Plop1997 schreef:Ik ben het topic nu al vanaf het begin aan het meelezen en vind het rete interessant. Maar vroeg me wel af watvoor zadel dan het beste is om mee in te rijden. Mij lijkt een zadel waarin je geklemd zit handig om gekke sprongen mee uit te zitten maar hier zei ook iemand dat deze zadels juist slecht zijn voor de ruggen van jonge paarden.
Kun je dan beter inrijden met een springzadel? Zelf zit ik wel beter op een dressuur zadel maar ik rijd op veel verschillende manege paarden en heb nog nooit een perfect voor mijn kont aangemeten zadel gehad. De springzadels waar ik op zat waren ook altijd heel oud en knijter hard dus misschien heb ik nog nooit op een fijn springzadel gezeten.
Of gewoon een veelzijdigheidszadel. Er is niets mis met een dressuurzadel om een jong paard mee in te rijden, heb ik ook gedaan. Een K&M en dan de klittenband wrongen er af gehaald, zodat de beugels ongehinderd een gaatje of twee korter kunnen.
Bedenk dat lichtrijden heel veel belasting is voor een jong dier, het werkt onbalans en scheefheid in de hand. Verlichte zit is bewezen beter en dat red je niet op een zadel met blok of veel wrong.