Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:03

kvika schreef:
Oh, wat pittige foto.

Ik heb zojuist mijn leren zadel te koop gezet. hij ligt toch maar te liggen, past helaas niet op mijn andere paard. dus dan maar weg.
Velzadel is zo favoriet dat die alleen nog maar wordt gebruikt.

Wat mis ik toch het "vind ik leuk" knopje :D

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 13:24

Hoi,

Ik ben doorgestuurd naar hier vanuit het boomloze zadels topic :)
Op dit moment ben ik in het bezit van een Barefoot Cheyenne, maar aangezien ik met mijn paard voornamelijk stap in het bos ben ik op zoek naar een "zadel" wat nóg comfortabeler zit.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Christ Bareback pad. Wordt dit ook wel Fellsattel genoemd? Of is dat alleen de Christ met wrongen en inlages?

Voor de stevigheid gaat mijn voorkeur uit naar die met wrongen, maar ik wil niet opgesloten zitten.
Verder heb ik het idee dat je door de wrongen meer naar achteren komt te zitten, terwijl ik (net als zonder zadel) liever wat meer naar voren zit.

Wie kan mij verder helpen? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:48

Joehoe Tjelley 8-) - wat wil je precies weten?

De Christ barebackpads MET inlagen worden Lamsvachtzadels genoemd (Fellsattel) Er zijn 4 modellen:
De Basic Plus zonder wrongen en met inlagen, de Premium Plus met wrongen en inlagen, de Iberica Plus met inlagen en de Butterfly, die standaard geen inlagen heeft, maar kan wel met besteld worden (Dan Butterfly Plus)
Het best lopende model is de Iberica - die heeft voor- en achterboogje, waardoor je stevig zit, maar heeft geen wrongen.
Meer informatie hier
en foto's (ook van andere producten, maar er staat veel Christ bij) hier
en een maf promo filmpje

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:03

Dankjewel Buitenzinnig :) Leuk filmpje. Dankzij het muziekje verwachtte ik iemand in harnas.

Maar door het voorboogje of de wrongen kom je niet meer naar achteren te zitten dan zonder?
Ik wil in ieder geval eentje met inlages en mijn voorkeur gaat uit naar de Basic Plus of Premium Plus.
Ik ga me er zeker verder in verdiepen :j De Iberica ziet er ook fijn uit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:13

Hahha - we vonden het leuk om het zo te maken. Als je op YouTube verder zoekt, zie je heel veel filmpjes van mensen op een Velzadel. :)

Nee, dat boogje zit erg vooraan op de pad en komt niet zo ver naar beneden dat het je been naar achteren duwt, bovendien is het zacht. Dat vind ik van de Premium Plus dan weer wel....
Bij de Basic Plus heb je niets voor of achter je....

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:27

Ik kwam op jou site de Libra bareback pad nog tegen en die ziet er ook comfortabel uit. Ook een mooie prijs.
Kunnen daar de heavy duty inlages van Barefoot in?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:36

Tjelley schreef:
Ik kwam op jou site de Libra bareback pad nog tegen en die ziet er ook comfortabel uit. Ook een mooie prijs.
Kunnen daar de heavy duty inlages van Barefoot in?

Ik denk wel dat die er in passen - heb het nog nooit geprobeerd. Maar qua kwaliteit weegt het niet op tegen een Iberica :o

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:57

Oke dat is goed om te weten :) Christ heeft nog steeds mijn voorkeur. Misschien dat ik straks gewoon de gok maar moet nemen.
Ben weer wat wijzer in ieder geval :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:36

Waarom is het een gok? Mits keurig, mag alles binnen 1 week retour :)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 16:42

Dat is mogelijk? :) Het wordt me steeds gemakkelijker gemaakt.
Ik wil toch eerst graag mijn huidige zadel verkopen...

Anoniem

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:38

De basic plus heeft wel iets achterin zitten. Het is alleen niet zo hoog als bij bijv de iberica. De premium plus zet je door de wrongen wel wat verder naar achteren. Ik heb nu gewoon een basic plus en de flinke schouders van mijn pony geven genoeg steun voor mijn bovenbeen.

Maar als je echt een zitje wil met een gesloten gevoel kan je beter voor een iberica kiezen.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:47

Juliette86 schreef:
De basic plus heeft wel iets achterin zitten. Het is alleen niet zo hoog als bij bijv de iberica. De premium plus zet je door de wrongen wel wat verder naar achteren. Ik heb nu gewoon een basic plus en de flinke schouders van mijn pony geven genoeg steun voor mijn bovenbeen.

Maar als je echt een zitje wil met een gesloten gevoel kan je beter voor een iberica kiezen.

Ik denk dat het de Basic Plus gaat worden, aangezien ik niet opgesloten wil zitten. Heb ook al wat duitse sites doorgespit en het is me nu allemaal wat duidelijker :)
Bedankt voor het meedenken!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 20:34

Leuk, straks weer een christ verslaafde hier rond posten.. :)

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:44

kvika schreef:
Leuk, straks weer een christ verslaafde hier rond posten..

Die kans is erg groot ja! :)

Ik heb nog wel een vraagje over de manier waarop de singel is bevestigd in een Christ bareback pad.
Wordt de druk goed verdeeld? Ik ga bij deze pad stevige inlages gebruiken, maar toch...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:10

Het is geen boomzadel - maar tussen singel en paardenrug zit 3cm vacht, 2cm inlagen en dik katoen... nooit te strak aansingelen en voel het zelf eens om je arm :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:25

Ik heb een FRA singel van elastiek. als ik gereden heb voordat ik afstap de singel controleer kan ik gemakkelijk mijn vingers er tussen stoppen.
Heb ook wel eens gehad dat mijn pony dacht de andere kant op te gaan, ik doormiddel van been en gewicht sturen. toen ze toch bleek te gaan luisteren en in eens mijn kant op ging ik bijna ging glijden.
(maar dat was ook extreem korte draai met een zeer lenige pony)
Zelf vindt ik het geen punt om minder strak aan te singelen. gewoon netjes op je paard blijven zitten.
( ooit iemand tegen mij gezegd dat je pas goed kan opstappen en rijden als je het zonder singel kan.)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:50

Ik kan het best zonder singel, maar dan wel mijn opstaphulpje er bij :+

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:49

Ik ben ook niet van het strak aansingelen. Het is soms gewoon eng hoe los hij zit na het rijden :D Mijn Barefootje blijft netjes liggen zonder geschuif.
Ik rij nu met een Thorowgood singel, die is ook elastisch en fijn in gebruik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:23

Dan lukt het met een Schaap ook wel :j

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:53

Ik heb al in het andere topic geschreven dat ik de Christ Premium Plus heb. Deze heeft mijn voorkeur boven de Basic omdat je niet zo in een stoeltjeszit komt te zitten, je been ligt beter. Achterkant gaat beetje vanzelf omhoog naar jouw maat, dus de lengte maakt niet zo heel veel uit, natuurlijk is voor de kleine paarden en niet al te grote konten wel de maat Pony en ik rijd mijn grote D en kleine E met deze maat. Het is een genot om er mee te rijden en mijn paarden zijn er blij mee. ;)
De Iberica heb ik geen ervaring mee helaas. Vind ze ook erg duur (geworden)!

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:01

Ik heb toch een beetje het idee dat de wrongen van de Premium Plus mij gaan storen, ondanks dat ze flexibel zijn. Wil graag mijn vrijheid wat zitpositie betreft houden. Een beetje het zonder zadel idee, waarbij je ook wat meer richting de schoft zit.
Wij doen alleen maar rustige ritjes, veel stappen. Zou ik daarbij de wrongen missen? Rij jij trouwens met of zonder beugels?

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:45

Ik hou ook van vrij zitten, daarom bevalt het barokke zadel me ook (weinig steun en vrij vlakke zit), maar ik heb wel graag mijn been wat beter gepositioneerd. Ik rijd erop met stijgbeugels, die je gewoon onderaan de ringen kunt bevestigen. Werkt goed, stoort niet. Maar je kunt ook gewoon zonder stijgbeugels rijden, wat je wilt. De mogelijkheid is er in ieder geval wel. En van alles wat ik hier heb aan zadels en nog heb, gaat er maar eentje nooit weg en dat is de Christ en ik heb echt megaveel geprobeerd. Ik ben dus echt een fan van de Premium Plus, geen idee hoe de andere zitten/voelen. Maar iedereen, die hier op de mijne heeft gezeten, vond het geweldig. Moet ik ook wel zeggen dat mijn paardje wel nogal eens wegschiet/schrikt, dus wel zo makkelijker als ik iets steviger zit, zelfs een vreugdebokje is makkelijk uit te zitten.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:54

Misschien dat ik ze dan toch beide maar moet testen met de tijd. Gelukkig is dat mogelijk bij Buitenzinnig :)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:16

Testen altijd doen als de mogelijkheid er is. Beter als kopen en weer moeten verkopen <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 22:00

Het hangt denk ik ook heel erg van je broekmaat en bekkenbouw af. Ik rij met maat 40 op een basic plus maat paard. Als ik kijk waar mijn bovenbenen van nature willen liggen (en dat is echt geen stoelzit) dan weet ik zeker dat de wrogen mij in de weg zouden zitten. Ik heb snel last van mijn onderrug en wil mijn benen dus niet naar achteren gedwongen hebben.