Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:44

Mijn mening weet je daarover dus dat schrijf ik niet nog een keer op Knipoog

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:52

Ach, het is best leuk om in een fantasiewereld te leven.......

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 16:13

nou idd, een paard zijn rug veranderd. dus een passend zadel blijft niet altijd passend. en dan kan die nóg beroerder liggen dan een standaart maat zadel!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:15

ben het helemaal met je eens. mensen die niet kijken naar de medische kant van een paard en alleen maar mooi eruit willen zien.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 16:19

maaikemuis schreef:

Een goede zadelmaker krijgt voor elk paard een passend zadel, dus dat heeft niets te maken met leven in een fantasiewereld Knipoog Mijn zadels zijn bijna net zo duur als het paard zelf en ik heb er hard voor moeten werken om het te kunnen betalen. Ik zeg altijd maar kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast Vork

Overigens kunnen goed passend tuigage en leuke dekjes prima samen gaan

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:20

daar ben ik het absoluut mee eens! het kan allebei, maar sommige mensen zijn echt te blind om te zien dat een zadel echt voor geen meter op een paard ligt. zelfs een leed kan zien dat het dan niet ligt. nou dan moet je wel nagaan hoe ernstig het is!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 20:10

Ik ben absoluut van de leuke schabrakjes en setjes, maar ik heb mijn vorige paard met een perfecte passier gereden, en als Abel 3 is gaat er eerst een fijn 2e handsje op wat goed past, en als ie een beetje gevormd is ga ik investeren in een zadel wat ik daarna voor langere tijd ga gebruiken. Ik ga geen nieuw zadel kopen voor een 3jarige, maar mijn zadels moeten wel perfect passen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:09

ik heb in September een nieuw zadel gekocht, na maanden van ellende met zadels. hartstikke duur ding, maar goed er waren er drie die écht goed pasten, en deze zat Faram goed, en mij ook. inmiddels is Faram wat verder in de training, en binnenkort zal zijn dure zadel al aangepast moeten worden. ook is de vulling al bijna aan controle toe.

bij een jong paard koop je ook gewoon een passend zadel, en naarmate het dier sterker wordt en meer ontwikkeld laat je het zadel gewoon aanpassen imo.

enne... ik ben écht niet iemand waarbij het geld op de rug groeit, ik heb een simpele 28 uurs baan, en ben 23 jaar. ik betaal alles uit mijn eigen zak, maar geld speelt bij mij geen rol als het om de paarden gaat. het was leuk geweest als ik een goed tweedehands zadel had kunnen laten aanpassen, maar dat ging ook fout dus toen heb ik gezegd: kom maar met die bus, dan bekijken we alles en het laatste wat ik dan bekijk is de prijs, zodat die de keuze niet kan beïnvloeden. ik ben erg blij met de keuze, en zou het bij de volgende zéker weer zo doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 00:49

Ach het loopt zoals het loopt toch? Als ik geen goeie 2ehands vind wordt het uiteraard een nieuwe. Dingen zoals tuig bespaar ik niet op, dat moet gewoon goed zijn. Maar ik hoop wel dat ik het 1e jaar vooruit kan op een 2ehands

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 09:27

MISTRAL94 schreef:
maaikemuis schreef:

Een goede zadelmaker krijgt voor elk paard een passend zadel, dus dat heeft niets te maken met leven in een fantasiewereld Knipoog Mijn zadels zijn bijna net zo duur als het paard zelf en ik heb er hard voor moeten werken om het te kunnen betalen. Ik zeg altijd maar kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt er naast Vork

Overigens kunnen goed passend tuigage en leuke dekjes prima samen gaan

Als jij vind dat jouw paarden allemaal een apart zadel nodig hebben, prima! Maar bedenk ook dat er heel veel paarden zijn die met een standaard zadel prima uit de voeten kunnen. Waarom zou iedereen dan maar een zadel speciaal aan moeten laten passen omdat dit in jouw ogen het beste is?
Zoals ik al zei, grotere stallen zullen echt niet voor ieder paard een apart zadel hebben. Uit eigen ervaring kan ik wel vertellen dat ze een zadel die zo goed mogelijk past opleggen, en deze eventueel wat opvullen met een gelpad/ bontje. Wat is hier in godsnaam mis mee? Denk je dat ze voor hun lol even alle dure paarden naar de klote rijden? Waarom ga je er in godsnaam van uit dat mensen die geen appart zadel voor hun paarden laten aanmeten per definitie fout zijn? Ze geven waarschijnlijk net zo veel om hun paarden als dat jij doet. Je laat het net overkomen alsof ze dat niet doen, dat het alleen maar om het geld draait Rolleyes Kun jij mij misschien even vertellen waarom die paarden top presteren in de sport? Juist, omdat ze zich prettig voelen, zich kunnen ontwikkelen onder optimale omstandigheden. Een paard wat last heeft van de rug vliegt echt niet over Z parcour, of loopt echt geen winstpunten in de zware dressuur als de rug compleet vernield is Knipoog

Ik keur hierbij niet jouw mening af, maar ik snap niet zo goed waarom je andere mensen zonodig moet overtuigen dat dít de énige manier is om een passend zadel te krijgen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:21

Sorry hoor Mosh maar ik vind het dus dikke kolder dat het in een fantasieleven is om goed passend tuigage te hebben. En ja ik ben van mening dat een zadel aangepast moet worden aan het paard om het goed passend te krijgen. Geen rug is gelijk tenslotte, als jij een paar schoenen koopt kun je zeggen die zitten niet lekker of dat mankeert eraan, een paard moet alles maar accepteren wat er op zijn rug gegooid wordt idd zoals merrieveulen zegt jij wilt rijden dus zorg dat je je zaakjes op orde hebt. Dat andere mensen een standaard zadel er op gooien prima hoor, moeten ze helemaal zelf weten ik heb daar een andere mening over ik ben van mening dat mijn paarden een goed passend zadel verdienen. Dat dit een aangepast zadel is is mijn keus en daar heb jij je niet mee te bemoeien Knipoog Overigens krijg ik behoorlijk sterk de indruk dat jij je nogal aangevallen voelt gezien je schrijfwijze en dat is niet nodig hoor tenzij je weet dat je het niet op orde hebt! En zal het nogmaals schrijven want begrijpend lezen is niet voor iedereen makkelijk schijnt Knipoog Het is dikke kolder dat je in een fantasiewereld moet leven op goed passend tuigage te hebben. Om eerlijk te zijn snap ik die link ook helemaal niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:24

lotjj92 schreef:
daar ben ik het absoluut mee eens! het kan allebei, maar sommige mensen zijn echt te blind om te zien dat een zadel echt voor geen meter op een paard ligt. zelfs een leed kan zien dat het dan niet ligt. nou dan moet je wel nagaan hoe ernstig het is!

Nou dat ben ik helemaal met je eens, dat zie ik hier in mijn omgeving ook. Ik laat de zadelmaker er voor langs komen, omdat ik gewoon niet kundig genoeg ben om te kunnen oordelen of het idd helemaal goed ligt of dat er toch nog iets aan moet gebeuren.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:24

Uhm ik had het helemaal niet over een fantasie leven hoor?

Maar kun jij mij aantonen dat standaard zadels per definitie slecht zijn voor een paard ?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:28

Kijk ik laat jou in je waarde over standaard zadels laat jij mij nou voor het gemak eens in mijn waarde. Ik ben van mening en dat kan ik geloof ik tig keer schrijven een zadel moet aangepast worden om perfect te liggen. Ik blijf in de herhaling vallen geloof ik Dromen

Jij quote mijn stuk over fantasiewereld trouwens....

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:32

Goed, maar laat mij dan ook in mijn waarde. Volgens mij ben jij degene hier die mensen die standaard zadels gebruiken afkeurd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:34

toch fijn om te zien dat bokt prima in staat is een volwassen discussie te volgen *LOL*

Sheran

Zelf heb ik helemaal geen setjes. Ik heb daar niets mee. Ik heb geen geldplantage... Ik heb wel geld maar dat wil ik niet besteden aan setjes. Ik zie het nut niet van 10 verschillende peesbeschermers... 1 paar is goed genoeg, vind ik. Ik kies dan altijd voor onopvallende kleuren zodat ze niet zo opvallen.
Dat neemt niet weg dat ik het soms wel eens leuk vind om een mooi halster te kopen, of een leuk dekje met de naam van de pony erop. En als ik hoofdstellen koop kijk ik niet alleen maar naar de soepelheid van het leer, maar ook of er een leuke frontriem op zit, bijvoorbeeld Bloos , en of de neusriem gevoerd is.

Maar als ik eenmaal een zadel heb dan heb ik een zadel. het kan zijn dat het achteraf niet het allerbeste zadel voor het paard blijkt te zijn, maar als hij goed genoeg ligt ga ik hem niet vervangen. Je kunt nu eenmaal niet alle zadels op je paard hebben gehad, en ik ben persoonlijk ook niet echt iemand die perfect weet of het zadel goed ligt. Als ik, de zadelpasser en mijn instructrice het goed vinden liggen en ik het lekker vind zitten, dan beschouw ik het als een goed zadel. En als ik eenmaal een zadel heb dat ik goed genoeg vind, geef ik mijn geld ook wel uit aan 'leuke' dingetjes.

Natuurlijk vind ik het erg belangrijk dat mijn paard geen hinder ondervindt van zijn tuig. Maar perfect tot in de details hoeft niet. Het zou wel goed zijn, maar daar is mijn geld nou ook weer niet voor Lachen. Dan hou ik ook liever iets achter de hand voor de veearts ofzo. En als het zadel begint te knellen, of mijn paard krijgt schuurplekjes, dan doe ik er natuurlijk wel wat aan.

En als je een verzorgpony hebt ga je er waarschijnlijk ook eerder setjes voor kopen dan een zadel. Bij mij kun je 'setjes' dan lezen als: mooie halsters, zweetdekens, frontriemen etc.

MISTRAL94

Ik heb daar een mening over ja, dat mag hier in nederland namelijk Knipoog
Maar dat een ander daar minder of geen waarde aan hecht prima ik kan en wil ze niet tegen houden zolang ik het zelf maar op orde heb. Ik zeg altijd maar zo je kunt van alles over mij zeggen maar ik heb het qua tuigage in orde dus daar kan niemand mij op pakken Knipoog

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:48

Minder of geen waarde vind ik niet echt een juiste uitspraak. Een standaard zadel wil niet zeggen dat mensen geen waarde hechten aan een goed passend zadel.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 16:53

Maar zadelmakers zeggen vaak genoeg dat een niet aangepast zadel past.. Ik heb ooit een zadel maker gehad, en alle zadel paste bij hem wel............ Ook een gekocht, (uit onwetendheid) Maar ga binnenkort laten nakijken, want ik denk dat het zadel iets smaller gemaakt moet worden..

cindii_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:21

ben ik het helemaal mee eens..zijn weer van die mensen die er meer aan denken of ze wel "in" zijn dan aan het welzijn van hun paard...

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 17:34

Karoliefje_ schreef:
Maar zadelmakers zeggen vaak genoeg dat een niet aangepast zadel past.. Ik heb ooit een zadel maker gehad, en alle zadel paste bij hem wel............ Ook een gekocht, (uit onwetendheid) Maar ga binnenkort laten nakijken, want ik denk dat het zadel iets smaller gemaakt moet worden..

Klopt, maar hier loop je vaak al tegenaan als je een beetje verstand van zadels hebt (mensen die dit niet hebben doen er dus idd goed aan een deskundige erbij te laten komen) Als een zadel niet passend te maken is met een bontje o.i.d. is het inderdaad een goed plan om een zadel aan te laten passen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 22:16

Mosh schreef:
Kun jij mij misschien even vertellen waarom die paarden top presteren in de sport? Juist, omdat ze zich prettig voelen, zich kunnen ontwikkelen onder optimale omstandigheden. Een paard wat last heeft van de rug vliegt echt niet over Z parcour, of loopt echt geen winstpunten in de zware dressuur als de rug compleet vernield is Knipoog

meid, ik kan je dingen vertellen hierover waarvan je nekharen overeind gaan staan, top presteren omdat ze zich top voelen, m'n hoela. maar goed, nu weer ontopic.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:18

Die van mij loopt steeds lekkerder door zijn lijf en hij voelt zich zeker top. Voor mij een teken dat mijn zadel MET bontje goed op zijn rug ligt. En het is voor hem een hele verbetering vergeleken met hoe hij de afgelopen vier jaar heeft gelopen. Zelfs het wegtrekken van de rug bij het opleggen van het zadel is al flink verminderd. Mits onder controle van een goede zadelmaker (en dat is die van mij) kan een standaard zadel prima. Je moet iig niet bij de plaatselijke zadelboer een zadel halen als je er zelf niet tot in de pinken toe verstand van hebt. Want dat heb ik wel geleerd, hetgeen deze man mij wist te vertellen over zadels, deed voor mij een nieuwe wereld open gaan.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 09:50

Iedereen kan waarsschijnlijk dingen vertellen over slechte zadelmakers. Het zadel past wel redelijk, in zo verre ze functioneerd er goed op en loopt onder dit zadel beter dan ooit. Ze heeft een vrij rechte rug Scheve mond Ik verbaas me er gewoon over dat alle zadels passen, terwijl mijn paard duidelijk een moeilijke rug heeft. Laat aanstaande zaterdag een zadel bij mn paard aanmeten waar ik bijna zeker weet dat het vakkundig gebeurt Lachen