Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij kiezen voor bitloos als je hier de mogelijkheid to had?

Ja, want..
175 (66%)
Nee, want..
69 (26%)
Aboluut niet! Want...
18 (6%)

Totaal aantal stemmen: 262

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:33

Air schreef:
Overigens werken wij niet met extreme stelling, puur omdat je wil dat het paard zijn hele lijf gebruikt, en niet alleen de voorkant.

Om een paard los te maken (warming up) kan het juist heel nuttig zijn om schakel voor schakel in het lijf te buigen, daarbij is extreme stelling ook een hulpmiddel. Je rekt als het ware de halsspieren wat op, kun je ook op verschillende hoogtes doen om verschillende punten te rekken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:36

Waarom associeren de bitloos ruiters altijd het bitloos rijden met het rijden op je zit? Mijn ervaring is dat in ieder geval dat je bitloos met net zo veel of net zo weinig druk kunt rijden als met een trensbit.
Bovendien voel ik me als westernruiter niet bepaald aangesproken door de suggestie dat bitruiters altijd met veel druk rijden :')

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:38

delvira schreef:
zeg irisje2 zag dat je ook uit de achterhoek komt, waar ergens? ik zit nl ook in de achterhoek...

Ik woon tegen Winterswijk aan.

Surprise_

Re: Zou jij kiezen voor bitloos als jij de mogelijkheid had?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:41

Ik heb op 'ja' gestemt. Ik heb een (onwijs leuk!! hehehe) verzorgpaard, die ik mag rijden. Haar baasje is niet echt van het bitloos en rijdt wedstrijden met haar. Het is sowieso niet mijn eigen paard, dus zou ik niet zomaar bitloos gaan rijden als de eigenaar dat niet wil. Ook zou ik met buitenritten toch liever met bit rijden. Niet dat je persé meer controle hebt oid, maar ze is een tinker met een eigen wil en is er wel eens vaker vandoor gegaan:')

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:48

Surprise_ schreef:
Ik heb op 'ja' gestemt. Ik heb een (onwijs leuk!! hehehe) verzorgpaard, die ik mag rijden. Haar baasje is niet echt van het bitloos en rijdt wedstrijden met haar. Het is sowieso niet mijn eigen paard, dus zou ik niet zomaar bitloos gaan rijden als de eigenaar dat niet wil. Ook zou ik met buitenritten toch liever met bit rijden. Niet dat je persé meer controle hebt oid, maar ze is een tinker met een eigen wil en is er wel eens vaker vandoor gegaan:')

als een paard er echt vandoor wilt gaan kun je hem ook niet met bit houden.
volgens mij vinden veel mensen een bit veiliger, snap niet goed waarom? Ik vindt het makkelijker om een paard dat op hol gaat terug te krijgen zonder bit, omdat paarden met bit wel eens het bit tussen de tanden pakken en dan zijn ze helemaal oncontroleerbaar. dat probleem heb je zonder bit niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:53

Bit tussen de tanden pakken blijkt anatomisch gezien nogal ingewikkeld :+
Mensen denken dat wel, maar in feite negeert het paard de pijnprikkel gewoon, en tsja, dat kunnen ze zonder bit natuurlijk ook gewoon prima ;)
Maar ik kan me prima vinden in het feit dat een bit geen noodrem is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:57

Uuh Wendy, nu niet zelf alles over 1 kam scheren he. Ik heb geloof ik al vaker gezegd dat dat maar net is hoe je rijdt. Een ruk en pluk ruiter wordt nietopeens een ruiter met veel gevoel.

Waratje: Spieren rekken terwijl ze nog niet warm zijn? Geloof dat een warming up juist zo belangrijk is om spierblessure's te voorkomen, om te verzamelen maar ook als je zonodig wil stretchen.

Ik ervaar dat wel op paarden die niet lichtgevoelig met bit gereden worden. Het idee dat je helemaal niks meer in je handen hebt. Voel me dan niet echt veilig, wil toch wel een noodrem hebben :+

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:04

Wendy schreef:
Bit tussen de tanden pakken blijkt anatomisch gezien nogal ingewikkeld :+
Mensen denken dat wel, maar in feite negeert het paard de pijnprikkel gewoon, en tsja, dat kunnen ze zonder bit natuurlijk ook gewoon prima ;)
Maar ik kan me prima vinden in het feit dat een bit geen noodrem is.

Ik dacht dat het wel kon, heb ik een paar keer ergens gelezen.
en voor als het niet kan, dan voelt het alsof ze het doen :+
edit: heb op internet gelezen dat een paard het bit tussen zijn kiezen kan nemen, net even opgezocht.
Laatst bijgewerkt door minajtje op 18-01-13 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:06

Ik ben twee maanden terug gestart met bitloos rijden. Aanleiding: mijn paardje liep altijd prima met een dubbel gebroken bit. De tandarts gaf echter een half jaar geleden aan dat door dat spelen bepaalde kiezen te snel sleten en adviseerde een enkel gebroken bit. Op enkel gebroken liep hij helemaal niet fijn. Ik wilde al langer bitloos proberen, maar was toch wat bang voor controleverlies, mijn paardje is niet de makkelijkste. Maar ja als je paard duidelijk niet blij is dan ga je toch testen. Lang verhaal kort - dr. Cook hoofdstel gekocht - de eerste twee keer snapte hij echt niet wat ik bedoelde - maar daar zijn we nu doorheen. En het maakt echt geen verschil jongens, je hebt minstens zo veel controle met een goed bitloos hoofdstel!

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:05

mooi verhaal carolineCF, fijn dat het nu beter gaat....

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:26

Loetie84 schreef:
Er zal heus rijtechnisch wel wat aan mijn rijden te kort schieten, maar je gaat mij niet wijs maken dat ik de enige ben die problemen ervaart met bitloos. Beetje wat Geryon zegt...
Ik ondervind gewoon problemen met stelling en buiging. En aangezien ik geen zin heb om slechts 1 wedstrijd per jaar te kunnen rijden, vind ik het te veel moeite om er echt werk van te maken. Het is dus op mijn eigen ervaring gebaseerd dat 'zomaar' overstappen een utopie is voor het gros van de ruiters.

Vraag gericht aan mij Feria? Ik ben namelijk niet 'overgestapt'. Ik heb een halsterhoofdstel gekocht voor endurance en trec, en wou graag weten of ik mijn paard ook zonder bit onder controle heb. Controle heb ik, maar stelling en buiging is een ander verhaal..

Nee was eerder aan ruga bedoelt, of iedereen die overgestapt is. Ik vraag me af waarom.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:37

Hier heeft ook een bit de voorkeur vanwege de directheid en precisie. Veel minder ruis op de lijn en daardoor in het fijnere werk een fijnere communicatie. Als ik echt wil rijden geeft paard na een tijdje aan dat hij de druk op de neus nietnfijn vind. Doet hij met het bit niet. Tot zover de fijnere mogelijkheden.....

En als ik een overenthousiast paard snel moet corrigeren in de cross ben ik ook blij moet de forsere mogelijkheden van het bit. Al zal daar volgens sommigen misschien de doodstraf op staan. Luisteren Naarden baas is ook gewoon een optie.

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:42

ik rij mijn ponys zonder
met hun ben ik zover dat ik alleen een touw om de hals heb en dan zonder zadel
ik merk dat hun daar veel beter op reageren dan met bit
uiteraard heb ik ook met hoofdstel gereden zonder bit
naar mijn mening reageren ze daar veel beter op
en zo voorkom je wondjes in de mond
anders moet je is kijken op youtube naar de werking van het bit

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:56

Overigens wil ik overstappen omdat het niet zo heel lekker gaat.
Ben geneigd eerder een ruk in de mond te geven dan nodig is.
Wil wel eens proberen of het zonder bit beter gaat.
Het lijkt me voor het paard fijner.
Ook ben ik bewust ermee bezig, ik lees nu heel veel over kaakgekruiste hoofdstellen en de neusriem.
Dat het belangrijk is dat deze goed geplaatst word, liever iets te hoog dan iets te laag!
Ik ben me wel bewust dat ik mezelf goed moet beheersen, ook bij het bitloos rijden!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:03

Top!
Daar draait het uiteindelijk om: bewustwording en niet altijd maar blijven vasthouden aan 1 iets.
Pas op het moment dat je je ergens bewust van bent, kan je er iets aan doen :)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:06

goed dat je van jezelf weet dat je nog wel eens ongeduldig wordt en er wat aan doet! :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:07

Feria: Maar is dat niet raar dat je je dat afvraagd? Waarom wordt iets wat meer is als normaal gezien, en iets wat minder is niet?
Als je geen reden hebt om met sporen te rijden, waarom zou je dat dan doen? Voor de sier?
Of met een bontje onder je zadel rijden..

Ik gebruik graag alleen dingen die nuttig zijn, less is more. Voor een paard lijkt mij het absoluut fijner om niets extra's in de mond te hebben, er is daar al weinig ruimte voor.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:10

Air schreef:
Feria: Maar is dat niet raar dat je je dat afvraagd? Waarom wordt iets wat meer is als normaal gezien, en iets wat minder is niet?
Als je geen reden hebt om met sporen te rijden, waarom zou je dat dan doen? Voor de sier?
Of met een bontje onder je zadel rijden..

Ik gebruik graag alleen dingen die nuttig zijn, less is more. Voor een paard lijkt mij het absoluut fijner om niets extra's in de mond te hebben, er is daar al weinig ruimte voor.

helemaal mee eens! net zoiets als bandages, allemaal voor de sier. maar of het voor het paard fijner is, ik denk het niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:20

Feria schreef:
Nee was eerder aan ruga bedoelt, of iedereen die overgestapt is. Ik vraag me af waarom.

Ik had al eerder geantwoord, maar het was een combinatie van een probleem (probleempaard) met de overtuiging die ik al als kind had: dit moet toch wel anders kunnen. Maar zonder het probleem was ik waarschijnlijk niet zo intensief op zoek gegaan naar andere trainingsmethoden. Ik ben mijn oud paard erg dankbaar <3
En minder rationeel, ik heb altijd willen rijden zoals die jongen met The Black Stallion op het strand :+ :D (en nu kan dat!!)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:21

Ruga schreef:
Feria schreef:

Ik had al eerder geantwoord, maar het was een combinatie van een probleem (probleempaard) met de overtuiging die ik al als kind had: dit moet toch wel anders kunnen. Maar zonder het probleem was ik waarschijnlijk niet zo intensief op zoek gegaan naar andere trainingsmethoden. Ik ben mijn oud paard erg dankbaar <3
En minder rationeel, ik heb altijd willen rijden zoals die jongen met The Black Stallion op het strand :+ :D (en nu kan dat!!)

hahah, ik ook al :o
en het is gelukt, wat een fijn gevoel is dat! zonder iets door het bos galloperen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:23

pol013 schreef:
Hier heeft ook een bit de voorkeur vanwege de directheid en precisie.

Met een bitloos ingereden paard is dat gewoon niet zo. Die gaat net zo direct en gericht op het signaal dat jij daar voor wil gebruiken, of dat nu een vinger in de hals is, een bitloos hoofdstel of een touwhalster.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:25

Ik rijd bitloos en het heeft wat mij betreft een hele hoop voordelen.. In een mond doet een bit zo ontzettend snel pijn als je ook maar een iets onstabiele hand hebt, daarnaast is bitloos ook gewoon heel makkelijk als je op buitenrit bent. Ik vind bij een sidepull de hulpen ook gewoon heel duidelijk. Eigenlijk zie ik de meerwaarde van een bit niet. Aanleuning kan je net zo goed bereiken zonder bit. Als het je wel lukt met bit en niet lukt zonder bit, denk ik eerder dat je dan kan twijfelen of er echt sprake is van aanleuning. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:26

Air schreef:
Waratje: Spieren rekken terwijl ze nog niet warm zijn? Geloof dat een warming up juist zo belangrijk is om spierblessure's te voorkomen, om te verzamelen maar ook als je zonodig wil stretchen.

Tjonge, moeten we hier onze woorden zo gaan wegen?? :roll: Ook goed, noem het dan "losrijden" voor mijn part. En hoe het losrijden precies in zijn werk gaat hangt ook van het paard af en waar het goed op reageert.

Air schreef:
Ik ervaar dat wel op paarden die niet lichtgevoelig met bit gereden worden. Het idee dat je helemaal niks meer in je handen hebt. Voel me dan niet echt veilig, wil toch wel een noodrem hebben :+

Bij diverse paarden zou ik met een bitloos hoofdstel bang zijn om geen noodrem te hebben. En er zijn genoeg paarden waar ik hoe dan ook twijfels heb over een noodrem, ook de "noodrem" is een stukje opvoeding en zelfs dan kun je nog eens in een situatie komen dat de noodrem niet werkt..... Uiteindelijk is je meest betrouwbare noodrem de grijze massa tussen je eigen oren: maak verstandige keuzes die rekening houden met je eigen capaciteiten, de mate van opvoeding van je paard en de omstandigheden waarin je wil gaan rijden.

Ruga, een bit werkt op plaatsen waar je met je vinger of een bitloos hoofdstel niet komt op manieren (ja meervoud) die je niet met je vinger of een bitlooshoofdstel kunt doen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:29

Waratje schreef:
Ruga, een bit werkt op plaatsen waar je met je vinger of een bitloos hoofdstel niet komt op manieren (ja meervoud) die je niet met je vinger of een bitlooshoofdstel kunt doen.

Ja en? Denk je dat je dan 'meer' mogelijkheden tot communicatie hebt? Dan onderschat je paarden (en mensen).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:35

Ruga schreef:
Waratje schreef:

Ja en? Denk je dat je dan 'meer' mogelijkheden tot communicatie hebt? Dan onderschat je paarden (en mensen).

Geschiktere mogelijkheden voor bepaalde zaken. Ik denk niet dat ik paarden onderschat, integendeel }>