Zal ik me er dan ook maar even mee gaan bemoeien???
Geryon, je zadel ligt te ver naar voren op beide foto's. Het zadel moet een paar ruime centimeters achter het schouderblad liggen. (voel maar eens hoe ver dat schouderblad naar achter komt als het paard loopt) Let op dat je de kussens niet te dicht naar elkaar toe legt - er moet ± 2-3cm ruimte naast de wervels liggen, zodat het zadel op de lange rugspier ligt, niet op de zij-uitsteeksels van je wervels en ook niet op de rib-boog.
Dan nog een tipje - gebruik een pad als je hem op maat maakt - je gaat ook immers rijden met een pad of sjabrak. De dikte van de sjabrak maakt een zadel smaller - dus daar moet je met aanpassen al rekening mee houden.
Dan het naar voor schuiven: zoek uit waar de natuurlijke singelplek van je paard zit. Pak de voorste singelstoot vast en trek die helemaal naar voor. Schuif het zadel zo dat de singelstoot echt verticaal naar beneden wijst en precies uitkomt op die natuurlijke singelplek, maak de singel vast zorg er nog steeds voor dat het recht boven elkaar ligt. Leidt de achterste stoot schuin naar de singel toe - dan krijg je geen V maar ongeveer dit figuurtje |/ (de verticale stoot is de voorste) Als het goed is, zou je zadel dan moeten blijven liggen - schuift hij nog naar voor, koop dan zo'n anatomisch gevormde S singel (dus geen banaan, maan C vormige) **er zit een kat mijn speculaasje op te eten???**
Het klopt trouwens dat een paard je het beste kan dragen vlak achter de schoft - door het gebruik van zadels verschuift die positie enigszins naar achteren. Maar zolang de ruiter voor die beroemde 18e wervel blijft met zijn gewicht, moet het goed komen. Van belang is altijd dat je in balans zit - dus niet nog eens naar achteren gaat hangen. Een Trekker vormt zich pas als je er op zit - dus een foto van een los/onbereden zadel kan een vertekend beeld geven, tenzij je paard het model van een strijkplank heeft.
Citaat:
Ik heb een vraagje over inlages. ik heb een Christ Pad voor boomloos gekocht, maar de inlages zitten er los bij.
Aan welke kant moet de afgeronde/schuine kant van de inlages, aan de huidkant of zadelkant?
naar je paard toe....die moet lol hebben van de afschuining, niet jouw dij. Maar als het echt helemaal naar 0 uitloopt, dan maakt het weer niet zo heel veel uit, het gaat er om dat het paard geen 90º randje voelt prikken onder jouw been.