Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ashkerlon schreef:Ik val even binnen (ben eigenlijk vaste meelezer) omdat ik zie dat het over GM zadels gaat. Dus kan eindelijk mee praten.
Een jaar geleden heb ik mijn GM zadel gekocht bij Moragh en ben er nog steeds heeeeeel erg tevreden mee. Ook al was ik mss niet de gemakkelijkste klant
Ik wou oorspronkelijk de Compiègne, maar die was boven budget. Nu heb ik een oud model Levezou, maar niet met de fenders maar met speciale zadelpad met kniewrongen. Ik vind het type niet meer terug op de site, dus ik veronderstel dat ze hem niet meer maken.
Ik wil nooit meer een ander zadel op mijn paard. Het is het enige zadel waarmee ik haar galop kan uitzitten. Op een gewoon engels zadel mag ik het vergeten en stuiter ik alle kanten op. In mijn ogen heb je een vrije, onafhankelijke zit in het zadel. Je kan zowel met korte beugels meer een springhouding gaan aannemen, of met lange beugels op je kontzakken gaan zitten en alles tussenin. Maar dat ligt misschien ook aan het type zadel dat ik heb? Andere modellen dwingen misschien meer? Of zijn net nog vrijer van zit?
Ook lang recht staan is perfect mogelijk zonder dat je het gevoel hebt geen steun meer te hebben.
Enne... kwaliteit is gewoon top
laura1986 schreef:Wat ik me nog afvraag bij de GM, omdat de beugelophanging een stuk verder naar achter zit dan bij andere zadels, is of je bekken dan niet voorover kantelt doordat je hip-joint ligament (nog?) te kort is voor die positie? (p. 30 Schusdziarra)
Anyway, moet die zadels toch gaan proberen want ik vind ze heel erg interessant
Ashkerlon schreef:Springen met een McClellan is waarschijnlijk ook niet aan te raden.
Bandida schreef:Misschien heeft HC wel een afbeelding?
Bandida schreef:Ashkerlon schreef:Springen met een McClellan is waarschijnlijk ook niet aan te raden.
Alles kan, maar als je recht gaat in de beugels en Caprillistijl over de hindernis wil (neem hypothetisch een echte sprong van 1.20 bv) kom je inderdaad na op de sprong, ram je vervolgens de voorboog en als je pech hebt en je bent ook te laat bij de landing kan je ook de achter zijde van het zadel nog in je rug krijgen.
Toch kan je met zo'n zadel perfect en zonder botsingen over het hek, maar dat vraagt een heel andere techniek. Zit op mijn telefoon te typen nu, maar een prentje zou dat het makkelijkste uitleggen. Voor de tijd van Caprilli werd ook al gesprongen.
Misschien heeft HC wel een afbeelding?
Kuggur schreef:laura1986 schreef:Wat ik me nog afvraag bij de GM, omdat de beugelophanging een stuk verder naar achter zit dan bij andere zadels, is of je bekken dan niet voorover kantelt doordat je hip-joint ligament (nog?) te kort is voor die positie? (p. 30 Schusdziarra)
Anyway, moet die zadels toch gaan proberen want ik vind ze heel erg interessant
Hm. Ik ben fysiotherapeut, en ik kan je zeggen dat je ligamenten niet even verlengt. Gelukkig zijn dit soort bewegingsbeperkingen meestal aan te korte spieren te wijten (in dit geval de m. iliopsoas), en daar valt wel wat aan te doen.
laura1986 schreef:Die springfoto blijft mooi HC, geeft goed weer hoe jij gewoon blijft zitten, wat er ook gebeurt.
laura1986 schreef:Ook met dat type zadel kun je veel netter rijden dan dit.
laura1986 schreef:Hmm. m. iliopsoas wordt niet expliciet genoemd in Schusdziarra. Maar even zoeken op google levert wel een plaatje op zodat ik weet waar je het over hebt en in het boek van Nicholson staat er een gerichte oefening(gezocht via de index, echt, dat boek lees ik nog niet)
Zou dus zomaar kunnen dat je daar gelijk in hebt!
Ik denk verder dat dit ook te maken heeft met hoe je je benen gedraait hebt, de breedte van de twist etc?
Huertecilla schreef:Deze sabanero rijdt op een betrouwbaar veilig paard waarmee hij in naadloze samenwerking vee kan hoeden/drijven en ontspannen naar een eventuele prijsuitrijking kan gaan.
Gewoon in het eggie.
Hoeven ze ook geen week van uit te rusten.
Het grote doel is dagenlang betrouwbaar veilig kunnen samen werken.
yole schreef:Naar aanleiding van een documentaire over costa ricaanse veedrijvers enkele dagen geleden, ben ik op zoek gegaan naar info over dit specifieke zadel, maar mijn zoektocht leverde tot nu toe weinig op… Sabanero type zadels zoals dat van HC vind je wel, maar specifieke info over die recado(?) achtige zadels is moeilijker te vinden. Als het mogelijk is om in dit zadel te zitten zoals zij dat doen, kan er weinig mis mee zijn…
Moragh schreef:Mooi verhaal, lijkt me een geweldig paard!
Huertecilla schreef:Bandida heeft met Luna gesprongen en ervaren dat het echt zó eenvoudig is als gewoon synchroon bewegen, het paard niet in de weg te zitten, nergens aan de trekken of tegen te duwen.