten er mensen foto's willen delen van hun Christ, dan zou ik dat helemaal niet erg vinden ;)

Arjen vond het heerlijk! Hij is 4,5, maar 2 weken geleden gewoon voor de gein eens zonder zadel opgestapt. (vond ik toch wel een voorwaarde voordat ik dit erop zou leggen ;) )Meneer is de ontspanning in persoon (meestal) dus ik dacht, ach waarom niet... iets erop is iets erop. Nou dat ging ook prima! Draf vond hij nog een beetje gek maar moet zeggen dat er al een paar mooie passen bij zaten. Doorzitten deed ik nog niet zoveel op hem dus dan is dit nu ook wel moeilijk natuurlijk, maar we doen gewoon elke keer een paar passen en dan komt dat vanzelf wel goed. Arjen vond het verder prima en volgens mij ook wel lekker! Hij briesde nog twee keer dus was erg tevreden. Denk dat dit voor hem ook nog lekkerder is dan zonder zadel omdat de druk toch wel iets meer verdeel wordt, niet zoveel als bij een boomzadel maar altijd nog meer dan wanneer je er zo op zit.

Ik ben trouwens 1.75, broekmaat 38/40 en houdt van een vrije zit. Vandaar maat paard. Denk dat pony opzich ook wel zou gaan maar dan zit je nog wat meer opgesloten en zweetbladen zijn dan ook 5 cm korter en denk dat ik dit ook fijner vind. Maar als je korter benen hebt kan je natuurlijk prima de pony doen, dat lijkt me voor jou dan beter!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:08

Ik ben 1,75m met maat 36/38 en vind de Pony Iberica prima. Ron is 1,78 en heeft maat 52 (=42 damesmaat) en past ook in de Pony - dus het is denk ik net wat je lekker vindt?
Hier nog maar een keer mijn debiele promo filmpje met Ron te paard

en met mij er op

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:21

Afbeelding
Dus niet mega duidelijk te zien omdat het ook van de verkeerde kant is genomen,en mijn jas er over hangt.
maar om een beeld te geven.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 21:23

Afbeelding
dees is beter

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:21

Leuk om foto's te zien +:)+ Staat ook nog eens mooi op de paardjes :)
Kunnen de Christs trouwens tegen regen?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:23

Tjelley schreef:
Kunnen de Christs trouwens tegen regen?

ja hoor, ze zuigen, net als een echt schaap, lekker vol water en je sopt een end weg..... en hte duurt een paar dagen voor het weer droog is :+

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:26

Zorro, welke lengte banaansingel gebruik je? En hoe lang was de singel die je ervoor gebruikte? Want ik kan de maat die ik nodig heb niet zo goed inschatten... momenteel gebruik ik een van 60 cm (gewone singel), die krijg ik in eerste instantie net vast, maar dan kan ik hem nog best ver doortrekken.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:41

Bij mijn dressuurzadel heb ik nu een banaan van 60 cm. Bij de iberica gebruik ik er een van 80 cm. Iets korter had gekund, maar omdat Zorro nogal jojo't qua gewicht vond ik het prettiger om wat speling te hebben. Ik heb zelf geen last van de gespen als die wat hoger zitten, dus dit was voor mij geen probleem.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:43

weet je nog hoelang je gewone singel was bij de iberica?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:37

Dochter kun je met storm en wind niet tegenhouden. Op mijn vraag: Jouw Trekker of mijn Iberica? Kwam rotsvast het antwoord: Jouw Iberica. Dusde ingredienten van vandaag: Storm, lege buitenbak, frisse maar eerlijke pony, Iberica, geen stijgbeugels, wel cap, roze moonboots en dito jas... nou ja. Dat plaatje kennen jullie inmiddels wel. Klapperend plastick en een wegstuivende-en-tegelijk-zich-omdraaiende Kato: dochter zit en blijft zitten. Draven willen ze en galoperen die 2... Dus maar wel aan de longe (extra rem) en gaan met die pony na wat gedegen instapwerk. Volle wind in de manen, maar dat deert hen niks. In draf wordt flink geoefend in doorzitten, benen lang en achterover zitten. En een beetje sturen. In galop is vooral het achterover zitten en ontspannen belangrijk. En dat ging steeds beter tot echt een mooi ontspannen zit aan toe. Lesklant in de bak erbij dus even ruimte gemaakt en de longeerbak in. Pony wil racen en wordt jolig. Ik zie een bollende rug en dat koppie wat naar beneden gaat. Ik hou haar in, dochter zit nog steeds, en roep pony streng toe "NEEE Denk eraan!" ze staat direct bij me. Ik geef pony een preek: Er zit iemand OP je Gek! en dan mogen ze weer draven en galoperen. Was het de toon, waren het de woorden, schrok ze er zelf van? Geen idee, maar pony draafde daarna zoooooo keurig en de galop zooooo beheerst :) Daarna was ze dan ook klaar. Op een goed moment stoppen.

Al met al heeft dochter 30 minuten gereden waarbij ze 1 keer eraf gegleden is. Wedeom in galop, wederom op de rechterhand en wederom naar buiten gevallen. Daar hebben we dus wat extra aandacht aan besteed en blijven we doen want dat is duidelijk op dit moment het zwakke punt in de zit. Roze wangen, maar wat hebben we genoten met dit weer en deze heerlijke pony.

Die Iberica is het tot nu toe echt waard geweest.