Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:46

Francis schreef:
Wel even terugkomen op die zadellengtes en korte paardjes van jou HC. Hoe is het dan mogelijk dat jij toch een Malibaud op je mega korte paardjes hebt? Nu weet ik dat die voor Ben te smal zijn en het dat niet gaat worden helaas, maar ze zijn volgens de site op z'n kortst 50cm.
Dan kun je er een pad met inlages onder leggen om het draagvlak te verkorten (lukt zo veel verkorten wel?), maar die lengte moet je toch wel ergens kwijt kunnen lijkt me.

Stel dat de zadellengte wordt opgegeven voor 50 cm.
Dan is dat de grootste lengte van het zadel. NIET persé de paneellengte en al helemaal niet de effectief dragende lengte daarvan.
Vergelijk dit met de opgegeven lengte van een auto. Dat is niet de wielbasis.

Kijk op de foto van de rug van Arabella maar waar het zadel effectief draagt.

Verder denk ik dat je niet goed op je netvlies hebt wat voor ´pad met inlages´ de CorrecTor welke ik gebruik is.
Ik moet nog ergens een foto hebben van een exemplaar wat ik opengemaakt heb op verzoek van Len.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:05

De gesneuvelde CorrecTor:
Omdat ik nogal extreem gymnastische toeren van de paarden vraag in de bergen, had ik een wat flexibeler Delrin. Ook reed ik in het begin zonder dempende laag.
Dat bleek na een paar duizend km. een vermoeidheidsbreuk te geven. Niet de bedoeling maar wel een indicatie van de werking.
Ook gaven de breuken op alle vier de einden op vergelijkbare wijzes indicatie voor duurzaam evenwichtige belasting.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-T6AULZGV.jpg

Ik heb de viltsok aan de achterzijde ook ´teruggesneden´ en dat aan Len laten zien. Ik weet niet of dat nu standaard is maar ik heb er twee zo gemaakt van hem gekregen.

Ik heb nu het standaard Delrin.
Ook een dempend laagje.
Er is een dempende laag nodig voor wat extra dynamisch bewegingsvrijheid als je extreme gymnastische toeren vraagt. De Delrin panelen zijn namelijk én flexibel én niet met elkaar verbonden; dat maakt dat ze op de bewegende rug geen vaste afstand van elkaar hebben. Het vochtige zweetbeeld eronder is daardoor ook niet onder alle omstandigheden gelijk aan dat onder een niet ´geleed´ paneel.

Ik heb de viltsok aan de achterzijde ook ´teruggesneden´ en dat aan Len laten zien. Ik weet niet of dat nu standaard is maar ik heb er twee zo gemaakt van hem gekregen.

Tot slot heb ik de CorrecTor en de viltsok aan de bovenzijde breder open gemaakt. Dat is zeker níet overgenomen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7M6QGUSC.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F3D6USMW.jpg
klaar voor vertrek compleet met verlichting 8-)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MOMB7G6D.jpg
zo´n vier uur later
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FU4BEBVA.jpg

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:07

Uiteraard snap ik dat totale lengte 50cm niet betekent dat dat de dragende lengte is. Maar dan nog zit er flink wat verschil tussen 50 en 30, dus vandaar dat ik me afvroeg waar 'de rest' blijft.

Da's dan toch een heel gedoe geweest met uitvogelen en aanpassen van die corrector, neem aan dat dat een proces van minstens maanden is voor je er uit bent hoe 't moet.
Dat is dus iets waar ik zelf niet echt mee aan de gang wil. Ik wil dat een zadel gewoon goed ligt zoals het van zichzelf ligt en wil niet hoeven puzzelen met inlages, panelen of andere lapmiddelen (want daar komt het in veel gevallen toch vaak op neer). Ik ben ook altijd bang om verkeerd te 'knutselen' en het niet goed te doen of dat dingen gaan verschuiven of weet ik wat. Daarom houd ik ook niet van zadels die je zelf kunt aanpassen zoals die Specialized Saddles. Maar goed, ik weet ook dat er genoeg mensen zijn die wel zelf aanpassingen doen die voldoen. Ik zal wel niet zo handig zijn ;)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 21:09

Wat bedoel je met de Delrin HC? Is dat een andere versie dan de CorrecTor die Green Distance verkoopt? Mijn CorrecTor ziet er nml iets anders uit dan jouw versie op jouw 1e foto.
En wat bedoel je met "dempende laag"? Waar bestaat die dempende laag uit?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 22:31

Ok ga ik uitleggen hoe ik aan dit zadel ben gekomen, via Agaath Moerman. Mijn vorige instructrice heeft een paar zadels gekocht toen ze nog bij Agaath reed, en Agaath heeft het besteld. Zou eens vragen welke fabriek het was. Mij is altijd gezegd dat het dezelfde is waar Pablo Hermosa zijn zadels koopt. Kleine ambachtsfabriek. Nu zat ik mezelf al te bedenken, of het nu inderdaad wel mogenlijk was of dat wel kan, dus begin nu ook wel te twijfelen.
En hoe kom ik bij Agaath en Pablo Hermosa....? Agaath is opgeleid door José de la Iglesia (Lolo) en ik bedoel niet een lesje of clinic maar ze heeft daar gewoond als jonge meid, en is compleet door hemzelf opgeleid, dit is ook dezelfde man die Pablo Hermosa heeft opgeleid als klein jongetje. Mijn vorige instructrice was uitgenodigd om bij een fokker in Noordspanje te komen kijken, en bij toeval was hij daar ook. Ze werd uitgenodigd om te rijden, maar wilde dat niet op een dressuurzadel.. Ze zei dat ze alleen nog maar op vaquerozadels reed. Pablo haalde zijn zadel op, en echt, het was precies hetzelfde zadel als zij, dus ook ik had.. Maar nooit eraan toe gekomen waar het nu precies vandaan kwam... Ik ga het Agaath maar eens vragen.. Weet ik het tenminste. Goed degelijk zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:39

Bedankt Jesser, helder.

@Scoxx
Delrin is de productnaam van Dupont voor het materiaal van de hardflexibele platen. Ik heb de verlijmde witte viltlagen open gesneden om de platen eruit te halen.
Zowel die witte vilten CorrecTor zelfs als de zwarte sok heb ik zelf ruimer gemaakt boven de ruggengraat.
Ik weet niet of het origineel tegenwoordig ook 'teruggesneden' is aan de achterzijde.
Verder heb ik het model western-normal. Er zijn meer modellen.

Een dempende laag is niet meer of minder dan bv. een laagje wol, vilt of fleece. Het beste bevalt de 'vierkante' viltsok met fleece aan de onderzijde. Deze snij je zelf op de maat welke je wil.

@Francis
Een zadel met ongepolsterde harde panelen moeten altijd ergens op. De aziatische steppenzadels lagen op een dikke laag wolvilt, de McClellan en de UPS op een opgevouwen woilach (speciaal daarvoor bedoelde woldeken).
De sjabrak is uitgevonden om het opvouwen wat men ook nog verkeerd kan doen te vervangen door een 1-2-ploep dekje onder het inmiddels uitgevonden zadel met veerboom waaronder dikke gevulde kussens zitten en dus de laag wol overbodig was geworden.
Als je een zadel met harde panelen koopt moet je weer naar íets vulspul als dek. Hetzij een woilach, hetzij een Mattes vachtdekje, hetzij een viltpad etc.
Dat ís er gewoon niet kopen ploep erop.
Een McClellan type op een lamsvacht dekje van Mattes bv. is een prima combinatie. Voor míj is het niet voldoende want ik ben vrij lang en dus niet licht en ik wil daarom het dragende oppervlak vergroten terwijl ik korte paardjes heb.
Passend ploep erop kopen is dan een illusie.

De zadels met gevulde kussens eronder zoals de española, portugesa, vaquera kan je wel pasklaar ploep kopen.

Persoonlijk vind ik de lichte McClellan Orthoflex i.c.m. met de originele booties met afstand het meest gebruikervriendelijk.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BZIQASOQ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A6RRW7KO.jpg
Luna is ons meest kritische paard en dat is het rijpaard van Madame. Voor beiden was/is dit zadel helemaal naar tevredenheid.
Het zadel is 'vergevingsgezinder' dan de andere zadels en daarom leg ik het ook op Luna als Bandia hier is en met haar gaat rijden.
De OF heeft als voordeel dat het met een hogere zit en smalle twist voor vrouwenanatomie leverbaar is.
Wat wil je nog meer?
Kort zát leverbaar, in verschillende breedtes, vrouwenzit, flexpanelen, vergevingsgezind en gebruikervriendelijk ploep erop :D

Zo, nu snel onder het dekbed; morgen vroég op voor een drijfjacht met een roedel honden op Wilde Zwijnen. Dat gaat hier noch exact als in de Middeleeuwen en dat is cultuurhistorisch interessant en leerzaam.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:32

Dank je voor je uitgebreide uitleg weer HC, uiteraard begrijp ik dat onder een 'hard' zadel vulspul moet, dat noem ik ook niet 'knutselen'. Ik ging er alleen van uit dat dat ook wel gewoon 'te koop' was in een vorm die voldoet voor het zadel. Net als dat er de wéreld aan westernpads te koop is voor onder een westernzadel, die ook 'vulspul' nodig hebben. Daar heb je ook pads voor van simpel dik vilt tot high tech materialen en combi's daarvan.
Op zich vind ik het geen probleem om iets goed werkends bij een zadel te moeten zoeken, ook dat heb ik bij m'n westernzadels wel gedaan, daar wilde ik ook niet zomaar alles onder. Maar het zelf moeten 'uitvinden' van de juiste pad vind ik dan wat 'moeilijker' omdat ik denk niet voldoende kennis in huis te hebben om dat op de juiste manier te doen. Dus ja, dan ben ik toch meer van de 'ploep'combi ( :D die houden we er in).
OF heb ik gereden maar dat was een ouder type westernmodel. Voor m'n gevoel zweefde ik boven m'n paard in plaats van in contact te zijn met m'n paard. De afstand tot 't paard vond ik ook erg groot. Maar kan zijn dat dat tegenwoordig of met andere type zadels anders is. Op de foto's ziet het er in ieder geval niet zo uit.
Ga ik dus ook nog maar mee nemen in de overweging. 't Wordt hoe dan ook sparen dus ik heb nog even de tijd :D

Slaap lekker en good hunting morgen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 17:20

abeltje_xx schreef:
even heel erg offtopic: prachtige merrie :D

Ook off topic, maar ja het is een toppaard :+: heb er onlangs wat mogen op meeliften, en HC mag ze me altijd opsturen :D
Met zadel liefst, zit heerlijk..

Citaat:
Een zadel met ongepolsterde harde panelen moeten altijd ergens op. De aziatische steppenzadels lagen op een dikke laag wolvilt, de McClellan en de UPS op een opgevouwen woilach (speciaal daarvoor bedoelde woldeken).

Hier McClellan op woilach, ik ben grote fan. 's Winters het beste materiaal wat je kan vinden ;) In de zomer is het helaas te warm, dus of je snijdt het in een kleiner lapje, of je gooit er een Mattes schapeding onder in de vorm van de zadelboom, dat gaat ook prima..
http://www.huertecilla.net/Media/Afbeel ... CN1217.JPG
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RHP6H7IM.jpg
Sorry, hele vage gsm-foto midden op een steile helling, maar het geeft een idee.. ;)

Citaat:
Een dempende laag is niet meer of minder dan bv. een laagje wol, vilt of fleece. Het beste bevalt de 'vierkante' viltsok met fleece aan de onderzijde. Deze snij je zelf op de maat welke je wil.

Ik heb die denk ik. Een zwarte vilten met fleece nep-wol aan de onderzijde. En ik heb die inderdaad ook gewoon zelf in een model gesneden dat goed onder het zadel past.

@ Francis, ik heb ook een westernpad die onder de McClellan past, maar dat was héél hard zoeken, bijna alles is vlot 20 cm te lang! Uiteindelijk is het een model voor 'Barrelrace size Arab' geworden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:10

Huertecilla schreef:
Zie ´Anatomy of Dressage´ - Schusdziarra.
On line staat een vereenvoudigd stukje op de site van Dr.Deb Bennett.
Ze stipt ook het al door de Schusdziarras decennias eerder behandelde anatomische vrouwen´probleem´ aan.
http://www.equinestudies.org/whos_built ... 8_pdf1.pdf

Ik raad elke amazone voor wie dit aspect geen gesneden koek is aan om dit stuk TIG keer aandachtig te lezen; te bestudéren!
Het kan je enórm helpen bij de zadelkeuze, zit en techniek.

De opmerking van Bandida over hogere zit en smalle twist maakt zij hierom.
Hoe ronder/breder het paard hoe kritischer dit aspect.

Hier wil ik het nog wel even over hebben. (ik ben m'n eigen topic aan het bijlezen :+ wat hebben jullie allemaal leuke en interessante dingen geschreven, heerlijk.. :D helaas ontbreekt de tijd me doordeweeks nu om Bokt open te doen)
Toen ik met mijn oudste paard van een stang over ging naar bitloos rijden, reed ik buitenritten met een boomloos zadel. Ik ben klein, en hij is vrij rond, en hoewel dat zadel zalig zat, bleek het zonder bit opeens heel kritisch dat ik er geen correcte zit in had. Het is niet zo'n makkelijk paard, en na een periode van gewenning aan bitloos in de rijbak was opeens erg duidelijk dat ik juist en duidelijk moest kunnen rijden op zit en benen als ik hem zonder begrenzing aan de voorzijde wilde buiten rijden. Ik had echt mijn benen nodig.. en dat werkte gewoon niet boomloos.

Dus als noodoplossing een klassiek dressuurzadel er op gelegd en vervolgens beginnen zoeken en lezen. Een trip naar het zuiden en een bezoekje aan HC hebben uiteindelijk veel opheldering gebracht, na nog geen minuut op een McClellan kende ik de oplossing voor mijn probleem thuis :D
Met de Malibaud Randonnée die ik nog steeds heb, had ik maximaal beencontact (geen zweetbladen, lang hangend been), een stabiele juiste zit (wel anders, was echt oefenen) en een A-vorm onder mijn kont waardoor ik mijn benen en gewicht ook echt duidelijk kon gebruiken op mijn tonvormig paard. Ondertussen is hetzelfde paard wat teruggereden in de hulpen, ik kan eigenlijk zonder been nu, maar het was toen wel een noodzakelijke stap in de overgang naar bitloos en met doorhangende teugels.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 18:27

Francis schreef:
Wel even terugkomen op die zadellengtes en korte paardjes van jou HC. Hoe is het dan mogelijk dat jij toch een Malibaud op je mega korte paardjes hebt? Nu weet ik dat die voor Ben te smal zijn en het dat niet gaat worden helaas, maar ze zijn volgens de site op z'n kortst 50cm.
Dan kun je er een pad met inlages onder leggen om het draagvlak te verkorten (lukt zo veel verkorten wel?), maar die lengte moet je toch wel ergens kwijt kunnen lijkt me.

Ben is de Merens in je blog? Nee dat gaat niet lukken.. Niet omwille van de lengte, wel omdat hij breder is dan de breedste Malibaud boom. Ze zijn echt heel kort hoor, ik wil je wel eens een foto maken. Een gemiddelde warmbloed krijg je er niet in gepast. Mijn oudste paard is een halfbloed arabier, 1,60 hoog, niet overdreven breed maar wel rond van vormen.. en die pastte nog net in de brede boom. Tot we verhuisden naar een 'berg' en hij hele dagen hellingen ging lopen, nu past hij net-niet-meer.. Paard is wat uitgezet ;). Ik heb voor hem van een vriend een leuke western te leen voorlopig, en dat is weer anders van zit maar toch dichter bij a-la-brida als weer terug naar een Engels type. Dit is ook ok, dus ik laat het even zo..
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-86ZPVREF.jpg (Bier-stop ;) mijn paard vooraan, de tank op de achtergrond is een Boulonnais)
De twee 3,5 jarigen hier passen beiden wel in de Malibaud. Maar die zijn alle twee Iberisch van model, smaller en maar goed 1,50 hoog.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 20:58

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:28

Ja Bandida, dat is Ben en ik wist inderdaad al dat de Malibaud niet gaat lukken op hem. Baal ik best van want dat was eigenlijk precies 't zadel wat ik wilde. Western is qua lengte weer geen optie, daar heb ik dus direct toen ik Ben kocht al afscheid van genomen (met bloedend hart want ik vind dat toch gewoon heerlijk rijden. En ik rijd met dusdanig lange beugels dat het inderdaad al een flink eind a-la-brida is). Dus dan moet je verder zoeken. Ik ben er nu wel over uit dat ik geen gewone portuguesa wil, da's me weer iets té veel opgesloten. De 'halfportuguesa' zou nog een optie kunnen zijn, maar ik wil toch eerst zien of ik een verkorte versie kan vinden van een schooler/española/alta escuela, dat type spreekt me net wat meer aan en ik denk dat ik daar net wat meer bewegingsvrijheid in hem om ook dat kleine sprongetje te maken e.d. voor de TREC. Ik houd de orthoflex zoals HC heeft ook nog even in optie, en -dat lijkt me ook nog wel een erg interessante optie - de Campo-Flex van Bentaiga.com. Het liefst zou ik die zadels stuk voor stuk es proefzitten om te bekijken wat ik zelf nou het prettigst vindt, maar vind maar es iemand in de omgeving die die zadels heeft... Ik heb nog even wat te doen :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 09:49

Francis schreef:
good hunting morgen.

Ik was met de ´perreros´ mee.
Er waren 5 ´rehalas´: speciale hondentroepen elk bestaande uit ongeveer twee dozijn podencos en twee alanos.
De groep welke Bandida hier gezien heeft was ´mijn´groep.
De perreros zijn exáct de bandoleros.

De procedure en hierarchie is als in de Middeleeuwen en alleen mbt de wapens van de ´edelen´ is er wat veranderd. Die staan nu met geweren.
De mening van de perreros, die allemaal met een enorm speciaal mes lopen; ´Degene die het buskruit uitgevonden heeft, deed dat omdat het een bange schijterd was.´
Alsof ik een echo hoorde :D

Resultaat was 10 zwijnen waarvan 2 door een perrero.
Bandida: als de honden een zwijn zelfs tot staan brachten doken de perreros met in míjn :wow: doodsverachting de rotsen af door het dichte struikgewas om schade aan hun honden te voorkomen.

Hoewel ik er best veel van verwachtte op dat punt, onverwacht informatief.
Ben door de leider van de Troncha troep hier uitgenodigd om mee te gaan als het ruig weer is. Of ik dan mijn eigen cuchillo mee wil nemen....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:27

Jesser schreef:

Toen ik dit artikel las, kreeg ik wel een aha moment..Erg interessant en ik ga dit nog een paar keer lezen!

+:)+

Ik heb dit artikel zo´n 30 keer in 5 jaar op Bokt als link gegeven. De ref. van het boek van de Schusdziarras nog véél vaker.
Elke ruiter waarbij een lichtje gaat branden is +:)+

Dat gaat je in de praktíjk vooruit brengen.
Een dergelijk stuk inzicht verwerven maakt dat je ´bewust onbekwaam´ wordt op het betreffende punt. Je weet niet wat je niet weet en pas als je het weet kan je er wat mee. Dat is dé stap naar verbetering doordat je dán bewust kan ontwikkelen.
Het boek van de Schusdziarras gaat nog wat verder en met antwoorden op het ´hoé dan?´ in.
Als je na dit boek nóg verder wil is er de Atlas van Nicholson mbt de spirale zit.

Ooit wordt het boek ´Anatomy of Dressage´ (dat is de moderne engelse vertaling) standaard lesstof aan de basis.
Ooit, wanneer ´theorie´ weer verplicht wordt.
Ooit ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:45

Kan het laatste artikel niet openen! Klinkt interessant.. Even bijlezen..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:56

Klinkt als een gave dag HC, die jacht. Vind die uitspraak over buskruit echt wérelds! :D

Artikel over bouw heb ik inmiddels ook in een topic over houding van hakken/tenen/benen gezet. Zulke info kun je denk ik niet genoeg verspreiden, net wat je zegt, pas als je weet waarom kun je er iets aan doen. Dat 'hoe dan' wil ik ook nog wel es lezen... wanneer ik weer wat meer tijd heb op 'ander' spul te lezen dan voor m'n opleiding... moet ernstig wennen aan 'weer studeren' dus op dit moment lukt het niet erg goed om daar nog stof 'buitenom' bij op te nemen. M'n hersenen zijn ook duidelijk geen 20 meer :P

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:20

Francis, heb even een stukje gelezen.. Zo, een paardje met een verleden idd.. Heel goed dat je toch voor hem hebt gekozen :) stel je voor waar hij anders terecht zou zijn gekomen.. Hmm voor jou is het dus ook een hele zoektocht naar een zadel.. Ik blijf het ook lastig vinden, zie een beetje door de bomen het bos niet meer. Wat je zegt, iedereen prijst hun eigen product natuurlijk aan, het moet toch verkocht worden. Engels valt iig wel af, maar er blijft nog erg veel over he ;) is ook lastig dat ik niet eerst kan passen, en een zadel van 2000 euro krijg ik daar ook niet meer doorverkocht natuurlijk..

Fojoe: nee!! Aah, sommige mensen.. Tsja, als je erop was gaan zitten was het vast wel om hem heen geklapt, maar of jullie beiden daar nou blij van worden..

Bandida: wat gek dat die Malibauds dan eigenlijk vrij smal zijn, zijn toch ook voor iberische paarden gemaakt? Die zijn toch vrij breed :D op zich wel goed, mijn paardje is niet zo gek breed..

HC, interessant zo'n dagje oude cultuur :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:28

Lakshmi, ik begreep van HC dat de oorspronkelijke iberische paarden (en als je foto's bekijkt zie je dat ook wel) helemaal niet zo breed zijn. Mijn vriendin heeft een portugees en da's zeker ook geen brede. Dat is meer wat men nu fokt, ik vermoed om imposantere dressuurpaarden te fokken. Maar zo was het iberische paard oorspronkelijk niet bedoeld. En de Malibaud is dus voor het 'ouderwetse' Iberische paard bedoeld.

Ja, Ben heeft idd een heel verleden, helaas 't meeste niet bekend, dat maakt het ook wel moeilijk. Ik heb voor hem gekozen, puur omdat ik een klik had met hem, direct toen ik em voor't eerst zag (en nog voor ik wist hoezeer hij getraumatiseerd was, daar kwam ik overigens wel direct daarna achter). Ik ben echt niet zo'n handige 'paardenredder', ik zocht een 'ongecompliceerd no-nonsence paard waar ik direct op de bossen in kon' .. Da's een béétje mislukt :P En hoewel ik de laatste twee maanden wel even flinke twijfels gehad heb of ik er wel goed aan gedaan had, heb ik er nog geen dag spijt van gehad. Het is heel moeilijk maar ik leer er enorm veel van. En ik denk nog steeds dat het gewoon goed kan komen en dat ik ooit wel een keer die bossen met hem in kan.
Tegen die tijd heb ik ook vast wel een geschikt zadel gevonden (hoop ik). Maar omdat ik het niet op hem kan uitproberen is dat wel wat lastiger idd. Ik probeer dus ook om ergens bij iemand die zo'n zadel heeft te proefzitten, zodat ik in ieder geval een beetje het zadel zelf kan testen, ookal is dat dan op een ander paard.
Ik ga dus denk ik maar een oproepje doen in het iberische topic om te zien of er mensen zijn met een alta escuela of een española en een braaf paard, waar ik een keer op mag zitten.
En eigenlijk zou ik die campo flex ook wel es willen proberen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:32

Huertecilla schreef:
Jesser schreef:

Toen ik dit artikel las, kreeg ik wel een aha moment..Erg interessant en ik ga dit nog een paar keer lezen!

Volgens mij is dit gebasseerd op de de principe's van Sally Swift... Centered Riding dus. Nu ja, ik herken heel veel Centered Riding in terug.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:39

Francis, zou je idd wel denken ja, ze stammen immers af van de berbers, die zijn over het algemeen ook niet zo breed.. Maar er wordt nu idd zo veel voor dressuur getraind, steeds gespierder, en daarnaast krijgen ze ook nog een berg voedsel, pff..
De berbers bij ons zijn heel schrale paardjes, je moet ze echt niet op een groen weiland zetten, ze worden gelijk ziek. Hier in NL zie je ook veel eigenlijk slank gebouwde paarden met een gigantische pens eronder, dat kan toch ook niet gezond zijn..
Soms raak ik er een beetje van in de war, mijn paardje is best rond en stevig, maar als je hem naast een kwpner met dezelfde stokmaat zou zetten lijkt het vast een spriet, ondanks dan dat het een barok type is :S
Je hebt Ben bij een handelaar vandaan he? Jeetje, je hebt idd heel wat anders gekregen dan.. Zal wel onbewust zijn gebeurd ;) wat je zegt, je leert wel het meeste van zo'n paard! En als dan iets goed gaat, geeft het ook veel meer voldoening :) bedoel je de espanola van startrekk?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 13:51

Ja, Ben komt bij een handelaar vandaan, maar is gefokt in Frankrijk, door nederlanders die daar wonen en een fokkerij hebben. Hij heeft dus tot ongeveer 2,5 jaar in de Pyreneëen gelopen. Die handelaar is hun zoon en eens in de zoveel tijd gaat er dus een lading paardjes zijn kant op, die hij in Nederland en vooral Duitsland verkoopt.
Ik was op zoek naar die leuke buitenrijpony, had gezien dat de rasomschrijving van de Merens wel heel erg overeen kwam met wat ik zocht, maar wist ook dat ze eigenlijk te duur waren voor mij. Hij had twee goedkopere staan, een 2 jarige en een die 'wat vertrouwen miste' ... Dat bleek dus het understatement of the century te zijn. Ik heb er nog een half jaar over gedaan om hem te kopen, heb meerdere keren besloten het niet te doen omdat ik voor het zelfde geld gewoon een leuke pony kon kopen waar ik gelijk op kon, maar hij bleef langs komen. Of in m'n kop, of gewoon omdat iemand weer contact met me opnam over hem... Bijna had ik een haflinger gekocht maar die wilde absoluut de trailer niet op toen ik hem zou laten keuren, dat was wel een beetje een teken aan de wand... Uiteindelijk heb ik contact gezocht met de mensen in frankrijk, die bleken niet te weten dat ik al een half jaar af en aan bezig was geweest dat paard te kopen en meerdere keren een bod had gedaan (ik wilde uiteraard niet het bedrag betalen wat de handelaar wilde hebben, dat was echt te veel voor een paard wat je niet eens naar de slager kon brengen al zou je willen). 's Avonds kreeg ik telefoon da'k hem kon halen... dat heb ik dus maar gedaan :D
Maar goed, da's een erngstig off-topic verhaal. In m'n blog (zie onderschrift) staat het hele verhaal ;)

Nee, ik bedoel niet de Española van StarTrekk, da's boomloos en dat wil ik dus juist niet meer. Ik heb heel lang boomloos gereden, tot volle tevredenheid moet ik er ook bij zeggen. Ik heb nu voor Ben een Freeform en da's een heerlijk zadel om op te zitten, maar het glijdt op Ben en is mede de oorzaak geweest dat ik er zo giga afgestort ben. Daarnaast had ik al m'n twijfels over boomloos in combi met lange ritten, en dat is toch wat ik met Ben wil doen dus vandaar dat ik nu weer op zoek ben naar een boomzadel, maar wel een waar ik dus 'a la brida' in kan zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:01

Ever ter goede orde in de referentiekaders:

- De Schusdziarras deden een anatomische studie naar de standaard geschreven door Müsseler.
Mvr. Swift heeft daar verstandige kennis van genomen en een vrouwgerichte benadering ontwikkeld.

- De berder-paarden in NoordWest Afrika hebben geen lokale wilde voorouder.
mDNA onderzoek toont aan dat ze een gemeenschappelijke gedomesticeerde voorouder delen met de andalusiër.
In Andalucía kwam een wilde paardenvariant voor.
Op basis van mDNA is de andalusiër de daar gedomesticeerde locale voorouder.
Het hoe/wat/wanneer het reeds gedomesticeerde paard naar Afrika overgestoken is, is een raadsel.

De pre is ras met daarbínnen een ´verbeterde´ barokke variant van de andalusiër. Er is een vrij brede variatie binnen de pre en de meest barokke lijnen staan het verste af van de oorsprong.
Door de mode in barok gedoe ligt bij de pre niet de nadruk op de slankste voorbeelden :D
De Lusitano een vrij recente afscheiding van de pre en wel een functionele. De portuges fokkers hadden terecht bezwaar tegen de term pura raza española.
De vorm van de Lusitano valt binnen de bandbreedte van de pre en is een afgeleide van het gebruik van dat paard. Waar de ´beste´ lijnen van de pre vooral luxe hofpaarden waren, was de Lusitano vooral een paard voor het stierenvechten.
Vorm volgt functie en zo is de ´verbeterde´ versie van de pre barok van type en zijn de oorspronkelijker varianten net als de Lusitano functioneler, slanker, van bouw.

Maar goed. Dat is off-topic.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:08

Neuh, vind ik niet off-topic, is toch wel belangrijke info om duidelijk te maken waarom bepaalde zadels wel/niet op bepaalde paarden passen, ondanks dat de naam van dergelijke zadels anders zou kunnen doen vermoeden. Zijstapjes om vragen te beantwoorden vind ik moeten kunnen, zolang het maar geen topic binnen het topic gaat worden. ;) (En't is gewoon hartstikke leuke en interessante info om te lezen dus gewoon blijven doen graag ;) )

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 16:37

Francis: een heel verhaal dus.. Zal het eens helemaal doorlezen. Soms moet je gewoon die hints gebruiken in het leven he ;) zo zijn jullie toch bij elkaar gekomen. Idd, ik snapte het al niet meer met die espanola, hoewel ik wel van verschillende mensen positieve verhalen heb gehoord over dat zadel. Maar met zo'n rond paardje is boomloos dus niks. Heb ook het idee dat veel boomloze zadels geen plek hebben voor een hoge schoft.. Ik blijf er echter mee zitten dat ik een zadel niet eerst kan passen..

Huertecilla: er zijn verschillende theoriën over het ontstaan van de berber, het klopt inderdaad dat uit DNA onderzoek is gebleken dat berbers en iberische paarden een zelfde voorouder hebben, echter uit paleontologisch onderzoek is gebleken dat het zeer waarschijnlijk is dat de Berber wél een lokale wilde voorouder heeft, die de ijstijd heeft overleefd. Deze theorie wordt ondersteund door grottekeningen en gravures van duizenden jaren oud die een zelfde morfologie als de huidige berbers laten zien. Dan zou het toch mogelijk zijn dat de phoeniciërs Berberpaarden naar Iberië hebben gebracht.
Wel gek dat men toch overal maar blijft zoeken naar het 'verbeteren' van paarden. Valt me ook op dat Lusitano's in Nederland ook steeds voller worden..
Je raadde me de Malibaud aan laatst, hoe denk jij over de Gardian versus de Randonnee?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:18

Huertecilla schreef:
Ever ter goede orde in de referentiekaders:

- De Schusdziarras deden een anatomische studie naar de standaard geschreven door Müsseler.
Mvr. Swift heeft daar verstandige kennis van genomen en een vrouwgerichte benadering ontwikkeld.

- De berder-paarden in NoordWest Afrika hebben geen lokale wilde voorouder.
mDNA onderzoek toont aan dat ze een gemeenschappelijke gedomesticeerde voorouder delen met de andalusiër.
In Andalucía kwam een wilde paardenvariant voor.
Op basis van mDNA is de andalusiër de daar gedomesticeerde locale voorouder.
Het hoe/wat/wanneer het reeds gedomesticeerde paard naar Afrika overgestoken is, is een raadsel.

De pre is ras met daarbínnen een ´verbeterde´ barokke variant van de andalusiër. Er is een vrij brede variatie binnen de pre en de meest barokke lijnen staan het verste af van de oorsprong.
Door de mode in barok gedoe ligt bij de pre niet de nadruk op de slankste voorbeelden :D
De Lusitano een vrij recente afscheiding van de pre en wel een functionele. De portuges fokkers hadden terecht bezwaar tegen de term pura raza española.
De vorm van de Lusitano valt binnen de bandbreedte van de pre en is een afgeleide van het gebruik van dat paard. Waar de ´beste´ lijnen van de pre vooral luxe hofpaarden waren, was de Lusitano vooral een paard voor het stierenvechten.
Vorm volgt functie en zo is de ´verbeterde´ versie van de pre barok van type en zijn de oorspronkelijker varianten net als de Lusitano functioneler, slanker, van bouw.

Maar goed. Dat is off-topic.

Ah ok, slimme mw. Swift dus ;-)
De moderne berber heeft arabisch bloed: gevolg van 700 jaar bezetting van de Arabieren... de moslimlegers die in de 7de en 8ste eeuw Noord Afrika en Spanje introkken. Van de Chinese muur tot en met het Iberisch schiereiland was 700 jaar lang Islamitisch
De paarden die de deze moslimlegers reden waren arabieren. De arabier ligt ten grondslag van het Spaanse paard, maar is ook gekruist met de berber.
De moderne berber heeft enig arabisch bloed, zo ook de Spaanse paarden (PRE's).

Volle paarden? Daar houd ik overigens ook niet van... ik zie graag taaie wat schralere (woestijnachtige) paarden. Veel paarden zijn veel te vet, met alle negatieve gevolgen van dien.