voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:08

Oke, dan ben jij dus slanker dan ik, ik heb 40, heb jij genoeg ruimte in je zadel?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:13

Pmarena, ik heb dus dat als ik het zadel weghaal, dat op de plek waar de inlages zitten de haartjes door de war zijn en de ruggengraat ook helemaal kletsnat is, maar dit is dus niet erg? Had het al nader geinspecteerd en kwam tot de conclusie dat de ruggengraat misschien overgelopen was zeg maar van zweet..
Weet jij toevallig ook een trucje om schuurplekjes van de zadeltassen weg te houden? Ik heb er nu een fleeceplaid onder, maar ik blijf in de flank klitten hebben als ik een rit met de zadeltassen heb gemaakt..

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:19

Maar als de haren op de rug van je paardje door de war zijn, dan schuift het zadel toch, lijkt me niet prettig voor je paard, Ik heb er gelukkig geen last van zelfs van de week toen hij flink bezweet was zag ik nog steeds een mooi droog ruggegraatje.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:27

ja dat vraag ik mij dus ook af, terwijl hij wel goed ligt en ik hem zelf niet voel schuiven, strak genoeg aangesingeld is etc. Thom is wel echt ontzéttend rond, zn ruggengraat is bij wijze van spreken zelfs een kuiltje tussen zn vetties, dus t zweet loopt er misschien gewoon in. Ik heb daarnaast geen vpszadel he :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:50

Ja dat zou ook het verschil kunnen zijn, ik heb dus wel vps.Maar vps of niet haren door de war lijkt mij op schuiven en niet prettig, maar kan er naast zitten natuurlijk.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:56

mij dus ook niet, dus kijk even wat pmarena ervan zou zeggen :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:16

Tja , haartjes door de war dat kan vanalles zijn.... misschien schuift het al iets met opstappen :P

Ik vind het zelf niet zo'n drama , bij Rena zitten ze ook wel eens door de war , maar dat was met de verder prima liggende boomzadels ook..... dus zolang ik dan niet merk dat ze iets verstorends ervaart verder dan vind ik het wel best.

Als ze eens een keer heel diep doorbuigen (tijdens een wending of bvb. even kopje afwrijven tegen voorbeen) dan zal huid + haar onder het zadel toch een stukje naar voren worden getrokken en weer terugglijden als het paard zich weer recht maakt , en dan zit het ook in de war. Zolang de huid er maar niet gevoelig door wordt vind IK dat niet zo'n ramp :)

Om het paard te beschermen tegen schurende zadeltassen zou je echt een stevig achter-dekje kunnen gebruiken , zodat de tassen over dat dekje heen bewegen in plaats van over het paard.

Maar als de tassen heel erg dicht bij de heupen komen dan zul je al snel een wat te beweeglijk plekje hebben waar de vacht snel rommelig wordt.

Barefoot heeft daar speciale Trekking-pads voor maar die zijn idioot duur en zijn dan weer met Sympanova er onder , echt super-jammer....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:26

Ik heb dus 0,0 ervaring met boomloos. Hebben er nu tijdelijk 1 te leen, omdat we geen boomzadel hebben dat past. Kan morgen wel even nakijken wat voor merk het is.

Maar omdat ik dus geen ervaring heb, hoe weet ik dat het 'goed' ligt, en ga zo maar verder?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 20:35

@uudje ik heb nog wel ruimte over, maar niet veel.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:42

Oke dank je wel, maat 1 is dus denk ik voor mij msschien wat te krap, maar ja werd door jullie ook al gezegd.
Het is zo raar ik blijf er maar mee rond lopen dat ik het zadel voor Udo groot vind, zeker nu ik op een ander forum weer van mensen hoor dat ze het zadel wel te groot vinden.
pmarena heb jij toevallig mijn foto's ook gezien, wat is jouw mening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:55

Tja , ik vind het dus wel kunnen , zo rijden er zoveel mensen rond en het is op zich geen probleem.

Beter dan het alternatief in ieder geval....om er nu een maat 1 op te leggen waar je zelf eigenlijk wat teveel op de cantle zit , is erger. Of een boomzadel dat een langer vlak van druk heeft.....dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar dit.

Enige waar je dus voor op moet letten is dat de achterkant niet gaat schuren.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:45

Nee daar heb ik geen last van, dacht eerst wel, maar bleek dat het klitteband van de pad los was en dat schuurde over de haren heen, pad weer goed dicht gedaan en probleem opgelost.
Mensen kunnen je hier zo onzeker over maken, want je wil toch het beste voor je beestje en ik zou het erg vinden als het zadel te groot is en hem hinderd, ook al heb ik al van veel barefoot mensen gehoord dat het wel kan, als er dan een paar zijn die zeggen dat het te groot is, dan ga ik weer twijfelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 09:23

Dat is heel begrijpelijk hoor , maar zou je bij een ander zadel niet twijfelen dan ? :P

Als dit nu in principe goed gaat dan zou je *eigenlijk* wel gek zijn om wat anders te gaan proberen want daarvan moet je maar weer afwachten of het wel of niet werkt....

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:33

Heb je hele maal gelijk in, ik denk dat het komt, omdat ik deze zadel lengte niet gewend ben, want met een boom zadel van deze lengte had dus een probleem gehad.
En denk dat ik daarom ook reacties krijg van mensen dat het zadel te lang is.
Ik denk dat als ik toch een maat 1 zou nemen ik dan eerst een maatje 1 uitprobeer, maar is denk niet nodig.
Heb nu het zadel ook net lekker ingereden, als ik dan weer een nieuw zadel koop kan ik weer opnieuw beginnen.
Had inmiddels ook wat foto's gezien van mensen die een maat 42en 44 hadden en in een maat 1 zaten, maar moet zeggen dat ik dat toch erg krap vind, al vinden zij dat ze er prima inpassen, ik vond dat ze teveel op de cantle zaten, zeker met die oude modellen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:37

Dat vind ik dus ook , een maatje 42 is ècht het matje , maar eigenlijk al beter om voor een maat 2 zadel te kiezen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 20:31

Je hebt je zadel toch te koop gezet Uudje? Hoop dat je zelf in een maat 1 ook fijn zit. Heb je er al eens een geprobeerd?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:42

Ja heb hem toch te koop gezet, ik vind hem toch aan de grote kant en omdat ik nu ook al schuif in het zadel denk ik dat ik ook in een 1 pas, heb ook van best veel andere mensen gehoord dat die zwaarder zijn dan ik en toch een 1 hebben en dat ook fijner vinden dan een 2, dus mochten jullie nog iemand weten voor mijn zadel dan laat ze maar even een pb sturen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:37

Tja als het jou gewoon (letterlijk en figuurlijk) niet lekker zit is er niks mis mee om voor een 1 te gaan. Helaas heb ik ook een maat 1 nodig dus heb ik geen interesse. Ik ben trouwens voorzien van een nieuw (2e hands) zadeltje, geen boomloos geworden maar hij ligt echt goed, dus ben ik er heel blij mee. Als ik over een tijd zelf ook weer durf te rijden wil ik wel een dressuurvariant van barefoot testen.

Mijn zusje heeft dus wel een barefootje (mt 0), waarvoor ik (we) nog op zoek zijn naar een zwarte wrong seatsaver. Verder bevalt het zadel erg goed :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:31

Fijn dat je een ander zadel hebt gevonden, en er is niks mis hoor met een goed passend boomzadel.
Een maat 0 zou voor Udo ook het beste zijn, maar daar gaat mijn edele bibs niet in passen ben ik bang hihi.
Vind zo'n dressuur zadel ook mooi, maar vind hem voor Udo echt te lomp hij is wel korter, maar toont wel lomper, hij verdwijnt er in.
Nee ga gewoon weer voor een cheyenne, bevalt ook heel goed.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 12:40

Wat vinden jullie van de cherokee?

Middel35

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:06

Kijk op www.boomloos-zadel.nl voor info over de Sensation (die staat niet in de inventarisatie heb ik gezien). Voordeel van boomloos is dat het je paard blijft passen, of hij nu dik of dun is (zomerweide/winterpaddock), goed getraind of onbespierd (nog niet ingereden paard). Nadeel is dat je het niet past op een paard met een hoge schoft. Ander nadeel is dat je zelf echt goed in balans moet kunnen zitten (een beetje rechts is ook scheef!), want het zadel schuift eerder naar links of naar rechts als je op 1 been meer druk zet of scheef zakt in je heup. Om dat nadeel op te lossen door een zadel MET boom aan te schaffen is natuurlijk het probleem verleggen: namelijk naar het paard. Die zit dan met een verkeerde drukverdeling die hem uit balans brengt, en bovendien drukt de ene punt van de boom in zijn schouder/achter de schoft. Niet echt lekker, en kan atrofie veroorzaken. Vergelijk de pijn met het schaatsen met te kleine schoenen: als je ze uittrekt gaat het bloed weer stromen... Dan staat het paard in de wei of de paddock te verrekken van de pijn (en is de ruiter al weer onderweg naar huis om lekker bij te komen van de recreatie...). Kortom: de voordelen wegen ruimschoots op tegen de nadelen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:46

in dat andere topic kwam jij ook al even langs om reclame te maken..

Uudje, ik vind de cherokee ook erg mooi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 13:48

fijne sluikreclame mevrouw Middel...

Ik heb een barefoot arizona. zálig zadel.
heb 'vroegah'jaren cheyenne gereden...
toch weer over naar boomzadel en nu weer boomloos.
De arizona vind ik persoonlijk fijner zitten,en liggen, dan de cheyenne.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:21

De arizona is voor mijn paard echt veel te lang, gaat hem niet worden, had een mooie cherokee gezien op MP.
Vond hem er wel mooi uitzien.
Middel35 heb toch even gekeken, maar gaat hem niet worden, vind hem lelijk en kijkt ook niet echt stabiel.
Hou het echt bij barefoot.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 17:42