Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:34

In de mensport van deze maand stond ook dat artikel met foto's erbij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:35

Ja , dan gaat het weer over het gemeen zijn , dat weten we nou wel dat dat met alles kan.

Maar ik neem aan dat wij hier met z'n allen graag willen weten wat het FIJNST is , toch ?

Veel interessanter wat het fijnst is , dan wat het gemeenst is , want ik ben niet op zoek naar het gemeenste en ik denk niemand hier , of wel ? Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:37

Ergens in mijn profiel rij ik met side pull. Met bontje om de neusriem. Overigens rij ik ook nooit met strakke teugels. Tegenwoordig rij ik met een bitloos hoofdstel, die zeer paardvriendelijk is, nergens te strak zit, of geen goede release heeft. Hij werkt hooguit in op de neus, als ik druk geef. Niet op de kaken of achter de oren. Ben heel lang op zoek geweest, want ik vind dat er weinig echt fijne bitloze optomingen zijn. Althans, voor mij en mijn paard, want ik denk dat het ook iets heel persoonlijks is. Bij de een werkt kruislings wel heel fijn (bij het paardje van een vriendin van me) en bij mij dus weer niet.

Maar feit is dat je je eerst echt moet verdiepen in de diverse optomingen met de diverse inwerkingen. En dan goed kijken naar je paard, je doelen en je eigen rijstijl.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:39

Daarom Ja

Net als "bit" niet 1 bepaald bit is , is "bitloos" niet 1 bepaalde optoming.

Dat wordt wel eens vergeten in sommige reacties die een afkeer hebben van een bepaalde bitloze optoming.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:54

Nee jij weet wat jij het finste vind Lachen
Jij als mens :)
Niet jij als paard Lachen

Ik speel ook niet met een tak in mijn mond.
ook een touw of ketting in de mond nemen doe ik niet.
Net als distels eten is niet mijn ding.

Ik kijk naar de uitdrukkingen van mijn paard.
Dat heb ik bitloos gedaan, dat doe ik ook met een bit.
Dan kijk ik naar zijn gezichtsuitsrukking, maar ook naar zijn lijf, naar zijn staart.
Proest hij enz enz.

En dan kom ik tot de conclusie dat een paard toch anders is dan ik Lachen
En kom tot de conclusie dat mijn paard met bit niet met meer spanning of met andere hekelpunten loopt dan bitloos.

En daarop basseer ik mijn handelingen.
Net als dat ik kunststof hoefbeslag heb en dat ik daarvoor mijn oude smid vaarwel moest zeggen.
Kunststof vind Kawa veel fijner dan het traditionele beslag... dus blijf ik niet hangen bij het oude...
Waarom zou ik bitloos proberen en dat ook niet blijven gebruiken als ik zou zien dat hij dat veel fijner vind??

Dat klinkt toch raar Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:56

RK, wil jij nou zeggen dat IK niet kan zien wat mijn paard de fijnste bitloze optoming vindt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:57

nee. waar lees jij dat?

Ik schrijf alleen dat ik zie dat mijn paarden gewoon even happy zijn met als zonder bit... maar dat kan niet ofzo??
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-08 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:58

runningkawa schreef:
Nee jij weet wat jij het finste vind Lachen
Jij als mens :)
Niet jij als paard Lachen

Hier.... Of vat ik hem verkeerd.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 22:59

en jij daar staat Nadya? Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:03

runningkawa schreef:
en jij daar staat Nadya? Lachen

Ach, ik postte iets over mijn lange zoektocht naar de ideale bitloze optoming.
Heb heel wat uitgetest en durf inmiddels wel te beweren dat ik wel weet waar ik het over heb qua bitloos rijden. Als ik dan zoveel onzin van bepaalde bokkers zie staan in dit topic over 'side pullers' (alleen dat woord al, hahaha Haha! , een side pull heet zo'n ding Knipoog ) met kruislingse teugels, dan gaan mijn haren overeind staan. Het lijkt me dan heel duidelijk dat de persoon in kwestie niet helemaal weet waar ze het over heeft.

Wat een bullshit (dan heb ik het dus niet over jou, RK). Knipoog

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:04

Ik rij bitloos en die keuze heb ik gemaak,t omdat een bit bij mijn paard niet werkte. Ze ging er steeds tegenin. En zonder bit is ze zo braaf buiten met een los teugeltje. Hoe kan dat dan? Ik denk omdat ze geen ijzer in haar mond wou! En nu zeer tevreden is op de manier hoe we rijden. Knipoog Ik denk ook dat een bit niet thuis hoort in de paardemond! Omdat ik het zie aan mijn eigen paarden!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:06

En het is weer gelukt. Leve Bokt!

De bitlozen en de anti-bitlozen gooien weer met modder en vergelijken appels met bitloze peren of bitloze appels met peren.
Er wordt steeds één bepaalde bitloze optoming vergeleken met één bepaald type "traditionele optoming", waarbij dan een van de twee verkeerd gebruikt of begrepen wordt of gemeen zou zijn.

Doordat het onderzoek uit de beginpost niet lijkt te deugen en onvolledig is, zijn er geen vaststaande gegevens waarover iedereen het eens kan zijn en waarover wél zinnig gediscussieerd kan worden.

Doordat niet goed gemeten is wat een paard daadwerkelijk voelt bij verschillend gebruik van verschillende optomingen, vullen sommigen hier dat kennisgat onterecht op met antropomorfismen. Ik stop wel/geen ijzer/touw/distels in mijn mond/op mijn neusrug/achter mijn oren, dús wil mijn paard dat ook wel/niet.

@ Joepju: Dit is dus dat welles-nietessen waarover ik het al had op pagina 7 van dit topic, en waarin vergelijkbare topics hier op Bokt helaas altijd verzanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:06

Ik geloof best dat er veel dingen niet over kloppen.
Ik weet die benamingen eerlijk gezegt ook niet allemaal.
Weet vaak wel wat ze doen Lachen

Maar dat heb je met bitten ook...mensen die nog steeds roepen dat een ongebroken bit scherp is...en hoe dikker hoe beter... Een rollenbit speekselvorming stimuleert en dat soort Koe shït
Jaren wordt het al veranderd... toch blijft dat maar gezegt worden... onbegrijpelijk

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:08

Hahaha weer zo een topic. Ik denk dat het niet uit moet maken hoe je rijd. Als je maar op een GOEDE manier er mee omgaat.
Ik zelf rijd gewoon met bit. Maar zit mijn paard zo min mogelijk in zijn mond. Als ik een ruk in zijn mond zal geven denk ik inderdaad dat dat niet fijn is. Maar als ik bitloos zou rijden met de druk op zijn neus en ik geef een ruk weet ik dat meneer histerisch word. Druk en dan ook nog op zijn neus of achter zijn oren is geen goede combi. Die van mij zou binnen no time kopschuw zijn. Daar durf ik BIJNA vergif op in te nemen.
Dus ik heb zoiets van doe wat je denkt dat je moet doen en laat een ieder in zijn waarde.. Die eeuwige oorlogen hier over bitloos boomloos/ met bit en met boom.. Zucht!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:09

Het laatste wat ik hier nog meld:

Met een hamer kun je ook veel schade aanrichten, mits hij fout gebruikt wordt Vork
Laatst bijgewerkt door vencedor op 10-03-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:09

Maar je kunt er ook mensen mee voorzien van een dak boven het hoofd

Super Randie Ja

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:10

Geweldige aanvulling kawa Haha!. En hierbij verlaat ik de discussie. Succes ermee..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:11

Zeeuwtje68 schreef:
Ik rij bitloos en die keuze heb ik gemaak,t omdat een bit bij mijn paard niet werkte. Ze ging er steeds tegenin. En zonder bit is ze zo braaf buiten met een los teugeltje. Hoe kan dat dan? Ik denk omdat ze geen ijzer in haar mond wou! En nu zeer tevreden is op de manier hoe we rijden. Knipoog Ik denk ook dat een bit niet thuis hoort in de paardemond! Omdat ik het zie aan mijn eigen paarden!

Dan nogmaals mijn paard die geen neusriem lekker vind, zelfs het halster vind hij al erg om om te hebben. Hij is nog niet onder het zadel maar ben bezig met wat longeren enz. Hij accepteerd het bit meteen en neemt deze altijd vanzelf in de mond, doet geen pogingen om het af/uit te krijgen en is lekker bezig met het bit. moet ik daar dan toch maar een bitloos hoofdstel aanhangen? Echt niet.... Mocht ik ooit een paard hebben wat niet tegen een bit kan zou ik misschien inderdaad overwegen om bitloos te gaan, maar ben dat in mijn hele paardeleven nog niet tegengekomen. hooguit dat een paard erg gevoelig in de mond was en daar heb je ook goede bitten voor. Het bit en dus ook bitloos werkt zo sterk in als de ruiterhand die de teugels vastheeft....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:11

randie schreef:
Het laatste wat ik hier nog meld:

Met een hamer kun je ook veel schade aanrichten, mits hij verkeert gebruikt wordt Vork

Rij jij dan maar lekker met een hamer, hoor. Haha!
Ik hou het lekker bitloos, hou niet van toeters en bellen en hamers. Tong uitsteken
En ik ga lekker genieten van mijn appeltaart en mijn vriendje op de bank. Toedeloe. Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:12

Hey appeltaart... en jij deelt dat niet eens met ons

Tong uitsteken

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:16

sorry kan het toch niet laten Haha! . Ooit gehoord van een metafoor?
kan je de les die ik gegeven heb aan groep 7 vorige week wel even doorsturen Knipoog. Smakelijk met je appeltaart, enne laat een stukje over voor je paard. Ik denk dat hij dat wel fijner vindt Nagelbijten / Gniffelen

heel flauw ik weet het Bloos

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:21

Waardeloos artikel vanuit wetenschappelijk oogpunt. Zeer polemisch geschreven, met veel emotioneel geladen termen. Vooral de regel over de "laffe dierenartsen" is nogal belachelijk.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:33

Kuggur: eens, het artikel vodoet aan geen enkele voorwaarde van wetenschappelijk onderzoek.

Bovenal bepaald het paard nog altijd zelf hoe groot de druk van een evt. bit in zijn mond is. En dat geld ook voor de druk op de neus bij bitloos.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:45

pmarena schreef:
Ik ben het met het laatste deel wel eens , alleen het begin niet. Van 1 keer 1 bitloos hoofdstelletje proberen kun je eigenlijk geen goede conclusie trekken.

En door zulke dinge onstaan vaak hele discussies. Men probeert het een keer , het bevalt niet meteen dus wordt het meteen afgeschreven als : dit is niks voor mijn paard en alle paarden zijn verschillend. Dit kan zowel met bitloos zijn , als boomloos , als ijzerloos als langere dagen op de wei : kijk mijn paard vindt dit niet fijn , elk paard is anders.

De kans is groter dat het gewoon een kwestie van gewenning is en als je dan iets nieuws doet , dat het je paard even een onzeker gevoel geeft : hee dit ken ik niet , dit is niet goed

Uit de praktijk weet ik dat dit heel vaak zo is. Maar de ellende is : als je het zegt dat dat de reden wel eens zou kunnen zijn , dan wordt je heel snel beschuldigd van alle paarden over 1 kam scheren en willen bekeren enzo. Net zoals bij paarden die echt waar zelf maar een uurtje buiten willen staan. Dat komt in 99% van de gevallen ook doordat de wei totaal niet aantrekkelijk wordt gemaakt. Geen gras , te weinig ruimte waardoor teveel geklier onderling , te onrustige groepen , geen soortgenoten , geen eten / drinken aanwezig dat in de stal wel is. Deze redenen zijn veel realistischer dan : mijn paard staat gewoon veel liever binnen.

Ik vergelijk het altijd maar met kinderen.
Het stikt van de kids die het liefst de hele dag voor de TV en spelcomputer zitten met een colaatje en zak chips erbij.

Die moeten er echt niet aan denken om buiten te spelen

Maar als ouder zou je moeten weten dat dat veel gezonder is voor een kind , lekker ravotten in de buitenlucht met vriendjes.
En datzelfde kind als die een paar keer met een leuk clubje gaat spelen , dan willen ze ECHT niet meer alleen achter die WII zitten hoor want dat buitenspelen is veel leuker Ja

Maar ze moeten er wel even goed van kunnen proeven om zich dat te realiseren.

Dan kun je als ouder ook wel zeggen : niet alle kinderen zijn hetzelfde , de mijne zit liever binnen. En dat is ook zo , onder de omstandigheden waarin jij dat kind houdt. Maar datzelfde kind zou eigenlijk veel gelukkiger zijn met buitenspelen alleen kom je daar nooit achter als je het wel okee vindt als ze achter die spelcomputer blijven hangen.

Ik ken Wino niet , maar grote kans als die door omstandigheden ineens bitloos gereden MOET worden of bij iemand anders terechtkomt dat die het dan heerlijk blijkt te vinden om bitloos gereden te worden , het ligt maar net aan de omstandigheden en hoe je het introduceert Lachen

Kan ook prima zijn dat 'ie het inderdaad niets vindt , maar na 1 keertje proberen is het gewoon nog raar en vreemd en onwennig (anders dan anders) en kun je die conclusie eigenlijk nog niet echt trekken.

Beetje vage vergelijking maar als je bvb. een tijd met gips hebt rondgelopen en ze halen dat gips eraf , dan voelt dat heel erg raar en ongemakkelijk in het begin. Terwijl het eigenlijk veel fijner is , maar je moet er weer even aan wennen.

Juist omdat ik Wino kén probeer ik het niet vaker. Wino laat zich makkelijk overhalen en zal alles doen voor zijn ruiter. Ook dingen wat hij eigenlijk niet leuk vindt. Hoe zou jij het vinden als ik je vertel dat je maar op hakken moet lopen. Je vindt het de eerste keer niks. Je went er wel aan, maar die gympies blijven fijner. Omdat een paard ergens aan moet wennen (bitloos of niet ) betekent niet dat het ook daadwerkelijk beter voor hem hoeft te zijn.

Als jij ontkend dat elk paard anders, ben jij de gene die fout bezig. Ik ga mijn paard geen dingen opleggenwaarbij hij de eerste 5 minuten niet als Wino rondloopt.

Daaarbij is niet bewezen dat bitloos daadwerkelijk fijner is! Daar gaan we maar met ons allen vanuit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 09:53

Mijn laatste bijdrag, ik wou het weleven rechtzetten. Aangezien iemand dacht mijn paard beter te kennen.

Nee iemand die overtuigd is dat Bitloos beter is, dus.......

Ik veroordeel jou en anderen hier in het topic ook niet.
Dus bij deze....... Tot ziens