[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:57

Oei dat is nog interessanter dan heb ik heel veel ruimte op die rug van mijn fjord aangezien ik daar max. 62 cm op kwijt kan iets wat best wel luxe is voor een fjord.

Fenders Equiflex had ik trouwens zelf gaatjes bijgemaakt en dat kon ook maar net. Is dus een bekend probleem bij mij en heb gewoon te korte benen.

Stuur je even pb. ;)

Buitenzinnig

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:20

Dat is zeker luxe voor een Fjord!
Wat betreft de lengte van de fenders, dat zou ik even moeten navragen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 00:18

maar je zou evt er ook andere fenders aan kunnen doen toch?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:40

Dat neem ik wel aan :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 09:49

Maar 50 cm....? Dan meet je zeker niet de gehele lengte want dat zou wel heel erg kort zijn?
Misschien dat het stuk aan de voorkant niet gemeten wordt ofzo? :)

En 5 kg zou ook wel heel erg licht zijn, vaak wordt het zwaar door het leer dat gebruikt wordt, daarom is bij Barefoot bijvoorbeeld ook zo dat de Nut zadels een stuk zwaarder zijn omdat daar echt goed dik tuigleer voor is gebruikt.

Dat is wel heel mooi en je kan er tooling op kwijt, maar het is wel zwaarder en stugger. Bij boomzadels is de boom vaak ook niet zo heel zwaar maar er zit zoveel leer aan zo'n westernzadel :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:08

Ik zal ook dat even na vragen, ik ga er wel vanuit dat het de hele lengte van het zadel is. Aangezien de kussens bestelbaar zijn tussen de, plusminus, 42 en 52cm.
5kg is zeker licht, maar vind het wel ideaal. Vind de meeste westernzadels zo lomp en zwaar. Dit is (vind ik) een mooie uitkomst voor mensen die toch met een westernlook willen rijden, maar niet een heel zwaar zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:12

Ik ben wel benieuwd hoor of die het echt haalt dat gewicht en lengte, zou wel super zijn natuurlijk +:)+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:17

Ik ook! Hoop hem binnenkort als testzadel aan te kunnen schaffen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:18

Zou tof zijn +:)+

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:56

Soeske, ik heb een vraagje over de opstaphulp. Is die ruim in lengte verstelbaar? Ik wil hem gaan gebruiken voor mijn grote ronde Belgische tank. Maar dan moet ie wel lang genoeg kunnen natuurlijk :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:02

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd op een grote ronde belg ;)
Maar ik denk het wel. En mocht hij niet goed werken voor jullie kun je hem altijd weer terug sturen.
www.youtube.com/watch?v=X9TEK-zCiP4

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 11:04

+:)+

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 12:45

@ Tjaakje, ik heb de opstaphulp sinds kort voor mijn tinker merrie en hij is echt ruuuuuuim verstelbaar. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat moet passen hoor! Hij is echt super handig *\o/*

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:26

Pippaa schreef:
@ Tjaakje, ik heb de opstaphulp sinds kort voor mijn tinker merrie en hij is echt ruuuuuuim verstelbaar. Ik weet eigenlijk wel zeker dat dat moet passen hoor! Hij is echt super handig *\o/*

Dankje ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:27

Mijn BF schuift heel erg. Als ik opstap ligt het nog goed en loopt mijn haf meteen nagevelijk, maar daarna als ben ik steeds bezig het zadel terug te schuiven. -O-
Laatst bijgewerkt door Lous op 26-11-13 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:35

Pippaa schreef:

Super! Dank je wel

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 14:45

tjaakje schreef:
Soeske, ik heb een vraagje over de opstaphulp. Is die ruim in lengte verstelbaar? Ik wil hem gaan gebruiken voor mijn grote ronde Belgische tank. Maar dan moet ie wel lang genoeg kunnen natuurlijk :)

Ik gebruik hem met mijn 165 hoge ronde Fries. Ben zelf 159 en zoon gebruikt hem ook en die is 148 cm. Kan echt lang genoeg gezet worden :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:38

Hehe.... na 3 weken kon ik ein-de-lijk weer rijden met mijn lieve Fries. Hij had een wond op zijn rug met dank aan zijn paddockmaten. En natuurlijk precies waar het zadel ligt. Dus dat werd wachten. Durfde het ook met de Christ niet aan. En tegelijk konden mijn heupen weer bijkomen (flink overbelast met toneel/bewegingstheater) en mijn voet kon genezen (Hafjes zijn niet de meest lichtvoetige dieren als ze schrikken...) Jippe vond al dat gelongeer en grondwerk wel saai, want vorige week vrijdag was hij echt sjaggie en dat is Jippe eigenlijk nooit. Wel een goed teken want dat betekend dat hij werk-onder-t-zadel weer leuker gaat vinden! (en de eerste jaren maalde hij er niet om)

Maar vandaag was het dan eindelijk zo ver! Enkele dagen terug ging de korst eraf bij Jippe, huid was mooi dicht. Vandaag zaten er al wat nieuwe haartjes op. Dus opzadelen maar!!! *\o/*

Miezerde wat, maar toen ik de bak in liep begon de zon voorzichtig te schijnen. Ik heb heerlijk gereden. Hij deed zo zijn best. Echt een paar wauw-momentjes gehad met een rustige draf. En heerlijk gegaloppeerd. Tsja, de Trekker ligt gewoon als een huis op Jippe. Merk wel dat ie afgevallen is en nog steeds vet verliest (mag ook nog steeds, heeft nog steeds vetopslag vlak achter de schouders) want de singel kon weer een gaatje strakker dan voorheen. En hij kon nog steeds ademen :j Ik had zelfs het idee bij het rijden dat het eigenlijk nog iets strakker had gemogen, maar dat is ook mijn overgebleven angst nadat ik eraf viel met het oude zadel de eerste keer dat ik op Jippe zat. Dat zadel schoof toen onder zijn buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 15:44

@Zilfstar: Hoe leuk ik je vrolijke paardenverhalen ook vind, er is al een paar keer door een mod gezegd dat dit topic informatief moet zijn. Misschien passen verhalen zoals dit (waar geen vraag of informatie over een zadel bij zit) beter in een boomloos HK topic?

Niet vervelend bedoeld hoor, maar ik zou het zonde vinden als dit topic naar de HK gaat en er helemaal geen informatief boomloos topic meer blijft staan bij HAR :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 16:34

Volgens mij gaat t nog steeds om t gebruik v boomloze zadels en geef ik tussen de regels door daar ook info over. Uit mijn verhaal valt te concluderen dat:

Trekker prima op mijn paard ligt, ook na enige tijd stilstaan
Trekker prima blijft liggen ook bij bewust afvallen vh paard (gewicht)
Paard met dit boomloze zadel duidelijk meer plezier beleeft aan het werken onder de man.

Alleen vertel ik t niet zo droog als nu in deze post.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:11

Sappige post is altijd leuker!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 19:15

SSDesign schreef:
pleiada schreef:
Ssdesign ik doe er een soort stropdasknoop is,je kan op Google wel plaatjes vinden bij voorbeelden van het vastmaken van westernsingels..Er zijn trouwens ook filmpjes van hoe je opzadelt met een recado,dacht dat ze het daar ook laten zien..

Bedankt voor de tip, ga ik daar eens naar kijken :)

connie64 schreef:
ssdesign, wat betreft je stijgbeugels van je recado...eigenlijk maak je die op maat en legt inderdaad een stropdasknoop.Na een tijdje zakken je beugels inderdaad.De bedoeling is dat je ze opnieuw op maat maakt en je zal zien dat na verloop van tijd de beugels niet meer zakken.

Bij jou is het waardeloos dat ze iedere keer verzet moeten worden omdat iemand anders ze ook gebruikt.
Ik heb overigens nog een setje stijgbeugels over als je interesse hebt (voor een recado uiteraard)

Bedankt voor het aanbod :) Ik zal morgen eens kijken hoe het gaat met de stijgbeugels en mocht het nodig zijn, neem ik contact met je op.

Om hier nog even op terug te komen... Het ging afgelopen keer heel goed met de stropdasknoop (of nou ja, iets wat er op leek want ik had helaas te weinig uiteinde over om een echte knoop te maken). Het enige probleem zat hem nog in het opstappen (toen zakte 1 beugel wat naar beneden, aan de kant van het opstappen). Maar goed, dat is wel op te lossen door een krukje te gebruiken met opstappen. Of misschien had ik de knoop gewoon net niet helemaal goed aangetrokken, zou natuurlijk ook kunnen :)

Bedankt voor de hulp. Na Barefoot Chayenne is dit toch wel écht heel fijn. De Barefoot reed ook prima, maar die kraakte gigantisch (ook nog na 2 jaar intensief gebruik) en zit toch niet zo lekker en 'close' als een recado. :) Bij Barefoot had ik trouwens ook al een probleem met beugel(riemen), de standaard riemen waren ook al te kort voor mijn lange benen... :')

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:04

Even een vraagje
Mijn paard loopt niet zo lekker op een boom zadel.
Nou dacht ik dat boomloos misschien iets was, maar vind het lastig welk zadel dan.
Het gaat om een vrij rondgeribte haflinger x tinker met amper schoft, ik rijd met een veelzijdigheidszadel en wil iets soortgelijks.
Ik zal te denken aan de barefoot cheyenne.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wat voor zadel zouden jullie aanraden?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:30

ja !
ik heb er een!
een lederen barefoot cheyenne maat 0.hij beviel
heel erg goed!
helaas nu te koop wegens blessure pony, maar was ene heel
fijn zadel.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 20:34

Oké bedankt
Wat voor maat moet ik nemen?
Ik heb broekmaat 170/176, paardrijbroek 36.
Mijn zusje(deel de pony met haar) heeft 158/164.
Moet ik maat 0 of 1 hebben ?
Want 0 gaat tot 36, dus zal ik daar niet snel uitgroeien?
Ik ben 14, heb nu de groeispurt dus ik groei sowieso nog wel.