Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:04

Zoolgangster: Op welke manier zou er tijdens het rijden grote kracht op je korfje kunnen ontstaan dan...? Ik zie het nog niet zo voor me :o
Want alles dat je tegen dat korfje aan duwt....zorgt er simpelweg voor dat je de beugel in zijn geheel weg duwt.

Het niet zijdelings er uit kunnen is volgens mij ook geen issue bij een geheel vastzittend korfje. Omdat je er immers gewoon altijd uit kan want je voet krijgt nergens grip om achter te blijven haken. Daarvoor kan je voet immers niet diep genoeg de beugel in en over het algemeen is het glad van binnen.

Bij IJslandse beugels is het idee dat door de tegengestelde boogjes een hele brede opening ontstaat. Veel breder dan bij een normale beugel. Daardoor is het ook lastiger om met je voet ergens omheen vast te haken. Kan nog steeds als je er echt heel ver doorheen schiet. Maar kans is kleiner dan bij standaard beugels.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:12

pmarena schreef:
Die randjes en hoekjes zie ik niet...? Bvb. bij de beugels die Celebi plaatst...?
Er zijn geen uitsteekseltjes waar je onderweg naar beneden aan vast kan blijven haken zoals bij veel openklap-beugels.

Een freak-accident op een manier die je van tevoren nauwelijks kan bedenken zal sowieso altijd wel mogelijk zijn helaas ja.... maar imo kan je dat risico best heel behoorlijk verkleinen door op wat details te letten :)

Ik zie zo de zool van je laars of schoen net achter een randje van die banden blijven haken en je voet dan net zo draaien dat die klem zit in de beugel. Daar heb ik niet heel veel fantasie voor nodig.
Dan lijken mij die gladde dichte korfjes toch echt veiliger.

Maar goed. 9 van de 10 keer (of nog vaker) val je gewoon - kwak- van je paard af zonder uberhaupt in een beugel te blijven hangen. Veiligheidsbeugel of niet.

Ik schat het (ook bij deze acavallo) grofweg zo in: 22% minder kans dat je er in blijft hangen.
100% kun je alleen zonder beugels bereiken. En die ophelia misschien 99%

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:16

Dan heb je nog steeds tegendruk nodig om die beugel niet weg te duwen maar je laars er tussendoor te persen.
Die tegendruk zie ik niet zomaar gebeuren. Dan zou je al met paard en al ergens tegenaan moeten kwakken...?

De gemiddelde ruiter zal dat niet zo snel hebben dus dan zou ik eerder zeggen dat je met zo'n korfje zeker minstens 80% minder kans hebt op vast komen te zitten. Als het geen 95% is :=

Maargoed vandaar ook dat ik denk dat de ultiem betrouwbare veiligheidsbeugel zoiets als de Etrical (uit 1 stuk gegoten beugel met korfje) zal zijn :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:19

Shadow0 schreef:
Ik geloof niet in die haken. Ik heb heel veel beugelriemen van zadels gehaald en dat gaat gewoon bijna niet als die zadels een beetje ouder zijn. Niet eens door de haak volgens mij (open of dicht van die haak maakt zelden verschil) maar ze klemmen al in het geheel. Ik vraag me ook af of dat echt anders kan... Doe mij maar een goede beugel, dan is de haak niet zo belangrijk.

Ik heb ze vroeger bij een zadel zelfs vastgemaakt met een stuk ijzerdraad. Ik reed een paard in de springsport en alleen bij dat paard sprong ik geregeld de beugels uit de haken. En dat was natuurlijk zeer onveilig en lastig. Door dus te zorgen dat de beugelriemen niet meer uit de haken konden maakte je het veiliger. Bij een ander paard kon het dan weer zonder ijzerdraad.

Vroeger reed je bij Wintecjes met die ronde haken ook bij hogere sprongen dus de beugelriem van de haak. Gelukkig sprongen niet veel mensen echt hoog met die oude wintecjes, en is het merk inmiddels een volledig ontwikkeld A-merk geworden. Dus nu heb je dat niet meer.

Ik vind nog steeds normale fillisbeugels het mooist. En dan heb ik ze in koper/messing, dus super mooi.
Ik heb ook nog een paar plastic beugels, gewoon zwart. Daar zitten ook wat stroevere rubbers in, maar niet zo scherp als bij Acavallo. Er zijn ook wel eens spontaan plastic beugels afgebroken.
Er is natuurlijk altijd wat te verzinnen, maar de blokjes van Acavallo zijn te scherp, dat is wel duidelijk. En de gewone fillisbeugels zijn eigenlijk in mijn ogen de beste veiligheidsbeugels. Eventueel ga je nog naar ijslandse beugels.

Korfjes zien er in een dressuurring niet mooi uit vind ik. Kan gewenning zijn, maar ik vind nog steeds de cap in de grand prix ook geen porem. Kan er niet aan wennen. Het hoedje ziet er veel eleganter uit. De foto's van ruiters met een hoedje zijn altijd mooier dan met een cap met te veel bling. Ik vind ook rijjasjes in andere kleuren dan donkerblauw, zwart of donkergroen niet mooi. Terwijl de jongere generatie misschien niet beter weet. Ik ben ook nog van de generatie skien zonder helm zeg maar (oei, klinkt dat oud? ;) )
Laatst bijgewerkt door germie op 10-03-25 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Re: Veiliheidswaarschuwing Acavallo veiligheidsbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:25

Ik heb echt wel iemand in zo'n kunststof korf zien hangen wat ik al eerder zei. Alles kan korfen zijn niet veiliger dan de gemiddelde veiligheidsbeugels. Neem alleen al iemand met schoenmaat 43 zal minder ver de korf in kunnen dan iemand met maat 36. En onder bepaalde hoeken kun je dan echt prima blijven hangen en haken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:33

Nou nee dus..... want die korf zorgt ervoor dat je voet niet kàn haken.... je moet toch iets hebben om achter te blijven haken......dan moet je voet eerst dwars door de korf heen. Dat zal alleen lukken als je korf beschadigd is / niet goed vast zit of je in een situatie van tegendruk komt waardoor je de kans krijgt om je voet er doorheen te persen.

Welke schoenmaat je hebt maakt geen flaus aus. Behalve dan natuurlijk dat je met je tenen dichter tegen de korf aan zal zitten als het geheel langer is. Maar dan heb je nog steeds geen mogelijkheid om ergens achter te blijven haken tenzij kapot / tegendruk.

Ik heb hier beugels liggen met zo'n zelfde soort kapje als de beugels van die laatste foto.
En zelfs een kinderschoentje moet je heel goed draaien en duwen om die er in vast te krijgen.
Dat is geen realistisch scenario. Ja het zal vast kunnen als je pech op pech op pech hebt, maar ik weet zeker dat de meeste gevallen waarbij iemand bleef hangen, met zo'n beugel toch echt voorkomen hadden kunnen worden :)

Maar ik vind het verder ook prima als we het daar niet over eens worden hoor :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:40

Dan moet je nou eens proberen een voet vast te draaien in een veiligeheidsbeugel. daar moet je denk ik ook aardig voor pielen. Maar dat is gezien het filmpje ook mogelijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:43

pol013 schreef:
Dan moet je nou eens proberen een voet vast te draaien in een veiligeheidsbeugel. daar moet je denk ik ook aardig voor pielen. Maar dat is gezien het filmpje ook mogelijk.

Daar zat de voet vast in de spikes van het voetbed.
Een korf zal voorkomen dat je doorschiet... maar als je dan in je voetbed ook zulke spikes hebt loop je hetzelfde risico.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:43

Even zonder de gedachte van ergens aan de beugel zelf blijven haken.

Blijf je in een beugel hangen omdat je er doorheen schiet, of gewoon omdat je voet nog wel goed zit maar de zijkant je verhindert eruit te komen?

Om die reden dat ijslander beugels als veiliger worden gezien omdat die zijkant verder naar voren zit.

Dus niet zoals bij de bovenste die hem naar mijn idee verkeerd om aan heeft.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 10:52

Je voet kan in een IJslanderbeugel makkelijker de draai maken, omdat de zijkanten verder van elkaar af staan door die gewelfde zijkanten :)

Waar de zijkanten van een normale beugel zo'n 11-12 cm van elkaar af zijn, is dat bij een beugel met van die kronkels een stuk verder.
Dus meer "floepruimte" zeg maar.

Het blijft natuurlijk wel een soort "lus" waar je in verstrikt kan raken omdat je voet er toch doorheen kan steken, maar een grotere lus daarin zit je minder snel vast dan een kleinere lus.

Een korf met een voetbed waar je in vast kan komen te zitten zal qua "zool vastprikken" net zo gevaarlijk zijn inderdaad :j
Maar dergelijke heftige voetbedden heb ik bij korfbeugels nog niet gezien.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:08

pmarena schreef:
Nou nee dus..... want die korf zorgt ervoor dat je voet niet kàn haken.... je moet toch iets hebben om achter te blijven haken......dan moet je voet eerst dwars door de korf heen. Dat zal alleen lukken als je korf beschadigd is / niet goed vast zit of je in een situatie van tegendruk komt waardoor je de kans krijgt om je voet er doorheen te persen.

Welke schoenmaat je hebt maakt geen flaus aus. Behalve dan natuurlijk dat je met je tenen dichter tegen de korf aan zal zitten als het geheel langer is. Maar dan heb je nog steeds geen mogelijkheid om ergens achter te blijven haken tenzij kapot / tegendruk.

Ik heb hier beugels liggen met zo'n zelfde soort kapje als de beugels van die laatste foto.
En zelfs een kinderschoentje moet je heel goed draaien en duwen om die er in vast te krijgen.
Dat is geen realistisch scenario. Ja het zal vast kunnen als je pech op pech op pech hebt, maar ik weet zeker dat de meeste gevallen waarbij iemand bleef hangen, met zo'n beugel toch echt voorkomen hadden kunnen worden :)

Maar ik vind het verder ook prima als we het daar niet over eens worden hoor :D

En probeer dit nu eens met ene veiligheidsbeugel. Daar zal het je ook bijna niet lukken. En toch kan het.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:09

manzano schreef:
pol013 schreef:

Daar zat de voet vast in de spikes van het voetbed.
Een korf zal voorkomen dat je doorschiet... maar als je dan in je voetbed ook zulke spikes hebt loop je hetzelfde risico.

Ook een optie inderdaad. Je zult altijd je schoeisel en je blokken moeten controleren en blijven controleren.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:16

Er zit dus wel echt veel verschil in korfjes. Die hele dichte of diegene die ik heb van compositi kom je echt niet zomaar doorheen met je voet. Maar die ik had gevonden en hier met screenshot had geplaatst kan ik best inkomen dat als je voet draait je inderdaad ertussen komt te zitten door de grootte van de gaten. Goed om daarop te letten als je wilt kiezen voor wat extra veiligheid bij je voeten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:53

germie schreef:
Er is natuurlijk altijd wat te verzinnen, maar de blokjes van Acavallo zijn te scherp, dat is wel duidelijk. En de gewone fillisbeugels zijn eigenlijk in mijn ogen de beste veiligheidsbeugels. Eventueel ga je nog naar ijslandse beugels.

Ze zijn niet scherp. Of zijn dat iig niet uit de fabriek vandaan. Niet scherper als alle andere merken met dezelfde blokken erin. Er waren anderen die veel scherper aan voelden. En ja, ik heb ze allemaal in handen gehad en gevoeld. Met een extreem kwetsbare huid ook nog. Sommige kreeg ik echt krassen van op hand, anderen niet. Ook sommige met alleen pinnen in een ander soort zooltje, sommige waren stomp, andere scherper. Ik heb altijd dezelfde laarzen aan met rijden met een harde zool en zit geen enkele kras op van beugels. Maar je moet het allemaal alsnog ook controleren regelmatig. Bij elk merk kunnen er fabricagefouten ontstaan, of slijtage door gebruik.

De normale beugels waren juist de beugel waar er veel mensen in vast kwamen te zitten. Daardoor zijn ze andere soorten beugels gaan ontwikkelen. Dus nee, die zijn niet veiliger. De veiligheidsbeugels, alle types, maken de kans ook niet 0 maar wel kleiner.

Eens wat celebi zegt, je zal bij elke beugel moeten kijken of het past bij wat je wil. En ik ga dus liever naar een winkel om ze te voelen en niet online te bestellen. Dan had ik beugels gehad die ik door het voelen juist niet gekozen heb, omdat het minder veilig voelde voor mij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:08

Mijn Br 'veiligheids'beugels klikken zelfs al open als mijn voet een fractie te veel tegen de zijkant aan komt bij gewoon normaal gebruik. Dan hoor je de magneet al klikken.
Dus ik heb er echt wel vertrouwen in dat die doen wat ze moeten doen: open buigen als mijn voet dáár klem komt te zitten.
Dan kan ik op nog 100 andere manieren wel vast blijven zitten. Maar aan die kant, komt het wel goed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 14:39

pol013 schreef:
Mijn Br 'veiligheids'beugels klikken zelfs al open als mijn voet een fractie te veel tegen de zijkant aan komt bij gewoon normaal gebruik. Dan hoor je de magneet al klikken.
Dus ik heb er echt wel vertrouwen in dat die doen wat ze moeten doen: open buigen als mijn voet dáár klem komt te zitten.
Dan kan ik op nog 100 andere manieren wel vast blijven zitten. Maar aan die kant, komt het wel goed.

_O- Gewoon goed plannen en je zit goed (of beter gezegd: juist niet.)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:34

Heeft iemand de Ophena wel eens zonder magnetische zooltjes geprobeerd? In hoeverre is dat überhaupt nodig? Mijn gewone beugels vallen ook niet zomaar van mijn voet af, dus zie niet zo waarom dat bij Ophena wel zo zou zijn…

En als je zonder magneten rijdt, mag je er dan nog steeds niet mee starten?

Ik had zelf de BRs juist omdat die dus andersom open gaan en ik ook het vermoeden had dat je bij de anderen achter het opstaande randje zou kunnen blijven hangen, als je voet kantelt tijdens je val.

Maar ik werd gek van het geklik van die dingen, dus rij nu weer met Sprenger bow balance. Heb niet bepaald het idee dat ik daar makkelijk in zou kunnen blijven hangen aangezien ze enorm bewegelijk zijn, maar ongetwijfeld met een gekke draai van je voet wel. Sprenger roept dacht ik trouwens zelf overal dat het absoluut geen veiligheidsbeugels zijn, maar denk voornamelijk omdat ze die garantie dus niet kunnen geven en dus ook die illusie niet willen wekken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:42

Kom jij dan steeds tegen de zijkant aan dan dat ze klikken?

Hier blijft de Lavarone gewoon dicht.

Misschien is die br met dat flexi stukje, Lavello, wat voor jou?
https://br.nl/nl/1491-stijgbeugels

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:57

manic schreef:
Heeft iemand de Ophena wel eens zonder magnetische zooltjes geprobeerd? In hoeverre is dat überhaupt nodig? Mijn gewone beugels vallen ook niet zomaar van mijn voet af, dus zie niet zo waarom dat bij Ophena wel zo zou zijn…

En als je zonder magneten rijdt, mag je er dan nog steeds niet mee starten?

Ik had zelf de BRs juist omdat die dus andersom open gaan en ik ook het vermoeden had dat je bij de anderen achter het opstaande randje zou kunnen blijven hangen, als je voet kantelt tijdens je val.

Maar ik werd gek van het geklik van die dingen, dus rij nu weer met Sprenger bow balance. Heb niet bepaald het idee dat ik daar makkelijk in zou kunnen blijven hangen aangezien ze enorm bewegelijk zijn, maar ongetwijfeld met een gekke draai van je voet wel. Sprenger roept dacht ik trouwens zelf overal dat het absoluut geen veiligheidsbeugels zijn, maar denk voornamelijk omdat ze die garantie dus niet kunnen geven en dus ook die illusie niet willen wekken.

Ik heb ze per ongeluk zonder geprobeerd :+. Sinds ik veel NAH heb, en een gevoelstoornis links, had ik altijd het idee dat ik mijn linkerbeugel verloor. Ophena verhelpt dat mijn hersenen dat denken maar ik heb wel eens laarzen zonder zooltjes aangedaan. Zolang ik dat niet wist, had ik geen verschil :Y)

Maar nee, je mag er dan nog steeds niet mee starten zonder dispensatie.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:13

het KNHS reglement zegt dat de beugels volledig gesloten moeten zijn dacht ik, tenzij die zoals de safestyle's en jin stirrups die bovenaan nog een kleine opening hebben.

Overigens worden die BR aerotechs ook genoemd als veiligheids beugel op vele sites. Maar daar is totaal niks veiligs aan (tenzij je redeneert dat je door de extreme grip moeilijker door je beugel kan schieten natuurlijk) dus ik geloof ook niet altijd wat er gezegd wordt.

Overigens vind ik wel dat er toch ook een regelgeving mag komen zoals bij caps en bodyprotectors. Dat een onafhankelijke partij ze test of ze wel echt veiliger zijn. Maar het is wel weer moeilijk testen natuurlijk

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:01

DuoPenotti schreef:
Kom jij dan steeds tegen de zijkant aan dan dat ze klikken?

Kennelijk zoiets, maar ben blij met de sprengers :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:50

Ja gelukkig genoeg keuze :j

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 22:06

Zonder magneet mag je gewoon starten.

Uit de reglementen:
De voet van de ruiter mag niet aan de stijgbeugel bevestigd worden (door bijvoorbeeld
het gebruik van magneten).
- Veiligheidsbeugels die aan de buitenzijde open kunnen of zijn, zijn toegestaan
Het gebruik van Toe Stoppers is toegestaan. Bij het gebruik van Toe stoppers moeten
stijgbeugels en stijgbeugelriemen vrij hangen van het zadel en aan de buitenzijde van
het zweetblad. I

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:32

https://www.facebook.com/share/r/16Q2CbW4kd/

Gaat deze video naar het juiste filmpje?

Merk weet ik zo niet maar ook iemand die vast blijft zitten.
Met een super braaf paard.

Aftappen met de beugels uit heb ik vroeger geleerd. Ben er blij mee nu.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:44

Hè bah, je paard zal maar aan de kletter gaan.
Ik doe ook altijd beide beugels uit bij afstijgen