wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:10

CaylinnMae schreef:
De 'twist' (smalste punt van de zitting) van het zadel is ook smaller dan veel andere zadels,
zodat je benen makkelijker om de zitting heen 'vallen'. Ik hoor ook van veel mensen die rug-
klachten hadden van andere zadels dat ze die met hun WOW niet meer hebben :)

Staat hier wel een interessant stukje over de 'twist' (wel in het Engels)
http://www.showhorsepromotions.com/saddlefitting.htm

In mijn geval dus niet helaas, maar ik heb dan ook een breed paard(fries)
Mijn benen vielen niet makkelijk om de zitting heen, terwijl ik op een (wat smallere) kwpn'er wel erg fijn op de wow zat.(heb ook iets aan mn heup na een keer achterover te zijn geklapt met paard, zit dus sowieso al wat lastig op een breder paard)

helaas inmiddels ook chronisch rugpatiënt geworden maar een wow wordt het dus toch niet.
Maar denk dat een goed passend wolzadel, op een goed en los over de rug lopend paard, ook prima zit voor rugpatienten (zélfs een fries haha, eenmaal correct aant lopen kan ik er gewoon op doorzitten!)

Maar alle beetjes helpen, en al helemaal als je last van je rug hebt, dus voor degene die er profijt van hebben is het alleen maar super natuurlijk!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:35

In theorie zou dat niet uit moeten maken, aangezien alleen de voorkant van de zitting van de
WOW breder wordt bij het plaatsen van een bredere headplate. Maar goed, dat is uiteraard
theorie, ik twijfel er niet aan dat het niet waar zou zijn als je het geprobeerd hebt en het niet
werkt dat het in jouw geval :)

MarChak

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:38

Sinds kort rij ik even wat vaker op een wolzadel op onze pony, en ik moet zeggen dat ik sindsdien na het rijden toch ook weer regelmatig last van m'n rugspieren heb. Op de wow van m'n paard dus helemaal niet.
Wie heeft er een stekje van de geldboom voor me? Dan kan ik voor pony ook een wow kopen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:07

ik zou niet willen dat er elke x een stukje van mn slangetjes wordt afgeknipt!. ik frummel de siliconen er uit door wat te rollen tussen mn vingers

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 00:33

CaylinnMae schreef:
In theorie zou dat niet uit moeten maken, aangezien alleen de voorkant van de zitting van de
WOW breder wordt bij het plaatsen van een bredere headplate. Maar goed, dat is uiteraard
theorie, ik twijfel er niet aan dat het niet waar zou zijn als je het geprobeerd hebt en het niet
werkt dat het in jouw geval :)

Wat je zegt klopt idd
maar ik heb op bv een fryso zadel hier ook last van(wolzadel, veelal voor friezen gebruikt)
Mijn huidige zadel heeft een hoger opgebouwde smallere zitting waardoor ik er makkelijker op kan zitten, maar zit hierdoor wel iets meer 'boven' mn paard.
Je moet iets met een boommaat van 35 cm en dan nog een brede schouderpartij, en dan is ze zelfs nog redelijk luxe gebouwd ook kan je nagaan haha had nog veel erger gekund!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:38

knollentuin schreef:
ik zou niet willen dat er elke x een stukje van mn slangetjes wordt afgeknipt!. ik frummel de siliconen er uit door wat te rollen tussen mn vingers

Er zit bijna n meter slang in de kussens opgerold.... Is iig niet zomaar op... ;-)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:32

zonnepitje schreef:
hey, idd leuk om te lezen kaspar!

kan iemand mij vertellen wat er voor de ruiter zo anders is aan dit zadel tov een gewoon zadel?

Doordat de lucht in de kussen bewegelijk is krijg je minder/ geen klappen in je rug, in tegenstelling tot wat met een wolzadel wel gebeurd. Mijn ervaring is ook dat mijn paard met een wow met veel meer ontspanning loopt. Dus ik denk dat het een combi van beiden is, wat dit zadel in mijn geval geschikt maakt voor zwaar rugletsel patienten (op een gewoon wol zadel kan ik absoluut niet meer pijnvrij rijden).

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:38

Ik ben weer eens helemaal blij met mn WOW... Mijn paard is zoooo gevoelig voor zadel wat niet past. Ze is behoorlijk aangekomen (was altijd errrrug slank en is nu een normaal paard qua postuur, misschien zelfs iets rond) en daardoor lag zadel niet meer optimaal. Minimale verandering in het zadel (singelsysteem) en hoppa het ligt weer als een zonnetje en paard loopt ook weer als een zonnetje. Waanzinnig toch.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 11:48

Sansje, kon je dat zelf veranderen ? Of had je er een fitter voor nodig ?

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:00

Maris schreef:
Sansje, kon je dat zelf veranderen ? Of had je er een fitter voor nodig ?

Fitter is langsgeweest... :j Probleem was meteen duidelijk en was binnen no time opgelost

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:44

Weet iemand trouwens wat de normale lengte (in inches) is van de wow dressuur beugelriemen? Zag er een paar te koop staan en ze lijken me wel heel handig!
Elke keer een stukje van slangetjes afknippen is toch zonde? Ik zou het ook niet willen. Het idee dat ze van je dure zadel iedere keer een stukje afknippen :P .

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:53

Bedoel je die enkele beugelriemen?
Ik heb die van Prestige en die zijn voornamelijk voor wat langere benen geschikt(ik zit middenin het rijtje qua gaatjes en ik ben 1.82 ;) ken ook iemand voor wie ze te lang waren op t kortste gaatje en heel makkelijk zo'n gaatje/sleufje erbij maken gaat ook niet omdat t dus geen gewone gaatjes zijn)

De andere enkele die ik heb gezien(denk van wow, aangezien ze aan een wow zadel zaten en waren wel van leer want wintec heeft ze ook maar dat is volgens mij geen leer?) waren een boel korter, op dat zadel heb ik nog maar een paar gaatjes over bij de beugelriemen :=
Op een van hun andere wow zadels zit ik zelfs op zn langst met dat soort beugelriemen!
Maar de maat heb ik geen verstand van helaas.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:33

Wow beugelriemen zijn leverbaar in 20 t/m 32 inch lengte (oplopende met 2 inch per lengte).
Ik zelf heb lange benen (jeans lengtemaat 34) en rijd met 32 inch riemen op het 3e gaatje van onder.
Echt veel langer kunnen ze dus niet meer. Ik vind het wel heel fijne riemen, lekker zacht.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:40

Ik heb ook de langste riemen en ben 1.83m. De 32 inch zijn dat geloof ik.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:13

Ja ik bedoelde de enkele riemen van wow. Ze lijken mij ook fijn, heb nu softlederen van passier (maar die zijn gewoon, niet enkel). Mooi dat ze ook kortere hebben, ik ben een stukkie kleiner dan jullie :D .

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:06

ik heb de simpele wintec webbers, niet mooi oid maar wel effectief, ik heb de kleinere, maar ben ook maar 1.70 ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:09

Weet niet welke maat ik heb. Ik ben 1.72 en heb niet mega lange benen. En bij mij zitten ze vrij onderaan vast.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:14

Marjolein komt sfraks ik ben benieuwd.... Ik heb 26 inchbeugelriemen en ben 1.58 lang!!

zonnepitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:15

ik dacht dat de beugelriemen er standaard bij zitten als je een wow koopt. Of heb ik het verkeerd voor?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:16

Ik heb geen nieuwe ;) en ook nooit gevraagd naar de wow riemen omdat ik de passier heel fijn vond. Maar dankjulliewel voor de lengtes, dan kan ik een paar losse bestellen (heb nou niet zo'n zin om een fitter voor een paar beugelriemen te laten komen).

zonnepitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:18

lijkt me wel lastig dat je ze niet op kan steken als je je zadel weghangt. Hoe doen jullie dat dan?
Ik heb met mijn gewone zadel gewone stijgbeugelriemen en die kan je netjes omhoog steken.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:23

Ik haal ze eraf, kleine moeite! Overigens heb ik prestige beugelriemen, vond de kwaliteit van de Wow riemen toen ik zadel kocht niet over houden. Geloof dat ze niet lang daarna andere riemen zijn gaan leveren!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:23

ik heb de T beugelriemen van wow er daar zit een gaatje helemaal boven aan als ik die daar aan doe zitten mn beugels net niet op t zweetblad en zijn ze toch op gestoken :))

ik wil vandaag of morgen mn zadel gaan eehh schoonmaken en vetten om het verkleuren iets wat tegen te gaan :))

hebben jullie ook het probleem met die T beugel riemen dat de gaatjes net niet op de juiste plek zitten := ik heb ze nu op een gat die mocht wel iets korter zijn doe ik ze 1 korter zijn ze weer te kort :(

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:25

Nou ik vin het vervelender dat mijn riemen niet helemaal gelijk zijn qua gaatjes. Scheelt bijna een cm links en rechts. Niet erg handig. En vergeten te melden toen de fitter er was. :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 10:34

das niet handig nee ik heb ongelijke benen dus dat zal ik altijd wel houden :)) rechts zit de lengte prima links zou hij wat korter mogen maar dat zal ook iet goed rijden dus we laten het maar zo :)