Welke bit gebruik je en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Re: Welke bit gebruik je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 10:15

Ik heb voor mijn nrpser ook een dubbelgebroken bit, hier reageert hij beter op dan een enkelgebroken....

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:17

Dubbelgebroken watertens :)

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:30

Gewoon bitje bij mijn shet, voor het mennen
Bij koeran (nrps) pessoa. Hij is heel erg sterk en andere bitten hebben geen inwerking.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:07

Rean Pony, jij hebt hem waarschijnlijk sterk gemaakt met je hand.. en erg stug in zn mond.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:15

ik rijd mijn merrie nu op een ongebroken bustrens, ik ben bezig over te stappen op een dubbelgebroken bustrens.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:40

Ik heb een dubbelgebroken bustrens met kunstof voor mijn pony. Wil uiteindelijk weer op bitloos overstappen dus dit is maar tijdelijk. Volgens mij vind ze het wel een fijn bitje, heel zacht en niet te breed en te smal :)

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:31

ik rijd nu op een dubbelgebroken bustrens, rijd ze oke op wel iets onrustig .Iemand adviseerde mij een aurigan bit aan,
ik heb nu eentje te leen, helemaal aurigan dubbelgebroken,en bol middenstukje iemand ervaringen daarmee? is dat beter, ook staat er op het bitje een pijltje, > zoiets, is dat van wat voor merk het is?

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:34

Een dubbelgebroken K&K bitje, dit is op aanraden van de tandarts, het zou beter in het gehemelte van het paard liggen :j

pielewiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:46

Dun enkelgebroken of dubbelgebroken bit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:30

ik heb voor Flicka de myler die ik hier al eerder beschreven heb, en voor Faram geen bit, maar een bitloos hoofdstel van eigen makelij, gebaseerd op de Spaanse Serreton (zonder ijzer in de neusriem) en Weense kaptoom. een erg prettig ding mag ik wel zeggen, met een fijne drukverdeling (dik kussen, brede neusriem) en een super discriminatie van hulpen. Faram loopt hierop uitstekend, zo niet beter dan op zijn K&K dynamic die ik hiervoor had.

Snatje wordt in April drie jaar, voor hem ben ik nu bezig zo'n zelfde bitloos hoofdstel te maken omdat ik zowiezo bitloos start. daarnaast heb ik voor hem een heel scala aan bitten met diverse mondstukken, zodat ik tegen die tijd kan kijken wat hij het prettigst vindt. dat hangt helemaal van hem af, voor 't zelfde geld vindt hij het bitloos toch 't prettigst, keuze is geheel aan hem, maar ik sta overal voor open. Flicka was niet erg content met bitloos anders dan een stalhalster, hoewel ik mijn 'serreton' bij haar nog uitgebreider wil gaan proberen. ik heb wél in de wei met een stalhalster gemend met haar, en dat deed ze net zo goed als met bit. ik ga alleen niet zomaar met een stalhalster aangespannen de weg op, Flicka is een heerlijk en goudeerlijk dier maar ook op en top paard, met paardse wijzen van redeneren die ik niet onder wil doen, ze mag paard zijn, MOET paard zijn. daar horen ook weleens beslissingen bij die in het verkeer gevaarlijk kunnen zijn, en aangezien ze het gewoon FANTASTISCH doet met haar myler ga ik de zaken niet nodeloos ingewikkeld maken.

buiten het mennen om, met langeteugelen e.d. werk ik gewoon met een stalhalster met haar, en straks als de serreton klaar is dus ook daarmee.

ik zie het zo, het paard kiest het bit of de optoming die hij of zij het prettigst vindt. zou ik voor Flicka geen passend bit gevonden hebben dan zou ik niet meer gemend hebben, heel simpel. er zijn een hoop paarden (faram ook) die geen problemen hebben met een bit, bitloos is niets mis mee, en er zijn zát paarden met een voorkeur daarvoor, maar daarnaast ook zát die er geen punt van maken een bit in te hebben. persoonlijk vind ik het van belang dat de eigenaar niet uitgaat van eigen principes maar naar zijn paard kijkt, de voorkeur van het paard is in dit soort dingen mi het belangrijkste.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:45

Ik zal maar niet beginnen over de bitten die ik heb uitgeprobeerd, maar het zijn er veel. Al toen ik het paard kocht was bekend dat ze heel onrustig in haar mond was, ook als je er helemaal niet aanzat. In eerste instantie natuurlijk de tandarts erbij gehad, maar problemen gingen niet weg. Ik ben toen in eerste instantie op een kneveltrens over gegaan, dit omdat deze bekend staan om hun stille ligging in de mond, en inderdaad, al na een paar minuten ging mijn paard beter lopen.

Echter bleef ze vervelend en onrustig, ik heb toen contact gezocht met een 'bittenexpert' en doormiddel van mijn paard, haar karakter en haar lichaamsbouw (en tanden) kwam ze toen met het advies waterford trens. Veel mensen staan meteen tegen de muur zodra het over dit bit gaat, het zou waanzinnig scherp zijn. Echter was het volgens haar voor sommige paarden juist perfect, omdat hij zeer beweegbaar is. (en als een enkelgebroken bit scherp is, en een dubbelgebroken zachter, waarom is een dubbel dubbel gebroken bit dan scherp?)

Omdat je niet mag starten met dit bit, en ik toch zelf een lichte twijfel had heb ik gekozen voor de middenweg, een dubbelgebroken waterfordtrens. Vrijwel onmogelijk te vinden, maar sinds dit bit loopt mijn paard de sterren van de hemel. We kunnen nu zonder protest, onrust en gekriegel lekker aan de lange teugel stappen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:29

IVAANAA__ schreef:
ik rijd nu op een dubbelgebroken bustrens, rijd ze oke op wel iets onrustig .Iemand adviseerde mij een aurigan bit aan,
ik heb nu eentje te leen, helemaal aurigan dubbelgebroken,en bol middenstukje iemand ervaringen daarmee? is dat beter, ook staat er op het bitje een pijltje, > zoiets, is dat van wat voor merk het is?

Jou bitje is dus de ultra kk van sprenger.
dat pijltje behoort links van het bit te zitten in de rijrichting.
Anders is je bit verkeerd aan.
En heb je geen goede werking van het bit.
Ik heb drie van mijn paarden op zulk bit om te rijden,zalig bitje (ik heb de busstrens )

http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/neuh ... 600eng.htm

Hier de link over de werking en correct gebruik.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:43

savath schreef:
IVAANAA__ schreef:

Jou bitje is dus de ultra kk van sprenger.
dat pijltje behoort links van het bit te zitten in de rijrichting.
Anders is je bit verkeerd aan.
En heb je geen goede werking van het bit.
Ik heb drie van mijn paarden op zulk bit om te rijden,zalig bitje (ik heb de busstrens )

http://www.sprenger.de/hs/abt_reit/neuh ... 600eng.htm

Hier de link over de werking en correct gebruik.

bedankt voor je reactie, kan het helaas even niet uitproberen, staat met een dik been, flink balen! ben erg benieuwd. :+

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:34

Dubbelgebroken gold bustrens van HH.
Pony reageert er goed op en is betaalbaar: €24,95

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 13:36

Geen bit. Eerst reed ik met enkelgebroken bustrens.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 09:51

Bubsj:

Hoe doe je dit nu met wedstrijden dan?
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-01-09 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd. Graag alleen quoten indien nodig.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 10:59

Met deze mag je wel wedstijden rijden, het wijkt niet veel af van een dubbelgebroken trens, alleen is het middenstuk niet plat of bol, maar rond, zoals een waterfordtrens :) Het is niet een veelvoorkomend bitje, bijna niet te krijgen ook, dus vrij onbekend.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:01

dubbel gebroken aurigan K&K watertrens :)
omdat het gewoon een fijn en vriendelijk bit is, en de meeste paarden er wel fijn op lopen :)

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:01

Dubbelgebroken watertrens.

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:15

Ik rijd met een enkelgebroken waterbitje!!
Lekker vriendelijk en zacht in de mond!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:18

Enkelgebroken is niet vriendelijk en zacht :) Maar redelijk scherp.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:25

Een enkelgebroken bit is inderdaad scherper als een dubbelgebroken.
Maar voor alle bitten geld:
Een bit is zo scherp als de hand die deze bestuurd.

Bubsj schreef:
Enkelgebroken is niet vriendelijk en zacht :) Maar redelijk scherp.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:36

In het begin reed op met mijn pony op een gewoon enkelgebroken bit, omdat ze zo sterk was was (toendertijd) de beste oplossing een pessoa (erg slim heb ik nu gemerkt *not.. ) daar werdt ze uiteindelijk gewoon te sterkt voor, ik ben in de tussentijd (zo'n 3 a 4 jaar, erg lang, gewoon sneu ik weet het! ) achter vanalles en nog wat gekomen en dus ook de inwerking van (tè) sterke bitten, toen heb ik een tijd bitloos gereden, en nu rijd ik weer op de enkelgebroken. Ik kan haar nu zelfs met halsring rond sturen (stom dat ik toendertijd niet beter wist .. maar nu dus wel :D )

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:34

Moderatoropmerking:
In de titel staat: met welk bit rijd je en waarom. Het is dan ook niet de bedoeling om alleen maar te noemen met welke bitten je rijdt. Reacties zonder uitleg zullen vanaf hier worden verwijderd.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:34

mijn paard rijdt ik ook op een dubbel gebroken watertrens. Heb er allerlei bitten in gehad : Enkel gebroken water en D trens, scholingsbit, argentaan en RVS. Uiteindelijk dus toch weer terug gekomen op dubbelgebroken watertrens. Hoe scherper bit ik er in leek te hangen, hoe meer hij zich er tegen leek te wapenen en dus meer verzet. Nu loopt hij gewoon lekker, bevalt echt goed + voor paard ook een fijn bit. Win-win dus zo ongeveer!