[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 09:55

pmarena schreef:
Anoniem schreef:
Ik heb net 1,5 uurtje oo een christ iberica gereden en zalig zat t.
Alleen soms wat onstabiel met name in draf. Komt door mijzelf.
Welke beugelriemen gaan er goed aan qua lengte??

Je hebt best kans dat de draf lastig ging door een ver naar voren zittende beugelophanging zoals ik die ken van de Iberica van Christ, of reed je zonder beugels? :)

zonder beugels.
maar het was ff balans zoeken en goed ontspannen. wat later ging het op sommige stukjes beter, mits hij niet te hard ging want dan is mijn balans echt ruk.

mijn huidige pad is de fra dardo, das suede. dat zit wel stroever. maar weinig steun die de iberica wel geeft.

Buitenzinnig

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:11

Even over de western (sorry, drukte hier).
Ik denk dat de pommel bij dit zadel een beetje een opdonder heeft gehad. Er zat eerst namelijk een metalen, harde strip onder de pommel. Toen ik samen met Swift aan het testen was, op haar hele brede haflinger, en op een paar van haar Ijslanders kwam eruit dat we de strip toch echt eraf moesten halen. Dat heb ik gedaan, waardoor de pommel waarschijnlijk een beetje een opdonder heeft gehad, het moest hier en daar met grof geweld (popnagels die niet mee werkten, haha).

w.b. de stevigheid verder. Ik denk, als je er af dreigt te vallen, dat je prima de knop vast kunt pakken hoor, die zit met een behoorlijke schroef vast. Ik zou echter aanraden lekker te blijven zitten en genieten, haha.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:12

Ik heb even twee foto's laten maken door mijn man van mij op de ghost western..Helaas hadden zowel manlief als paardlief haast dus echt een succes was het niet..Maar voor het beeld :j
Afbeelding

Afbeelding

Hier ook nog even een foto van mijn kleine schimmeltje..Hij heeft de kortste rug en op hem lag hij ook fijn vond ik..Wel even een korter padje eronder gedaan,maar deze pad maakt de zit weer een stuk breder dan de andere pad..
Afbeelding

Het is echt een heerlijk zadel en heeft vanmorgen ook de scheurtest doorstaan..Als hij dan blijft liggen op mijn merrie is hij helemaal goedgekeurd,want dat is nog wel een een probleem :D
Grappig is hoe de Fenderophanging is,die zit namelijk vast aan de twee ringen en dat geeft best een stabiel gevoel naar mijn idee..Als ik mijn zadel verkocht heb ga ik hem absoluut aanschaffen :j :j

Nog even over die droge plekken..Toevallig heb ik met mijn torsion/burioni pad ook bijna helemaal droog aan de voorkant en bij mijn grandeur pad toch meer gelijkmatig qua afdruk..Maar goed,ik zit er niet mee omdat de paarden er heel fijn mee lopen en verder alles helemaal goed is :) Vanmorgen nog even onder het rijden gevoeld en ik kan mijn hand helemaal onder de kussens stoppen,er is ook geen zadel wat zoveel ruimte geeft aan de voorkant tot nu toe..Echt heel fijn vind ik dat dat er zoveel ruimte is voor de schouder zo..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:13

Nou dat is dus mislukt met die foto's ;(

Iemand een idee hoe je ze kan draaien :o?
Laatst bijgewerkt door pleiada op 15-05-16 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:17

Prachtig!

zit zo'n ghost nou ook heel eh, diep?of hoe noem je dat...dat je echt veel beweging voelt, zoals bij barefoot?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:22

Duhelo schreef:
[ [url=m/NKOAGZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
ik heb het ook gedaan. hier als het halverwege was. eenmaal.opgedroogd is het weer veel lichter. dus zal nog een aantal keer moeten.
Dit was met zadelvet.

Ziet er wel mooi uit zo zeg :j

Wordt het leer daar nou ook zachter van, of valt dat mee?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:30

Aaah het western spook, stop met foto's plaatsen!!
Die wil ik zeker eens uitproberen :oo

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:34

Waar ik mij aanmelden om te testen voor de western spook. O:)

ArmaWhis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 10:35

Runa schreef:
Heeft iemand toevallig eens iets van een drukmeting gedaan met een ghost? Met een PLIP pad bijvoorbeeld?

En ik had begrepen dat je in Nubuck kunt omtoveren in vetleer, hoe zit dat? Zou dat dan met olie moeten of gewoon crème?

Als je het invet met een ledervet met bijenwas krijg je vetleer ;-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:31

Wat een mooi spookje <3
Diep zitten en bewegingen voelen heb ik helaas nooit ervaren met de barefoots, misschien door de VPS en het de stapel inlages... het ligt er hoger op dan een gewoon zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:32

Oh ik vond dat juist altijd wel. natuurlijk wel minder dan een barebackpad hoor.
Maar in vergelijk met boomzadel...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:33

Hij kan getest worden bij mij,voor 30€ kan hij 7 dagen getest worden

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:34

Mijn zadelzoektocht omgezet in blogvorm: http://dewoordvoerder.nl/blog/

En oh wonder, we zijn weer terug bij boomloos, want balansprobleem is zomaar opgelost!
(Worden jullie al moe van mij?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:34

Sheran:
Oh dan heb je niet het normale Barefoot-gevoel ervaren hoor, juist dat close-contact gevoel en dat "in" je paard zitten i.p.v. er op is waarom mensen voor Barefoot kiezen :j

Ik heb zo veel verschillende zadeltjes geprobeerd en hoewel andere zadeltjes ook zo hun hele leuke dingetjes hebben, kom ik toch elke keer terug bij Barefoot vanwege die heerlijke, soepele diepe zit :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:35

De Valencia pas bijna, maar ik ben niet 100% tevreden dus ik ga hem toch weg doen.

Hierna eens kijken of ik een barefoot zou willen of toch liever een ghost, en dan nog kijken welk model.
Maar eerst dit zadel verkopen :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:36

Misschien ligt het ook aan je eigen gewicht (hier bedoel ik tov van jou echt niks mee! maar ik zou niet weten hoe je het anders kunt verwoorden :P). Ik ben extreem licht, misschien drukt het zadel dan niet genoeg in? Mijn testzadel was veel meer 'ingereden' dan mijn tweedehands na 4 jaar. Of het is VPS in combinatie met inlages.

Misschien dat ik daarom ook niet gek ben op mijn London :'). Mijn testzadel zat fijner.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:37

Anoniem schreef:
Prachtig!

zit zo'n ghost nou ook heel eh, diep?of hoe noem je dat...dat je echt veel beweging voelt, zoals bij barefoot?

Echt diep zit je niet,maar wel close contact en alles is flexibel dus je voelt voldoende onder je..Niet overdreven want teveel voelen is ook niet fijn vind ik persoonlijk..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:38

Ik heb ook van die grote droge plekken onder mijn ghost. En ik geloof toch meer in de theorie van het filmpje dan dat er juist iets van ventilatie op die plekken zou zijn. Veel logischer gezien de hele ligging van het zadel ed. Als op die plekken lucht erbij kan zou ik me juist meer zorgen maken want dan sluit het dus niet mooi aan, logischerwijs zijn dat de plekken waar de meeste druk komt. Als dat dan niet mooi aansluit klopt er iets niet in mijn ogen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:50

Het zijn geen boomzadels he..En het sluit wel aan maar omdat het flexibel is aan de voorkant is het heel anders dan een pommel of fork die echt passen moet..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:06

Ik weet heus wel dat het geen boomzadel is. Maar deze droge plekken waar het over gaat zitten niet aan de voor of achterkant maar een beetje in het midden, daar waar juist de meeste druk is en de minste beweging. Op de plek waar het zadel door het ruiter gewicht netjes aangesloten zou moeten zitten aan de rug. Als daar juist ventilatie plaats vind zo veel dat het daar droogt blijft zou ik mij wel zorgen maken dan zou misschien het plaatje wat daar in de ghost zit waar alles aan vast zit bruggen oid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:20

Maar is het niet zo dat in vergelijking met boomzadels is er geen warm pad op de ruggengraat van het paard direct ligt, immers ruggengraatvrijheid door de inlages en dus een luchtstroom? Vind ik (bij boomloze zadels) een best logische verklaring hoor :j

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:32

Ruggegraatvrijheid ja, hoort bij een boomzadel overigens ook zo te zijn. Maar daar hebben we het in dit geval niet over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:36

Nee maar daar ligt er ren zadeldek direct op de ruggengraat, dus warmer. Ik heb het ook niet over ruggengraatvrijheid ansich mar dat de (betere) ruggengraatvrijheid bij boomloze zadels zorgt voor meer luchtstroom en dus meer droogte langs de ruggengraat

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:52

Bij mijn boomzadel ligt het dekje er niet directer op dan bij mijn barefoot.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:51

Buitenzinnig schreef:
Hij kan getest worden bij mij,voor 30€ kan hij 7 dagen getest worden

*\o/*

Neem dan even mailtje sturen. :+ Is dan ook gedaan bij deze.