Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BritHittepit

Berichten: 2637
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:54

Ja ik had het ook met een te grote hp... nu geen last meer van

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:03

Bulck, ik vraag me nog steeds wat af. Geen idee of daar antwoord op te geven is hoor. Maar mijn paard had een hoge smalle langdoorlopende schoft. Daarop lag een kussen zonder tab en een headplate tussen de -1 en 1. Maar ik had altijd het idee dat mijn paard de bochten niet lekker liep met mijn wow. Misschien omdat die hele schoft ingepakt zat in de kussens en de headplate ???
Ik had altijd geleerd dat een kussen niet tegen de zijkant van de schoft mag vallen, de bespiering krijgt anders teveel druk.
Of is dat bij wow heel anders ? Het voelde altijd niet goed in ieder geval ......

Getup

Berichten: 8404
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:17

Mijn fitter had een andere HP voorzien bij het bestellen, maar nu bij het passen, vond hij haar wat veranderd en heeft er een andere HP in gedaan. Binnenkort toch maar eens wisselen. Zit er op zich best aardig op, maar heb niet het hallelujah gevoel dat ik bij het proefrijden op zijn demozadel ( verder dezelfde als mijn nieuwe) had ....

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:50

Ik begin wel steeds meer aan mijn nieuwe zadel te wennen, binnenkort komt ze ‘m nog een keer nalopen en opnieuw afstellen.
Ik heb er nu een dekje van eskadron onder met antislip er bovenop, die blijft tot nu toe aardig liggen.
Nog geen andere geprobeerd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Getup mooi zadel!

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:37

Maris schreef:
Bulck, ik vraag me nog steeds wat af. Geen idee of daar antwoord op te geven is hoor. Maar mijn paard had een hoge smalle langdoorlopende schoft. Daarop lag een kussen zonder tab en een headplate tussen de -1 en 1. Maar ik had altijd het idee dat mijn paard de bochten niet lekker liep met mijn wow. Misschien omdat die hele schoft ingepakt zat in de kussens en de headplate ???
Ik had altijd geleerd dat een kussen niet tegen de zijkant van de schoft mag vallen, de bespiering krijgt anders teveel druk.
Of is dat bij wow heel anders ? Het voelde altijd niet goed in ieder geval ......


voor dergelijk paarden heb je dat extended panel, dus in jouw geval had dat wss een e(d)dwg zonder tab en stitchline en mss met deep front gusset(dd typering) kunnen zijn

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:39

Nouvel schreef:
Ik begin wel steeds meer aan mijn nieuwe zadel te wennen, binnenkort komt ze ‘m nog een keer nalopen en opnieuw afstellen.
Ik heb er nu een dekje van eskadron onder met antislip er bovenop, die blijft tot nu toe aardig liggen.
Nog geen andere geprobeerd

[ [url=m/Fc7tAl.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XHEd9y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q2kWG8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ Video ]

Getup mooi zadel!


Een mooi zadel, maar van dat filmpje word ik niet vrolijk (en paard duidelijk ook niet, tenzij dit rijtechnisch is)
Ik vind je zelf niet mooi gebalanceerd zitten, beetje stoeltjes zit, te ver achterin en dus niet mee met de beweging.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:40

Hij moet ook nog beter afgesteld worden, ligt nog niet helemaal in balans, mijn fitter komt daar binnenkort voor langs inderdaad.
Dus dat klopt.
Er moet waarschijnlijk toch een grotere headplate in ook, hij ligt nu wat teveel achterover.

Wat het rijtechnische betreft is het inderdaad ook dat hij het nog moeilijk vindt en dan snel sterk wordt, meer kracht en balans moet krijgen.
Dus steeds kleine stukjes en weer lang en ontspannen.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 26-02-19 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:42

DD kussens zijn met smalle gusset toch ? Mijn paard had een DXWG kussen nodig. Wel met stichline erin trouwens. Maar ik kan me voorstellen dat een kussen zonder stiklijn het zadel net iets meer opgetild had van voren. Toch ?

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:46

Nouvel schreef:
Hij moet ook nog beter afgesteld worden, ligt nog niet helemaal in balans, mijn fitter komt daar binnenkort voor langs inderdaad.
Dus dat klopt.

Wat het rijtechnische betreft is het inderdaad ook dat hij het nog moeilijk vindt en dan snel sterk wordt, meer kracht en balans moet krijgen.
Dus steeds kleine stukjes en weer lang en ontspannen.


Wel apart, je paard liep al onder een wow toch? Dus ansich had die al redelijk correct afgesteld kunnen worden (of beter die gaat niet hard veranderen onder een nieuwe wow, wat je soms wel ziet bij paarden die pas onder een wow lopen )
Hopelijk is het na het afstellen beter, maar persoonlijk zou ik hier niet tevreden mee geweest zijn bij afgifte

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:47

Maris schreef:
DD kussens zijn met smalle gusset toch ? Mijn paard had een DXWG kussen nodig. Wel met stichline erin trouwens. Maar ik kan me voorstellen dat een kussen zonder stiklijn het zadel net iets meer opgetild had van voren. Toch ?


Die gusset wordt gebruikt bij paarden met hoge ingezonken schoft. om de ruimte wat op te vullen zeg maar.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:54

bulck schreef:
Nouvel schreef:
Hij moet ook nog beter afgesteld worden, ligt nog niet helemaal in balans, mijn fitter komt daar binnenkort voor langs inderdaad.
Dus dat klopt.

Wat het rijtechnische betreft is het inderdaad ook dat hij het nog moeilijk vindt en dan snel sterk wordt, meer kracht en balans moet krijgen.
Dus steeds kleine stukjes en weer lang en ontspannen.


Wel apart, je paard liep al onder een wow toch? Dus ansich had die al redelijk correct afgesteld kunnen worden (of beter die gaat niet hard veranderen onder een nieuwe wow, wat je soms wel ziet bij paarden die pas onder een wow lopen )
Hopelijk is het na het afstellen beter, maar persoonlijk zou ik hier niet tevreden mee geweest zijn bij afgifte


Dit is een heel nieuw zadel, dat gaat nog zakken en het model is anders, zit is anders.
Dus ik vind het logisch dat het zich nog even moet zetten.
Ik had een heel oud model, die toch wel enigszins anders van pasvorm.
Paard zal inderdaad niet direct veranderen, maar nieuwe kussens gaan nog wel zakken en her leer gaat zich nog zetten en vormen.
Dus ze twijfelde tussen deze headplate en een maat groter, deze gedaan vanwege het nog zakken van de kussens, maar er moet waarschijnlijk toch een grotere in.
Binnenkort komt ze wel langs en wordt het in orde gemaakt.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 15:03

Nouvel schreef:
bulck schreef:

Wel apart, je paard liep al onder een wow toch? Dus ansich had die al redelijk correct afgesteld kunnen worden (of beter die gaat niet hard veranderen onder een nieuwe wow, wat je soms wel ziet bij paarden die pas onder een wow lopen )
Hopelijk is het na het afstellen beter, maar persoonlijk zou ik hier niet tevreden mee geweest zijn bij afgifte


Dit is een heel nieuw zadel, dat gaat nog zakken en het model is anders, zit is anders.
Dus ik vind het logisch dat het zich nog even moet zetten.
Ik had een heel oud model, die toch wel enigszins anders van pasvorm.
Paard zal inderdaad niet direct veranderen, maar nieuwe kussens gaan nog wel zakken en her leer gaat zich nog zetten en vormen.
Dus ze twijfelde tussen deze headplate en een maat groter, deze gedaan vanwege het nog zakken van de kussens, maar er moet waarschijnlijk toch een grotere in.
Binnenkort komt ze wel langs en wordt het in orde gemaakt.


Echt zakken gaan die niet doen, enkel het leder een beetje zetten, maar dat is gewoon aanspannen (losmaken panel en velcro aantrekken), maar gaat de pasvorm (luchtkussens en foam) niet wijzigen.
Spelen met HP om een zadel aan te passen is nooit de bedoeling. Hopelijk is het snel in orde.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:01

Ik heb onder mij vorige zadel nieuwe kussens laten zetten omdat er eentje lek was, ik had toen nieuwe leenkussens en die zakten wel degelijk nog in.
Dus daar geloof ik wel in.
Dat dit zadel nog niet helemaal in balans ligt is gewoon een feit en zo gauw mijn fitter mogelijkheid heeft om weer langs te komen wordt dat zeker in orde gemaakt.
Is het de headplate niet zal het wel op een andere manier aangepast kunnen worden.
Ze heeft al jarenlang mijn andere Wow goed aan kunnen passen dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook wel goed komt.

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:06

Nouvel schreef:
Ik heb onder mij vorige zadel nieuwe kussens laten zetten omdat er eentje lek was, ik had toen nieuwe leenkussens en die zakten wel degelijk nog in.
Dus daar geloof ik wel in.
Dat dit zadel nog niet helemaal in balans ligt is gewoon een feit en zo gauw mijn fitter mogelijkheid heeft om weer langs te komen wordt dat zeker in orde gemaakt.
Is het de headplate niet zal het wel op een andere manier aangepast kunnen worden.
Ze heeft al jarenlang mijn andere Wow goed aan kunnen passen dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook wel goed komt.


Nieuwe kussens voor een lekje? Dat is toch enkel de desbetreffende airbag vervangen?
Bon ik wens je veel plezier, maar op basis van dat filmpje is dit hem het echt niet voor je paard.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:11

Ja de airbag moest vervangen van mijn eigen kussen en om door te kunnen rijden kreeg ik nieuwe leenkussens.
De airbag moest nl besteld worden omdat ik nog oud model kussens heb.
Dus super fijn dat ik tussentijds door kon rijden tot mijn eigen airbag weer gefixt was!

Staat ook in mijn post he, als je goed leest, nieuwe leenkussens, dus nieuwe kussens die ik t leen had.

Heb jij overigs een eigen website wat Wow betreft?
Qua verkoop en aanpassen.

En wat zou het dan volgens jou precies niet zijn aan dit zadel?
(Op basis van een klein stukje film van stukje training van iets dat hij nog heel erg lastig vindt en waar we nog maar kort mee bezig zijn, heb je het vergeleken met een zelfde soort stukje training met zijn oude zadel?
goed, niet een handig filmpje dus om te plaatsen in deze context , dat begrijp ik nu, zal volgende keer een ander moment pakken, dit was puur even omdat ik het zelf terug wilde kijken gefilmd, ik wilde nl zelf ook even zien hoe ik er op zat, daar ben ik me nu wel van bewust :D )

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 16:44

Nouvel schreef:
Ja de airbag moest vervangen van mijn eigen kussen en om door te kunnen rijden kreeg ik nieuwe leenkussens.
De airbag moest nl besteld worden omdat ik nog oud model kussens heb.
Dus super fijn dat ik tussentijds door kon rijden tot mijn eigen airbag weer gefixt was!

Staat ook in mijn post he, als je goed leest, nieuwe leenkussens, dus nieuwe kussens die ik t leen had.

Heb jij overigs een eigen website wat Wow betreft?
Qua verkoop en aanpassen.

En wat zou het dan volgens jou precies niet zijn aan dit zadel?
(Op basis van een klein stukje film van stukje training van iets dat hij nog heel erg lastig vindt en waar we nog maar kort mee bezig zijn, heb je het vergeleken met een zelfde soort stukje training met zijn oude zadel?
goed, niet een handig filmpje dus om te plaatsen in deze context , dat begrijp ik nu, zal volgende keer een ander moment pakken, dit was puur even omdat ik het zelf terug wilde kijken gefilmd, ik wilde nl zelf ook even zien hoe ik er op zat, daar ben ik me nu wel van bewust :D )


Ik ben geen professionele wow verkoper. Enkel een paar cursussen gevolgd en ik blijf ervan versteld staan hoe slecht sommige zadels aangemeten worden en dat vaak onder het mom van het "modulaire" nog verkocht krijgen ook. In de basis moet het zadel gewoon ok zijn en dat impliceert dus correcte hp, met juiste vorm boom en correcte panels. De luchtaanpassing is eigenlijk het finetunen (airbags voor, comfort paard, airbags achter meer houding ruiter, en dan heb je nog asymetrie etc) net als de singelophanging ook nog kan bijdragen aan de balans (ook iets wat amper toegepast wordt)

Je filmpje hoeft niet perfect te zijn, maar het geeft wel duidelijke tekens weer, teveel taktfouten, duwen, lang worden, protest in staart en algemene lichaamstaal en zelf zit je achter de beweging en niet centraal uitgebalanceerd.

btw is niet negatief bedoeld, want het is absoluut een mooi samengesteld zadel.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:07

Dat is zeker een goede analyse!
En ook een compliment, want een jaar geleden was hij alleen maar lang en nu momenten, dus daar ben ik al super blij mee!
En inderdaad komt er dan wel eens een taktfout om de hoek, dat gebeurt niet als ik hem gewoon zijn ding laat doen en lang laat blijven.
Bij deze stukjes waar je meer aan zijn lijf zit geeft hij inderdaad een stukje ‘ik vind het moeilijk aan’, en dan laat hij die dingen zien inderdaad.

En mijn zit uit balans komt inderdaad door het zadel, daar had ik het filmpje ook voor laten maken. Mijn wowfitter gaf dit ook aan, dat de balans nog niet in orde is en dat je dat terug ziet.
Gaat zeker goed komen!

knollentuin
Berichten: 10429
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:17

Nouvel schreef:
Ik heb onder mij vorige zadel nieuwe kussens laten zetten omdat er eentje lek was, ik had toen nieuwe leenkussens en die zakten wel degelijk nog in.
Dus daar geloof ik wel in.
Dat dit zadel nog niet helemaal in balans ligt is gewoon een feit en zo gauw mijn fitter mogelijkheid heeft om weer langs te komen wordt dat zeker in orde gemaakt.
Is het de headplate niet zal het wel op een andere manier aangepast kunnen worden.
Ze heeft al jarenlang mijn andere Wow goed aan kunnen passen dus ik heb er alle vertrouwen in dat dit ook wel goed komt.

Ik zie hier meer dingen die ook uit jouw houding komen, en tot je zadelpasser geweest is raad ik je aan om niet door te zitten, en in je lichtrijden rechtop en naar voren blijven.
Probeer met je instructeur te werken aan onafhankelijk zitten

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:28

Daar kan KT je goed bij helpen ook, die heeft mij gedrild }>

Hannanas
Berichten: 13057
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:32

Als trouwe volger van zadeltopics kruip ik onder mijn meeleessteen*
Schrik een beetje van je filmpje Nouvel. Je hebt altijd zo’n rotsvaste zit en balans, lekker rechtop met vrije benen..en al jaren je wow’s... ik zou echt zwaar de pis erin hebben als je dan nu zo verrot zit in je gloednieuwe prachtige WoW. Ik sluit me aan bij voorgaande reacties. Ik was al benieuwd naar je ervaring toen je je zadel plaatste, behoorlijk verschil met je huidige en vorige zadels. Het zou absoluut niet mogen dat je dit zadel zo afgeleverd krijgt. Inzakken, nieuw, zetten blabla allemaal prima maar dan wel vanaf een 100% goede basis die na een paar weken wat bijgesteld moet worden ipv deze start..

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 18:35

Bedankt voor de tips!

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:58

Iemand toevallig een Headplate uu3 in overschot liggen
Kan evt ruilen tegen een u3
Mijn fitter is met vakantie

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:19

Ik vermoed dat die nog niet zo heel veel 2e hands rond gaan?
Kun je er niet eentje bij een andere fitter bestellen?

Zinzi_jewel

Berichten: 8901
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:21

Hoop 2e hands een te vinden in korte tijd
Anders gaat ie via eigen fitter .

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:27

Via de wowbeurs op FB misschien?
Ik dacht dat ze er nog niet zo heel lang waren, maar dat kan ik mis hebben hoor!
Hier ook eentje met 3uu en de ander 4u.
In mijn oude Wow heb ik een gewone 5, volgens mij passen daar nog geen u vormige in.