Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:40

bulck schreef:
Het feit dat jan en alleman begint te knutselen aan zadels lijkt me toch eerder zorgwekkend. Uiteindelijk komt dan het garantie-verhaal in het gedrang. Immers als iedereen zelf begint te knutselen, kan een goede service niet gegarandeerd worden. Nu hebben er enkele een slechte ervaring, net als elk zadel zal ook WOW minder goede ervaringen/klanten hebben, maar om alle fitters slecht te maken lijkt me ook een beetje overdreven. Idem voor aanpassingen te doen. Lucht in of uitblazen. Ik laat dat door een fitter doen; Sommige zeggen er moet meer lucht in, andere veel minder. Dus uiteindelijk gaan mensen dan toch maar doen wat ze willen of dunken te weten. Schoenmaker blijf bij je leest, heb ik altijd in zo'n gevallen.

Als je bedenkt dat de cursus om Wow-fitter te worden precies twee dagen duurt, kun je je voorstellen dat je niet zondermeer er vanuit hoeft te gaan dat de Wow-fitter meer kan of weet dan iemand die al jaren zo'n zadel heeft.

@ Stasja. Je vraag gaat helaas behoorlijk offtopic doordat het geen betrekking meer heeft op Wow :)

MiniMaxi

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:26

Goedemiddag, ik kom even ingebroken in dit topic. Ik ben aan het kijken voor een tweedehands WOW zadel. Heeft iemand nog tips voor mij? En weet iemand een goede fitter in Zuid-Holland die eventueel er naar zou kunnen kijken?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:03

De belangrijkste tip is denk ik: eerst een fitter laten kijken wat je nodig hebt, en dan gericht op zoek gaan naar die onderdelen!
Ik ben net zoals velen in het "volledig aanpasbaar" verhaal getuind, maar aanpasbaar moet je lezen als: de onderdelen zijn vervangbaar voor beter passende. En dat kan kostbaar zijn!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:09

Voor mij in iedergeval geen Wow meer... Vind ze persoonlijk gauw lelijker worden en al helemaal niet waardevast. Terwijl een paar jaar geleden iedereen reuze enthousiast was en de 2e hands zadels op marktplaats voor veel meer verkocht werden dan nu..

Ik heb op mijn oudere merrie nog wel een Wow liggen en die loopt er tot nu toe redelijk fijn onder (lees: De Wow ligt het minst slecht vergeleken met alle andere zadels die ik heb geprobeerd).

Ook ik was gevallen voor het volledig aanpasbare en natuurlijk de lucht, maar dat aanpasbare is inderdaad erg kostbaar en achteraf gezien reageerde mijn verkochte paard erg negatief op een lucht zadel.
Wel gek idee om na een aantal jaar toch weer terug te zijn op wol zadels, had ik echt niet verwacht.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:13

Super bedankt voor de reacties. Ik ben zelf opzoek naar een zadel waar zowel ik als m'n paard zicht goed bij voelen. Ik heb erg veel rugklachten en op heel veel zadels gereden om te zoeken naar een zadel waar ik kan zitten en daar komt dus een wow uit. Ik heb de wow van mijn stalgenootje een paar keer mogen gebruiken en die ligt ook goed op mijn paard en ze loopt er erg fijn onder. Maar nu dus op jacht naar een eigen wow. Dat is dus nog niet zo heel makkelijk. Ik zelf heb ook (nog) niet zo veel verstand van de wow onderdelen en als ik dan ook alle termen lees denk ik van uhmmm ja... en dat houd in??? Hiervoor altijd met een zadel met wol gereden. Lag voor mijn paard prima, maar ik kan er gewoon niet meer in zitten. En het is juist zo'n mooi zadel. Dat is dus mijn enige reden om over te stappen naar wow.

Maar juist omdat ik er zelf van al die onderdelen geen verstand (nog) van heb zoek ik dus ook een goede fitter. Daar schijnt ook nog al wat verschil in te zitten begreep ik.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:34

Vraag je stalgenoot dan om de specificaties of nog beter nodig fitter uit om mee te kijken en achteraf niet voor hoge kosten te komen staan
ZH Eleonora westebrink of Iris Smalbeel kan ik je aanraden

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:39

Heb je eventueel gegevens van deze personen? ik kan op google zo snel niets vinden.

Stalgenoot heeft de specificatie zelf niet meer :(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:43

Op de engelse site van wow zadel worden veel onderdelen goed uitgelegd. Dus zaken als geen of wel een tab en wel of niet een stiklijn worden daar duidelijk uitgelegd en kan je goed zelf zien.
Voila : http://www.fteltd.co.uk/wow/wowpaneltypes.htm
Curved of rechte boom wordt al moeilijker.
Welke kussens qua ruggegraadbreedte kan je zien bij zadel van je stalgenootje door 1 van de kussens eronder uit te draaien. aan de onderzijde van de kussens staat DWG of DXWG of .....( vul maar in wat er mogelijk is ).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:43

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:47

Gebruik google maar, eleonora zit in Leiden en Essen belgie
Iris in kouderkerk geloof ik

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:01

MiniMaxi schreef:
Super bedankt voor de reacties. Ik ben zelf opzoek naar een zadel waar zowel ik als m'n paard zicht goed bij voelen. Ik heb erg veel rugklachten en op heel veel zadels gereden om te zoeken naar een zadel waar ik kan zitten en daar komt dus een wow uit. Ik heb de wow van mijn stalgenootje een paar keer mogen gebruiken en die ligt ook goed op mijn paard en ze loopt er erg fijn onder. Maar nu dus op jacht naar een eigen wow. Dat is dus nog niet zo heel makkelijk. Ik zelf heb ook (nog) niet zo veel verstand van de wow onderdelen en als ik dan ook alle termen lees denk ik van uhmmm ja... en dat houd in??? Hiervoor altijd met een zadel met wol gereden. Lag voor mijn paard prima, maar ik kan er gewoon niet meer in zitten. En het is juist zo'n mooi zadel. Dat is dus mijn enige reden om over te stappen naar wow.

Maar juist omdat ik er zelf van al die onderdelen geen verstand (nog) van heb zoek ik dus ook een goede fitter. Daar schijnt ook nog al wat verschil in te zitten begreep ik.

Is het geen plan om er Flair in te bouwen? Is niet belachelijk duur.
Ik ben zelf ook opzoek naar een 2e hands Wow, fitter heeft wel eerst gekeken wat nodig was en is nu dus gericht aan het zoeken. Ben benieuwd wat er van komt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 07:30

Maris schreef:
Maar ik hoor niets over de reflexpunten ?? Of ligt dat nou echt aan mij ? :o

Dr. Joanna Robson doet zelfs de reflexen na, tekent heel duidelijk op het paard waar zich 'the landmarks' bevinden van deze reflexen en zet er ook nog een kruis op. Echt filmpjes om meerdere keren te kijken, want er wordt in korte tijd héél veel informatie gegeven.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:58

:(
net gebeld naar Eleonora voor een zadelcheck
is ze tot 20 aug met vakantie

Iemand nog andere goede ervaringen met fitters in Zuid holland toevallig??

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:21

Wendy1978 schreef:
:(
net gebeld naar Eleonora voor een zadelcheck
is ze tot 20 aug met vakantie

Iemand nog andere goede ervaringen met fitters in Zuid holland toevallig??

Nee zij is helaas de enige die je nog kan vertrouwen is mijn ervaring.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:28

Iris ?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:51

Ik ben tevreden over Iris Smalbeek

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:14

Aimee schreef:
Maris schreef:
Maar ik hoor niets over de reflexpunten ?? Of ligt dat nou echt aan mij ? :o

Dr. Joanna Robson doet zelfs de reflexen na, tekent heel duidelijk op het paard waar zich 'the landmarks' bevinden van deze reflexen en zet er ook nog een kruis op. Echt filmpjes om meerdere keren te kijken, want er wordt in korte tijd héél veel informatie gegeven.

Ik heb intussen kans gehad om de filmpjes te bekijken en die zijn heel interessant, inderdaad. Dat over die zadels met aanpasbare bomen, dat die altijd enkel aan de onderkant verbreedbaar zijn en niet vanboven, het klinkt zo logisch dat die ook aan de bovenkant zouden moeten verbreedbaar zijn, maar ik had er nooit over nagedacht. Verder is het me nu ook duidelijk waar de stop reflex zich bevindt. Maar gaat niet elk zadel op dat punt druk geven? Of heb ik dat zo verkeerd begrepen? Ik ga iig eens proberen of ik die tekeningen ook op mijn paard kan tekenen, mss dat het me dan nog wat duidelijker wordt.

Verder heb ik bij wijze van experiment mijn oude zadeltje nog eens op mijn paard gelegd en daarmee gereden en het gevolg was een paard die veel voorwaartser was en ook zonder problemen wou aangalopperen. Het is me nu wel duidelijk dat het nieuwe zadel ergens druk moet geven waar hij dat niet fijn vindt... -O-
Om wanhopig van te worden... :\

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:02

Je hebt het heel goed begrepen :j
Er zijn wel zadels die niet op de driehoek van de "stopreflex" drukken, maar die zijn helaas heel zeldzaam.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:28

Wil dat dan zeggen dat mijn oude zadel (twee jaar geleden voor een klein prijsje tweedehands gekocht) toevallig een van die zadels is die niet op het reflexpunt drukt? Dat lijkt me wel heel sterk... Ik zou dan precies eerder denken dat het zadel in kwestie minder op het reflexpunt drukt omdat het een vzh zadel betreft wat het zwaartepunt meer naar achter heeft liggen... Het nieuwe zadel is een dressuurzadel waarbij het zwaartepunt meer in het midden van het zadel ligt (of toch meer naar voor dan bij het vzh zadel...)
Voor zover ik er kijk op heb tenminste.

Zijn er bepaalde aanpassingen die ik zou kunnen vragen aan mijn zadelpasser zodat het zadel niet meer drukt op het reflexpunt? (Er even van uit gaande dat dit het probleem zou zijn).

Welke zadels drukken er dan niet op de stopreflex? Schleese al zeker neem ik aan, maar welke nog?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:59

Het kan zo zijn dat je oude zadel inderdaad toevallig niet op dit reflexpunt drukt. Zonder beeldmateriaal en via de computer kan ik dit echter niet beoordelen.
Ik ben een tijdje geleden met een Duitse collega meegeweest naar een manege waar zij de paarden van zo goed mogelijke zadels voorzien had. Het waren allemaal hele 'normale' zadels, allemaal verschillende merken. Per paard waren gewoon een heleboel zadels geprobeerd, net zolang totdat ze eentje hadden die niet op de negatieve reflexpunten van de rug drukte.
Ik was zelf positief verrast nadat ik de paarden had opgemeten. Maar het hangt sterk van het paard en kundigheid van de zadelmaker af of zo'n zoektocht gaat slagen. Daarnaast betrof dit manegepaarden, die dus niet zodanig getraind worden dat ze sterk van bespiering veranderen. De zadels hoefden dus ook niet aanpasbaar te zijn.

Ja, er zijn aanpassingen die een zadelmaker kan doen. Dat is wel weer sterk afhankelijk van het zadel en het beschikbare materiaal van de zadelmaker.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:45

Bedankt voor je heldere reactie, Aimee!

Ik ga eens met krijt aan de slag gaan op mijn paard en dan beide zadels eens opleggen. Mss zou ik wat foto's moeten maken, maar dat brengt ons wellicht wat te ver van het oorspronkelijke onderwerp van dit topic...

Ik ga dit ook eens aankaarten bij mijn zadelpasser, zodat we hopelijk tot een goede oplossing kunnen komen.

taniaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:18

Ik heb enkele pagina's geleden verteld dat ik een 2de hands wow zadel heb gekocht.
Even kort uitgelegd:

Ik heb een 2de hands wow gekocht 15 februari. Diezelfde week is een wow fitter deze komen nakijken en aanpassen op mijn paard.
Mijn paard begon plots heel raar te reageren op het zadel, stampen naar mij tijdens het opzadelen en opstappen.
En na verloop van tijd begon hij zelfs met zijn 4 poten de lucht in te springen, hij werd heel zenuwachtig als hij het zadel nog maar zag.
Ook als ik reed schoof het zadel van links naar rechts, alleen opstappen ging niet want dan schoof het zadel op zijn zij.

In maart heb ik de Wow fitter terug gecontacteerd. Maar geen antwoord gekregen, dus ik dacht dat het wel normaal was dan..
Ik ben blijven verder sukkelen, mijn paard begon onregelmatig te lopen, veel dierenarts kosten gehad, poot laten uitverdoven, foto's laten nemen,..

Op een gegeven moment, werd hij compleet gek, is achterover geslagen toen ik hem wou opzadelen..
Ik heb dan nog eens contact opgenomen met de fitter, ik heb dan nog maar eens gezegd dat ik dacht dat er iets mis was met het zadel, die is dan meteen gekomen. Ik had hem al opgezadeld, omdat ik weet dat hij moeilijk doet.
Ze heeft het zadel er meteen afgehaald, is vlug gekeken, en dan is gevoeld aan zijn rug. En jawel het lag aan het paard (volgens haar), die last had van zijn rug.. ik moest eerst een ostheopaat laten komen, want zo had het geen zin dat ze het zadel zou aanpassen.

Nu wat blijkt.. mijn boom is stuk, ik kan mijn zadel bijna in 2 plooien!
Wow zegt : "dat komt ervan als je een 2de hands zadel koopt"
Ik kan dit echt niet snappen!
Ik ken niets van zadels dus laat ik een fitter komen om het zadel na te kijken toch? Ik kon het zadel toen nog terugbrengen naar de persoon van wie ik het had gekocht.
Zelfs de 2de keer toen ik duidelijk had gezegd dat mijn paard gek werd, en wat er allemaal was gebeurd heeft ze niets gezien en toen was hij echt al 100% zeker kapot.

Als ik kijk naar de foto's van de aankoop, dan zie je de plooi waar hij is gebroken heel duidelijk, dus hij zal al kapot geweest zijn. Ik rij nu met een wintec sinds een week, gewoon even om te kijken of hij daar op reageert, en hij doet niets meer, is rustig, stampt niet meer..

Wat vinden jullie hier van?
Ik snap niet dat ze zeggen dat dit mijn schuld is? Ik heb er alles aan gedaan om het probleem te zoeken, veel geld uitgegeven.
Ik betaal de fitter tenslotte toch om mijn zadel na te kijken? ik ben van mening dat zij haar job niet correct heeft gedaan, en dus is zij verantwoordelijk.

Het kost trouwens 1300 euro om het zadel te laten maken. De fitter ging ook eens kijken naar een oude zitting, maar dat ging wel uiteraard niet gratis zijn liet ze al weten. Hoewel het haar fout is, dat ik met dit zadel zit!

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:26

Bij zo'n verhalen krijg ik echt schrik, ik heb dezelfde fitter...
Ik vind dat zij verantwoordelijk is, ze had een gebroken boom zéker moeten merken...
Heb je het zadel op jezelf gekocht of via de fitter?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:29

En ik ben al jaren tevreden over mijn fitter . Ongelooflijk dat er fitters zulke grove gebreken over het hoofd zien ..
Maakt een goed concept een slecht iets zo .
Die fitters zorgen er dus voor dat een 2e hands wow zadel zijn waarde niet meer houdt .
Toch te zot voor woorden dat zo, n duur zadel voor minder als de helft van nieuw verkocht wordt 2e hands

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:49

Schandalig :x :oo !!