[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:18

Ja ik heb ook een Ghost geprobeerd en op een andere Welsh Cob rijd ik daar ook mee :) Maar op Gwen, gezien haar gangen, mis ik dan ook wat steun.

Hier met mijn wintec:

Afbeelding

Hier op de andere Welsh Cob, die is op de rug breder maar heeft weer minder ronde buik.
Afbeelding

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:53

Ik zit met een probleempje. Ik ben momenteel bezig om mijn zadel passend te krijgen. In eerste instantie had ik een Barefoot Cherokee voor hem aangeschaft. Allerlei spullen erbij aangeschaft om het passend en comfortabel te krijgen (singels, pommels, verscheidene testpads) lijkt dit toch niet het ideale zadel voor hem te zijn. Teveel zadel voor mijn mannetje zijn grootte, want de zweetbladen zijn immers aardig aan de maat. Nu heb ik gisteren de BF Arizona van mijn merrie gebruikt, en daar loopt hij beter onder aan de longeerlijn. Bij het andere zadel past een maat S pommel hem het beste. Deze laat de schoft mooi vrij. In mijn Arizona zit een standaard fork/pommel, een wat ouder model geloof ik. Deze is wit en voelt een beetje 'rubberachtig' (niet dat 'harde' fiberspul van de oude pommels). Deze laat helaas zijn schoft niet mooi vrij, en het zadel neigt naar voren te kantelen. Ik zou dus een maat S fork-pommel moeten hebben... maar die is er dus niet -O- Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen op lossen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:55

Zou extra inlagen op die plek kunnen helpen om het op te vullen? :)

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:59

Probeer anders eens of hij inderdaad goed ligt met een s-pommel in de Arizona? Ziet er niet uit, maar dan weet je het zeker.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:00

Dat kan ik nog eens proberen, kijken of het qua ligging uit maakt :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:01

Wat een prachtig paard Marit.
Ik kan op mijn haflinger met geen mogelijkheid rijden met een zadel dat geen A-zitting heeft. Torsion heeft geen kussens zeker hé ? Moet ik niet eens proberen, dat pikken mijn heupen gewoon niet. Lang leve Ghost. :D

Ghost-Kussens onder de Torsion fabriceren ? :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:08

jokari schreef:
Wat een prachtig paard Marit.
Ik kan op mijn haflinger met geen mogelijkheid rijden met een zadel dat geen A-zitting heeft. Torsion heeft geen kussens zeker hé ? Moet ik niet eens proberen, dat pikken mijn heupen gewoon niet. Lang leve Ghost. :D

Ghost-Kussens onder de Torsion fabriceren ? :)

Ja dat klinkt wel verleidelijk! Maar hoe ga ik dat doen? :D

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:24

MaritB schreef:
Zou extra inlagen op die plek kunnen helpen om het op te vullen? :)

Ik heb mijn dekje met dikkere memory foam inlages opgestuurd om op maat te maken voor het Arizona zadel, dus dat ga ik nog even uitproberen in combinatie met extra shimps onder de pommel :)
http://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-44 ... imps-12mm/

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:14

Hi Marit, heb je jouw Ghost al op haar gelegd? Als dat goed ligt kan je beide toch met de Ghost rijden of ben ik nou heel simpel :+? Verder geen idee, sorry!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 23:38

De Ghost is niet van mij ;-)
En ook daarbij gevoel dat ik beugels kort moet doen omdat Gwen zo enorm opgooit in draf :P en dan kom ik weer tegen wrongen aan, het is zo makkelijk nog niet :P

Zal blij zijn als dracht etc voorbij is zodat ze een 'echt' zadel kan krijgen :P

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 00:24

MaritB schreef:
De Ghost is niet van mij ;-)
En ook daarbij gevoel dat ik beugels kort moet doen omdat Gwen zo enorm opgooit in draf :P en dan kom ik weer tegen wrongen aan, het is zo makkelijk nog niet :P

Zal blij zijn als dracht etc voorbij is zodat ze een 'echt' zadel kan krijgen :P

Ahhh is ze drachtig <3!??!? Wat leuk!!
Maar dan weet ik het verder ook niet, sorry!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 05:56

MaritB het lijkt alsof het zadel te ver achterover kantelt waardoor je in stoelzit komt,waarschijnlijk door de te smalle pommel icm de lage cantle..Ik ken het gevoel en heb hier ook ervaren dat de standaard torsion pommel te smal was voor mijn paardje en dat zit niet lekker..Maar het is zo te zien een oud model die nog een plattere cantle heeft en dat versterkt nog eens het gevoel..Je kan als je paardje amper schoft heeft de pommel vullen met zacht materiaal om te testen wat het doet met de ligging en evt een bredere pommel of een zachte aanschaffen?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:00

@woepsie, jaaa

Pleiada, dank voor je post. Ik had inderdaad de pommel er uit gehaald waardoor het zadel al beter lag, wel voelde ik toen dat het zadel daardoor weer veel breder voelde.
Eerst had ik er even inlagen bij gedaan welke de pommel vrij laten (dus 4 kwart gevuld aan de achterkant om zadel te vullen.
Passen de BF pommels er in? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:28

Bonjoy schreef:
Ik zit met een probleempje. Ik ben momenteel bezig om mijn zadel passend te krijgen. In eerste instantie had ik een Barefoot Cherokee voor hem aangeschaft. Allerlei spullen erbij aangeschaft om het passend en comfortabel te krijgen (singels, pommels, verscheidene testpads) lijkt dit toch niet het ideale zadel voor hem te zijn. Teveel zadel voor mijn mannetje zijn grootte, want de zweetbladen zijn immers aardig aan de maat. Nu heb ik gisteren de BF Arizona van mijn merrie gebruikt, en daar loopt hij beter onder aan de longeerlijn. Bij het andere zadel past een maat S pommel hem het beste. Deze laat de schoft mooi vrij. In mijn Arizona zit een standaard fork/pommel, een wat ouder model geloof ik. Deze is wit en voelt een beetje 'rubberachtig' (niet dat 'harde' fiberspul van de oude pommels). Deze laat helaas zijn schoft niet mooi vrij, en het zadel neigt naar voren te kantelen. Ik zou dus een maat S fork-pommel moeten hebben... maar die is er dus niet -O- Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen op lossen?

De western Barefoots worden standaard geleverd met een L fork, dus je kan prima een maatje kleiner gaan en dan is het een fork maat M, die bestaat gewoon :)

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:11

MaritB schreef:
@woepsie, jaaa

Pleiada, dank voor je post. Ik had inderdaad de pommel er uit gehaald waardoor het zadel al beter lag, wel voelde ik toen dat het zadel daardoor weer veel breder voelde.
Eerst had ik er even inlagen bij gedaan welke de pommel vrij laten (dus 4 kwart gevuld aan de achterkant om zadel te vullen.
Passen de BF pommels er in? :)

Ik geloof wel dat er BF pommels in passen,maar heb zelf de zachte gebruikt dus weet het niet zeker..Misschien weet Pmarena dat wel?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:33

Durf ik niet te zeggen, echt kwestie van proberen :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:33

Ik heb een trekker pro arte gezien 350 incl verzenden.. Nog nooit op 1 gereden rij nu met een dressuurzadel

Vraag me af of de kniewrongen erg in de weg zitten..
En of er iemand is die er mee rijd

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:03

pmarena schreef:
Bonjoy schreef:

De western Barefoots worden standaard geleverd met een L fork, dus je kan prima een maatje kleiner gaan en dan is het een fork maat M, die bestaat gewoon :)

Oja joh!! Dat is de rode toch ideaal die maat heeft Paddy:)
Dacht dat het de grijze was. Maar top!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:07

pmarena schreef:
Bonjoy schreef:

Oh, bedankt voor de tip!! Dan ga ik die bestellen, hopelijk is dan het 'probleem' verholpen.

Fijn topic is dit! Je krijgt bij een vraag allerlei tips en oplossingen vanuit verschillende ervaringen :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:59

Bij de gekleurde pommels/ forken van de laatste jaren is grijs de maat M en rood de maat L.
Blauw is XXL.

Barefoots met pommel worden sinds jaar en dag standaard geleverd met M pommel.
Barefoots met fork met L fork.

Als het anders is dan staat het erbij in de omschrijving van de zadels, zoals de Madrid die wordt standaard met L pommel geleverd :j

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 15:58

Ik ben op zoek naar een semi/boomloos zadel en heb verschillende gevonden. Nu was ik benieuwd naar de kwaliteit van het leer van:
-Hidalgo
-Heather Moffet
-Star trekk dressuur
-Barefoot RWC dressage
Wie kan me daar meer over vertellen?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:24

Orrie_VBW schreef:
Ik ben op zoek naar een semi/boomloos zadel en heb verschillende gevonden. Nu was ik benieuwd naar de kwaliteit van het leer van:
-Hidalgo
-Heather Moffet
-Star trekk dressuur
-Barefoot RWC dressage

Het leer van de Hidalgo was wel redelijk kwam na intensief gebruik heel licht rinpeltje in het zweetblad.
Heb zelf een flexible inspiration (semi boomloos) Dat leer is echt super. Rijdt best intensief, springen, buiten en dressuurwerk. Hoef het zo goed als niet te onderhouden en get blijft als nieuw.

ik hoop over niet al te lange tijd mijn Heather moffet binnen te krijfen. Maar heb wel gekozen voor de synthetische variant.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:22

Hier wat foto's van mij Barefoot Arizona. Dakota had geen zin in poseren.
Op de wegloop foto zie je wel dat het zadel niet helemaal aansluit. Ik heb er een L fork in en HD inlages. Ik kan nog een platte hand tussen schoft en dekje doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:48

Orrie_VBW schreef:
-Hidalgo
-Heather Moffet
-Star trekk dressuur
-Barefoot RWC dressage

De Hidalgo's zien er prima uit, normale slijtplekken maar niet extreem. Leer is mooi van kwaliteit vind ik.

HM had ik de kunststof variant ervan, die vond ik zo zo, op het zweetblad kwamen er een soort bobbeltjes

de rwc was het leer echt heel dik van kwaliteit, wel iets stugger. hiervan kan ik niks zeggen op langere termijn daar ik het nooit echt gebruikt heb

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:24

Vraagje ,

Ik heb het idee dat mijn merrie eigenlijk tussen een M & L pommel inzit . De M hield het zadel van voren best hoog .
Nu de L laat t zadel wel zakken en ook ik heb geen last meer met de pommel
En lichtrijden . Maar ik kan wel heel makkelijk mijn platte hand ertussen door schuiven .
Ben natuurlijk gewend aan krapper liggende boomzadels en heb zelf altijd wel
Wat meer ruimte ge-eist daar .
Maar vraag me nu een beetje af of t bij boomloos zoveel ruimte mag zijn .
Mijn pommel
Ligt nu duidelijk lager als de cantle . Maar t zit vlak is mooi recht en t midden van t zadel ook . De beugelriemen hangen netjes recht af .
Maar dacht misschien moet ik iets van shims tussen de pad en zadel doen of iets bij de inlage doen .
Hoewel dat heel lastig zal zijn . Want met HD inlage zit de pad al heel vol .

En heeft iemand een idee of ik nog ergens leuke kleuren pad kan vinden die onder de Barry Dale passen .
Heb nl geprobeerd met m'n prolite pad vergelijkbaar met stevige inlage en een gewoon dekje . Maar dan missen we toch ruggen graad vrijheid althans we hebben niet genoeg dan .
Jammer van mijn mooie dekjes maar die gaan t internet wel op .
En dan hopelijk een kek kleurtje pad erbij