Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:30

@ Rais:
Citaat:
Jippie, vandaag mijn nieuwe, bruine multi binnen gekregen! Binnekort weer eens lekker mee gaan rijden!

Kan jij me zeggen welke maat jij nu hebt want als ik ooit ook een bruine wil hebben :+ dan weet ik niet de maat, ik vermoed Large Horse?

Ik heb hier een imitatie Multi Bridle liggen maar heb nu van Rais haar Multi Bridle hoofdstel overgenomen, niet omdat de imitatie niet beviel maar enkel en alleen omdat ik ook bitloos wil rijden en dat kan dus niet met de imitatie. De imitatie heeft dezelfde werking als de originele, die zal ik te koop gaan zetten. Wat wel opvalt is dat de origine versie kleiner valt dan de imitatie.

Rais

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:57

@ staroo
Het is inderdaad de large horse. Had een site gevonden waar de verschillende maten in cm op staan. Die jij nu hebt is ook large horse volgens de maten die daar op staan.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:03

Maar bij de imitatie van equiplay zitten toch ook riempjes e.d. bij om bitloos mee te rijden?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:05

Eerder was er een imitatie hoofdstel waarbij werd afgeraden bitloos te rijden, in elk geval gebruik als sidepull.
Dit kan met die van Equiplay wel omdat die een stevige nylon bevestiging heeft.
En ja, de riempjes om bitloos te rijden zitten erbij.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 15:16

Waar ik met het imitatie model geen last van had hebben we nu wel met de Multibridle, op de plek waar het ringetje zit op de neusriem, gaat de huid van mijn paard geirriteerd raken, ik denk dat het leer daar vanwege het ringetje wat verdikt is en daardoor irritatie geeft maar Renske heeft volgens mij weer andere wondjes, ik schrok er van toen ik het zag, neus dus in de zalf gezet en voorlopig maar een bontje om de neusriem gedaan, ringetje gaat er dus wel af want als ik dit heerschap ga longeren aan dit hoofdstel kan ik er vast 10 stuks van gaan inslaan, die scheurt hij zo aan flarden..
@ Renske: zou het helpen als je de mondhoeken van je paard invet met vaseline voor je gaat rijden? Ik doe het wel, als ik het niet vergeet tenminste, en dan blijven de mondhoeken wel soepel iig

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:31

staroo schreef:
Waar ik met het imitatie model geen last van had hebben we nu wel met de Multibridle, op de plek waar het ringetje zit op de neusriem, gaat de huid van mijn paard geirriteerd raken, ik denk dat het leer daar vanwege het ringetje wat verdikt is en daardoor irritatie geeft maar Renske heeft volgens mij weer andere wondjes, ik schrok er van toen ik het zag, neus dus in de zalf gezet en voorlopig maar een bontje om de neusriem gedaan, ringetje gaat er dus wel af want als ik dit heerschap ga longeren aan dit hoofdstel kan ik er vast 10 stuks van gaan inslaan, die scheurt hij zo aan flarden..
@ Renske: zou het helpen als je de mondhoeken van je paard invet met vaseline voor je gaat rijden? Ik doe het wel, als ik het niet vergeet tenminste, en dan blijven de mondhoeken wel soepel iig

Mijn paard had ook een kale plek op de het midden van z'n neus (onder de neusriem), en mijn hoofdstel had er geen ringetje op zitten.

Ik controleer voor en na het rijden. Voor het rijden vet ik in met vaseline (waarover ik niet zeker ben of het nou helpt of tegenwerkt), na het rijden gebruik ik stikstof/kamfer spiritus om de huid iets dikker te krijgen (althans, dat probeer ik).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 11:40

Renske_NW schreef:
staroo schreef:

Mijn paard had ook een kale plek op de het midden van z'n neus (onder de neusriem), en mijn hoofdstel had er geen ringetje op zitten.

Ik controleer voor en na het rijden. Voor het rijden vet ik in met vaseline (waarover ik niet zeker ben of het nou helpt of tegenwerkt), na het rijden gebruik ik stikstof/kamfer spiritus om de huid iets dikker te krijgen (althans, dat probeer ik).

Ik ben de micklem gisteren nog eens gaan bekijken in de winkel, om nog door te werken aan m'n zelfgemaakte. Ik schrok dat die ring zo uitstak door het kussen. Er moet zo wie zo een stukje leder tussen (tussen de bovenste laag leder en het kussen zoals hier aan m'n zelfgemaakte kaptoom:http://www.mijnalbum.nl/Album=DBWYPP46), zodat de ring de neus niet raakt. Mijn paarden hebben nog nooit last gehad op die manier. Dat is in feite heel belangrijk en ik vind het echt een ongelofelijk miskleun dat daar geen rekening mee gehouden werd. Het hoofdstel zou zo gezegd gemaakt zijn voor meer comfort voor het paard, maar dan gaat die ring gaan insnijden op de neus als je de neusriem dichtgespt....dat kan niet...
Ik vind het leder ook bijzonder stug.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:42

wow!! Cambiar maak jij die kaptoom puur voor jezelf?
Vindt `m er echt super mooi uitzien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 12:48

Ik vraag me af hoe strak mensen de neusriem doen, als ze zulke schuurplekken krijgen?
Ik heb de multi en gebruik hem met bit en bitclips om te rijden, aan de ring op de neus, al dan niet met bit, om te longeren en bitloos als sidepull om aan de hand te werken en heb nul last van schuurplekken, waar dan ook.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 13:17

Hier ook echt geen enkel plekje of ik hem nu als kaptoom, sidepull of met bit gebruik, ondanks dat mijn merrie een gevoelige huid heeft en al van meerdere hoofdstellen/halsters kale plekjes kreeg.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:43

Bij mij hing de neusriem los (drie vingers), dus daar zal t niet aan liggen. Het zal wel de pasvorm zijn. Of de afwerking.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:58

Ik heb ook geen enkel schuurplekje van het hoofdstel. ik heb er twee en met beiden gaan last!

Renske, te los kan ook niet goed zijn natuurlijk! dan gaat het juist schuren naar mijn idee...

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 17:36

Ik heb het op meerdere manieren geprobeerd en op elke manier krijgt hij wel ergens een wondje. Ik kan er gewoon niks mee; het past niet, los of vast.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:48

Oh wat ontzettend jammer!

anneweh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 11:54

Ik heb ook een Micklem multi bridle sinds een klein half jaar. Hij ziet er supermooi uit, heb al meerdere complimenten gehad over met name de vormgeving. Geen last van plekjes op zn huid door gebruik. Als ik hem als kaptoom gebruik dan doe ik hem wat strakker, anders schuift hij te veel. Jammergenoeg is het hoofdstel wel wat beschadigd op het leer bij het kaptoomringetje door de sluiting van die aan het touw zat als ik met hem aan de hand werk.
Ik vind de kaakriem wel wat kort; heb een welsh-cob en heb zelf een gaatje erbij gemaakt, ondanks dat ik een full-maat heb (heb eerder de testversie van het hoofdstel geprobeerd en deze was ook een full-maat. Was bang dat als ik een cob-maat naam de kaakriem helemaal te kort zou worden). Herkent iemand dit? Doordat ik maar een klein stukje kaakriem over heb, lijkt deze vrij broos te worden op de plek waar de gesp in het gaatje zit. Qua kwaliteit leer ben ik er dus nog niet helemaal uit. Vind het toch vrij stug en redelijk snel slijten op sommige plekken.
Heb ook de teugels erbij gekocht, supergrip, alleen laat de lijm al los aan de uiteinden van de teugels (dus waar ze vastzitten aan het hoofdstel). Dat soort kleine dingen doet me toch twijfelen aan de kwaliteit ervan.
Ik gebruikte hem eerst als kaakgekruiste optoming, toen als versterkte side pull en voor ik het wist reed ik met gewone side pull buitenritten (die van mij gaat er toch wel vandoor als hij dat wil!).
Voordelen zijn dat ik hem goed kan gebruiken om mee te rijden én als kaptoom. En hij is lekker licht en makkelijk aan te doen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:02

Ik heb twee Micklem hoofdstellen bij mijn paard, beide maat full.
Het valt me wel op dat de Multi een langere keelriem heeft dan de Competion. Dat scheelt zeker een paar centimeter.

Bij mijn vorige paard had ik ook een Multi en een Competion, maat cob.
Daarbij had ook de Multi een langere keelriem, die van de Competion. De Multi keelriem heeft een normale lengte, die van de Competion vind ik wat te kort.

Ik had de ringetjes van de Multi's er wel afgehaald en nooit last gehad van zere neuzen of schuurplekjes.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:12

Ik heb ook 2 micklems. Beide competitions...
Ik had 2 x een standrard horse besteld, maar 1 er van blijkt een large horse te zijn
Zelfs dat maakt niet uit voor mijn paard. geen last van schuurplekjes, met beiden hoofdstellen niet...

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 12:46

anneweh,Myca & Raja hebben jullie alle drie die van Horseware?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 14:05

ja, alletwee mijn hoofdstellen zijn de originele Horseware hoofdstellen :j

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 15:00

Ik heb ook twee originele Horseware Rambo Micklem bridles.
Die hoofdstellen bij mijn vorig paard waren ook originele Micklems.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 16:21

Ik denk er ook over om over te gaan op de micklem van horseware maar ik ben bang dat de kwaliteit me tegen gaat vallen als ik het zo hier en daar lees in dit topic. Ben nu gewend aan kieffer leer en kwaliteit en als deze micklems snel slijten en "goedkoop" aanvoelen en ongeveer hetzelfde kosten als een gemiddeld kieffer hoofdstel vind ik dat jammer. De ene roemt het hoofstel qua kwaliteit en soepelheid en de ander vindt het weer tegen vallen, daarom was ik benieuwd ook naar het type wat anneweh dan nu heeft.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:56

Ik heb ook Kieffer hoofdstellen gehad, maar daar doet de originele Micklem bridle niet voor onder.

Ik heb dan zowel die Kieffers als de Micklems voor gebruik wel eerst een uurtje onder gedompeld in de olie laten liggen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 18:57

Ik moest in t begin erg wennen aan de teugels. Verder was ik 'verknald' door Passier kwaliteit. (niet de die nu op de markt zijn voor E 150,-) :o De rede dat ik dit hoofdstel heb gekocht, is dat het zo'n doordacht model is voor t paardenhoofd. Kwaliteit bevalt me verders nog goed voor de 165 euro. Als je het goed onderhoud :o dan heb je een goed hoofdstel. Mn 'gewone' engels trenshoofdstel heb ik al ruim 14 jaar. Deze is van het merk imperial riding. Koste toendertijd denk ik rond de 70 gulden. Heb ik ook nog steeds.... Maar daar rij ik niet mee met mn jonge beestje. Die krijgt dr 'gewone' Micklem om. hi hi. Verders nog een stang en trens van Passier werkeloos op zolder liggen....

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 10:31

Ik ben wel benieuwd, wie er ook ervaring heeft met kale neusjes?
Mijn paard heeft een gevoelig huidje en heeft vrijwel altijd (ook voor de micklem) een bontje op zijn neus.
Nu heeft mijn haflinger het plots ook, terwijl ik een zachte hand heb en geen trekkende hand. Met bontje gaat dit super hoor!
Ik rijd trouwens bitloos met de micklem.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:11

[quote)

Ik vraag me af hoe strak mensen de neusriem doen, als ze zulke schuurplekken krijgen?[/quote]

De neusriem zit zeker niet te strak en bij het imitatie hoofdstel deed het probleem zich niet voor, nu heb ik er dus een bontje om gedaan en paardenneus heeft even de tijd gehad om bij te trekken omdat ik net van een lekkere break op Rhodos ben terug gekeerd, morgen gaan we weer aan de slag maar vertrouw er op dat het met het bontje beter zal gaan.