Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:34

Cambiar schreef:
Ligamenten rekken, daar hebben ze in het Gravensteen van Gent wel leuke fitnesstoestellen voor }:) , sommige konden toch wel heel veel rek op het lichaam zetten....
Ik heb elke morgen flink wat pijn in m'n onderrug, hoe meer gespannen ik ben, hoe meer pijn.

Ik hoop dat die twee zaken niet met mekaar te maken hebben haha :D

Huertecilla schreef:
Kijk goed naar de geometrie van de onderstaande foto ander krijg je het perspectief niet mee.
Dit paard is 165 hoog op de kont. Het staat met de achterhoeven op de grond. De romp tegen de 45 graden omhoog.
Vanuit galop ´stapt´ hij hier onder een hoek tegen een verhoogde weg op.

:D Lag bijna van het brommertje toen, door de lens kijkend leek het wel alsof hij achterop wou springen..

Hier een prentje van een hele leuke blog.
Afbeelding
http://warhorsegazette.blogspot.com/201 ... style.html

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 00:07

Huertecilla schreef:
Ik heb zó geZzzzénnnd dat ik de sporen in mijn onderbroek had _O-
Dat was me Vaya con Dios wel.

Wat een verhaal! _O-

Toen ik enkele jaren geleden pas mijn malibaud gardian had, kon ik me niet inhouden die meteen te gaan showen en ter test aan te bieden bij een kameraad… Kom ik bij hem de weide op met het zadel in mijn handen, is hij nergens te vinden… Ik kijk eens om me heen door zijn paardenbestand en zie op een apart afgespannen stukje een merrie met spaanse roots staan. Ik dacht hmm… die past wel onder dit zadel… Ik pak het paard aan een touw mee tot aan de afspanning, gooi het zadel en mezelf erop en begin te stappen… beetje trippel hier trippel daar… mja, spaans zeker.. Een drafje dan maar, bochtje links bochtje rechts… Hmm, dit zadel zit toch echt wel goed op deze knol... Vervolgens stap ik terug vanwaar ik kom en zadel ik af. Op het moment dat ik het zadel terug in mijn handen heb, zie ik de kameraad van ver een sprintje inzetten met een vurigheid die ik niet van hem gewend ben, druk gebarend dat ik wat afstand moest nemen... Bleek dat het paard (dat bij nader inzien geen merrie maar een hengst was) nog niet zadelmak was... De golf van misselijkheid die me toen overviel, liet ook zijn sporen na... Enfin... om maar te zeggen dat "je weet niet wat je niet weet" ook zijn voordeel kan hebben…

Citaat:
p.s. weet jij of die docu via een soort van ´uitzending gemist´ ergens op het web te vinden is?
Zou die gráág zien. Wij zijn twee keer samen in midden Amerika geweest en dat waren achteraf gezien af en toe 8)7 avonturen. Zo´n docu zou veel terughalen en weer wat perspectief herinstalleren.

Het was een onderdeel van de documentaire reeks "Planeet Kuifje", duurde hooguit 15 min. maar plakt wel op mijn netvlies omdat het een paardrijcultuur is die binnen mijn referentiekader past. Het zou kunnen dat het via 'één' onder 'ooit gemist' terug te vinden is, maar dat is bij mijn weten alleen beschikbaar via de digitale platvormen van Telenet of Belgacom...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 01:11

Citaat:
Hier een prentje van een hele leuke blog.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het voor paard en ruiter vooral hoofdzaak was er ongeschonden over te geraken... Wat voldoende is uiteraard... Het ging hier niet om een wedstrijdje hoog-of schoonspringen...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:43

yole schreef:
Ik kijk eens om me heen door zijn paardenbestand en zie op een apart afgespannen stukje een merrie met spaanse roots staan. Ik dacht hmm… die past wel onder dit zadel… beetje trippel hier trippel daar… mja, spaans zeker.. Een drafje dan maar, bochtje links bochtje rechts… Bleek dat het paard (dat bij nader inzien geen merrie maar een hengst was) nog niet zadelmak was...

Afgezien van het feit dat het verschil tussen hengst en merrie toch duidelijk te zien is ( ;) ), is dit wel weer een illustratie dat een heel groot gehalte van paardrijden met je hoofd gebeurd!

Onbevangen erop geeft dus duidelijk zo weinig spanning dat ook de hengst het alt iets vanzelfsprekends vond!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:31

Moragh schreef:
Onbevangen erop geeft dus duidelijk zo weinig spanning dat ook de hengst het alt iets vanzelfsprekends vond!

Ja dat wil nog wel eens meevallen met een intensief sociaal (bedoel met paarden én mensen) gehouden koele kikker. Op Rayo ben ik op een avond ook gewoon opgestapt, gewoon in de tuin, in m'n werktenue en 'groene botten', op een of andere manier was het moment daar en die stelde zich daar ook niet echt vragen bij. Rondje gelopen, Rayo me mooi afgezet bij de kliefmachine waar ik mee bezig was, klaar.. paard weer los en verder werken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:33

Moragh schreef:
Afgezien van het feit dat het verschil tussen hengst en merrie toch duidelijk te zien is ( ;) )

Bij dat aspect kan ik me zelf ook niet echt een voorstelling maken, ik denk dat ik dat toch wel gezien had _O-

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:06

Bandida schreef:
Moragh schreef:

Ja dat wil nog wel eens meevallen met een intensief sociaal (bedoel met paarden én mensen) gehouden koele kikker. Op Rayo ben ik op een avond ook gewoon opgestapt, gewoon in de tuin, in m'n werktenue en 'groene botten', op een of andere manier was het moment daar en die stelde zich daar ook niet echt vragen bij. Rondje gelopen, Rayo me mooi afgezet bij de kliefmachine waar ik mee bezig was, klaar.. paard weer los en verder werken.

Zo is het bij mijn paarden ook ongeveer gegaan. Gewoon er op gaan zitten als alles goed voelt. Dat heeft ook geen enkel probleem gegeven. Gewoon opstappen en wegrijden. Geen bokken of wat dan ook. Voor mij was het vanzelfsprekend en zo kwam dat op mijn paarden denk ik ook over. Ze zijn gewoon nieuwschierig, willen graag samenwerken en spelen en hebben daardoor geen vluchtreactie als je op het juiste moment opstapt. Maar als ik dan bijvoorbeeld hier op bokt lees hoe het inrijden van sommige paarden gaat... ;( Echt om van te huilen. Dan vraag ik me wel eens af of de band met mijn paarden dan toch meer is dan ik dacht. Ik zie het als vanzelfsprekend. Maar is dat wel zo? Overigens ben ik dus zonder zadel met de paarden begonnen. Daarna met een Torsion boomlooszadel verder gegaan. (om toch weer enigszins richting het oorspronkelijke onderwerp te gaan.)

aikon

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:41

Ik kreeg half bokt over mij heen toen ik melde dat ik mijn, toen 5 jarige, nog niet had beleerd. Dan deed ik toch heel wat fout. Heb er nu wel een veel leuker paardje aan met laat beleren. En ja, ben er zonder spanning op gaan zitten, rondje stappen. Klaar. Overmorgen proberen we het weer. Nu na 5 maand laat hij wel temperament zien, langzaam aan is niks. :n (hij is erg in de breedte gegroeid in korte tijd, zit veel beter in zijn vel)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:28

aikon schreef:
Ik kreeg half bokt over mij heen toen ik melde dat ik mijn, toen 5 jarige, nog niet had beleerd.

Bíjna onwetend is al lesgevend koning in de ruiterwereld.
Een boek kunnen lezen is een disqualificatie hier op Bokt. Dan ben je elitair ruiter-onbenul want paardrijden kan je niet uit een boek leren.
Verder zijn feiten vreselijk onhandig want paardrijden is een gevoel....

:x

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:03

Citaat:

Het paard was een jaar of 5, had al behoorlijk wat grondwerk achter de kiezen en was zo goed als 'klaar' voor een zadel... Maar het korte ritje achteraf analyserend, waren er toch wel tekenen in zijn gedrag die, als ik wist dat dit de eerste keer was, door mijn toedoen idd ongetwijfeld zouden escaleren... (vandaar mijn misselijkheid achteraf) Bij het aansingelen trapte hij 1 keer naar de singel.. Ik dacht mja, een vliegje zeker. Toen ik erop ging zitten wat getrippel, aarzeling, beetje vooruit en achteruit, even diep door de achterhand en lichtjes met de voorbenen van de grond en dan.... niks... stilte... even opblazen... diepe zucht... en weg waren we in een rustig stapje... Vooral dat stukje van stilte en even opblazen had evengoed héél slecht kunnen aflopen... maar ik was op dat moment dus vooral het zadel aan't bewonderen en aan't genieten van het zalig weertje... :z

Citaat:
Afgezien van het feit dat het verschil tussen hengst en merrie toch duidelijk te zien is ( ), is dit wel weer een illustratie dat een heel groot gehalte van paardrijden met je hoofd gebeurd!

Zelfs het feit dat 'ze' afgezonderd van de kudde stond, deed bij mij geen belletje rinkelen... Mja, ik had vooral oog voor mijn nieuwe speelgoed denk ik... :o

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:14

ik kwam een heel leuk ouderwets kinder westernzadeltje tegen op marktplaats.
http://link.marktplaats.nl/555610942

vond het een heel grappig zadeltje. en dus een vermelding waardig.

dit is trouwens het artikel van patricia de cocq over doorzitten vs lichtrijden:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 9009006101

'In this study 13 female riders (mean age±SD 31±14.3 years, height 1.67±0.1 m, mass 62±5.6 kg) and two horses participated. One horse, 8 years old, 1.53 m in height at the withers and 451 kg, was ridden by 6 riders. The other horse, 24 years old, 1.63 m in height at the withers and 667 kg, was ridden by 7 riders. Riders were weighed using a scale before the measurements. Both horses were clinically sound and were ridden with their own saddle.'

dit zijn resultaten:
http://ars.els-cdn.com/content/image/1- ... 01-gr1.jpg

aan de ene kant goed dat er maar 2 paarden zijn gebruikt, aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat je slechter zit op een paard waar je voor het eerst opzit. er wordt in het artikel ook niets gezecht over hoe lang de ruiters kregen om aan het paard te wennen?

deze test zou beter zijn als ze ruiters gebruiken die regelmatig doorzitten/lichtrijden mèt hun eigen paard.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 16:46

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 18:02

PocoGaucha schreef:
deze test zou beter zijn als ze ruiters gebruiken die regelmatig doorzitten/lichtrijden mèt hun eigen paard.

Wat ze nu bewezen heeft is dat deze groep amazones niet kan doorzitten.

Als je dat wil extrapoleren dan komt er imo iets heel anders uit dan zíj suggereert :D

Volgende keer ook mannen die kunnen doorzitten, dan :)* zij het ook.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:57

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:32

Huertecilla schreef:
PocoGaucha schreef:

Wat ze nu bewezen heeft is dat deze groep amazones niet kan doorzitten.

Als je dat wil extrapoleren dan komt er imo iets heel anders uit dan zíj suggereert :D

Volgende keer ook mannen die kunnen doorzitten, dan :)* zij het ook.

En vrouwen die het correct geleerd hebben graag ook, om te zien wat leerbaar is :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 12:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:06

die ziet er mooi uit...
past helaas niet...

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:44

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 16:10

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:55

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-12 09:49

Cambiar schreef:
On-ge-lofe-lijk mooie zadeltjes...helemaaaal mijn ding!!

Heb jij ze toevallig als eens gemaild over de prijs?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:43

Neen, maar dat staat de prijs staat er bij sommige zadels wel bij heb ik gezien.
Ik zou ze zelf niet kopen, de afstand is te groot, ga geen zadel kopen waarvan ik de kale boom niet kan passen op mijn paard ;)
Ben nu bezig met een cursus en als je ziet wat er allemaal kan misgaan, brrr:
(enkele voorbeeldjes):
http://www.mijnalbum.nl/Album=XTQE8FNY

Ik vind ze enkel heel interessant voor m'n eigen ontwerp (die smalle twist in dat ene zadel vind ik ook heel interessant om te zien).
Die radio verwerkt in de zadeltassen vind ik ook fenomenaal, Yole :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:50

De colombiaanse zijn inderdaad gelijkend op de sabanero modellen, alleen soms wat luxer want minder voor de werkvloer.
Hier die van Zomer nog een keer:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:26

Hoe test ik bij dit soort zadels of het zadel past, is dat op dezelfde manier als bij de duitse en engelse zadels?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:32

Gaucho Goofy heeft ook wel een lekker zadel trouwens xD.