Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:36

Dees schreef:
Tegenwoordig hebben paarden doorgaans ook kortere ruggen dan vroeger.

Maar vrijwel altijd is er nog genoeg ruimte om een keurig zadel te passen. 50cm draagvlak hebben vrijwel alle paarden wel (tenzij kleine koudbloedjes). Op de meeste paarden is exotisch kunst- en vliegwerk helemaal niet nodig.

Ik zit dus met 44cm max. Dat is de ellende. En uit wanhoop ben je snel geneigd om mee te gaan in mooie verhalen kan ik je na tig zadelmakers zeggen. Gelukkig wint mn verstand tot nu toe wel :D
Missch toch maar eens een western zadel overwegen als ik dit zo lees.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:55

Slechte service praat zich altijd verder en is zeer destructief voor een bedrijf.
Ik hoop dat er een correcte oplossing komt.

manzano schreef:
Ik zit dus met 44cm max. Dat is de ellende. En uit wanhoop ben je snel geneigd om mee te gaan in mooie verhalen kan ik je na tig zadelmakers zeggen. Gelukkig wint mn verstand tot nu toe wel :D

Als je zelf geen maatje 36 bent is het vreselijk lastig om een passend zadel voor beiden te vinden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:00

CrazyCat schreef:
Slechte service praat zich altijd verder en is zeer destructief voor een bedrijf.
Ik hoop dat er een correcte oplossing komt.

manzano schreef:

Als je zelf geen maatje 36 bent is het vreselijk lastig om een passend zadel voor beiden te vinden.

Paard en ruiter moeten natuurlijk ook bij elkaar passen. Prioriteit moet altijd zijn dat het zadel passend is voor het paard. Als jouw paard zijn rug tekort is voor een zadel waar jouw bibs in past, dan zijn jullie misschien fysiek geen ideale match en kun je beter kijken naar een paard dat fysiek beter bij je past? Helaas is nu eenmaal niet elk paard qua grote en bouw passend bij elk persoon en een zadel gaat dat probleem niet oplossen.

Het gewicht van de ruiter is namelijk niet de enige maatstaf of een combinatie passend is, daar spelen nog veel meer factoren een rol bij. Omdat bij een passend zadel de bouw van het paard prioriteit moet zijn, lijkt het me ook vreselijk moeilijk om een zadel op de belangrijkste punten aan te passen aan de ruiter. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit dan ook altijd in het belang van het paard is. Als iemand echt het beste met paard en ruiter voor heeft, zal je ook combinaties tegen komen waarbij je bepaalde aanpassingen moet afraden of eerlijk moet toegeven dat jouw model/merk zadel juist niet voor die persoon of dat paard geschikt is. Daar bouw je ook veel meer mee op dan met een ontevreden klant of een ongelukkig paard.

Als iemand mij overigens zou aanbieden om bij een prima passend zadel de kussens te vervangen, zou er bij mij een alarmbel gaan rinkelen, want wat is er dan mis met de huidige kussens van het zadel?
Don't fix what isn't broken!

De basis bij het passen van zadels is ook niet zo ingewikkeld. Hoewel het soms moeilijk kan zijn om een goed passend zadel te vinden, is het vaak een stuk minder moeilijk om een slecht passend zadel te herkennen. Als het zadel op het eerste gezicht al te groot of te klein lijkt, de kussens niet mooi aansluiten, er niet voldoende ruimte lijkt in de kamer of bij de schoft, als de kussen schreef of bobbelig zijn, als het zwaartepunt niet in het midden ligt, als het zadel schuif, zakt of kleppert bij het aansingelen of rijden, er allerlei kunstgrepen nodig zijn om het zadel op zijn plaats te houden of het paard zelf gewoon niet fijn reageert of chagrijnig wordt onder het zadel dan moeten er toch wel wat bellen gaan rinkelen...

Een vergissing is menselijk, maar los het probleem ook op en wees ook eerlijk als het probleem niet op te lossen is.

swatch

Re: Ligt dit zadel goed op mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 20:11

Maar als de zadels terug komen, wat wordt er dan mee gedaan?
Lees ik op de site dat ze ook refurbished zadels verkopen...
(Die dan voor jou op maat gemaakt worden)

Op zich jammer dat het bij meerdere mensen zo loopt. Concept met fysio en flexchair / flexsaddle is natuurlijk wel mooi.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:29

Veel mensen vergeten dat je beenlengte ook van zeer grote invloed is op de inchmaat van je zadel.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:38

Misschien lees ik er overheen.. Maar ze hebben het over die kussens die vervangen zijn en dat dat zo vakkundig gebeurd is. Maar als het überhaupt nodig is om kussens te vervangen, dan is er toch al iets misgegaan..?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 06:29

swatch schreef:
Maar als de zadels terug komen, wat wordt er dan mee gedaan?
Lees ik op de site dat ze ook refurbished zadels verkopen...
(Die dan voor jou op maat gemaakt worden)

Op zich jammer dat het bij meerdere mensen zo loopt. Concept met fysio en flexchair / flexsaddle is natuurlijk wel mooi.

Ik zou geen flexchairsessie willen bij zadels passen hoor. Hoop poeha waar ik geen cent voor over heb. Als ik op een zadel een rondje kan rijden, dan weet ik of het geschikt voor mij is. Het moet natuurlijk wel op je paard passen.
Nu is een passessie normaal gratis bij aanschaf van een zadel, maar laat de flexchair alsjeblieft achterwege als je mij een zadel zou willen verkopen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:39

manzano schreef:
Veel mensen vergeten dat je beenlengte ook van zeer grote invloed is op de inchmaat van je zadel.

Ja daar zit mijn probleem. Ik ben 1m83 en had altijd 10 kilo ondergewicht en dus pasten mijn billen prima in een 17 inch. Echt gaat dat niet met zulke lange bovenbenen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:30

Dan heb je juist maatwerk nodig. Bijvoorbeeld een langer (misschien ook iets meer naar voren gericht) zweetblad en een kortere hogere dijbeenwrong, zodat je wel je knie goed kwijt kan en toch niet zwemt in een grote inch maat.

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 12:03

Na mijn mail heeft José mij gebeld en gelijk de eerste volgende mogelijkheid langsgekomen, ze heeft het heel netjes afgehandeld allemaal !

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:07

Is het zadel teruggenomen, Jong17? In ieder geval fijn dat het voor jou is opgelost en hopelijk wordt er ook een oplossing gezocht voor de andere mensen in dit topic.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:08

Jong17 schreef:
Na mijn mail heeft José mij gebeld en gelijk de eerste volgende mogelijkheid langsgekomen, ze heeft het heel netjes afgehandeld allemaal !

heel fijn dat het tot tevredenheid is afgehandeld. :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:11

Jong17 schreef:

Wat fijn!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:16

Jong17 schreef:

Super!! Fijn dat je dit nog even meldt. Ook voor de betrokken zadelmaker.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:19

Wat fijn dat dit binnen 6 dagen naar volle tevredenheid kon worden opgelost.

Is het zadel nu teruggenomen? Of wordt / is het helemaal aangepast naar jouw paard?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:24

Jong17 schreef:

Hoe is het bij jou opgelost, wil je dat delen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:48

Celebi schreef:
Je zegt zelf ook zo'n zadel gehad te hebben. Ik ook, twee zelfs. En ja als ik achteraf nu terug kijk is het heel duidelijk, maar toen voor mij niet. Eerste paard, deed mijn uiterste best om me goed in te lezen en het beste voor hem te doen en ik dacht dus dat ik dat deed door een (goede) zadelmaker/passer te vertrouwen en een hoop geld daaraan uit te geven terwijl anderen in mijn omgeving gewoon reden met een simpel zadeltje uit de winkel die ze zelf maar eventjes bekeken.

Helaas bleek mijn vertrouwen in professionals niet voldoende. En zo zijn er een hele hoop mensen die eerst de foute zadels er niet uit kunnen pikken en al doende leren waar ze naar moeten kijken. Wanneer je je best doet om een zadelmaker bij je paard te halen en bereid bent om een hoop geld neer te leggen voor een passend zadel doe je eigenlijk al heel veel goeds, dat het dan soms niet uitpakt zoals hoort is dan niet zo vaak meer aan te rekenen aan de eigenaar. Iedereen moet leren en als we dat al niet van professionals kunnen doen is dat toch zorgelijk.

Bovenstaande gaat overigens niet perse over de zadelmaker uit dit topic. Maar dat hele epistel vind ik wel wat vreemd. Staan veel mooie verhalen in maar totaal geen erkenning over het duidelijk niet mooi liggende zadel. Dan ga je in mijn optiek erg aan je doel voorbij.. :=

Mijn zadel lag voor het oog niet bagger maar was imo niet het zadel wat ik bestelt had qua maat en het gevoel was alsof ik op een skippybal OP mijn paard zat. Dus ik heb dat niet geaccepteerd, niet betaald en lekker mee terug gegeven.

Toen besloten nooit meer iets met 'op maat gemaakt' te gaan werken. Is allemaal gebakken lucht.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 12:56

swatch schreef:
Dan heb je juist maatwerk nodig. Bijvoorbeeld een langer (misschien ook iets meer naar voren gericht) zweetblad en een kortere hogere dijbeenwrong, zodat je wel je knie goed kwijt kan en toch niet zwemt in een grote inch maat.

Precies en ik had ook nog een gangenpaard. Nog nooit zoveel eisen aan zadels gehad als toen.
Gelukkig heb ik geen ondergewicht meer en pas prima in een 18 inch nu.

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 14:39

Ja ze heeft zadel teruggenomen !

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 14:40

Balou_k schreef:
Jong17 schreef:

Hoe is het bij jou opgelost, wil je dat delen?

Ja ze heeft het netjes opgelost en zadel teruggenomen !

Jong17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-25 14:41

Rocamor schreef:
Wat fijn dat dit binnen 6 dagen naar volle tevredenheid kon worden opgelost.

Is het zadel nu teruggenomen? Of wordt / is het helemaal aangepast naar jouw paard?

Ze heeft zadel teruggenomen !

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 14:47

Dat siert haar, een goede oplossing. Jammer dat jij weer op zoek moet naar een ander zadel dan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:17

Jong17 schreef:
Ja ze heeft zadel teruggenomen !

Ja.. even los van de beoordeling van het zadel.

Ze werd compleet afgemaakt. En bij elke aanpassing liep ze natuurlijk het risico dat men dit weer ging over-analyseren, met een flinke negatieve toon.

Misschien terecht, want ik ook was geen fan van de pasvorm, maar als verkoper/zadel passer, ga je het hier nooit meer winnen natuurlijk. Dus het zadel innemen was inderdaad haar veiligste optie.

Mooi dat Bokt ervaringen deelt, maar we moeten er wel voor waken dat je ook andermans bedrijf ten gronde kan richten. Ze hebben misschien al wel vele tevreden klanten. Al heb ik ook zo mijn twijfels.

Elk bedrijf moet natuurlijk wel de kans krijgen iets te kunnen herstellen zonder meteen een hele waslijst aan negatieve meningen te krijgen op basis van enkele voorbeelden.

Desondanks blijft het wel veel geld en is je paard je lief. Maar laten we wel integer blijven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:32

Anomien schreef:
Mooi dat Bokt ervaringen deelt, maar we moeten er wel voor waken dat je ook andermans bedrijf ten gronde kan richten. < knip > Maar laten we wel integer blijven.

Als je na ettelijke pogingen iedere keer nul op het request krijgt, is je sores op internet gooien soms de enige methode om wél geholpen te worden. Wat hier dus ook gebeurd is.
En wat dagelijks op FB en aanverwante plekken ook vaak de enige methode lijkt te zijn. Bijv zoekgeraakte pakketjes bij DHL, PostNL en noem maar op. Knal het op FB en hey presto, opeens wordt er actie ondernomen.

Dat klagen op internet je laatste strohalm is, zegt een hoop over hoe sommige bedrijven (niet) goed handelen bij klachten. Ze roepen de openbare negativiteit uiteindelijk over zichzelf af - gewoon problemen direct oppakken en netjes oplossen is een stuk beter voor je reputatie.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 15:41

Liever op Bokt dan op TV bij bijv Opgelicht.

Een leverancier die gewoon goed werkt en netjes voor zijn kwaliteit staat, heeft niets te vrezen.

Fijn dat het is opgelost bij TS.
Dat geeft de andere bokker (naam even kwijt) perspectief op een oplossing ook voor haar.