Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:37

De merrie van mijn vriend wordt al een jaar met de Micklem gereden, met de bitclips en heeft ook nergens last van. Wel apart want de neusriem is toch zacht onderlegd. Misschien zit hij toch net iets te strak of op de verkeerde plaats.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:01

Marije_jiplover schreef:
Ik rijd nu een maand of 5 met de micklem, ong. 4x per week heeft hij hem om, 2x wordt hij ermee gereden, 2x gelongeerd.
Ik merk geen bulten oid op de neus. Ik rijd de rest van de tijd met hackemore (uitsluitend buiten) en daar heeft hij ook geen plekken van.
Geen idee dus, waar dat bij jou vandaan komt.

Gek dan idd zeg... Hoe strak hebben jullie hem zitten? Hoeveel vingers ertussen? Ik heb zelfs nog met een bontje eronder gereden om het zachter te maken.... Vind het zelf ook heel vreemd, hoop dat nu ik hem wat hoger heb de bulten verdwijnen.. Zal snel eens een fotootje maken anders. Bedankt trouwens!

Marije_jiplover

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:05

Hij zit gewoon 'aan' strak met rijden, dan zit er best wel speling op de neusriem.
Met longeren doe ik hem een gaatje strakker, omdat hij anders zo draait.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:33

Of mijn paard heeft een gekke neus?

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:46

bonny hoe gaat het rijden zelf en hoe is je aanleuning? ik bedoel of je paard ontspannen op de aanleuning is of niet en dus 'weinig in je handen hebt'.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:02

De aanleuning is de ene dag goed en de andere dag minder... Ik gebruik het micklem hoofdsel puur omdat ze geopereerd is aan de mondhoek in december en ze een zo stil mogeliijk liggende optoming moet hebben... Het is allemaal al zo lastig, en ze is altijd rommelig gewees in aanleuning.. Maar opzich ging het prima maarja die bulten..lijkt me niet heel goed..

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:57

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:45

Het leer wordt indd een stuk soepeler als je het een paar keer hebt gebruikt.

Het pijltje moet naar voren. Dacht eerst ook dat ie naar achter moest omdat dat ooruitsparingen lijken, maar is dus niet zo :P

Past bij jou de frontriem wel? Dat hoor je ook bij veel mensen, dat die te klein is.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:34

-

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:30

Ik vind de frontriem juist ruim.
Bij ponyhoofdstellen past die vaak niet bij mij, maar de multibridle maat pony past de frontriem wel.
Mijn multibridle kon later idd ook een gaatje strakker dan aan het begin.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:06

Die bulten zijn wel raar inderdaad. Er zitten geen oneffenheden in het leer dat het wellicht daar van komt?
De frontriem is bij mij ook te klein en ben nog zoekende naar een passende. Twijfel heel erg of iets met inleg wel staat bij dit hoofdstel (en geen voorpluk).
100 euro is inderdaad nog een leuke prijs voor een nieuw hoofdstel :)

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:52

Hoi, ik had even een vraagje. Overal op internet lees ik dat de Micklem Competition Bridle niet bitloos kan worden gebruikt, terwijl ik net een medewerkster van de Divoza aan de lijn had die zei dat het dus wel kon. Aangezien jullie de experts zijn, wie moet ik geloven?

Ik wil dit hoofdstel trouwens proberen omdat mijn paard ontzettend last heeft van gevoelige mondhoeken. Zijn linkermondhoek gaat regelmatig kapot als ik met bit rijd, en nu gebruik ik dus een kaakgekruist bitloos hoofdstel maar dat is geen succes omdat mijn paard vreselijk sterk is, voornamelijk links. Hij weet gewoon dat hij er lekker in kan gaan hangen, wat meteen ook de reden is dat ik liever met bit rijdt. Ik denk dat de bitclips ontzettend veel goeds kunnen doen ten aanzien van zijn mondhoek, omdat die het bit net optillen van het gevoelige stukje.

Het liefst heb ik dus een hoofdstel waarmee ik én bitloos rijden kan, én met bit, én mee op wedstrijd mag. (De Micklem sprak me trouwens ook vanwege het hele anatomische verhaal aan, ik denk namelijk dat mijn huidige bitloze hoofdstel niet even comfortabel is.) Ik hoop dat iemand me kan helpen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:59

Renske_NW, de Competition heeft geen elastiek op het kopstuk en hij is van soepeler leer dan de Multi.
Als je bitloos wilt kunnen rijden zou je echt de Multi moeten kopen en dan gewoon het ringetje van de neusriem afhalen. Dan mag je er ook mee uitkomen. Het enige wat je dan niet meer kan is hem als kaptoom gebruiken.

Als je naar blz 61 springt dan kan je de foto's van beide hoofdstellen naast elkaar zien (met Multi zonder ring).

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:28

Myca, is het dan zo dat bij de Competition Bridle geen bitless strap zit? Want een elastiek aan de top is niet zo moeilijk te knutselen en aangezien de Competition Bridle gewoon bij de divoza te verkrijgen is, kan ik 'm in ieder geval passen (wat ik wel erg fijn zou vinden voordat ik weer 170 euro moet uitgeven).
Bedankt voor de info en foto's trouwens!

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:35

Rais schreef:
Heb besloten de bruine multi aan te schaffen. Heb nu een zwarte, maarja nieuw zadel he, bruin! De zwarte mag voor een klein prijsje weg. Heeft duidelijk gebruiksporen en leertje bij de neusriem, die erachter valt tegen bescherming van de sluiting. Als iemand interesse heeft hoor ik het graag.
Ben nu opzoek naar een 'nieuwe' bruine voor een leuke prijs, maat paard/full. Als iemand weet waar ik m voor een leuke prijs kan kopen hoor ik het graag.

Het hoofdstel is verkocht!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:40

Pfff, ik heb afgelopen zondag weer wedstrijd gereden, komt de jury na mn eerste proef vragen over mn hoofdstel.
Nou mevrouw, ik rijd er al 2 jaar wedstrijden mee en het is een toegestaan hoofdstel

Nou, dat weet ik niet hoor, heeft het geen hefboomwerking zo??? (kattig toontje)

Nou, nee, juist niet...

Nou dat moet ik dan maar eens even na gaan kijken in mn reglementen boekje... (nog kattiger toontje)

:roll:

Maarrrr, ik had wel winst :D
Eerste keer L1 :D

YvonneNEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:55

raja; lekker hoor met dat toontje. gelukkig heb je winst gemaakt!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 23:11

@Renske, Bij de Competion zitten geen bitloze attributen.
Zo'n elastiek zou er inderdaad wel op te maken zijn, maar het leer is ook van een andere kwaliteit.
Ik kan me voorstellen dat als je de Competion gaan ombouwen tot Multi hij gaat schuren bij de neus omdat het leer slapper is.

Renske_NW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:36

@Myca, oké, dan denk ik dat ik 'm maar online ga bestellen. Super bedankt voor de info!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:51

-

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:43

Ik heb de multi bridle en bij mij schuurt het keelriempje iets langs de haren van de kaak van mijn paard, ik weet niet of meer mensen daar 'last' van hebben? Ik heb een bontje van br gekocht voor om hoofdstellen, en die past er heel goed om heen, dus dat kan ik echt aanraden voor mensen die hetzelfde probleem hebben. :j Gelukkig kan de keelriem nog goed dicht, zo'n bontje is namelijk wel een beetje dik. (maar mocht dat niet zo zijn, dan kun je vast ook wel een extra gaatje in het keelriempje maken met een gaatjestang)
Het ziet er niet heel mooi uit, maar ik vind het wel prettiger voor mijn paard.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:10

Dat herken ik wel een beetje Pansy :j Bij mijn Arabier kon ie nog net op het eerste gaatje, zonder dat ie echt straks zat. Hij schuurde dus ook niet, zat gewoon mooi op één plek, maar voor het mooi had mijn keelriem net iets langer gemogen. Met een bontje had het bij mij niet meer gepast denk ik.

Ik heb er nooit last van gehad op wedstrijd, alleen maar mensen (omstanders én jury) die oprecht geïnteresseerd waren. Reglement kopiëren is nog niet eens zo'n verkeerd idee, kun je dat gelijk mooi onder argwanende neuzen stoppen :D

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 17:17

Inmiddels ben ik ook in het bezit van een Micklem Competition!
Ik heb de Cob omdat mn paard normaal ook altijd cob heeft.
Maar het hoofdstel valt idd een beetje klein helaas...
De keelriem zit op het laatste gaatje, maar die zit dan wel goed.
Maar de nieusriem zit echt heel strak op het laatste gaatje. Dus als ik dit hoofdstel wil houden moet daar sowieso een gaatje bijgemaakt worden. Bij de bakstukken en frontriem heeft ie nog wel meer dan genoeg ruimte.

Ik heb een paar foto's gemaakt. Hoe vinden jullie 'm zitten?

Zit dit zo goed met het pijltje naar voren?
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLT7TPLX.jpg

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZNE8EKJR.jpg

Afbeelding

Overigens lijkt de neusriem niet helemaal symmetrisch, maar een beetje scheef te zijn. Dat valt vooral op als ik 'm los in mn hand heb. Is dat normaal?

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 21:35

@ Mickyl

Het hoofdstel lijkt op de laatste foto wel heel erg op het jukbeen te liggen. Is de frontriem wel groot genoeg?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:11

Ik vind de frontriem zelf idd ook wat krap ogen op de foto's, maar in het echt leek ie wel goed te zitten. Maar in principe is dat niet zo'n probleem, want ik wil wrs toch een andere frontriem erbij kopen.

Waar kan het mee te maken hebben als het hoofdstel dich op het jukbeen ligt? Betekent dat dat ie te klein valt?