mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LucianoS

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:44

Yamcha schreef:
Er zijn zelfs mensen die een Pelham kopen en inhangen omdat het zo stoer staat. Maar geen flauw idee hebben hoe je er mee rijdt. Arm paard....

Verdrietig ja idd zeg het idee hebben dat ze ook met stang en trens rijden heb ik wel eens te horen gekregen en dan flink strak die kinketting en de stangteugel goed strak houden(gezien) echt walgelijk.

ik heb ook een bondje onder het zadel..en alles goudkleurig gespwerk(dure hoofdstellen)..maar het welzijn van het paard gaat bij mij echt voorop... als iets niet past of ik merk aan het paard dat ie in verzet gaat...hoppa weg ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:31

Lika93 schreef:
Toen ik mm paard net had, had ik een bontje voor onder het zadel gekocht.
Het zadel paste niet goed en hing helemaal naar links Huilen
Vandaar dat ik zo'n ding had gekocht. Ik heb nu een nieuw zadel gekocht Wintec 500, en nu gebruik ik dat bontje ook nog wel. Maar aan al die reacties die ik hier hoor, dat het niet goed is onder een passend zadel etc etc. Gaat dat bontje ook maar weer de kast in. Vork
Ik heb 2 paar peesbeschermers + 1 paar strijklappen. Zwart en bruin. En daar doe ik het mee. Ik doe niet aan bandages enzo. Het belangrijkste vind ik dat het zadel en het hoofdstel goed passen..
en dat de benen beschermt zijn , maar ook weer niet zo overdreven. Slapen
Heel verstandig van jou!!! Heeft dit topic wel nut. Super!!! Zo mag ik het horen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:33

MarissaM schreef:
Yamcha schreef:
Er zijn zelfs mensen die een Pelham kopen en inhangen omdat het zo stoer staat. Maar geen flauw idee hebben hoe je er mee rijdt. Arm paard....

Verdrietig ja idd zeg het idee hebben dat ze ook met stang en trens rijden heb ik wel eens te horen gekregen en dan flink strak die kinketting en de stangteugel goed strak houden(gezien) echt walgelijk.

ik heb ook een bondje onder het zadel..en alles goudkleurig gespwerk(dure hoofdstellen)..maar het welzijn van het paard gaat bij mij echt voorop... als iets niet past of ik merk aan het paard dat ie in verzet gaat...hoppa weg ermee.

Ik heb het zelfs een keer gezien dat iemand een slof door de onderste ring van de pelham had... en maar roepen dat het paard zo mooi aan de teugel liep...

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:21

Citaat:
Ik heb het zelfs een keer gezien dat iemand een slof door de onderste ring van de pelham had... en maar roepen dat het paard zo mooi aan de teugel liep...

Boos! echt waar ik snap dat niet waarom mensen dat doen echt om te Verdrietig arm beestje ...

je ziet veel(bij jongere meiden) dat het echt alleen maar om: kijk eens hoe mijn paard loopt-kijk eens ik heb mijn paard "gepimpt" te veel toeters en bellen aan het paard hangen want het staat zo mooi...ik hou ook wel van leuke dingen hoor..ben echt geen heilige hahaha..maar ik besef wel wat ik om / aan mijn paard hang/doe....en eerst goed na vraag doen voordat je iets gaat doen...vind ik...

deze topic vind ik wel goed trouwens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:29

Ik vind het ook een erg goed topic, en heel leuk om te zien dat mensen er ook echt iets mee doen Knipoog

Een bontje onder je zadel is trouwens ook geen goed idee, doordat het bontje vaak zo dik is, is de ruimte in de kamer en tussen de kussens voor de ruggengraat minder, en past je zadel niet meer op je paard...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 22:11

inderdaad Yamcha.
zelf ben ik ook weleens schuldig aan het gebruik van onnodige toeters en bellen hoor, zoals twee jaar terug, in de optocht, hihi! Faram met wit hoofdstel, zadel wit bekleed, zusje erop met witte jurk en een enórme sleep over Faram's kont van wit met zilver, en ik naast Flicka helemaal in het zwart, haha! toen hebben we Flicka's staart bovenaan, manen en sokken zelfs nog zwart gemaakt met schmink, hihi! maar goed, leuk was het wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:00

Is wel gaaf! Daar had ik wel een foto van willen zien! Knipoog

susaronald

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 00:03

helemaal mee eens doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Ik gebruik wat noodzakelijk is en hang er niks aan voor het mooie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 01:07

@ yamcha, ik zal eens kijken of ik er een foto van heb. we hadden er maar drie foto's van, en een stukje film maar dat kan ik niet op de computer krijgen helaas.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 15:43

Het is natuurlijk niet zo dat mensen die dit soort dingen kopen per definitie hun spullen niet voor elkaar hebben! Er zijn idd genoeg mensen die denken met bontjes, gelpads of wat dan ook het probleem op te lossen, van slecht passend tuigage. Helaas ken ik ook mensen die het belangrijk vinden om ik weet niet hoeveel setjes te hebben maar een goed passend zadel kopen ho maar en ondertussen wel een duur paard onder de kont hebben en het vreemd vinden dat de ontspanning er niet in te krijgen is Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:19

merrieveulen schreef:
@ yamcha, ik zal eens kijken of ik er een foto van heb. we hadden er maar drie foto's van, en een stukje film maar dat kan ik niet op de computer krijgen helaas.

Thanks!! Lijkt me leuk!! Ik vind Flicka sowieso al zo'n schatje om te zien, dat lijkt me helemaal leuk, Flicka helemaal opgetuigd...

@ Mistral: Tuurlijk is het niet zo dat mensen die mooie setjes hebben, automatisch de rest vergeten, goedpassende en mooie spullen die goed voor het paard zijn, kunnen natuurlijk uitstekend samen gaan. Als je toch een dekje nodig hebt, waarom dan niet gelijk een mooi dekje gekocht? En een goed zadel is (vind ik) vaak een mooi zadel.
Maar ik vind het een ander verhaal wanneer mensen gaan besparen op de kwaliteit en pasvorm van de spullen, op kosten van de zadelmaker, om een mooi setje te kunnen kopen.
Eerst een goedpassend zadel en hoofdstel, en of dat nou bitloos, boomloos of niet is maakt me niet uit, als het maar een goede kwaliteit is en past. Een goede stalling, waar het paard gelukkig is, goede hoefsmid en DA, evt. geld over voor ostheopaat, fysio, tandarts, en dan komt het mooie pas. En als dat allemaal samen gaat is het prima, maar niet eerst de mooie spulletjes ten koste van het paard.
En weten wat je eraan/op/in hangt, dat vind ik zó belangrijk! Weet wat bepaalde bitten doen, weet waarvoor die peesjes bedoeld zijn, weten en begrijpen. Ik zie zó vaak mensen met te strakke/ te losse frontriemen, bitten die niet passen of te hoog/laag ingehangen zijn, te dikke of te dunne bitten.
Een dik uitziende pad hoeft niet dik te zijn als ie onder het zadel ligt, terwijl bijvoorbeeld een HH pad toch best dik is. Kennis van de producten, kennis ook van de anatomie van het paard kan veel problemen voorkomen.
Laat je goed adviseren en laat je geen onzin verkopen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:29

Ben ik helemaal met je eens hoor Yamcha!
Toen ik 5 jaar geleden voor mijn "ordinaire boerenknol" een op maat gemaakt zadel kocht die bijna net zo duur was als het paard zelf werd ik nogal vreemd aangekeken, of zoals sommige mensen zeiden wat een onzin om zo'n duur zadel voor zo'n paard te kopen. Daarnaast hou ik idd van leuke dekjes, mooie hoofdstellen noem maar op Haha! Maar waarom niet qua tuigage en de bijkomende zaken heb ik het goed voor elkaar. Ik heb altijd gezegd mensen kunnen alles van mij zeggen maar dit zijn dingen die ik wel voor elkaar heb, waar niemand mij op kan pakken Knipoog Helaas heb ik in mijn naaste omgeving mee mogen maken dat er mensen zijn die het niet zo nauw nemen met goed passend tuigage wat enorme problemen opgeleverd heeft onder het zadel en dat nog vreemd vinden ook. Dit omdat de setjes wel belangrijker waren dan goed passend tuig en dan vooral naar de omgeving toe om die mensen de ogen uit te kunnen steken (tenminste dat denken ze dan Knipoog )

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:30

Wij hadden laatst een onderlinge wedstrijd.
Er was een nieuw iemand die ook meedeed. Maar wat zie ik tot mijn verbazing. Komt ze aanzetten met een pessoa bit met een slof er doorheen Gestoord Ik zal je wat vertellen: Ik zou me niet eens durven vertonen met al dat spul eraan. Bloos Wel het hele paard in de bescherming, alles met bont en prut. Maar het zadel... Het lag van achter te klapperen... Verdrietig Arm paard.. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:37

In dat geval zou het paard tegen de ruiter bescermd moeten worden imo.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:42

Vind ik ook! Dit waren echt mensen die een jaar op een manege hebben gereden en dan vinden het dan leuk om een eigen paard te hebben. Maar ze hebben dus geen verstand van dingen die bij een eigen paard komen kijken. Na een week wordt er gezegd: hang er maar een slof aan, dan loopt ie aan de teugel...

Dit soort mensen verdienen geen paard in mijn ogen.. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:02

Nee, in mijn ogen ook niet. Ik kan daar echt kwaad om worden, vind dat dierenmishandeling, echt.
Ik snap het ook nooit: bij een koffiezetapparaat lezen mensen uitgebreid de gebruiksaanwijzing, maar iedere gek denkt een paard aan te kunnen schaffen zonder er de ballen verstand van te hebben.
Ik loop al bijna 20 jaar in de paardenwereld rond, en ik loop nog altijd tegen dingen aan die ik niet weet, niet snap, of waar ik hulp bij nodig heb. En zeker bij dat soort mensen denk ik: ga eerst bergen info opzoeken, weet waar je aan begint.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 17:14

my_travers schreef:
Vind ik ook! Dit waren echt mensen die een jaar op een manege hebben gereden en dan vinden het dan leuk om een eigen paard te hebben. Maar ze hebben dus geen verstand van dingen die bij een eigen paard komen kijken. Na een week wordt er gezegd: hang er maar een slof aan, dan loopt ie aan de teugel...

Dit soort mensen verdienen geen paard in mijn ogen.. Boos!

Maar helaas kom je dit soort types vaker tegen dan de mensen die veel tijd en geld in een paard willen steken om hem echt voor elkaar te krijgen. Ach gut

Ik krijg ook zo vreselijk vaak naar mijn hoofd geslingerd waarom in les heb... terwijl ik geen wedstrijden meer start met Warina... Mensen begrijpen echt niet dat ik mijn paard zo goed mogelijk wil rijden, en vinden het zonde van het geld. Rolleyes

Toppunt vind ik toch wel een opmerking die ik pas kreeg...
Iemand vroeg mij waarom ik met mijn vzh zadel aan het rijden was... vertelde dat mijn KN bij de zadelmaker lag om weer helemaal aan te passen op warina d'r huidige bespiering... (zadel pastte echt niet meer omdat ze er weer heel veel spier er bij heeft gekregen.)
Toen kreeg ik de opmerking:
"Joh zonde van je geld, ze is al 27 dus zo lang zal ze het niet meer op d'r rug hoeven hebben"
Nors opkijken Frusty
omg... al ligt het er 1 dag op.... het moet passen anders rijd ik liever zonder zadel! Hamer ZO! Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 18:42

haha nou wij hadden laatst de DA op stal voor Faram's tanden (hij is ook tandarts), en ik vertelde dat dat het laatste 'bezoek' zou zijn voor de komende tijd, dat ze osteopaat net geweest was en dat er een zadel op maat gemaakt wordt voor hem. de DA zei: en wanneer mag je topper naar de Olympsiche Spelen?'

hihi, hij vond het ook prima dat mijn recreatie paard alles (en meer) krijgt wat hij nodig heeft, en niet omdat hij zo duur was (hij kostte me toendertijd als veulen 500 GULDEN), of omdat hij zo geweldig presteert in de ring (ik rijd geen wedstrijden omdat ik geen bit gebruik), maar gewoon omdat ik van hem houd, en alleen het allerbeste voor hem wil.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:09

dat vind ik trouwens ook een punt wat veranderd moet worden... even off-topic... maarja Knipoog
bitloos starten... dat dat nog steeds niet mogelijk is

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 19:17

XchantjuhX schreef:
Toppunt vind ik toch wel een opmerking die ik pas kreeg...
Iemand vroeg mij waarom ik met mijn vzh zadel aan het rijden was... vertelde dat mijn KN bij de zadelmaker lag om weer helemaal aan te passen op warina d'r huidige bespiering... (zadel pastte echt niet meer omdat ze er weer heel veel spier er bij heeft gekregen.)
Toen kreeg ik de opmerking:
"Joh zonde van je geld, ze is al 27 dus zo lang zal ze het niet meer op d'r rug hoeven hebben"
Nors opkijken Frusty
omg... al ligt het er 1 dag op.... het moet passen anders rijd ik liever zonder zadel! Hamer ZO! Clown

Zulke opmerkingen krijg ik dus ook! Ik heb mijn tinkertjes met zadel en alles gekocht. Nu ben ik er dus achter gekomen die zadels niet goed passen en ondanks dat ze allebei 15+ zijn, heb ik nu al 1 zadel op maat laten maken en de ander komen ze binnenkort voor passen. Sommige mensen snappen dat niet en verklaren me voor gek, maar ik hoop nog minstens tien jaar te rijden op ze. En ik wil dat ze een goed gezond ruggetje houden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:23

Yamcha schreef:
Ik snap het ook nooit: bij een koffiezetapparaat lezen mensen uitgebreid de gebruiksaanwijzing, maar iedere gek denkt een paard aan te kunnen schaffen zonder er de ballen verstand van te hebben.

Helder.

Vervelend in de paardenwereld is dat er weinig objectieve, wetenschappelijk onderbouwde informatie laagdrempelig beschikbaar is.
Er zijn bar, bár weinig echte deskundigen en dat komt mede doordat de klant geen geld over heeft voor goed advies, voor kennis.
Doorgaans heeft de informatiebron een direct of indirect belang bij het soort informatie en is die informatie hierdoor inherent niet integer.

De produkten die te koop zijn in een doorsnee winkel voor paardenspul zijn voor het overgrote deel níet paardgericht. Het grootste deel is zelfs tegenstrijdig daarmee. De fabrikant is een ondernemer, net als de winkelier en van minder = meer kunnen die niet leven. Idem de smid, de 'natuurlijk' bekapper, de veearts, de regelgevende bondsbazen.

Je kan het de modale ruiter lang niet altijd kwalijk nemen dat deze niet weet wat deze niet weet. Vaak is er wel degelijk advies gezocht en de ruiter kan doorgaans niet inschatten dat de adviseur slechts het spreekwoordelijke 'één-oog' is en meestal het andere oog op diens belangen heeft.

Zo heb ik hier als voorbeeld een boek uitgegeven door een vooraanstaand stamboek in samenwerking met een regelgevende instantie wat schijnwetenschappelijke informatie verstrengelt met de eigenbelangen. Een goedbedoelende ruiter die informatie zoekt, nota bene goed geld uitgeeft voor informatie, heeft geen schijn van kans met zo'n boek.

De basisvraag onder dit hele topic is in mijn perceptie de vraag waar de paardenhobby eigenlijk om gáát. In de kwaliteitsnormen voor een erkende manege bv. staat niets over weidegang, de verlichting op de parkeerplaats wel, idem de kantine....

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:10

Dat klopt, goede informatie is zeldzaam. En toch... is het wel te vinden. Maar ja, je moet er moeite voor doen, en dat is blijkbaar voor de gemiddelde ruiter teveel. Het zal idd een geldkwestie zijn, dat geloof ik best.
Het meeste geld gaat (niet bij alle ruiters gelukkig) naar de spullen die de ruiter zélf leuk vindt en niet noodzakelijkerwijs goed zijn voor het paard. Setjes, bontjes, maneges idd met leuke kantines... daar wordt een hoop geld aan gespendeerd.

Tja, en een goed zadel is duur, en schijnt op de een of andere manier alleen nodig te zijn wanneer je een jong paard hebt en wedstrijden rijdt. Gelukkig zijn er ook mensen (compliment XchantjuhX) die er anders over denken. Een consult van de dierenarts is duur. Regelmatig de hoefsmid laten komen is duur (ik begreep uit een ander topic dat jij dat anders aanpakt, HC). Goede boeken zijn duur. Koop eens een medisch boek over de anatomie en de groei van het paard, moeilijk door te komen, maar o zo interessant en leerzaam. En o zo duur.
Goede les hoeft niet duur te zijn, maar kost een hoop zoek- en kijkwerk. Tijd en geld. Goede instructeurs zijn dun gezaaid.

En idd, in de ruitersportzaak is veel troep te koop, supplementen die je niet nodig hebt, tuig wat je niet nodig hebt, ontzettend veel spullen om de onkunde van de ruiter te verdoezelen (sperriemen, hulpteugels, met als enige uitzondering de pessoa voor het longeren, kinkettingbeschermers, en noem het hele scala maar op). Zo ontzettend veel wat niet nodig of zelfs schadelijk is. Maar de klant vraagt erom, en dus is er aanbod.

Kom je dus op het punt educatie. Maar dat is iets, HC, wat veel mensen niet willen. Je paard dressuurmatig goed voor elkaar hebben, kost tijd en geduld. Goede voeding in een goede frequentie en hoeveelheid, en een manier van paardenhouden die aansluit bij het paard, vraagt een hoop kennis, en veel energie om die plek te zoeken.
Veel mensen hebben dat er niet voor over. Ik vind het gemakzuchtig. Maar om je paard lichamelijk gezond te willen houden, is het noodzakelijk, ik zie het niet als overbodige luxe. Een solarium vind ik niet heel hard nodig, is luxe, maar dat een paard minimaal 10 uur per dag in de wei kan, vind ik niet meer als noodzakelijk. Een hele luxe stal is niet nodig, als het paard maar niet tegen een kale muur staat aan te staren in de stal, maar andere paarden kan zien. Maar sociaal contact met andere paarden is wel nodig, is zelfs onontbeerlijk.
De anatomie begrijpen van je paard, is ook zo iets. Snappen dat het toch echt niet goed is als het paard met 2,5 jaar ingereden wordt. Ik persoonlijk laat ze liever met 5, 6 jaar inrijden, heeft met de groerplaten te maken.
En snappen dat je niet met 80 kilo (ik overdrijf, vind 50 kilo al te veel) op een shetlandertje kunt. Toch wel redelijk basis, maar er zijn nog altijd mensen die dat niet weten (of niet willen weten omdat het niet uitkomt, dat kan het ook zijn).

Je paard geestelijk gezond houden, vraagt ook om kennis van de natuurlijke communicatie met het paard. Dat blijkt een bijzonder moeilijk punt. Veel mensen vinden het razend interessant als ik het eens uitleg, maar willen er niet op aangesproken worden als hun verbale communicatie niet klopt, met hun non-verbale communicatie. Willen niet aangesproken worden op hun gebrek aan consequent zijn.
Commando -> gehoorzamen -> belonen is al heel moeilijk. Hoevaak ik niet moet zeggen: en nu belonen. Je vergeet hem te belonen. Niet boos worden nu, het paard doet wat je vraagt, ook al is het niet het bedoelde resultaat. Belonen!!!
Het blijkt heel moelijk voor een mens om op eigen onvolkomenheden aangesproken te worden, en erachter te komen, dat de ongehoorzaamheid van het paard, niet een "in de maling nemen" van het paard uit is, maar een onduidelijke of verkeerde communicatie van de mens.

Terug op de tuigage. Tja, minder = meer. Een goedpassend zadel met een simpel dekje, wat niets anders doet dan zweet opnemen, en een hoofdstel zonder neusriem is genoeg voor het rijden. Bij een paard wat aantikt zou je been- of hoefbescherming gebruiken, maar meer dan dat is niet nodig, de rest moet je niet willen oplossen met allerlei tuigage, maar met correct rijden. Welke discipline je ook doet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 21:37

Veel mensen worden ook 'dom gehouden' hoeveel mensen kijken niet op tegen de instructeur van de manege of pony-club die het eigenlijk ook niet eens zo goed weet...
En natuurlijk ook de 'grote ruiters', begrijp me niet verkeerd... vind Anky geweldig rijden, heeft qua dressuur een geweldig ruitergevoel en voelt het paard perfect aan... maar ik heb liever een paard op het land dan 23/7 in een stal...

Helaas is 24/7 op het land voor mijn oma'tje ook (nog) niet weggelegd. Ik sta op een stal waar de meeste paarden (met uitzondering van de bejaarden, veulens, jaarlingen, twenters en zieken) op stal staan... Warina gaat binnenkort wel het land op... maar helaas niet de hele dag. Het weiland is klein en moet dus verdeeld worden qua graastijd en capaciteit. En de veulens en bejaarden (waar wij Warina dus nog steeds niet onder rekenen Clown ) hebben nou eenmaal meer tijd erop. Warina lease ik van de stal eigenaar... en ik heb het ook erg naar mijn zin hier, dus vandaar dat ik geen stalling met meer weidegang op zoek (in sommige opzichten redelijk egoïstisch Bloos )
Maar wanneer zij minder plezier krijgt in het werk gaat ze weer lekker met pensioen en mag ze het land op... Tong uitsteken

Ze zal er in het begin weer een drama van maken, toen ze namelijk een jaar of 3 terug met pensioen ging stond ze veel te ijsberen, ging voor het hek liggen en zag er minder goed uit... maar ik denk dat met veel tijd en moeite ze er best aan kan wennen meer op het land te staan.
Eigenlijk is een wedstrijdpaard (wat Warina was) gehersenspoeld... Ach gut ze was gewoon weg gewend enkel in stal te staan... wedstrijden te rijden en weer de stal op... buitenrit had ze nog nooit gedaan.
Gelukkig heeft haar huidige eigenaar haar toen 'gered' toen ze te oud en versleten voor de sport werd bevonden. (en een enkeltje unox-fabriek mocht hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:55

XchantjuhX schreef:
Veel mensen worden ook 'dom gehouden' hoeveel mensen kijken niet op tegen de instructeur van de manege of pony-club die het eigenlijk ook niet eens zo goed weet...
En natuurlijk ook de 'grote ruiters', begrijp me niet verkeerd... vind Anky geweldig rijden, heeft qua dressuur een geweldig ruitergevoel en voelt het paard perfect aan... maar ik heb liever een paard op het land dan 23/7 in een stal...

Is ook waar hoor. Veel instructeur durven geen vragen te beantwoorden, ontmoedigen het stellen van vragen soms... veel mensen wéten ook niet aan welke criteria goede instructie moet voldoen.
Veel mensen weten niet wat er nodig is, om een paard te houden, qua behoeften van het paard, maar ook wat de ruiter mentaal en fysiek in huis moet hebben.
Is ergens weer terug te voeren op de beroerde informatievoorziening op rijscholen en maneges, maar ook heeft het veel met de mensen zelf te maken.
Het moet vooral allemaal leuk zijn, zodra het moeilijk is, haken er veel af, willen geen kritiek. Goed kritiek geven is ook moeilijk, maar zou imo in de opleiding van instructeur moeten zitten. Maar goed gebrachte kritiek blijkt vaak wel aan te komen.
Maar ja, zolang het buurmeisje ook les geeft, en dat is veel goedkoper, nemen wij zuunige Nederlanders heus geen dure les...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 23:01

XchantjuhX: Het is niet alleen aan anky om te beslissen of een paard dag en nacht op stal staat of niet Knipoog Het is niet dat ik fan ben van anky (wel van haar pads *LOL* ) of dat ik achter die keus sta maar Anky heeft het natuurlijk bij die dure sport paarden niet alleen voor het zeggen! Maar goed dat is weer een andere discussie, overigens ben ik wel dankbaar dat mijn paarden wel lekker buiten staan Haha!