Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:09

Kirstenn schreef:
Je kan m ook op internet bestellen veronique1, bij agradi, josie hier op bokt en er is er nog een via bokt, ben alleen de naam kwijt

oke, dankjewel ;)

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:14

Kirstenn schreef:
Dan heeft ie echt n gevoelige huid rondom zn mond... En bitloos?

Doe ik wel eens, maar er zijn een paar problemen. Ik heb Winston als wedstrijdpaard gekocht en voor de wedstrijden moeten we met bit starten. Als ik thuis bitloos train en op wedstrijd opeens een bit erin doe, krijg ik in één keer een heel andere aanleuning (wat natuurlijk logisch is). Daarom vind ik het heel vervelend vaak van optoming te veranderen. Dan is er nog een tweede punt: mijn paard is 1.80 en een beetje een klojo en hij wéét gewoon dat hij in zo'n bitloos hoofdstel kan gaan hangen. Dat is niet bepaald fijn rijden, aangezien het erg moeilijk is om hem ervan te overtuigen dat hij dat niet mag. Met bit kun je hem van je hand af tikken, bitloos kun je niet veel meer doen dan hand laten staan en been geven (waardoor je eerst dus nog eens tig kilo meer in je hand krijgt voor meneer los laat :P).

Moeilijk hè.. En dat al drie jaar lang.

Kirstenn

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:32

Begrijpelijk dat je dan niet bitloos gaat :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:41

Ik vind de bitloze optie van de Micklem ook niet echt fijn. Ik rij al jaren bitloos, maar met de Micklem werden mijn paarden ook erg sterk. Maar als je paard zelfs met bit zo sterk is en daardoor de mondhoeken scheuren zou ik toch eens verder kijken naar mogelijke oorzaken. Wb de Micklem, ik heb geen verschil gemerkt met overstap naar de Micklem (met bit). Niet ieder paard waardeert de lage neusriem. Die van mij gaat iig erg hoofdschudden. Dat is ook zo met sperriem trouwens. Maar er zijn veel paarden die er wel goed op lopen, maar ook dus een aantal helemaal niet ;-) dan is het een dure aanschaf!

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 11:55

Ik ga regelmatig naar de kliniek in Bodegraven en hij is ongeveer helemaal doorgelicht. :P Het enige wat we nog niet bekeken hebben is de atlas en de spieren in die buurt, daar zou nog iets kunnen zitten volgens mij. Maar daar krijgt hij dus ook manuele therapie en thuis krijgt hij staat hij regelmatig onder zo'n apparaat wat een magnetisch veld creëert. Medisch kunnen we denk ik niet veel verder gaan dus :P.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:23

Is de donkerbruine nog wel te krijgen of alleen de donkerbruin met Havana onderlegt. Heb hem nu in handen bij divoza maar twijfel. Want vind de donkerbruine bijna helemaal zwart mooier

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:27

Donkerbruin met havana onderlegd? Bestaat die?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:29

Ja had ik net in mijn handen maar omdat ik een zwart zadel heb vind ik helemaal donkerbruin mooier
Deze noemen ze donkerbruin bij divoza, ben al weer weg anders had ik wel even een foto gemaakt.

Ik zoek eigenlijk zo'n donkerbruine die ik hier in topic in begin zag voor bijkomen. Maar dat zijn de multi. Heb je ook deze in competitie?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 14:46

Volgens mij wel :)

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 15:17

Renske_NW schreef:
Kirstenn schreef:
Dan heeft ie echt n gevoelige huid rondom zn mond... En bitloos?

Doe ik wel eens, maar er zijn een paar problemen. Ik heb Winston als wedstrijdpaard gekocht en voor de wedstrijden moeten we met bit starten. Als ik thuis bitloos train en op wedstrijd opeens een bit erin doe, krijg ik in één keer een heel andere aanleuning (wat natuurlijk logisch is). Daarom vind ik het heel vervelend vaak van optoming te veranderen. Dan is er nog een tweede punt: mijn paard is 1.80 en een beetje een klojo en hij wéét gewoon dat hij in zo'n bitloos hoofdstel kan gaan hangen. Dat is niet bepaald fijn rijden, aangezien het erg moeilijk is om hem ervan te overtuigen dat hij dat niet mag. Met bit kun je hem van je hand af tikken, bitloos kun je niet veel meer doen dan hand laten staan en been geven (waardoor je eerst dus nog eens tig kilo meer in je hand krijgt voor meneer los laat :P).

Moeilijk hè.. En dat al drie jaar lang.

En hoe is je rijkunst? misschien beetje gevoelig om aan te snijden, maar je kan je paard pas mooi op de aanleuning laten lopen als jullie basis goed is. als hij goed voorwaarts neerwaarts wordt gereden en fijn op je beenhulp is... anders ben JIJ diegene die keihard moet werken.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 18:33

YvonneNEL schreef:
En hoe is je rijkunst? misschien beetje gevoelig om aan te snijden, maar je kan je paard pas mooi op de aanleuning laten lopen als jullie basis goed is. als hij goed voorwaarts neerwaarts wordt gereden en fijn op je beenhulp is... anders ben JIJ diegene die keihard moet werken.

Voorwaarts neerwaarts kunnen we heel goed in principe. De afgelopen dagen was hij echter zo ongeconcentreerd en wilde hij alleen maar rennen met z'n kop in de lucht, dan hoef ik dus geen voorwaarts neerwaarts te proberen als ik niet samen met hem op de grond wil liggen. Hij is best goed aan het been, soms wil hij in de buiging een beetje door m'n been duwen maar dan tik ik hem er gewoon af.

Ik heb vandaag met m'n normale (gecombineerde neusriem) hoofdstel gereden. Hij deed het meteen al super. Terwijl ik gisteren niet eens tempo controle had, kon ik vandaag weer m'n keertwendingen en contra-galop rijden. Voorwaarts neerwaarts in stap, draf en galop waarbij ik prima kon schakelen, ook weer netjes terug. Lichte teugelvoering, soms een beetje sterk op de buitenteugel rechtsom, maar na het losrijden was ook dat probleem grotendeels opgelost.

Volgens mij raken we een beetje off topic.. :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:25

Maar Renske, waarom heb je dan een Micklem aangeschaft als gewone hoofdstel goed bevalt? Wat is de meerwaarde? Dat het diervriendelijker/zachter zou moeten zijn? Gewoon even als vraag hoor ;-)

Voor jouw paard werkt een Micklem iig niet (beter), ik zou deze mooi verkopen en verder gaan met je normale hoofdstel. Maar weet je ook waarom je paard het gedrag vertoont? Rennen en met hoofd in de lucht? Dit lijkt mij niets met type hoofdstel te maken te hebben. Het is hooguit symptoombestrijding/onderdrukken van ongewenst gedrag als je met sterker inwerkend hoofdstel hem wel rustig kan rijden. Dat hij gescheurde mondhoeken krijgt is dat ook omdat je met zoveel druk moet rijden?

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 19:45

@ intel_1x:

Ik heb een Micklem aangeschaft omdat hij een erg gevoelige mondhoek heeft. Door middel van die bitclips, die precies op maat gemaakt zijn in een Micklem hoofdstel, kan ik het gevoelige plekje ontlasten. Met mijn normale hoofdstel heb ik dus de kans dat zijn mondhoek beschadigt als hij een dagje niet zo fijn is, en dan moet ik weer bitloos. De afwisseling bit - bitloos werkt heel vervelend voor m'n paard omdat hij telkens op een andere manier ingewerkt wordt. Daar wordt zijn aanleuning dus instabiel van. Daarnaast is bitloos niet ideaal want ik heb een groot en sterk paard, die dat ook van zichzelf weet.

Dat rennen met z'n hoofd in de lucht doet hij pas sinds 2 weken (en vandaag gelukkig niet!). Onlangs heeft hij een magnetisch-veld kuur gehad, ik denk dat hij zich daardoor een beetje te vrolijk en los is gaan voelen. Omdat ik met die Micklem reed kon ik dus ook niet sterk genoeg inwerken (geen inwerking op de lagen met bitclips) en kon hij dus doen waar hij zin in had.

Gescheurde mondhoek is niet van de druk, want ik rijd andere paarden met evenveel (of even weinig) druk en met die paarden is niks aan de hand. Wat dit paard wel doet is soms in de teugel hangen, wat voor druk of wrijving zorgt, in principe doet hij het zichzelf dus aan. Ik probeer 'm er ook af te zetten op zo'n moment, maar ik moet soms ook gewoon m'n hand laten staan, anders gaat hij er misbruik van maken.

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:09

ja het zou zo zonde zijn als het aan je hoofdstel zou liggen....

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:12

Klopt, en daarbij zijn die wonden die de neusriem veroorzaakt al reden genoeg om het ding mooi weer te verpatsen. Arm beest.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 20:50

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 22:01

Renske, ik snap je toelichting. Je kunt er vast nog een leuke prijs voor krijgen. Jammer dat deze Micklem het ook niet was voor je paard.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:06

Even een paar vraagjes over beide hoofdstellen, ik heb dus vandaag de competitie in handen gehad bij divoza, de kleur die zij hadden was bruin met iets licht bruiner onderlegt, en volgens hun viel dit onder de donkerbruin.
Vond hem te licht en zoek eigenlijk de kleur wat Dyonne heeft (heb even foto van je gepikt :o )
Afbeelding

Maar is deze alleen in de multi te krijgen?

Wil eigenlijk de competitie want wat ik lees is de multi grover en vond de competitie die ik in handen had mooi van grote. Is de multi wel ook zo zacht onderlegt bij de neusriem?

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:28

qua kleuren heb ik geen idee, maar de comp en multi zijn beide zacht onderlegd! het enige verschil is de breedte van de leren riempjes en de ringetjes zijn iets groter bij de mulit. verders de kleur ringetjes zijn van de comp zilver en van de multi goudkleurig/messing

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 23:30

Ohh volgens mij heb ik het hoofdstel gevonden, lijkt of deze die lichte kleur onderlegt is maar zo valt het veel minder op en kleur is ook donkerde dan in echt ......(weer een foto uit dit topic gepikt :o )
Afbeelding

Ben echt een twijfelaar en vooral als het niet heel goedkoop is..... Het liefst zou ik beide naast elkaar willen zien en voelen. Wou dat ze beide bij divoza hadden zodat ik hem in het echt kon zien en voelen, maar ja daar hadden ze maar 1 liggen

Ohh ben al een poosje aan het google'n en kom dit tegen, een nep multi
http://equiplay.eu/bitloos-hoofdstel-mu ... p-303.html

Maar is dit nu dezelfde als die op pagina 18 staat van dit topic?? Lijkt me dezelfde pony en de multi hebben beide zilver kleurige gespen ipv messing kleurig.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 19:52

Jippie, vandaag mijn nieuwe, bruine multi binnen gekregen! Binnekort weer eens lekker mee gaan rijden!

Bij bovenstaande link, de nep versie, lijkt het net alsof het hoofdstel de band achter de oren, even de naam kwijt, achterstevoren zit. Bij de rest van de foto's heb ik ook het idee dat het bit verkeerd bevestigd is.... Of ik doe het altijd fout?! Ik heb hem zoals de foto hierboven en op de site staat ie anders.... Gespjes omlaag zeg maar.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:06

Mijn multibridle is echt in het geheel donkerbruin, één kleur. Niet lichter onderlegd. Geen idee of ze hem toevallig veranderd hebben? Mijne is natuurlijk al flink 'oud'.

Die op pagina 18 is niet dezelfde pony.
Die van Equiplay wordt pas net aangeboden. Dit is een nagemaakte versie, maar wel met nylon bevestigingen zoals de echte.

Rais, dat idee had ik ook dat die verkeerd om zit. En het klopt, gespje hoort zoals de foto hierboven volgens mij. Zo doe ik hem in elk geval.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 20:20

Iemand ervaring met de namaak versie van equiplay?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 21:46

Renske_NW schreef:
@ intel_1x:

Ik heb een Micklem aangeschaft omdat hij een erg gevoelige mondhoek heeft. Door middel van die bitclips, die precies op maat gemaakt zijn in een Micklem hoofdstel, kan ik het gevoelige plekje ontlasten. Met mijn normale hoofdstel heb ik dus de kans dat zijn mondhoek beschadigt als hij een dagje niet zo fijn is, en dan moet ik weer bitloos. De afwisseling bit - bitloos werkt heel vervelend voor m'n paard omdat hij telkens op een andere manier ingewerkt wordt. Daar wordt zijn aanleuning dus instabiel van. Daarnaast is bitloos niet ideaal want ik heb een groot en sterk paard, die dat ook van zichzelf weet.

Dat rennen met z'n hoofd in de lucht doet hij pas sinds 2 weken (en vandaag gelukkig niet!). Onlangs heeft hij een magnetisch-veld kuur gehad, ik denk dat hij zich daardoor een beetje te vrolijk en los is gaan voelen. Omdat ik met die Micklem reed kon ik dus ook niet sterk genoeg inwerken (geen inwerking op de lagen met bitclips) en kon hij dus doen waar hij zin in had.

Dit had mijn verhaal kunnen zijn.... Om dezelfde reden gebruikte ik de micklem ook, maar m'n paard kreeg enorme bulten op de neus.. Werd juist heel erg tegen de hand en begon zelfs tong over het
Gescheurde mondhoek is niet van de druk, want ik rijd andere paarden met evenveel (of even weinig) druk en met die paarden is niks aan de hand. Wat dit paard wel doet is soms in de teugel hangen, wat voor druk of wrijving zorgt, in principe doet hij het zichzelf dus aan. Ik probeer 'm er ook af te zetten op zo'n moment, maar ik moet soms ook gewoon m'n hand laten staan, anders gaat hij er misbruik van maken.

Dit had mijn verhaal kunnen zijn.... Om dezelfde reden gebruikte ik de micklem ook, maar m'n paard kreeg enorme bulten op de neus.. Werd juist heel erg tegen de hand en begon zelfs tong over het bit te gooien en dat ook midden in m'n proef...(ja ik startte er gewoon mee) nu over op m'n oude hoofdstel met correctie stang van k&k en dat werkt tot nu toe het beste.. Mijn micklem gaat dus weer weg...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:36

Maar alleen die multi is dus in die kleur..... Misschien anders daar maar voor gaan.