Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:15

Plop1997 schreef:
Ik ben het topic nu al vanaf het begin aan het meelezen en vind het rete interessant. Maar vroeg me wel af watvoor zadel dan het beste is om mee in te rijden. Mij lijkt een zadel waarin je geklemd zit handig om gekke sprongen mee uit te zitten maar hier zei ook iemand dat deze zadels juist slecht zijn voor de ruggen van jonge paarden.

Kun je dan beter inrijden met een springzadel? Zelf zit ik wel beter op een dressuur zadel maar ik rijd op veel verschillende manege paarden en heb nog nooit een perfect voor mijn kont aangemeten zadel gehad. De springzadels waar ik op zat waren ook altijd heel oud en knijter hard dus misschien heb ik nog nooit op een fijn springzadel gezeten.

Of gewoon een veelzijdigheidszadel. Er is niets mis met een dressuurzadel om een jong paard mee in te rijden, heb ik ook gedaan. Een K&M en dan de klittenband wrongen er af gehaald, zodat de beugels ongehinderd een gaatje of twee korter kunnen.

Bedenk dat lichtrijden heel veel belasting is voor een jong dier, het werkt onbalans en scheefheid in de hand. Verlichte zit is bewezen beter en dat red je niet op een zadel met blok of veel wrong.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:19

Daphara schreef:
Sowieso een bewezen feit dat heel veel ruiters in een niet passend zadel zitten.

De blokken maskeren imo een probleem en dat is dat veel ruiters niet meer kunnen zitten. In plaats van de focus op zitles te hebben, nemen we blokken om ons in het zadel en in een houding te drukken. Dat levert weer een nieuw scala aan problematiek op.

Ik vond deze ook wel een goede:

[ Video ]

Maar das niet de schuld van de zadels/blokken, toch? Ze worden kennelijk aangeraden ook door veel zadelmakers. Ik ben een nogal onwetende ruiter. Ben er 25 jaar uit geweest. Ik zou me ook zo'n zadel aan kunnen laten smeren als het lekker zit, denk ik :o

Heb onlangs mijn vzh ingeruild voor een dressuurzadel met verwijderbare wrongen. Maar ik kon dus juist niet zitten door die wrongen, dus ik heb ze eraf gehaald. Ik zie niet in hoe ik beter zou kunnen zitten met die blokken. Juist niet eigenlijk. En ik ben echt geen zitwonder.

edit; ohnee, niet 25 maar 20 jaar ongeveer.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:32

lies schreef:
Daphara schreef:
Sowieso een bewezen feit dat heel veel ruiters in een niet passend zadel zitten.

De blokken maskeren imo een probleem en dat is dat veel ruiters niet meer kunnen zitten. In plaats van de focus op zitles te hebben, nemen we blokken om ons in het zadel en in een houding te drukken. Dat levert weer een nieuw scala aan problematiek op.

Ik vond deze ook wel een goede:

[ Video ]

Maar das niet de schuld van de zadels/blokken, toch? Ze worden kennelijk aangeraden ook door veel zadelmakers. Ik ben een nogal onwetende ruiter. Ben er 25 jaar uit geweest. Ik zou me ook zo'n zadel aan kunnen laten smeren als het lekker zit, denk ik :o

Heb onlangs mijn vzh ingeruild voor een dressuurzadel met verwijderbare wrongen. Maar ik kon dus juist niet zitten door die wrongen, dus ik heb ze eraf gehaald. Ik zie niet in hoe ik beter zou kunnen zitten met die blokken. Juist niet eigenlijk. En ik ben echt geen zitwonder.

edit; ohnee, niet 25 maar 20 jaar ongeveer.

Er is imo echt een groot verschil tussen wrongen en een blok op het zadel. Een blok blokkeert, houdt tegen, dwingt je in een houding en druk tegen een blok werkt als een hefboom op het zadel. Een wrong geeft eventueel steun en stabiliteit, maar blokkeert niet en geeft geen hefboom effect.

Wel grappig dat jij zonder wrongen fijner vind, kan het zijn dat jij je beugels ietswat kort hebt?

Niets mis mee hoor, maar meestal gaat zo’n wrong dan in de weg zitten. In het geval dat ruiters dus wel een houding willen met lang afhangend been, maar daar de balans voor missen, zie je ze vaak grijpen naar zadels met een blok er op.

Zadelmakers adviseren doorgaans wat klanten vragen. “Ik wil een zadel met veel steun”, dan komt een zadelmaker niet met een open zadel zonder hoge lepel en zonder iets van een flinke wrong of blok aan zetten.

Ik moet de eerste zadelmaker ook nog tegen komen die zijn/haar cliënt adviseert eerst zitles te nemen voordat zij een bepaald zadel zouden mogen gebruiken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Discussietopic - badkuip zadels zijn slecht voor je zit en je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:35

Dat vind ik te kort door de bocht.
Als je tegen die blok zit past het zadel niet. Of de ruiter niet beter gezegd.
Denk dat de goed op maat gemaakte zadels zo ook niet zijn.
Daar ga je rijden en worden met klitteband de blokken geplaats dichtbij je been. Er niet tegen.
En dat word nagemaakt.

Maar dat vinden vele te duur. Kopen een zadel met blok zo uit de fabriek.
Ja dan krijg je dat wel.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 22:37

Mooie nuance wel DP :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 22:40

Avalanche schreef:
Mooie nuance wel DP :)

Die had ik al eerder geschreven..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-23 22:42

Ik lees soms ook over dingen heen he :D ik vond het een mooie post.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 23:14

Daphara schreef:
[
Er is imo echt een groot verschil tussen wrongen en een blok op het zadel. Een blok blokkeert, houdt tegen, dwingt je in een houding en druk tegen een blok werkt als een hefboom op het zadel. Een wrong geeft eventueel steun en stabiliteit, maar blokkeert niet en geeft geen hefboom effect.

Wel grappig dat jij zonder wrongen fijner vind, kan het zijn dat jij je beugels ietswat kort hebt?

Niets mis mee hoor, maar meestal gaat zo’n wrong dan in de weg zitten. In het geval dat ruiters dus wel een houding willen met lang afhangend been, maar daar de balans voor missen, zie je ze vaak grijpen naar zadels met een blok er op.

Zadelmakers adviseren doorgaans wat klanten vragen. “Ik wil een zadel met veel steun”, dan komt een zadelmaker niet met een open zadel zonder hoge lepel en zonder iets van een flinke wrong of blok aan zetten.

Ik moet de eerste zadelmaker ook nog tegen komen die zijn/haar cliënt adviseert eerst zitles te nemen voordat zij een bepaald zadel zouden mogen gebruiken.

Het is mijn eerste dressuurzadel ooit, dus ik zit wel iets te kort idd, dat zou misschien kunnen verklaren waarom ik zonder wrongen fijner zit idd. Ben er heel blij mee, en ondanks dat ik moest wennen, kan ik er wel beter in zitten dan in mijn vzh. Hoewel afgelopen zondag op buitenrit, mis ik mijn vzh zadel wel.

Ik snap dat een zadelmaker niet zegt dat je zitles moet nemen. Maar dan nog blijft het wel aan de zadelmaker om een passend zadel te zoeken toch?
Maar misschien praten we een beetje langs elkaar heen, bedenk ik me nu.
Zal het dan zo formuleren; is het niet zo, dat wanneer een ruiter wel een onafhankelijke zit heeft en toch kiest voor die blokken, er goed in past, dat die blokken dan geen probleem zijn? Ik zie namelijk de professionele ruiters ook in die zadels rijden. Die kunnen over het algemeen toch best wel aardig zitten?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 00:02

DuoPenotti schreef:
Zo kon ik paardrijden.
Bij ons thuis was geen geld voor les. Laat staan een paard.
Door mee te helpen kreeg ik les. Mocht ik later naar de rijvereniging en ook op wedstrijd.
En nog later kreeg ik 10% bij verkoop.

Leuke leerzame tijd.
Op meestal van de bruine platte veelzijdigheidszadels.

Ik weet nog dat die "rijke" man waar ik toen voor reed een nieuw zwart kieffer zadel kocht.
Wauw die zat zacht. En zwart! Dat was je van het.
Was 1985 denk ik.

Daardoor begrijp ik de bruin-tuig-mode ook helemaal niet, dat is toen verkloot.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:17

DuoPenotti schreef:
Dat vind ik te kort door de bocht.
Als je tegen die blok zit past het zadel niet. Of de ruiter niet beter gezegd.
Denk dat de goed op maat gemaakte zadels zo ook niet zijn.
Daar ga je rijden en worden met klitteband de blokken geplaats dichtbij je been. Er niet tegen.
En dat word nagemaakt.

Maar dat vinden vele te duur. Kopen een zadel met blok zo uit de fabriek.
Ja dan krijg je dat wel.

Spijker op de kop volgens mij!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 08:33

Avalanche schreef:
Het probleem is hier dat het voor de meeste mensen NIET prima werkt. Zoals al eerder benoemd heeft de gemiddelde persoon in Nederland geen maat 32.

Deze opmerking heb ik al eerder voorbij zien komen. Maar wat doet dat er toe?

Als het goed is zoek je toch een zadel wat bij je paard en dan ook nog bij jou past.

De zadelpasser heeft bij mij gekeken naar een passend smalle zit, een voldoende grote zitting voor mijn billen en een blok met de juiste afmetingen en plaatsing voor mijn maat 36.
Ze ging zelfs heel realistisch aan de ruime kant van de zit maat zitten want vrouwen werden naar haar ervaring nooit meer smaller :+
Ga je met langere/kortere benen, een ander bekken, en meer of minder billen in mijn zadel zitten kan het zomaar een ramp zijn.

Gut het is net als met schoenen of een BH. Als het past is het zalig. Als het niet past is het een kwelling.
Hoe meer 'gemiddeld' je bent. Hoe makkelijker het is om dat in het confectie assortiment te vinden. Hoe meer eisen je stelt (door welke omstandigheid dan ook) hoe meer je naar maatwerk opschuift.

Dus die platte zadels van vroeger waren misschien vooral een heel handige: ons size fits most benadering.

IN een niet passend dressuurzadel heb ik ooit juist de klittenband blokken er helemaal af gehaald. Liever een 'gat' bij mijn knieën dan een blok die ik maar niet op de juiste plek kreeg. Toen waren die blokken inderdaad gruwelijk hinderlijk.

Passend dus. Dus zo kwam ik óók uit bij een plat eventing zadel ipv een springzadel tpen ik daar iets voor zocht. Het paste bij mij. En het zat dus meteen zalig.

Dus wisselen tussen veel steun en weinig steun? (wie vroeg dat) dat doe ik een paar keer per week. En ga niet niet zeggen dat je in de SGW niet onafhankelijk moet zitten (soms onafhankelijk mee moet vliegen) :+

En hoe persoonlijk dat dat is: veel mensen rijden met die plakker rijbroeken. Daar wordt ik dan weer helemaal gek van. Niet op mijn billen!! Die moeten wél wat kunnen bewegen. Maar blijkbaar vinden veel mensen dat wél fijn.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:12

Er zijn bijna geen broeken meer te vinden zonder siliconen plakkers ;(
Ik denk dat veel kinderen/jonge mensen hebben leren rijden met die plakkers en dus helemaal niet zonder kunnen. Ook niet zo'n heel beste ontwikkeling misschien..

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 09:53

Blijft een interessant topic dit. Ik wil wel mijn eerdere conclusie dat mijn zadel een badkuip is weer terugnemen. Blijkbaar ging dat voornamelijk over de opliggende blokken en dus niet perse over klitteband wrongen onder het blad. Ik heb overigens nog nooit op zo'n zadel gezeten. Mij leken korte dijwrongen me juist wel prettig klinken omdat je wel iets van steun hebt bij plotselinge en te grote bewegingen, maar verder volledige beenvrijheid hebt. Zo'n heel blok tot op je knie lijkt me moeilijker. Sowieso omdat ik hele korte benen heb pas ik daar al helemaal geen fabrieksversie van.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 10:38

Ik denk dat ik nu 2 zadels heb die badkuip zijn en zulke blokken hebben. Ik was er eerst ook geen fan van, in de zin dat het zou bij de aankoop van een nieuw zadel ik echt wat anders zou hebben gekozen. Maar ik heb deze zadels kunnen uitproberen en die blokken zitten me niet in de weg, maar houden me ook niet vast. Heb ik het idee. Alleen met buitenrijden maak ik mijn beugels 2 gaten korter en dan zitten die blokken wel wat in de weg.

Het ene zadel is een Kent en Masters, prima ding en het andere is een N2 en dat is echt een heerlijk zadel, ik wil echt niets anders meer. Maar door dit topic ben ik wel even naar de blokken gaan kijken en die liggen netjes parallel boven mijn bovenbeen. Ik denk dat dat belangrijk is, mocht de hoek anders worden dan is het niet fijn. Van mij hoeven ze er niet op te zitten, maar ze zitten er nu eenmaal ;-)

Als ze voor de paarden maar fijn passen. De vraag is dus wel, passen deze zadels minder goed op de paardenrug dan een 'ouderwets' zadel? Ik heb er nooit bij stil gestaan dat dat zo zou kunnen zijn.

Ik heb qua rijbroeken een paar merken gevonden waar die plaktroep na een paar keer rijden en wassen echt niet meer plakt. Maar het is wel bagger dat je soort van verplicht wordt om daarmee te rijden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:18

lies schreef:
Er zijn bijna geen broeken meer te vinden zonder siliconen plakkers ;(
Ik denk dat veel kinderen/jonge mensen hebben leren rijden met die plakkers en dus helemaal niet zonder kunnen. Ook niet zo'n heel beste ontwikkeling misschien..

Hebben die plakkers nou daadwerkelijk zo veel invloed of hoe je zit? Misschien komt het doordat ik een reus ben :P maar als ik uit balans raak is er echt geen hoeveelheid plakkerig spul die mijn lichaam in het zadel gaat houden. Je zit op je eigen kracht of je vliegt eruit :j Misschien is het heel anders voor kinderen / hele lichte ruiters?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:23

Ja bij mij zit ik dan zó vast, dat het vel van mn billen afschuurt als mel een keer aangaloppeert en ik haar op zit wil inhouden. En dat gebeurt nog wel eens buiten :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:25

Fly_high schreef:
Hebben die plakkers nou daadwerkelijk zo veel invloed of hoe je zit? Misschien komt het doordat ik een reus ben :P maar als ik uit balans raak is er echt geen hoeveelheid plakkerig spul die mijn lichaam in het zadel gaat houden. Je zit op je eigen kracht of je vliegt eruit :j Misschien is het heel anders voor kinderen / hele lichte ruiters?

Punt van de plak is denk ik dat je minder snel uit balans raakt, maar als je eenmaal uit balans bent houdt geen plak je meer tegen :D

Ik vind het wel veel verschil maken in je zit en ik vind het helemaal niets dat ik door zo'n stroef zitvlak wordt geremd in het lekker meeschuiven in mijn zadel. Ik krijg ook blaren op mijn kont van een plakbroek. Maar er is een hele simpele oplossing (aangezien het model broek dat ik lekker vind zitten wel plak heeft). Gewoon eerst een paar keer wassen MET wasverzachter. De wasverzachter mag dus eigenlijk niet bij plakbroeken, omdat dan de plak eraf gaat. Ik doe dat dus met opzet wel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:26

Ik heb de wat goedkopere broeken en het plakt wel maar niet dat mijn zadel of huid kapot gaat. Dat lees ik idd wel eens. Ik denk dan dat het door het merk komt, maar weet dat ook niet zeker.
Ik vind het wel meer plakken dan kunstleer of zeker het niets van vroeger.
Maar het is idd geen magische goedje dat je nooit meer gaat :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-23 12:39

Haha ik merk door de reacties hier dat ik wel iets genuanceerder ben wat betreft zadels. Plak broeken: ik houd er niet van. Maar zonder vinden is bijna onmogelijk. Harry's horse broeken plakken wel minder erg vind ik dan. Maar ik heb nog een aantal oude broeken die helemaal niet plakken :)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 12:44

Beetje laat in het topic, maar er zijn al genoeg argumenten genoemd tegen de badkuip zadels.. Buiten mijn persoonlijke gruwel en afkeer van die badkuipen.

Niet passende zadels voor de ruiter sowieso iets wat ik vaker tegen kom. Mooi dat ie past voor je paard.. maar hoe utopisch het idee ook is dat als het voor je paard past je er zelf wel 'uitkomt' is mijn inziens niet waar.. Het moet een correcte afweging zijn..

De trent zelf heeft als vervelend effect dat ik nog maar weinig merken wil/kan proberen..

plakbroeken heb ik een even grote 'haat' aan ik wil gewoon vrij kunnen bewegen in het zadel.. je limiteert je mogelijkheden tot het geven van fijne hulpen zo veel....

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:28

Nee, je vliegt ook gewoon je zadel uit met de siliconen als je paard je er af wil hebben :)) Maar je zit wel 'vaster' in het zadel. Wat Oji zegt idd, je balans is beter.

De siliconen zijn ook slecht voor het leer, heb ik me laten vertellen door de zadelmaker. Sterker nog, mijn zadelmerk (Edix) geeft geen garantie op het leer als je siliconen broeken draagt. Dus wat ik had aan siliconen gebruik ik niet meer.

Ik had een zomerbroek van eurostar met siliconen (kon geen zomerbroek in leggingvorm, zonder plakkers vinden..) en daar schuurde ik mijn dijbenen en zitvlak wel mee kapot. Kunstleer vind ik dan wel weer prima gaan, daar heb ik ook eentje van in leggingvorm gevonden. Maar weer veel te warm voor de zomer, dus op zoek naar een zomerlegging zonder siliconen (nog iemand tips? :D ).

Maar goed, we zijn eigenlijk totaal offtopic en das uiteindelijk mijn schuld :oo

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:34

Ik denk dat je door die blokken soms je er op miskijkt. Ter vergelijking, een blokken-zadel en een "gewoon" zadel

Afbeelding

Afbeelding

De blokken zijn veel meer "in your face" maar als je dan vanaf de voorkant kijkt, is er niet zoveel verschil
Afbeelding

Afbeelding

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:38

Avalanche schreef:
Haha ik merk door de reacties hier dat ik wel iets genuanceerder ben wat betreft zadels. Plak broeken: ik houd er niet van. Maar zonder vinden is bijna onmogelijk. Harry's horse broeken plakken wel minder erg vind ik dan. Maar ik heb nog een aantal oude broeken die helemaal niet plakken :)

Klopt, maar daar leren wij weer van :') Het is voor mij bijna niet meer te doen omdat ook nog met zadels te gaan doen :o Gewoon qua focus, tijd enz. Ik doe dat al op het gebied van rijden, qua voeding en gezondheid/ huisvesting, hoefverzorging.... Ergens lukt het niet op alle vlakken en verlies je altijd wel wat uit het oog -O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:44

Ik vind siliconen dan weer erg prettig zitten. Geeft inderdaad iets aan stevigheid in de zit, maar niet zoveel dat je helemaal vast zit. In ieder geval niet met de siliconen/leer combinaties die ik geprobeerd heb. Inmiddels heb ik een bontje tussen zadel en siliconen dus merk ik er überhaupt weinig meer van. Weet nog wel dat ik een keer met één van mijn zomerleggings zonder siliconen op buitenrit ging en opeens heel los op een zadel zat. Het doet echt wel een hoop als je het verschil zo nadrukkelijk voelt.

Vraag me wel af of dat siliconen nou echt zo slecht is voor het leer. Is dit ook zo bij kwalitatief leer of eerder bij dun goedkoper leer bijvoorbeeld?

Als ik kijk naar mijn zadel is mijn zitvlak nog helemaal intact, maar de zweetbladen zijn toch wat gladder geworden van mijn benen die daar al maandenlang ietwat bewegen. Dit is deels leer van mijn chaps, maar ook stof zonder siliconen. En ook dat geeft slijtage. Alles waar je op beweegt maakt ietwat slijtage natuurlijk. Zou je zitvlak niet ook enorm snel slijten als je er zelf veel in schuift, stuitert en bonkt? Lijkt me dat je dan sowieso slijtage krijgt, siliconen of niet.

Maar dat is puur een hypothese overigens.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-23 13:51

Ik praat alleen de zadelmaker na :D

Mooie vergelijkingsfoto Farjen (mooie dekjes ook :o ). Ik vraag me wel af of het blok op het 'blokkenzadel' niet verder naar achter zit? En ander verschil is dat je been natuurlijk nog wel over de wrong kan schuiven, maar helemaal niet over het blok. Qua cm's scheelt het dan misschien niet veel, maar qua rijden wel, lijkt me?