Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fortuna22

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:44

Het is helaas niet altijd door slecht onderhoud, er zitten singels tussen van een slechte kwaliteit. Het lijkt er op dat je gewoon mazzel moet hebben...mazzel voor bijna €300,-....

Ik heb de mijne uiteindelijk een oliebad gegeven, dat helpt goed!

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:36

Ik heb niet alle pagina's terug gelezen, maar zijn er ook mensen waarbij hun paard met de fairfax singel juist minder goed op de achterhand te rijden was?

Ik heb er nu 1 te leen, maar mn paard krijg ik met veel moeite op de achterhand. Hij wil vooral snel en maakt zich lang. Ook lukt de uitgestrekte draf (wat ie normaal heel goed doet) bijna niet.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:57

Die van mij liep ook slechter met de singel. Zowel met de gewone als met de narrow.

JeDe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:51

Dancer schreef:
Die van mij liep ook slechter met de singel. Zowel met de gewone als met de narrow.

Een enkele keer reageert een paard niet goed op de Fairfax singel. Vaak komt dat door een verkeerde maat singel.
Zorg ervoor de de gespen zo hoog mogelijk zitten, dus dat de singel tot aan de sjabrak komt.
De singel moet op de juiste plaats op het paard liggen. Ieder paard heeft een "singelgroeve", daar moet de singel liggen. Die singelgroeve is een lichte welving achter het voorbeen. Bij het ene paard ligt die verder naar voren dan de ander.
Als je dus de juiste maat singel hebt en het ligt op de goede plaats, en je paard reageert niet fijn, dan is de singel niet geschikt.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:06

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:40

Ik heb gisteren op Jumping Amsterdam een Prolite singel aangeschaft bij de stand van pas de deux.
Ik ben heel benieuwd hoe mijn paard het doet met deze singel.

Nuka waarom verkoop je jouw singel?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:09

Heb eergisteren ook beide gevoeld. Vond de lederen Fairfax ook daar niet zacht aanvoelen. De prolite voelde wel heel anders, die was wel veel zachter :j

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:44

jepsica schreef:
Ik heb gisteren op Jumping Amsterdam een Prolite singel aangeschaft bij de stand van pas de deux.
Ik ben heel benieuwd hoe mijn paard het doet met deze singel.

Nuka waarom verkoop je jouw singel?

ik heb een hele oude kieffer singel, erg hard en die was aan vervanging toe, dus dacht koop ik de prolite versie, lekker voor mijn paardje, maar helaas denkt hij daar anders over, hij ging steeds minder lopen, kwam erg terug, niet meer aan mijn been.
oude singel er weer om, ging weer goed.
ik 5 weken geblesseerd geweest en dacht nu ik weer ga rijden, prolite er weer om, hij knijpen met de staart en met longeren steeds aangaloperen ipv door willen draven.
nu geloof ik het dus wel, hij vind de singel helemaal niks, erg jammer want ik vind het om te voelen een super singel en erg makkelijk in onderhoud.
maar helaas, maar weer mijn oude, harde leren singel gebruiken, Willow is weer helemaal blij :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:25

Fortuna22 schreef:
Het is helaas niet altijd door slecht onderhoud, er zitten singels tussen van een slechte kwaliteit. Het lijkt er op dat je gewoon mazzel moet hebben...mazzel voor bijna €300,-....

Ik heb de mijne uiteindelijk een oliebad gegeven, dat helpt goed!

P
Mijne heb ik nu een paar maanden en ziet er nog als nieuw uit de eerste keer na gebruik ingevet..nu met doekje met water..mijn paard heeft een soort witte poeder := na het rijden op de singel, maar geen zweet..misschien scheelt dat.

Ik kan mij voorstellen als de zweet erg zuur en zout is dat dat het leer uitbijt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:29

Tcm62 ach geef het nog een jaartje dan komt dat vanzelf haha. Mijn singel was tot ruim een jaar zo goed als nieuw en daarna begonnen de eerste kleine scheurtjes zich te laten zien en werd ie steeds harder. Die had overigens ook van soort 'wit poeder' op de singel na het rijden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:30

Ook, dan moet ik dus weer vaker in gaan vetten...als leer scheurt en hard wordt, is het omdat het onderhoud niet goed geneog was.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:53

Tja dat zeggen ze bij Fairfax inderdaad :')

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 10:33

Gisteren gereden met de Prolite singel. Ik ben er erg over te spreken. Mijn paard lijkt ruimer te bewegen en ik heb het idee dat ze meer over de rug liep en der achterhand er beter onder plaatste.

Wel is ze erg narrig met aansingelen. Normaal vond ze het wel vervelend maar keek ze alleen boos nu beet ze echt naar me. Hoop dat dat stukje wennen is en dat dat nog beter wordt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:27

Ik heb na lang dubben dan toch een andere singel aangeschaft !
De prolite en fairfax wijken niet veel af van de singel die ik al in gebruik had .
Heb nu heel simpel een FRA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:07

zijn die prolites te testen?

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:34

Moest iemand zoeken naar een fairfax 70cm standaardversie.
Heb hier nog 1tje liggen, max 10x halfuur gebruikt. Paard heeft toch een langere versie nodig blijkt.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:25

E_D_E schreef:
Heb hier nog 1tje liggen, max 10x halfuur gebruikt. Paard heeft toch een langere versie nodig blijkt.

heb je toevallig een foto van jouw single? en wat vraag je ervoor?

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:27

Ik kom ook even binnen vallen hoor. Ik heb sinds 2,5 jaar een MSFC single. echter is hij aan de binnen kant nu fklink gescheurd. dus op zoek naar een nieuwe. Nu zit ik dus te twijfelen tussen een Fairfax of een Sella Sterno.

Ik las ook hier dat je single best hoog moet zitten wil hij goed zitten en zijn werking doen? wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Zit er eigenlijk ook elastiek aan de single? want die van mij is daar erg gevoelig voor als het er niet aan zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:12

Ik ga een prolite proberen. Ik ben enorm benieuwd of het iets is voor mijn buikige rondgeribde poiny die heel snel wondjes heeft.

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 15:51

Uprica schreef:
E_D_E schreef:

heb je toevallig een foto van jouw single? en wat vraag je ervoor?

Zelf nog geen foto, heb de gewone zonder ringetje in de standaardbreedte.
Ben nu even met zadelmaker waarvan ik hem gekocht heb in gesprek erover, misschien dat hij hem nog wil omruilen.
Moest die hem niet omruilen wil ik er nog iets van een €250 voor, is gewoon nog in nieuwstaat.

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:34

Kan ik de prolite singel gewoon onder de warme kraan schoonmaken?
Of zuigt de singel het water op?

Groetjes Jessica

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:39

jepsica schreef:
Kan ik de prolite singel gewoon onder de warme kraan schoonmaken?
Of zuigt de singel het water op?

Groetjes Jessica

Als je 'm daarna mee naar binnen neemt en met een kartonnetje op de vloerverwarming legt kan dat prima. Maar ik zou voor de klamme/vochtige doek gaan.

Ik rij er thuis ook niet mee zolang de bak zo nat is (is niet gedraineerd, veel klei, lastig), singel blijft erg vochtig. Enige nadeel. Verder blijft hij heel erg mooi.

Heb het zelf wel eens een paar keer gedaan, op een gegeven moment maar mee naar huis genomen. Eerst flink wat keukenrol tussen vloer en singel en later gewoon op een kartonnetje.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:20

Ik spoel mijn prolite elke keer na gebruik af onder de kraan, was het zweet er af en droog hem vervolgens goed af met een handdoek. Ik heb hem nu 11 maanden en hij is nog steeds in hele nette staat. Geen scheurtje te bekennen. Hopelijk
blijft het zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:21

Zijn er ook ervaringen met écht moeilijke singelplekken, met deze singel?
Mijn pony heeft zich nu alweer 2x op de superzachte Mattes stuk gelopen. krijgt een dikke bult...

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:35

Mijn ervaring is dat de prolite bij intensief gebruik ook wat stugger wordt (ik maak hem na gebruik
Keurig schoon). Heb nu dus ook bontje erbij besteld. Paard kreeg weer wondjes/plekken.