Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
laurapathuis schreef:Hoe zit dat verder met een pelhamriempje? Die je aan het bit bevestigt zodat je met 1 teugel moet rijden? Welke werking heeft de pessoa bit dan? Kon ik namelijk niet echt ergens vinden
Tessa_93 schreef:Dat klopt dat ze hier nu heftig op reageert en makkelijk te sturen is.
Tot ze hieraan gewend is.
Dan kan je weer opzoek naar nog iets scherpers![]()
Kwestie van tijd....
GabberGill schreef:laurapathuis schreef:Hoe zit dat verder met een pelhamriempje? Die je aan het bit bevestigt zodat je met 1 teugel moet rijden? Welke werking heeft de pessoa bit dan? Kon ik namelijk niet echt ergens vinden
Hier heb ik zelf persoonlijk nooit voor gekozen omdat je op dat moment niet zelt kiest welk deel je van je bit gebruikt.
Pessoa werkt naar mijn weten veel scherper.
Uit mijn hoofd is de draaihoek die je pelham mag hebben 45 graden. Corrigeer me als ik dit fout heb.
De pelham werkt ook gewoon als een trens als je op je boventeugel rijdt.
laurapathuis schreef:Hoe zit dat verder met een pelhamriempje? Die je aan het bit bevestigt zodat je met 1 teugel moet rijden? Welke werking heeft de pessoa bit dan? Kon ik namelijk niet echt ergens vinden
Sjolvir schreef:Dus je rijdt nog helemaal niet zo lang en hebt dus maar heel beperkte ervaring, dat is niet erg, iedereen moet een keer beginnen en die ervaring gaan opdoen.
Altijd lasting om dan te bepalen wat wel de goede of niet de goede weg is omdat je dat dan vaak zelf nog niet kan beoordelen.
Mij lijkt de stelregel, het moet leuk blijven voor paard en ruiter een mooi begin punt, dus geen ongemak voor beiden.
Ik ben fan van de trainer in de link en ja, weet ik hij is onbereikbaar voor de meesten van ons. Maar zijn gedachten goed wordt ook wel door anderen onderwezen.
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... uning.html
Heb er 1 stukje uitgepikt uit het artikel, omdat ik daar wel wat relevants in vond staan.
‘De meeste ruiters leggen te veel de nadruk op de aanleuning, de hoofd-halshouding’, vertelt hij. ‘Een juiste aanleuning krijg je alleen wanneer het paard de hand van de ruiter vertrouwt. Hij moet het prettig vinden, het contact met de hand. Je krijgt het dus never nooit niet voor elkaar door te gaan trekken. Elk paard gaat, als je de hand stil houdt, op een gegeven moment die hand vertrouwen en volgen. Bij de een duurt het tien minuten, bij de ander drie maanden. Het is een kwestie van niet trekken, óók niet als je paard te hard gaat. Het gewicht in de ruiterhand bedraagt maar een paar ons, minder nog dan het zweepje dat ik hier heb.’ De houding waarin het paard die ruiterhand opzoekt, mag hij zelf bepalen; hij mag zijn ‘voorkeurshouding’ aannemen. De hand blijft hetzelfde. ‘Om het met de woorden van mijn oude instructeur Piet Oothout te zeggen: “Je rijdt het lichaam van het paard naar het hoofd”. Je ziet tegenwoordig – en eerlijk gezegd vaak bij de Nederlandse ruiters – een knik in de hals, met de derde wervel als hoogste punt. Dat is geen correcte hoofd-halshouding.’
En kijk deze eens, gewoon voor iedereen begrijpelijke uitleg van de bondscoach, die eerlijk paardrijden als prio heft.
https://www.youtube.com/watch?v=5R49akf_elM
En ja, niet specifiek jouw probleem, maar gaat wel om de basis die er altijd moet zijn en dat je eerst alle voorwaarden voor elkaar moet hebben om je paard zo te rijden als je uiteindelijk voor ogen hebt, maar dat is echt niet van vandaag op morgen.
fransje23 schreef:laurapathuis schreef:Hoe zit dat verder met een pelhamriempje? Die je aan het bit bevestigt zodat je met 1 teugel moet rijden? Welke werking heeft de pessoa bit dan? Kon ik namelijk niet echt ergens vinden
Dat pelhamriempje van bit naar enkele teugel verpest de werking van de pelham..en maakt het een strenger bit dan het eigenlijk is. Het is juist zo fijn dat je de onderste teugel er alleen bij kunt pakken indien gewenst. Ook fijn dat het kinriempje het doorslaan van het bit begrenst
laurapathuis schreef:Sjolvir schreef:Dus je rijdt nog helemaal niet zo lang en hebt dus maar heel beperkte ervaring, dat is niet erg, iedereen moet een keer beginnen en die ervaring gaan opdoen.
Altijd lasting om dan te bepalen wat wel de goede of niet de goede weg is omdat je dat dan vaak zelf nog niet kan beoordelen.
Mij lijkt de stelregel, het moet leuk blijven voor paard en ruiter een mooi begin punt, dus geen ongemak voor beiden.
Ik ben fan van de trainer in de link en ja, weet ik hij is onbereikbaar voor de meesten van ons. Maar zijn gedachten goed wordt ook wel door anderen onderwezen.
Heb er 1 stukje uitgepikt uit het artikel, omdat ik daar wel wat relevants in vond staan.
‘De meeste ruiters leggen te veel de nadruk op de aanleuning, de hoofd-halshouding’, vertelt hij. ‘Een juiste aanleuning krijg je alleen wanneer het paard de hand van de ruiter vertrouwt. Hij moet het prettig vinden, het contact met de hand. Je krijgt het dus never nooit niet voor elkaar door te gaan trekken. Elk paard gaat, als je de hand stil houdt, op een gegeven moment die hand vertrouwen en volgen. Bij de een duurt het tien minuten, bij de ander drie maanden. Het is een kwestie van niet trekken, óók niet als je paard te hard gaat. Het gewicht in de ruiterhand bedraagt maar een paar ons, minder nog dan het zweepje dat ik hier heb.’ De houding waarin het paard die ruiterhand opzoekt, mag hij zelf bepalen; hij mag zijn ‘voorkeurshouding’ aannemen. De hand blijft hetzelfde. ‘Om het met de woorden van mijn oude instructeur Piet Oothout te zeggen: “Je rijdt het lichaam van het paard naar het hoofd”. Je ziet tegenwoordig – en eerlijk gezegd vaak bij de Nederlandse ruiters – een knik in de hals, met de derde wervel als hoogste punt. Dat is geen correcte hoofd-halshouding.’
En kijk deze eens, gewoon voor iedereen begrijpelijke uitleg van de bondscoach, die eerlijk paardrijden als prio heft.
En ja, niet specifiek jouw probleem, maar gaat wel om de basis die er altijd moet zijn en dat je eerst alle voorwaarden voor elkaar moet hebben om je paard zo te rijden als je uiteindelijk voor ogen hebt, maar dat is echt niet van vandaag op morgen.
Rij als sinds mn 8e maar sinds 2/3 jaar prive lessenga straks even het stuk tekst lezen!
Sjolvir schreef:Dus je rijdt nog helemaal niet zo lang en hebt dus maar heel beperkte ervaring, dat is niet erg, iedereen moet een keer beginnen en die ervaring gaan opdoen.
jasmijn16 schreef:Ik heb alleen de openingspost geleen en hier en daar wat van ts.
Ik had met mijn merrie het zelfde, ze vloog letterlijk door alles heen in galop en op gegeven moment ook in draf. Ik heb van alles geprobeerd, strenger zijn, op de kleine volte gooien, noem maar op.
Wat bij ons de oorzaak was dat ik mijn armen teveel strekte waardoor mijn handen bijna naast de schoft kwamen en mijn schouders naar voren vielen waardoor je je rug dus bol maakt. Hierdoor kun je bijna niet meer op gewicht rijden maar alleen nog op teugel en laat mijn merrie nou net zo'n krengetje zijn wat dan de kop omhoog steekt en het bit vast pakt. Wanneer ik mijn merrie naar draf wou, ging ik naar mijn idee wel dieper zitten, maar was ik ook met haar in gevecht van voor. Probeer eens je rug iets hol te maken, schouders naar achter hoofd omhoog, en je armen in een rechtere hoek, zo gaat het paard zichzelf dragen, waardoor het hangen op de teugels ook weg is. Dwing haar helemaal niet van voor, heb wel contact maar niet streng. Als het goed is wordt ze vanzelf wat ronder, gaat over haar rug lopen, en komt ze na een tijdje vanzelf naar beneden. Toen ik dit eenmaal door had, had ik haar iedere keer met een paar passen terug.
Zo heb je dus helemaal geen super scherpe bitten nodig, ik rij haar nu op een enkel gebroken bitje
darkadia schreef:Ik denk dat het vorige zadel toch ook niet fijn heeft gezeten dan. Maar gezien t ook aan longe gebeurde zeker ook wel een balanskwestie. Fijn dat het beter gaat! Hopelijk kunnen jullie snel weer terug op eigen bitje
laurapathuis schreef:darkadia schreef:Ik denk dat het vorige zadel toch ook niet fijn heeft gezeten dan. Maar gezien t ook aan longe gebeurde zeker ook wel een balanskwestie. Fijn dat het beter gaat! Hopelijk kunnen jullie snel weer terug op eigen bitje
Is door een zadelpasser helemaal nagekeken en dat hij pastemaar misschien vind ze het fijner lopen onder een zadel met boom
laurapathuis schreef:We zijn er ook achter gekomen dat ze vast zit! Spieren in de rug etc... zoeken dus nu een goeie osteopaat (goed maar niet overdreven duur) die in nieuwe pekela (gr) kan komen! Mocht iemand suggesties hebben! (Ze is voor iets minder dan een jaar gecontroleerd en nagekeken door osteopaat en weer los gemaakt)
darkadia schreef:laurapathuis schreef:We zijn er ook achter gekomen dat ze vast zit! Spieren in de rug etc... zoeken dus nu een goeie osteopaat (goed maar niet overdreven duur) die in nieuwe pekela (gr) kan komen! Mocht iemand suggesties hebben! (Ze is voor iets minder dan een jaar gecontroleerd en nagekeken door osteopaat en weer los gemaakt)
Dus toch wel degelijk ook een lichamelijke kwestie, wat hier al veel werd aangegeven maar het volgens jou beslist niet was. In het begin kan osteopaat vaker nodig zijn dan 1x per jaar, omdat ze echt moeten leren hun spieren anders te gebruiken.
Via de site van icreo zou je wel een goede moeten kunnen vinden.
laurapathuis schreef:We zijn er ook achter gekomen dat ze vast zit! Spieren in de rug etc... zoeken dus nu een goeie osteopaat (goed maar niet overdreven duur) die in nieuwe pekela (gr) kan komen! Mocht iemand suggesties hebben! (Ze is voor iets minder dan een jaar gecontroleerd en nagekeken door osteopaat en weer los gemaakt)
laurapathuis schreef:darkadia schreef:Ik denk dat het vorige zadel toch ook niet fijn heeft gezeten dan. Maar gezien t ook aan longe gebeurde zeker ook wel een balanskwestie. Fijn dat het beter gaat! Hopelijk kunnen jullie snel weer terug op eigen bitje
Is door een zadelpasser helemaal nagekeken en dat hij pastemaar misschien vind ze het fijner lopen onder een zadel met boom
lailapri schreef:Iets met scharen en en dan gebroken vind ik echt zielig klinken, het vormt dan toch een punt, waar gaat die punt heen in de mond?
Wat voor schade kun je aanrichten met zo een bit? Is daar (röntgen)onderzoek naar gedaan?