Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 21:05

Even antwoord op wat dingetjes die ik voorbij zag komen:
Veel topruiters rijden tijdens springwedstrijden met peesbeschermers van veredus.
En dressuurruiters vaak gewoon met bandages.
Dat heeft inderdaad te maken met de vezels zoals hier ergens al gezegd werd.

Ook zie ik veel topruiters met hun jonge paarden bij het springen gewoon BR peesbeschermers dragen.
Zelf vind ik de ''gewone'' BR erg fijn, maar ik gebruik voor elk paard een andere beschermer zo ongeveer.

- Mijn pony van 1,20 met dunne beentjes heeft voor eskadron flexisoft, BR pro of goede crossbeschermers, maar word meestal alleen met springschoenen gereden.

- de middelmaat haflinger met dikke benen die ik rijd heeft altijd lami-cell, past goed om zijn benen.
De eigenaar wilt dat ik met beschermers rijd dus die word elke keer netjes ingepakt.

- de grove halfinger die ik rijd heeft ''gewone'' BR peesbeschermers, hij heeft altijd springschoenen en peesbeschermers ivm ijzers aftrappen en strijken.

- een klein sportpaardje met normale benen, maar een beetje kort rijd ik altijd met eskadron flexisoft.
Dit elke keer omdat de eigenaar dit wil.

- het tweespan shetlanders dat ik men heeft norton peesbeschermetjes omdat ik nog niets beters heb kunnen vinden, dit is niet ideaal.

- en de andere 2 tweepannen worden zonder beschermers gement, behalve met wedstrijdjes, dan hebben ze springschoentjes aan.

Het liefst reed ik alle paarden met BR peesbeschermers, maar helaas passen deze niet op alle paarden.

Celine_Famke

Re: Waarom zit er in peesbeschermers eigenlijk neopreen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:40

Zijn deze beschermers ook zo slecht voor je paard?

Ik rijd eigenlijk nooit met peesbeschermers, maar ik zag deze en vond ze eigenlijk wel héél gaaf! Dus wilde ze gaan kopen, maar nu twijfel ik door dit topic..
http://www.tweespan.nl/beenbeschermers-fries

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:24

Reden dat ik voor de duurdere aan het kijken ben, is dat ik wel wil dat ze minimaal een jaar mee gaan zonder dat ze heel erg beschadigd zijn.
Ik ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen over de HH

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:39

Hier zijn de HH beschermers binnen! :) Even een vetje en dan gaat mijn moeder ze vrijdag gebruiken.

haagje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:27

hmmm alles gelezen en er rijzen mij wel wat vraagtekens

Ik doe mijn paarden vooral bescherming om als schokdempers. Een bandage bied heel weinig steun. Daarbij moet je erg goed kunnen bandageren om het veilig te houden want een bandage die losraakt kan natuurlijk ongelukken veroorzaken. Ik gebruik enkel bandages bij wedstrijden zodat de pas gewassen benen schoon blijven.

Peesjes bieden vooral bescherming tegen het stoten en strijken van de zijkant maar als steun of schokdempen doen ze denk ik niet heel veel goed.
springschoenen beschermen de hoeven maar hebben ook geen schokdempende fucntie

Dan hebben we de drie in 1 beschermers die gaan helemaal rond de kogel en een stukje rond de pijp. Ik vermoed dat deze nog steeds de beste steun zal bieden van alles en dan ook nog tegen licht strijken en stoten beschermen.

Het uitgelegde verhaal van neopreen in vergelijking met het duikpak klopt. dat bepaalde cellen als ze heel warm worden functie verliezen of afsterven lijkt mij wetenschappelijk bewezen. wat is dan wijsheid?

bij mijn jonge haflinger mix met supersterke benen en vele buitenritten maar ook dressuur werk gebruik ik geen bescherming. Hij heeft gezonde benen en opbouwen is belangrijk en uitstappen ook!! Bij een 21 jarige kwpner met artrose gebruik ik altijd peesjes. De warmte die dit opbouwt zal hem juist in zijn gewrichten ontlasten. de benen komen er nooit nat onder vandaan en ik werk dan ook nooit te lang achter elkaar.

Ik kan niet zeggen wie hier nou werkelijk gelijk heeft. Ik ben zelf voor de zo natuurlijk mogelijke manier maar ben benieuwd wat hier nog voor gestaafde informatie voorbij gaat komen dus ik volg even

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 08:05

Ik ga even je vragen proberen te beantwoorden :).

haagje2002 schreef:
hmmm alles gelezen en er rijzen mij wel wat vraagtekens

Ik doe mijn paarden vooral bescherming om als schokdempers. Een bandage bied heel weinig steun.

Een goede bandage biedt wel degelijk steun omdat deze dichter bij het paardenbeen zit dan een 3-in-1 beschermer. Je kan precies de vorm van het been volgen en zelf bepalen hoeveel compressie het moet geven. Daarbij bestaan er ook verschillende soorten onderlappen die druk verdelen/extra ventileren/zorgen voor een beetje extra bescherming tegen het stoten. Een pees kun je gewoonweg niet ondersteunen, niet met bandages, ook niet met 3-in-1 beschermers of harde peesbeschermers. Het enige wat je kunt ondersteunen is de kogel, en dat is precies wat een goed aangelegde (!) bandage wel doet. Een bandage werkt vanzelfsprekend ook tegen strijken vanwege dat het strijken nu niet tegen het andere been gebeurt maar bandage tegen bandage. Hoe ik de bandages aanleg, beschermen ze ook tegen een lichte (!) tik, de schokabsorptie is gewoon bijna hetzelfde als bij een gewone peesbeschermers. Een harde schaal heeft zelfs nog minder schokdemping dan een zachte buitenkant, als de zachte buitenkant maar dik genoeg is.

Citaat:
Daarbij moet je erg goed kunnen bandageren om het veilig te houden want een bandage die losraakt kan natuurlijk ongelukken veroorzaken. Ik gebruik enkel bandages bij wedstrijden zodat de pas gewassen benen schoon blijven.

Zeker waar :). Veilig en goed bandageren is een must, anders heeft het geen nut. Altijd het bandage-klittenband extra stabiliseren met tape of een bandagebandje, dan is de kans op afzakken nihil.

Citaat:
Peesjes bieden vooral bescherming tegen het stoten en strijken van de zijkant maar als steun of schokdempen doen ze denk ik niet heel veel goed.
springschoenen beschermen de hoeven maar hebben ook geen schokdempende fucntie

Heb je helemaal gelijk in. Qua ondersteuning doen ze niks, bescherming tegen stoten en strijken zijn ze inderdaad ook voor ontworpen.
Springschoenen beschermen inderdaad de kroonrand en kootholte, maar verder ook geen schokdempende functie.

Citaat:
Dan hebben we de drie in 1 beschermers die gaan helemaal rond de kogel en een stukje rond de pijp. Ik vermoed dat deze nog steeds de beste steun zal bieden van alles en dan ook nog tegen licht strijken en stoten beschermen.

Yes daarom heet 'ie ook 3 in 1 beschermer :D! Geeft steun, maar net wat minder dan een goed aangelegde bandage. Een 3-in-1 beschermer heeft toch een ietwat stugge vorm, waardoor hij niet helemaal aansluit aan het paardenbeen, maar er net iets ruimte tussen laat. Daardoor wordt de steun vanzelfsprekend ook wat minder, vanwege de kogel die wat meer speling heeft in een 3-in-1 beschermer dan in een bandage. Beschermt inderdaad nog het beste tegen stoten en strijken vanwege de dikte :), eigenlijk nog beter dan alle andere soorten beenbescherming. Dan heb ik het wel over een zachte buitenkant, en niet die beschermers als de BR Promax, want die geven geen steun.

Citaat:
Het uitgelegde verhaal van neopreen in vergelijking met het duikpak klopt. dat bepaalde cellen als ze heel warm worden functie verliezen of afsterven lijkt mij wetenschappelijk bewezen. wat is dan wijsheid?

Neopreenvrije 3-in-1 beschermers zoeken :).

Citaat:
bij mijn jonge haflinger mix met supersterke benen en vele buitenritten maar ook dressuur werk gebruik ik geen bescherming. Hij heeft gezonde benen en opbouwen is belangrijk en uitstappen ook!! Bij een 21 jarige kwpner met artrose gebruik ik altijd peesjes. De warmte die dit opbouwt zal hem juist in zijn gewrichten ontlasten. de benen komen er nooit nat onder vandaan en ik werk dan ook nooit te lang achter elkaar.

Interessant stukje over dat artrose gedeelte. Als ik je dan mag adviseren, zijn de Back On Track beschermers misschien wel een optie voor je. Gaat ook om het kogelgewricht heen, en geeft juist infrarood-warmte af, wat weer verlichting geeft bij artrose inderdaad.

Citaat:
Ik kan niet zeggen wie hier nou werkelijk gelijk heeft. Ik ben zelf voor de zo natuurlijk mogelijke manier maar ben benieuwd wat hier nog voor gestaafde informatie voorbij gaat komen dus ik volg even

Hoop dat ik wat vragen van je heb kunnen beantwoorden :j .

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:44

Ik heb net, na het doorlezen van dit topic de Tri-zone besteld bij EMS. Ik ben heel benieuwd!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:12

LizMD schreef:
Ik heb net, na het doorlezen van dit topic de Tri-zone besteld bij EMS. Ik ben heel benieuwd!

Ik wil ze ook bestellen maar als ik kijk zijn ze weer/nog uitverkocht. Ga misschien nu toch voor de PE aircooled event boot. Ik gebruik ze alleen bij longeren maar wil dat de benen zo koel mogelijk blijven.

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 12:08

Mijn theorie is dat beenbescherming alleen werkt voor schade van buitenaf. Schokdemping/steun zoals haagje2002 suggereert is dus niet relevant. Paarden hebben in de natuur ook geen steun nodig aan hun benen.
Nu is er natuurlijk wel een verschil tussen paarden in de natuur en onze paarden. Wij gooien er ijzers onder, laten ze over harde balken springen en laten ze over kleppen lopen waar ze naast kunnen vallen. Allemaal dingen waardoor ze van buitenaf hun benen (pezen) kunnen bezeren.
Dus het is onze taak om hun pezen te beschermen bij die handelingen. Bij het 'normaal' trainen is er geen bescherming nodig, mits het paard niet aantikt. Maar zo gauw we dingen gaan doen die of nieuw zijn of grotere kans geven op aantikken van ijzers, balken, trailerkleppen is wel bescherming nodig.
Maar bescherming geeft het risico van warmte, en als er iets slecht is, is het wel die warmte, dat hebben we nu denk wel vastgesteld :) dus onze taak is om een bescherming te zoeken die geen (of zo weinig mogelijk) warmte veroorzaakt. Ook schuren van zand/draaiende bescherming en zwaar worden door water zijn dingen waar we rekening mee moeten houden.
Dus de ideale beenbescherming draait niet, schuurt niet, wordt niet zwaar en vooral, wordt niet warm!
Dan kom ik toch snel uit op een crossbeschermer zoals PE Air-cooled.

Maar nog belangrijker is dat bescherming niet wordt gebruikt als het niet nodig is en dat pezen niet overbelast worden. Geef pezen de tijd om van binnenuit sterk te worden!

Correct me if I'm wrong :)

haagje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:31

goh bedankt voor jullie aanhalingen en reacties op mijn reactie! het begint allemaal iets logischer te worden in mijn hoofd. Nu kan ik tenminste met een beetje kennis kiezen voor beenbescherming ipv blanco thanks!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 17:11

Net het hele topic door gelezen.
Hier heb ik ook een berg peesjes liggen, die gaan nu snel mp op.

Ik rij eigenlijk altijd zonder beenbescherming. Meestal rij ik in de bak of maak een buitenritje.
Echter wil ik nu ool wat meer gaan springen, dus dan worden het al snel crossbeschermers.
Voor mijn pony zal ik hier wel iets geschikts voor kunnen vinden schat ik zo.
Voor mijn tinker gaat dit echter een probleem worden.
Die heeft flinke sokken. Het blijft natuurlijk passen, maar hoe denken jullie dat die sokken zullen werken?
Nog meer extra warmte? Slechtere pasvorm?
Ervaringen zijn helemaal welkom!

En is het verstandig om zowel voor als achter crossbeschermers om te doen, bij gewoon springen en eventueel eens een oefencros?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 19:15

zijn ook crossende tinkers. Kan dus zeker wel.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:49

Hoi!

Ik ben ook al een tijdje rond aan het kijken op internet voor écht goede peesbeschermers voor mijn paard, idd vind ik vaak zweet terug onder zowel mijn Eskadron all in one beschermers en flexisoft, na dit topic gelezen te hebben, idd geen neopreen meer!

bont heb ik liever niet ivm nat en vies worden (icm buitenritten en dergelijke), leer vind ik ook niet ideaal ivm onderhoud, en nou kwam ik peesbeschermers met carbon voering tegen (wel heel prijzig)

ik weet dat carbon extra lichtgewicht materiaal is, maar is dit materiaal ook ademend dat iemand weet?

en wat voor -niet neopreen- peesbeschermers gebruiken jullie dan?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:07

Ik heb de Trizone AllSports. Alleen bij erg warm weer en zwaar werk zit er een beetje zweet, maar anders komen zijn benen er droog onder vandaan :)

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:43

Ik heb al eerder gereageerd in dit topic, maar ik zit nu een beetje met een dilemma.

Mijn paard heeft van zich zelf geen sterk beenwerk. Pezen zijn wat broos volgens DA. Om de pezen zo goed mogelijk te houden geef ik hem msm (zwavel) en heb ik ice vibe boots aangeschaft. Ook heb ik een bepaald trainingsschema voor hem om overbelasting te voorkomen.

Nu zit ik met de vraag welke beenbescherming ik om moet doen.

Naar aanleiding van dit topic heb ik de Trizone allsports aangeschaft, maar hier ben ik niet helemaal tevreden over. Het sluit niet mooi aan om het been van mijn paard, waardoor hij schuurplekken krijgt. Ook zijn de benen warm en nat onder de Trizone beschermer na het rijden. Die gebruik is dus niet meer.

De DA adviseerde om hem te bandangeren of om 3 in 1 beschermers te gebruiken voor de steun. Ik ben me bewust van de warmte die dan vrij komt, maar volgens de DA worden de pezen onder elke beschermer warm.
Volgens haar waren er 3 in 1 beschermers met gel, maar ze wist de naam niet meer. Tot nu heb ik ze nog niet kunnen vinden, maar wellicht is hier iemand die er wat over weet?

Hier en in andere topics lees ik weer dat bandages of 3 in 1 beschermers helemaal geen steun geven. Anderen zeggen weer van wel. Wat is nu wijsheid?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 10:24

Oh joh echt? Mijn paard krijgt gelukkig geen schuurplekken van de Trizone, maar ik doe ze ook stevig om. (niet te stevig natuurlijk) Ook geen zweet, alleen een enkele keer onder de drukpunten.

Ik zou persoonlijk niet gaan voor bandages.. wat je wel moet doen zou ik ook niet durven zeggen, dus aan mij heb je even niet zoveel :P

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:20

Ja, heel apart. Ik denk dat de benen van mijn niet geschikt zijn voor de maten van Trizone. Ik heb nu maat L voor zijn voorbenen en qua lengte van zijn pijpbeen moet hij die ook zeker hebben. Maar qua sluiting om het been is L eigenlijk te groot, waardoor er ruimte ontstaat tussen het been en de beschermer. Denk dat hier zand tussen gaat zitten, wat gaat schuren onder de drukpunten.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 12:42

Dat klinkt logisch :)
Mijn paard heeft een M. De lengte is net aan (cm korter zou mooier zijn) en hij past precies om het been.
Een maat kleiner zou voor de jouwe echt niet kunnen? Qua lengte mis je dan maar een cm of 2 geloof ik.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:06

Je zou de beschermers van Premier Equine eens kunnen proberen? Er zijn verschillende types beschikbaar en ze zijn speciaal bedoeld om het broeierige effect tegen te gaan. Mocht je willen weten welk type past bij jouw paard of jouw tak van sport. Stuur me gerust een berichtje.

Overigens is het niet heel bijzonder dat 1 merk peesbeschermer niet om ieder paardenbeen past. Dat doet in principe niets af aan het merk of aan de pasvorm. Het is net als met zadels/bitten, ieder paard heeft weer een ander type nodig. Al komt het bij peesbeschermers natuurlijk lang niet zo nauw als bij bitten of zadels.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:43

Ik heb je een pb gestuurd!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 23:33

Ik heb helaas ook nog geen fijn alternatief gevonden voor neopreen. De mijne krijgt helaas snel schuurplekken dus valt er al veel af. De trizone vind ik erg stug en hard, net als de br pro mesh bijvoorbeeld.

Voor dagelijks dressuur/buitenritje werk zou première equine nog wat zijn misschien. Mag ik een pb met de geschikte modellen hiervoor?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:29

Capriootje schreef:
Ik heb helaas ook nog geen fijn alternatief gevonden voor neopreen. De mijne krijgt helaas snel schuurplekken dus valt er al veel af. De trizone vind ik erg stug en hard, net als de br pro mesh bijvoorbeeld.

Voor dagelijks dressuur/buitenritje werk zou première equine nog wat zijn misschien. Mag ik een pb met de geschikte modellen hiervoor?

Ik krijg zoveel pbtjes met vragen, dat ik het maar even hier in het topic neerzet. Er zijn een hoop meelezers hier in het topic.. :) Het is niet bedoeld als reclame, puur ter informatie. Ik hoop dan ook dat het mag blijven staan..

In tegenstelling tot wat mensen denken, biedt een beenbeschermer naast bescherming ook wel degelijk steun. Het is niet zo dat een beschermer echt klappen opvangt, maar het biedt wel steun. Je kunt het vergelijken bij jezelf met een band om bijvoorbeeld je enkel of knie. Als je springt en neerkomt op de grond, zal het niet de klap opvangen, maar je voelt wel ondersteuning en stevigheid.

Je hebt een aantal verschillende types beschermers.

Je zou kunnen kiezen voor een "hardere" beschermer. Deze biedt de beste bescherming tegen invloeden van buitenaf, zoals een tik tegen het been. En deze beschermers bieden vaak ook de meeste ruimte, door het hardere materiaal, voor koeling van de pezen. Denk bijvoorbeeld aan deze beschermer: http://www.royal-horses.nl/product/kevl ... schermers/ of aan deze: http://www.royal-horses.nl/product/air- ... voorbenen/
Een voordeel is dat het veel bescherming biedt, het beste "ventileert" en daardoor de pezen zo koel mogelijk houdt. Een nadeel is dat ze minder steun bieden dan een zachtere beschermer die echt om het been vormt. Een ander nadeel is dat wanneer ze niet goed passen, ze eerder schuurplekjes zullen veroorzaken dan een zachte beschermer. Let dus goed op de pasvorm en de kwaliteit van het merk dat je kiest. Is je paard gevoelig voor schuurplekjes? Kijk er dan extra goed naar.

Een andere optie is kiezen voor een "zachtere" beschermer. Omdat deze helemaal om het been vormen, bieden deze beschermers meer steun dan de hardere beschermers. Ze beschermen echter wat minder tegen invloeden van buitenaf, als aantikken van het been of het aantikken van (eventing)hindernissen. Maar, als je paard geen problemen heeft met aantikken e.d. en je rijdt bijvoorbeeld voornamelijk dressuur, hoeft dat geen probleem te zijn. Wat wel een nadeel kan zijn, is dat deze beschermers minder ventileren dan een hardere beschermer. Je kunt kiezen voor een "Airtech" beschermer, hierbij gaat het niet broeien onder de beschermer, maar ze zijn wel wat warmer dan bijvoorbeeld de Eventing beschermer.
Je kunt bij deze beschermers bijvoorbeeld denken aan dit type: http://www.royal-horses.nl/product/besc ... hterbenen/ of http://www.royal-horses.nl/product/besc ... hterbenen/

Een middenweg tussen de zachte en harde beschermers, is bijvoorbeeld dit type beschermer: http://www.royal-horses.nl/product/micr ... hterbenen/

Wat je natuurlijk altijd zou kunnen doen, is na de training de pezen koelen met bijvoorbeeld deze: http://www.royal-horses.nl/product/cold-water-boots/ .. Of met koud water. Als je koud water gebruikt, let er dan wel op dat je minstens 15 minuten per been koelt, aangezien de koelte dan pas goed doordringt tot de pees.

Het lijkt wel een heel reclame-verhaal voor Premier Equine, maar uiteraard kun je dit type beschermers ook ongetwijfeld vinden binnen andere merken ;) .. Ik heb zelf gekozen voor Premier Equine, omdat ik deze prijs-kwaliteit verhouding het beste vond. En omdat de producten van PE vaak bijdragen aan het welzijn van het paard.

Mocht je nog vragen hebben, stuur me gerust alsnog een mailtje of pb.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:11

Helemaal top, dankjewel! +:)+

Voor mij zouden de brushing boots voor dagelijkse training de beste optie zijn en de crossbeschermers wil ik sowieso in het bruin volgend seizoen :j

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:16

PartoutZ schreef:
Oh joh echt? Mijn paard krijgt gelukkig geen schuurplekken van de Trizone, maar ik doe ze ook stevig om. (niet te stevig natuurlijk) Ook geen zweet, alleen een enkele keer onder de drukpunten.

Ik zou persoonlijk niet gaan voor bandages.. wat je wel moet doen zou ik ook niet durven zeggen, dus aan mij heb je even niet zoveel :P

Hier moet ik op terug komen. Mijn paard heeft inmiddels schuurplekjes van de Trizone beschermers....... :( ^)

Heeft iemand ervaring met de Air-Cooled BL1 Eventing Beschermers?? Of de Air-Cooled Original Eventing Beschermers? Beide van PE.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:19

Daar heb ik hele goede dingen over gelezen, ga ze ook aanschaffen. :)