[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 13:56

Niet zoveel eigenlijk! Het zakt volgens mij best in. Moet wel wat meer moeite doen dan normaal, om in het midden van het zadel te blijven zitten. Maar ik denk dat dat opgelost wordt met die inlages aan de achterkant. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:30

Kan je hem niet nog een stuk naar achteren leggen?

Vind hem echt te ver naar voren liggen voor het mooie :)

Zowel het schuin liggen (en daardoor achterin het zadel zitten) als op de schouder liggen als geen handbreedte ruimte tussen elleboog en singel dat je nu ziet zou er waarschijnlijk wel van op kunnen knappen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:38

Denk het wel. Hij gaat vanzelf zo naar voren, maar dat gebeurt vooral met aansingelen dus misschien als ik beter oplet met aansingelen? Overigens lag ie wel nog netjes achter de schouders :P

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:40

Nog meer naar achteren? Als Geryon met haar zitbeenknobbels in het diepte punt van het zadel zit, dan zit ze al behoorlijk ver van de schoft af lijkt me. En je moet eigenlijk net achter de schoft zitten qua zwaartepunt. Als ze nou het zadel nog meer naar achteren legt, zit ze daar nog verder vanaf en bovendien lijkt het me dat het zadel dan op de lendenen ligt. Of zeg ik nou iets raars?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:07

Als het zadel wat verder naar achter ligt, ligt het dieptepunt van het zadel waarschijnlijk wat minder achterin ( denk ik)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:28

Vandaag voor de eerste keer met een boomloos-zadel gereden. Was wel even wennen zeg!
Er zit een pommel maat M in het zadel, maar twijfel of die niet te 'hoog' is. Zadel komt nu zo omhoog aan de voorkant, en heb het idee dat ik daardoor wat achterin het zadel kom te zitten.
Afbeelding
Pad was iets naar achteren geschoven tijdens het rijden. Moet ook nog wat verzinnen op de beugelriemen, want waar de beugels onder de zitting uitkomen, daar steekt de rand in mijn been en dat voelt niet zo fijn.

Pommel los op de rug:
https://lh3.googleusercontent.com/-5MVAlDA00zI/VHYqJm764AI/AAAAAAAACdU/3-HUNCccQ0o/s720/IMG_0547%2520%25281%2529.JPG
https://lh3.googleusercontent.com/-twJwcZHM1xI/VHYqHimSyDI/AAAAAAAACdM/mXU1eRqh-Dk/s512/IMG_0548.JPG

Geryon: Wat een apart zadel zeg, zo met die boog aan de voorkant. Heb je daar geen last van met je teugels vasthouden?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:15

Zal ik me er dan ook maar even mee gaan bemoeien??? :P
Geryon, je zadel ligt te ver naar voren op beide foto's. Het zadel moet een paar ruime centimeters achter het schouderblad liggen. (voel maar eens hoe ver dat schouderblad naar achter komt als het paard loopt) Let op dat je de kussens niet te dicht naar elkaar toe legt - er moet ± 2-3cm ruimte naast de wervels liggen, zodat het zadel op de lange rugspier ligt, niet op de zij-uitsteeksels van je wervels en ook niet op de rib-boog.
Dan nog een tipje - gebruik een pad als je hem op maat maakt - je gaat ook immers rijden met een pad of sjabrak. De dikte van de sjabrak maakt een zadel smaller - dus daar moet je met aanpassen al rekening mee houden.
Dan het naar voor schuiven: zoek uit waar de natuurlijke singelplek van je paard zit. Pak de voorste singelstoot vast en trek die helemaal naar voor. Schuif het zadel zo dat de singelstoot echt verticaal naar beneden wijst en precies uitkomt op die natuurlijke singelplek, maak de singel vast zorg er nog steeds voor dat het recht boven elkaar ligt. Leidt de achterste stoot schuin naar de singel toe - dan krijg je geen V maar ongeveer dit figuurtje |/ (de verticale stoot is de voorste) Als het goed is, zou je zadel dan moeten blijven liggen - schuift hij nog naar voor, koop dan zo'n anatomisch gevormde S singel (dus geen banaan, maan C vormige) **er zit een kat mijn speculaasje op te eten???** :Y) Het klopt trouwens dat een paard je het beste kan dragen vlak achter de schoft - door het gebruik van zadels verschuift die positie enigszins naar achteren. Maar zolang de ruiter voor die beroemde 18e wervel blijft met zijn gewicht, moet het goed komen. Van belang is altijd dat je in balans zit - dus niet nog eens naar achteren gaat hangen. Een Trekker vormt zich pas als je er op zit - dus een foto van een los/onbereden zadel kan een vertekend beeld geven, tenzij je paard het model van een strijkplank heeft.

Citaat:
Ik heb een vraagje over inlages. ik heb een Christ Pad voor boomloos gekocht, maar de inlages zitten er los bij.
Aan welke kant moet de afgeronde/schuine kant van de inlages, aan de huidkant of zadelkant?

naar je paard toe....die moet lol hebben van de afschuining, niet jouw dij. Maar als het echt helemaal naar 0 uitloopt, dan maakt het weer niet zo heel veel uit, het gaat er om dat het paard geen 90º randje voelt prikken onder jouw been.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:20

dank!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:23

Ik was het met je verhaal eens totdat ik werd afgeleid door het speculaasje _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:33

:D

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:34

Katten zijn maar rare wezens. :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:38

Kroepoek snap ik nog, maar een speculaasje??? Alhoewel de kat van mijn ouders kruidnootjes jatte :)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:39

Lusten katten speculaas dan????? _O-

Meert: de pommel lijkt niet helemaal goed aan te sluiten. Misschien is een maatje groter beter?

Ik hoop dat mijn zoektocht naar een zadel eindelijk verleden tijd is (Na een scheve hidalgo, die niet recht wilde liggen op mijn paardje). Heb een BF cherokee overgekocht van een bokker. Misschien komen mijn knieën wat hoog (ben 1.60m), maar het voordeel van dit zadel is dat een v-singelsysteem heeft. Ik zag foto's van vorig jaar, met het testen van de cheyenne en daar trok het zadel naarvoren. Dit zal wel op te lossen zijn met een banaan-singel, maar ik vind de cherokee ook nog mooier. Dus ik hoop dat ik eindelijk na een jaar fijn kan gaan rijden. Zodra het zadel binnen is zal ik foto's plaatsen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:51

Sommige katten zijn gewoon raar, die van mijn schoonmoeder vrat blijkbaar vanalles van een bord af waarvan je dacht: wat moet een kat daar nou mee :? Zeg maar in plaats van kaas of vlees, de aardappels ofzo 8)7

S: ik hoop dat je met de Cherokee uit de voeten gaat kunnen :j
Al is het maar voor een poosje zodat je naar een beter bij jullie passend zadel kan zoeken.

Echt zonde dat de Hidalgo niet okee was :(:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 19:57

Ach de krentenbollen liggen hier ook niet veilig :')

Momenteel ligt er 1 op een boomlooszadel te slapen, Yihaa ontopic :D
Mocht er ooit iemand een slapende kat op een maat 1 willen vervoeren, het past.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:07

Die van maak je niet blijer dan met van die cadeau-lintjes of van die verpakkings-schuimpjes om op te vreten :=

O wacht dat is niet helemaal waar, kipfilet staat daar toch nog boven...op 1 of andere bizarre manier WEET hij het wanneer je dat maar in je boodschappenmandje hebt zitten, of je gaat avondeten maken en hebt het pakje nog niet opengemaakt of ineens zit die rooie theemuts achter je.... je ziet hem dan ook niet aan komen lopen ofzo, maar ineens *poef* heeft 'ie zich gemanifesteerd en zit hij er _O-

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:19

Kijk uit met cadeaulintjes, die van mij is er bijna aan doodgegaan, want die had een heel lang lintje doorgeslikt - (off topic, maar erg belangrijk!!!) Het lintje hing uit haar bekje en met terugtrekken kan je de slokdarm beschadigen, om maar te zwijgen van complicaties in de darmen voor de stukjes die wel de maag passeren. Beestje was echt een dag van slag! (deze eet dus geen speculaasjes)

Chocola is ook erg slecht. De speculaas etende poes likt soms een (jawel) katjesdropje af.... 8)7

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:25

Mijn vogel is verslaafd aan pepernoten. :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:29

<<) arme dier komt dus maar 1 maand per jaar aan zijn trekken???

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:30

:j :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:32

Mensen we dwalen af :P

Geryon, ook ik heb het idee dat het zadel nog erg dicht bij de schouderbladen ligt, kunnen deze er wel goed onderdoor bewegen?

@Meert Wat betreft de pommel, ik zou een maatje breder proberen, heb het idee dat deze in zijn schouders prikt. En dan hoop ik dat die wel mooi past. Mijn paard zit tussen 2 maten in, en helaas geen oplossing gevonden, dus voorlopig boomloos-af.
Wil tzt voor buitenritten wel graag weer iets boomloos en/of western...dus dat wordt testen tegen die tijd :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 20:58

die katten toch _O-

morgen de Roma Piccolo testen, zin in ! :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:00

jokari schreef:
die katten toch _O-

morgen de Roma Piccolo testen, zin in ! :j

Wij zijn benieuwd... :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:01

ik ook haha. Nu ja, dat het een heerlijk zadel is, daar ben ik al gerust in. Kwestie is : past een maat 38 nog in de korte versie. Zo ja, dan ben ik heel gelukkig. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:04

jokari schreef:
ik ook haha. Nu ja, dat het een heerlijk zadel is, daar ben ik al gerust in. Kwestie is : past een maat 38 nog in de korte versie. Zo ja, dan ben ik heel gelukkig. :)

Ik pas er royaal in