Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:09

Hehe, inderdaad het soort antwoord dat ik verwacht had (die smiley stond er niet voor niets).
Ik ben me aan het orienteren. Probleem is hier in IJsland is het alles "töltzadels" wat de klok slaat.
Er zijn wel wat zadelmakers, maar geen aanpas service. Een zadel op proef krijgen is al een probleem.

Ik bekijk nu de meer "trail riding" georienteerde opties, zoals verschillende zadels op de GM web site.
Maar mijn financien zijn niet dusdanig florissant dat ik op het volgende bezoek aan Nederland een zadeltje van een paar duizend euro meepik om eens uit te proberen....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:26

Ik val even binnen (ben eigenlijk vaste meelezer) omdat ik zie dat het over GM zadels gaat. Dus kan eindelijk mee praten.
Een jaar geleden heb ik mijn GM zadel gekocht bij Moragh en ben er nog steeds heeeeeel erg tevreden mee. Ook al was ik mss niet de gemakkelijkste klant :')

Ik wou oorspronkelijk de Compiègne, maar die was boven budget. Nu heb ik een oud model Levezou, maar niet met de fenders maar met speciale zadelpad met kniewrongen. Ik vind het type niet meer terug op de site, dus ik veronderstel dat ze hem niet meer maken.
Ik wil nooit meer een ander zadel op mijn paard. Het is het enige zadel waarmee ik haar galop kan uitzitten. Op een gewoon engels zadel mag ik het vergeten en stuiter ik alle kanten op. In mijn ogen heb je een vrije, onafhankelijke zit in het zadel. Je kan zowel met korte beugels meer een springhouding gaan aannemen, of met lange beugels op je kontzakken gaan zitten en alles tussenin. Maar dat ligt misschien ook aan het type zadel dat ik heb? Andere modellen dwingen misschien meer? Of zijn net nog vrijer van zit?
Ook lang recht staan is perfect mogelijk zonder dat je het gevoel hebt geen steun meer te hebben.

Enne... kwaliteit is gewoon top :j

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:50

Ashkerlon schreef:
Ik val even binnen (ben eigenlijk vaste meelezer) omdat ik zie dat het over GM zadels gaat. Dus kan eindelijk mee praten.
Een jaar geleden heb ik mijn GM zadel gekocht bij Moragh en ben er nog steeds heeeeeel erg tevreden mee. Ook al was ik mss niet de gemakkelijkste klant :')

Ik wou oorspronkelijk de Compiègne, maar die was boven budget. Nu heb ik een oud model Levezou, maar niet met de fenders maar met speciale zadelpad met kniewrongen. Ik vind het type niet meer terug op de site, dus ik veronderstel dat ze hem niet meer maken.
Ik wil nooit meer een ander zadel op mijn paard. Het is het enige zadel waarmee ik haar galop kan uitzitten. Op een gewoon engels zadel mag ik het vergeten en stuiter ik alle kanten op. In mijn ogen heb je een vrije, onafhankelijke zit in het zadel. Je kan zowel met korte beugels meer een springhouding gaan aannemen, of met lange beugels op je kontzakken gaan zitten en alles tussenin. Maar dat ligt misschien ook aan het type zadel dat ik heb? Andere modellen dwingen misschien meer? Of zijn net nog vrijer van zit?
Ook lang recht staan is perfect mogelijk zonder dat je het gevoel hebt geen steun meer te hebben.

Enne... kwaliteit is gewoon top :j

Jij hebt de Cardabelle, Levezou zitje met dekje met wrongen. Wordt nu (helaas) niet meer gemaakt, maar met de nieuwere kussen werkte dat ook niet zo goed meer.

Meest onafhankelijke zit heb je wel in de Levezou: want geen zweetblad of wrongen die je een richting inhelpen....
Fenders daarbij kan je zo simpel mogelijk houden...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:10

Juist, de Cardabelle! kon niet meer op de naam komen :)
Jammer dat ze hem niet meer maken. Reuze handig om te kunnen switchen tussen veelzijdigheid en endurance.
Het aankopen van de fenders staat nog steeds op de planning, maar eerst moet stuiter-Cassi haar gestuiter wat meer gaan afleren. Ze kan behoorlijk onverwacht uit de hoek komen en dan is dat beetje steun van die kniewrongen wel welkom.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:39

Wat ik me nog afvraag bij de GM, omdat de beugelophanging een stuk verder naar achter zit dan bij andere zadels, is of je bekken dan niet voorover kantelt doordat je hip-joint ligament (nog?) te kort is voor die positie? (p. 30 Schusdziarra)
Anyway, moet die zadels toch gaan proberen want ik vind ze heel erg interessant :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 13:00

laura1986 schreef:
Wat ik me nog afvraag bij de GM, omdat de beugelophanging een stuk verder naar achter zit dan bij andere zadels, is of je bekken dan niet voorover kantelt doordat je hip-joint ligament (nog?) te kort is voor die positie? (p. 30 Schusdziarra)
Anyway, moet die zadels toch gaan proberen want ik vind ze heel erg interessant :j

Hm. Ik ben fysiotherapeut, en ik kan je zeggen dat je ligamenten niet even verlengt. Gelukkig zijn dit soort bewegingsbeperkingen meestal aan te korte spieren te wijten (in dit geval de m. iliopsoas), en daar valt wel wat aan te doen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 19:21

Ik heb in ieder geval geen last van een bekken dat naar voren kantelt... maar ik heb dan ook wel vaker het gevoel dat de stijgbeugelophaning bij een gewoon engels zadel te ver naar voor hangt voor mij.
Vandaag clubdag gehad, dus zowel dressuur als springen en dit met mijn GM-zadel.... springen gaat, maar ik krijg wel het gevoel dat je steeds "achterkomt" op de sprong. Maar dat kan ook aan mijn onbestaande springtalent liggen :=

Nuja, springen is een sport op snelheid en de GM is toch minder voorwaarts gebouwd als een engels springzadel.
Springen met een McClellan is waarschijnlijk ook niet aan te raden.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:52

op www.proveiling.nl staan 2 trekkingzadels. de bruine daarvan vind ik erg leuk. heb er nu 30 euro opgeboden, al verwacht ik niet dat het veel is hoor. ik ga met bieden ook niet hoger als +/- 50 euro. er staan ook laarzen op die ik liever wil. dit zadel is puur voor een enkele keer foto's mee te maken, als het echt niet gaat, gaat het zonder twijfel weer de verkoop in.

bij de zwarte kun je zien dat de zweetbladen niet echt florissant vast gemaakt zijn.

het tweede en het derde zadel. op de 5de pagina
http://www.proveiling.nl/807/Veiling-va ... iling.aspx

ben benieuwt wat jullie van die zadels vinden.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:12

Hmm, ik zou zonder twijfel voor de zwarte gaan (PS01-114563). Even verder rondneuzen daar... :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 23:18

hihi, heb ook op laarzen met jachtkap geboden, precies mijn maat :'). nu moet ik de boel nog heeeeeeeel lang in de gaten houden dat niemand mij over bied. denk dat ik vooral ruitersport handels als tegenstander heb :'). dus ik kan denk ik het beste wachten tot het laatste moment.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 09:12

Ashkerlon schreef:

Alles kan, maar als je recht gaat in de beugels en Caprillistijl over de hindernis wil (neem hypothetisch een echte sprong van 1.20 bv) kom je inderdaad na op de sprong, ram je vervolgens de voorboog en als je pech hebt en je bent ook te laat bij de landing kan je ook de achter zijde van het zadel nog in je rug krijgen.
Toch kan je met zo'n zadel perfect en zonder botsingen over het hek, maar dat vraagt een heel andere techniek. Zit op mijn telefoon te typen nu, maar een prentje zou dat het makkelijkste uitleggen. Voor de tijd van Caprilli werd ook al gesprongen.
Misschien heeft HC wel een afbeelding?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:51

Bandida schreef:

Eerst even een andere.

Is een foto die uit het onderwerp over Rath & Totilas komt.
Leg deze eens naast de anatomisch correcte zit, onafhankelijk zit, actie = - reactie bij signalen en het paard niet in de weg zitten.
Het zadel wat de man gebruikt ondersteunt het plaatje.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:02

Bandida schreef:
Ashkerlon schreef:

Alles kan, maar als je recht gaat in de beugels en Caprillistijl over de hindernis wil (neem hypothetisch een echte sprong van 1.20 bv) kom je inderdaad na op de sprong, ram je vervolgens de voorboog en als je pech hebt en je bent ook te laat bij de landing kan je ook de achter zijde van het zadel nog in je rug krijgen.
Toch kan je met zo'n zadel perfect en zonder botsingen over het hek, maar dat vraagt een heel andere techniek. Zit op mijn telefoon te typen nu, maar een prentje zou dat het makkelijkste uitleggen. Voor de tijd van Caprilli werd ook al gesprongen.

Kijk goed naar de geometrie van de onderstaande foto ander krijg je het perspectief niet mee.
Dit paard is 165 hoog op de kont. Het staat met de achterhoeven op de grond. De romp tegen de 45 graden omhoog.
Vanuit galop ´stapt´ hij hier onder een hoek tegen een verhoogde weg op.
Het zadel is de Malibaud Ecuyer, extremer niet-springzadel dan de Randonnee/Gardian en ik rij met stijgbeugels die los onder mij zool hangen.
Gewoon synchroon blijven bewegen en blijven zitten.

Bandida heeft met Luna gesprongen en ervaren dat het echt zó eenvoudig is als gewoon synchroon bewegen, het paard niet in de weg te zitten, nergens aan de trekken of tegen te duwen.

Jij bent in staat natuurkundig correct te denken Kuggur.
Onythoudt dat je niet snelle omlaag valt dan de zwaartekracht je omlaag trekt. Het paard gaat dus nooit sneller omlaag dan jij.
Als jij niet door het zadel omhoog gegooid wordt, ijl je ook niet na.
Het is niet anders dan bij draf.

Op deze onderstaande foto ga ik omhoog en niet omlaag, maar je kan wel zien dat omlaag geen stuier bij neerkomen zou geven.

Afbeelding

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:07

Hmm, ik zie een piaffe-achtige beweging, op de voorhand en flink achter de loodlijn. En verder een hoop spanning bij het paard (gezichtsuitdrukking, oren, bovenlijn, zwiepstaart). Ook met dat type zadel kun je veel netter rijden dan dit.

Die springfoto blijft mooi HC, geeft goed weer hoe jij gewoon blijft zitten, wat er ook gebeurt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:37

springen is echt heel lastig zonder kniestukken. in argentinie kwam het regelmatig voor dat we over een slootje moesten springen, ik ging dan helemaal achterin zitten met mijn benen naar voren:'). beetje gebaseerd op het oude springen. dat ging wel goed.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:47

Kuggur schreef:
laura1986 schreef:

Hm. Ik ben fysiotherapeut, en ik kan je zeggen dat je ligamenten niet even verlengt. Gelukkig zijn dit soort bewegingsbeperkingen meestal aan te korte spieren te wijten (in dit geval de m. iliopsoas), en daar valt wel wat aan te doen.

Hmm. m. iliopsoas wordt niet expliciet genoemd in Schusdziarra. Maar even zoeken op google levert wel een plaatje op zodat ik weet waar je het over hebt en in het boek van Nicholson staat er een gerichte oefening :j (gezocht via de index, echt, dat boek lees ik nog niet)
Zou dus zomaar kunnen dat je daar gelijk in hebt!

Ik denk verder dat dit ook te maken heeft met hoe je je benen gedraait hebt, de breedte van de twist etc?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:49

laura1986 schreef:
Die springfoto blijft mooi HC, geeft goed weer hoe jij gewoon blijft zitten, wat er ook gebeurt.

Nog even terug ook naar het filmpje van de blootspringer. Die man is ernstig in het naddel door het onbreken van een passende interface, past dus zijn zit aan en..... blijft ook gewoon zitten door synchroon rijden.

Een ander voorbeeld is het ´Chiron´ springen. Bij de opleiding spinngen ruiters met alles los en blijven synchroon bewegend zitten.

Waarom dan in vredesnaam het springzadel?????

Omdat de mens het paard hoog, hoger, hoogst wil laten springen.
Bedenk hierbij dat het springzadel op ALLEEN de afsprong ontwikkeld is en niet op het neerkomen.
Opdat het paard zo hoog mogelijk kan oprijzen met de voorhand, moet de ruiter zo min mogelijk draaimoment achterover geven; diens zwaartepunt moet zo dicht mogelijk bij de lengte hartlijn van het paard liggen; dus zo ver mogelijk naar voren zitten.
Het zadel gaat dus naar voren.
Dat is een ramp bij het neerkomen, maar dan is de hindernis gehaald = probleem geklaard.
Het is echter NIET het beste voor de zit/ het paard :)*
Het springzadel is een prestatiezadel waarbij compromissen met goed rijden of paardwelzijn een afgeleide zijn. Die zijn ondergeschikt aan het kunnen halen van hoogte.

Waarom dan ontwikkelde Caprilli dit etrwijl hij stelt dat de ruiter het paard niet in de weg moet zitten, niet onnodig mag belasten?
Welnu, zijn kader was dressuur voor veldslagen. Hij was officier van de cavallerie toen paarden nog kanonnenvoer waren.
Het doel was so snel mogelijk alle mogelijke terrein kunnen doorkruisen met behoud van zoveel mogelijk inzetbaar materieel; ruitercombinaties.
De belasting van man en paard was ondergeschikt aan het militaire doel. De sleutel is ´zo laag mogelijke belasting´ binnen dat kader.

Wanneer we het militaire doel vervangen dooor lol, verschuift de prioriteit van de zo laag mogelijke belasting TOTAAL.
Dat veandert niets aan de principes van Caprilli, doch wel de concrete invulling omdat snelheid, hoogte, risicos en belasting strakker begrensd worden.
Neem bv alleen het neerkomen. Bij Caprilli is dat ondergeschikt. Bij rijden voor de lol heeft het gelijke prioriteit. Dus kan er minder.

Dit kan je ook projecteren op reizen voor de lol versus een veldtocht, endurance, een veldslag.
Het doel verschuift de kaders, de grenzen van wat een acceptable compromis is. Het zadel is wederom de interface.

Kan je met een Ecuyer net zo hoog springen als met een springzadel, of op mijn manier van rijden?
Nee, dat kan niet.

Idem snelheid en afstand.
Gematigde verzameling (relatieve elevatie) geeft een voor het paard betere gewichtsverdeling maar....
Gematigde verzameling = kortere paslengte = minder snelheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:59

laura1986 schreef:
Ook met dat type zadel kun je veel netter rijden dan dit.

Zet deze man eens met het bekken achterover, benen als natte handdoeken afhangend, een ontspannen ´zeik´rug, niet trekkende ontspannen armen op zit zadel.

;)

Afbeelding

Deze sabanero rijdt op een betrouwbaar veilig paard waarmee hij in naadloze samenwerking vee kan hoeden/drijven en ontspannen naar een eventuele prijsuitrijking kan gaan.
Gewoon in het eggie.
Hoeven ze ook geen week van uit te rusten.
Het grote doel is dagenlang betrouwbaar veilig kunnen samen werken.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:04

laura1986 schreef:
Hmm. m. iliopsoas wordt niet expliciet genoemd in Schusdziarra. Maar even zoeken op google levert wel een plaatje op zodat ik weet waar je het over hebt en in het boek van Nicholson staat er een gerichte oefening :j (gezocht via de index, echt, dat boek lees ik nog niet)
Zou dus zomaar kunnen dat je daar gelijk in hebt!

Ik denk verder dat dit ook te maken heeft met hoe je je benen gedraait hebt, de breedte van de twist etc?

Ligamenten rekken, daar hebben ze in het Gravensteen van Gent wel leuke fitnesstoestellen voor }:) , sommige konden toch wel heel veel rek op het lichaam zetten....
Ik heb elke morgen flink wat pijn in m'n onderrug, hoe meer gespannen ik ben, hoe meer pijn. Toch met paardrijden verzacht de pijn.
Mijn paard is breed, mijn spieren verkort en hypertoon én ik heb een damesbekken, een mix van elementen die me het erg moeilijk maken om correct te zitten.
Verkorte iliopsoas, te testen door voorover te buigen met gestrekte knieën en proberen de grond te raken met de handen (mijn grootmoeder buigt wellicht dieper dan mij :o ) Verkorte psoas geeft ook als gevolg een overlordosering van mijn rug (bij het rijden moet ik heel erg letten om mijn rug niet uit te hollen tijdens het paardrijden).
Rekken van de passieve antagonisten (op de manier zoals op de plaatjes die hier al vaak zijn gepasseerd), maar dan best na een rustige opwarming anders krijg ik nog meer pijn (in de sportschool werd er nogal bruusk gerekt en nooit zoveel pijn gehad als toen) gecombineerd door versterken van de 'sandwichstructuur' rug-en buikspieren op de juiste manier (vooral de schuine buikspieren omdat deze ook verbonden zijn met de diepe rugspieren) en ook beter op mijn houding letten.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 02-05-12 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:14

Twee stijlen met twee verschillende ondersteunende interfaces.

Afbeelding
Afbeelding

Hoe het paard gaat kan je ook heel goed zien.

Bedenk daarbij dat de bovenste na 10 minuten zo oververhit is dat het geschoren moet zijn.
De onderste werkt een dag lang in de tropen.

Het doel en dus het daabij ideale zadel zijn echt fundamenteel.
Nog fundamentelerderder is of je daarbij uitgaat van de ethologie en anatomie van het paard of van een mensenambitie zoals oorlog of ´dressur pour le dressur´.
Het ´engelse´ zadel ondersteunt ´licht´ rijden, ruiter ontlasten en een voorwaardse maneir van rijden zoals bij jachten.
Niet-engelse zadels ondersteuen een brede reeks aan rijden binnen andere kaders.
Míjn kader is een heel specifiek kader en dat legt beperkingen op.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 13:31

Huertecilla schreef:
Deze sabanero rijdt op een betrouwbaar veilig paard waarmee hij in naadloze samenwerking vee kan hoeden/drijven en ontspannen naar een eventuele prijsuitrijking kan gaan.
Gewoon in het eggie.
Hoeven ze ook geen week van uit te rusten.
Het grote doel is dagenlang betrouwbaar veilig kunnen samen werken.

Naar aanleiding van een documentaire over costa ricaanse veedrijvers enkele dagen geleden, ben ik op zoek gegaan naar info over dit specifieke zadel, maar mijn zoektocht leverde tot nu toe weinig op… Sabanero type zadels zoals dat van HC vind je wel, maar specifieke info over die recado(?) achtige zadels is moeilijker te vinden. Als het mogelijk is om in dit zadel te zitten zoals zij dat doen, kan er weinig mis mee zijn… :)

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:44

yole schreef:
Naar aanleiding van een documentaire over costa ricaanse veedrijvers enkele dagen geleden, ben ik op zoek gegaan naar info over dit specifieke zadel, maar mijn zoektocht leverde tot nu toe weinig op… Sabanero type zadels zoals dat van HC vind je wel, maar specifieke info over die recado(?) achtige zadels is moeilijker te vinden. Als het mogelijk is om in dit zadel te zitten zoals zij dat doen, kan er weinig mis mee zijn… :)

Het zadel waarmee jij op Zomer gereden hebt is uit een Sabanero zadelmakerij uit Iberia, Guanacaste.
Ik heb daar zelf ook verschillende keren* gereden en twee types zadels gezien.
Dit en meer ´western´ (waarbij opgemerkt moet worden dat dit eígenlijk andersom is).
Er ligt een dikke deken onder de zadels en een grote ´spatlap´ overheen.
Mijn spaans was toen nog niet wat het nu is, maar ze noémden het een sudadero; tegen het zweet.

* één keer in een toeristenloze uithoek via via een paard gewoon meegekregen.
Neenee, paarden verhuurde daar niemand. Uiteindelijk wist iemand wel iemand en die dook een dag later ineens op bij de tent waar we aan het ontbijt zaten.
Práchtige gitzwarte merrie met ogen die vuur spuwden. Zo ploep het touw in de hand en ´Vaya con dios´. Ga met God.
´Touw'? Ja touw, sisal touw. Gewoon een lus hoog om de snuit (met een leren riempje achter de oren langs opgehouden) met aan elke kant anderhalvemeter open eind :D
Ga met God, heb ik geweten hoor. Ik verdwaal niet dus ik ben gewoon op en van pad gegaan. De omgeving zal vast prachtig geweest zijn.
Weer terug uit het oerwoud over de hoofdstraat ( lees; onverharde opgedroogde modderbaan) door het dorp. Een vrachtwagen met de bak vol arbeiders stopte. Ik dacht voor een borrel bij de kroeg maar ze bleven muisstil zitten.
Wij dribbelden in hoog tempo langs, ik ´stoer´ (lees; noodgedwongen zó ontspannen dat ik zowat leeg liep) met alles los, benen van het sabanero-zadel afhangend en de touwen in één hand. Zwaai als op de foto en..... kréég ik toch applaus en gejoel :o Paard dribbelde gelijk nog een tempo sneller en ik maar onstpannen loslaten :roll:
Ze kenden het paardje denk ik.

Ik had geen idéé waar het paard weer naar terug moest.
Verder wist iedereen dat wel en een combinatie van paard zelf laten gaan en wijzende armen deden me buiten het dorp een hutje vinden.
Ik weet niet of de eigenaar blij, verbaasd of teleurgesteld was me met paard en al voor waar wij de deur hebben te zien.
Die merrie was een spoedcursus minder = meer. In sámenwerking want ik had niet meer in te brengen dan beleefde suggesties :D
Ik heb zó geZzzzénnnd dat ik de sporen in mijn onderbroek had _O-

Dat was me Vaya con Dios wel.

p.s. weet jij of die docu via een soort van ´uitzending gemist´ ergens op het web te vinden is?
Zou die gráág zien. Wij zijn twee keer samen in midden Amerika geweest en dat waren achteraf gezien af en toe 8)7 avonturen. Zo´n docu zou veel terughalen en weer wat perspectief herinstalleren.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:55

Mooi verhaal, lijkt me een geweldig paard!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:28

Moragh schreef:
Mooi verhaal, lijkt me een geweldig paard!

Het, en de ogen van dat paard, hebben me doen ´vallen´ voor Arabella.
Die was/is nog een paar graadjes extremerder... euh.. der. Niet te hachelen was die gewoon en aangezien ik geen compromissen wilde met je krijgt wat je beloont was dat een _/-\o_ cursus :D

Ondertussen heb ik mijn Panerai DX11 klaar. Is helemaal *\o/* uitgepakt. Boven verwachting eigenlijk. Eens kijken of ik fotos kan maken bij een stukje proza voor pluskukels.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-12 20:31

Huertecilla schreef:
Bandida heeft met Luna gesprongen en ervaren dat het echt zó eenvoudig is als gewoon synchroon bewegen, het paard niet in de weg te zitten, nergens aan de trekken of tegen te duwen.

Ja Luna is een top springpaard :D (in tegenstelling tot die Spanjaard van mij, daar moet ik eens een goed gesprek mee hebben over passen tellen :P)

Sprong zonder aarzelen en met een goed ritme een mooie driesprong in een olijfboomgaard (drie greppels met wat groendinges op de rand op een paar meter na mekaar). Gewoon blijven zitten en niks doen is inderdaad de techniek. Klinkt wel iets eenvoudiger dan het is, want je moet dus wel de beweging van de sprong volgen. Maar kan je in het land prima mee springen. Een springparcours in de piste met scherpe bochten en stijlsprongen dan weer niet.

Ik heb even gezocht naar een foto van mezelf want ik heb thuis ook wel eens wat gesprongen met de Malibaud Randonnée, maar op de enige foto's die ik vond had ik er dus blijkbaar een springzadel op gelegd..

Over de combinaties op die foto's hierboven.. de onderste man zit op zijn gat, die bovenste met een holle rug op zijn *piep*. :Y)