De lage neusriem....uit de mode?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:19

Die neusriem van equimatch zijn gewoon idd havanna, maar wel chocobruin met een vleugje rood, dus geen hele erge havanna. Ze vallen wel erg klein.
Ik heb een havanna hoofdstel met lage neusriem die binnenkort te koop komt omdat ik een nieuwe heb aangeschaft (een die qua kleur beter bij mn zadel past). Op o.a. engelse sites vind je vaker bruine hoofdstellen met lage neusriem omdat ze daar er meer meerijden.

Casca

Re: De lage neusriem....uit de mode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:25

Ik heb hier een foto, (gemaakt na een zware les met een andere neusriem en had geen zin hem helemaal onder het kopstuk door te doen) dit geeft een aardig beeld hoe die zit. Ik heb mn twijfels, wat zeggen jullie, is dit de goede maat of niet?
Hierop zie je dus wel wat ik bedoel, de riem zit zo ver naar voren op het jukbeen, dit is ook zo wanneer ik hem onder het kopstuk doe..

http://i585.photobucket.com/albums/ss30 ... 1258147443

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:42

Toevallig was ik ook op zoek naar een hoofdstel met lage (hannoveraanse) neusriem. Volgend jaar wil ik mn drie jarige gaan aanrijden en dat wil ik in eerste instantie gewoon met een lage neusriem doen. Nu heb ik t hoofdstel van een stalgenootje te leen. Ouderwets? Volgens mij komt t gewoon weer 'in '

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:20

Casca schreef:
Ik heb hier een foto, (gemaakt na een zware les met een andere neusriem en had geen zin hem helemaal onder het kopstuk door te doen) dit geeft een aardig beeld hoe die zit. Ik heb mn twijfels, wat zeggen jullie, is dit de goede maat of niet?
Hierop zie je dus wel wat ik bedoel, de riem zit zo ver naar voren op het jukbeen, dit is ook zo wanneer ik hem onder het kopstuk doe..

http://i585.photobucket.com/albums/ss30 ... 1258147443

Dat zit goed zo, de bakstukken van de neusriem horen wat verder naar voren te zitten dan die van het bit. Het ringetje van de neusriem hoort namelijk net boven het bit te zitten ;)

Vagolijntje, myler + lage neusriem bevalt hier ook heel goed. Heb een paard dat gewiebel in z'n mond niet fijn vindt en nu ziet het er ernstig naar uit dat ik de juiste combinatie gevonden heb :) Ik heb een myler MB04 (bustrens, level 2, klein tongboogje)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:17

Volgens mij heb ik het zelfde bit myler level 2 lichte welving ik kan het geen tongboog noemen.

Nou maar eens orienteren naar een neusriem

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:21

ik vind hem eerlijk gezegt ook oerlelijk die lage. :o
ik gebruik zelf meestal de gecombineerde...de pony die ik rij
heeft wel een lage.

Nancy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:21

Ik had vandaag een super mooi hoofdstel met gecombineerde neusriem gekocht, ( normaal rijd ik met lage neusriem, zat erbij toen ik haar kreeg, heb haar pas 2 maanden ) Vandaag hebik hem omgehad maar voor mijn Prada is het echt niets, ze word en stug en sterk van, terwijl ze dat met lage neusriem helemaal niet is!
Jammer want ik heb volgende week mn eerste officiele wedstrijden en had het netter gevonden met gecombineerde neusriem, maar helaas ik heb liever dat ze lekker loopt ;)

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:31

Heel goed, ik rijd ook concoursen met (idd, hij is gewoon lelijk) lage neusriem. Je moet beoordeeld worden op hoe je je paard rijd, niet op je neusriem....

Nancy0 schreef:
Ik had vandaag een super mooi hoofdstel met gecombineerde neusriem gekocht, ( normaal rijd ik met lage neusriem, zat erbij toen ik haar kreeg, heb haar pas 2 maanden ) Vandaag hebik hem omgehad maar voor mijn Prada is het echt niets, ze word en stug en sterk van, terwijl ze dat met lage neusriem helemaal niet is!
Jammer want ik heb volgende week mn eerste officiele wedstrijden en had het netter gevonden met gecombineerde neusriem, maar helaas ik heb liever dat ze lekker loopt ;)

estelle3333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:02

Sinds kort rijd ik ook weer met hannoveraanse neusriem. Ik vind zelf de gecombineerde neusriem mooier, maar het moet prettig zijn voor het paard. Je moet het gewoon eens uittesten: sommige paarden lopen beter met hannoveraanse neusriem, anderen met gecombineerde neusriem of iets dergelijks. Die van mij loopt veel beter met hannoveraanse :o

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:42

Ik had laatst mijn Kieffer met aansnoer ongedaan en had heel erg spijt.... Wat werd hij stug. Lage neusriem gepakt en hij liep weer fijn nageeflijk.
Ik wil nog wel eens een gecombineerde proberen en dan ook nog eens zonder sperriem. Mocht hij op alleen hoog fijn lopen dan ga ik op zoek naar een hele mooie hoge neusriem.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:57

ik zou graag een hoofdstel met lage neusriem hebben voor mijn shetlander, maar kan nog nergens zo'n kleine maat vinden.
Tips zijn dus welkom.
De meest gangbare shetlandmaat hoofdstellen, zijn vaak te groot voor mijn shetlander.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:23

xLenax schreef:
ik zou graag een hoofdstel met lage neusriem hebben voor mijn shetlander, maar kan nog nergens zo'n kleine maat vinden.
Tips zijn dus welkom.
De meest gangbare shetlandmaat hoofdstellen, zijn vaak te groot voor mijn shetlander.

Bij westeind ruitersport kun je hoofdstellen laten maken naar eigen wens. Zijn volgens mij ook niet zo heel duur.

http://www.westeindruitersport.nl/

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:55

vagolijntje schreef:
Volgens mij heb ik het zelfde bit myler level 2 lichte welving ik kan het geen tongboog noemen.

Nou maar eens orienteren naar een neusriem

Zo'n klein bocheltje inderdaad :j Voor paarden met een dikke vleeslap als tong :P Het bocheltje is even hoog als het mondstuk dik is, ongeveer.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:20

Skessa_ schreef:
xLenax schreef:
Tips zijn dus welkom.

Bij westeind ruitersport kun je hoofdstellen laten maken naar eigen wens. Zijn volgens mij ook niet zo heel duur.

http://www.westeindruitersport.nl/

Dank je wel voor de tip, ik zal eens op onderzoek uitgaan!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:42

Mijn paard werd door haar vorige eigenaresse met een lage neusriem gereden.
Ik heb geen hoofdstel met lage neusriem, maar als blijkt dat ze daar fijner mee loopt, dan schaf ik er een aan. Ook al vind ik ze zelf niet heel mooi, dat is niet het belangrijkste.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 23:06

Gisteren heb ik de daad bij het woord gevoegd en een hoofdstel van Lj gekocht met lage neusriem :) Ben er zooo blij mee, hoop dat paard dat ook zal zijn straks ;)

Het staat haar alvast goed, vind ondertussen de gecombineerde geeneens mooi meer.

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:16

Ik heb vandaag met sinterklaas mijn lage neusriem gekregen. Gewoon een simpel, maar mooi dingetje. Ben er erg blij mee. Ik vind de gecombineerde nog steeds wel mooier, maar die houd ik desnoods gewoon alleen voor wedstrijden ofzo, we zullen het wel zien. Ga hem morgen in ieder geval gelijk 'uitproberen'. :D

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:27

Ik heb vandaag mijn shetlander Hanoveraans hoofdstel binnen gekregen. Bij roel ruitersport besteld. Erg fijn!

Ben er erg blij mee!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:45

daffie1986 schreef:
Sorry dat ik het zeg maar de opmerking ik gebruik hem Piet want ik vindt hem spijzig, vindt ik dus nergens op slaan. Wat is belangrijker: je paard goed en vriendelijk africhten of mode en uiterlijk? Zoiezo krijg ik tegenwoordig vaak het idee dat een paard een modeaccesoire is geworden.

Ook ik gebruik deze voor jonge paarden, heb hem net weer aan iemand aangeraden met een jong paard. Wat dat betreft zijn de gedachten van manege eigenaren om deze neursriem te gebruiken nog Piet eens zo dieronvriendelijk als een manege vaak toch bestempeld wordt.

Spijzig, ik dacht, wat bedoelen jullie ooit met spijzig!!! Maar bedenk me nu dat het wel is p.rijzig kan betekenen! _O- Sorry, heel offtopic!!

Bij ons in t dorp in de paardenwinkel zijn er genoeg hoofdstellen met lage neusriem te koop hoor! Vindt zelf alleen gecombineerde mooier staan. Dat is de enige reden dat ik gecombineerd heb..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:27

hestejente schreef:
Sorry maar dit is echt onzin. Een D-trens heeft geen hefboomwerking. Het is juist een heel vriendelijk bit voor jonge paarden omdat het zo stil ligt en de signalen die je met de teugels geeft daardoor duidelijk doorkomen.

Hmm ben dr niet helemaal mee eens...ik dacht daar nl vroeger ook zo over tot ik een rubber D-trens gebruikte bij een net zadelmakke (verschillende) pony.....die reageerde alle heel heftig...tegen al mijn verwachtingen in!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:52

Hallo,

Heb niet heel dit topic bijgelezen, maar mijn ervaring met een lage neusriem is prima. Of die mooi staat of niet interesseert maakt me niet uit, mijn paard loopt er lekker mee. Ik doe de neusriem altijd los. Kan er ruim twee vingers tussen steken.
Afbeelding

Heb dit hoofdstel gekozen omdat de meeste andere hoofdstellen niet goed passen, ivm de grootte van zijn hoofd. Het is niet goed op de foto te zien maar zijn bitmaat (met ringen) is 15,5 cm.... En eigenlijk vond ik de gecombineerde neusriem ook niet nodig. Maar het zal wel per ruiter/paard/combinatie verschillen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:58

Goh grappig topic.

Ik heb voor mijn nog jonge paard voor het zadelmak maken een hanoveraanse neusriem gebruikt.

Dat hoorde vroeger zo.

Ik moest een nieuwe kopen. Nou....daar snapte de (zeer)jonge dame in de ruitersport zaak niets van. Een Hanoveraanse wat????? :D

Ik heb nu een andere neusriem omgedaan. Maar deze bewaar ik...stel dat ze er zometeen niet meer zijn...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:04

ik ben nog weer anders...ik rijd het liefst met engelse neusriem. niet elk paard heeft de mondspleet lang genoeg dat er nog een hannoveraanse neusriem vóór het bit langspast en ik ben ervan overtuigd dat een engelse neusriem, mits correct (dus niet te strak) vastgemaakt, heel vriendelijk is.

Dit is overigens mijn vorige paardje, van mijn huidige paard heb ik geen foto waar de neusriem mooi opstaat.
Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:21

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat voor hoofdstelletje ik zal gaan aanschaffen voor mn pony. Een beetje afhankelijk van welke maat ik vind ;). Maar je hebt zeker gelijk, de lage neusriem is nog altijd het beste voor het paard. Ik heb grotendeels met gecombineerde gereden, maar eigelijk neusriemen altijd netjes los gelaten (ongelooflijk hoe hard je mensen soms ziet trekken om de neusriem dicht te krijgen). Keelriem hangt bij mij ook altijd losjes, blijkbaar tot ergernis van sommige mensen, heb al meermaals gehad dat iemand hem gewoon korter maakt (dus eigelijk zo kort dat als het paard aan de loodlijn loopt, de keelriem spant).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 14:38

vivana schreef:
hestejente schreef:
Sorry maar dit is echt onzin. Een D-trens heeft geen hefboomwerking. Het is juist een heel vriendelijk bit voor jonge paarden omdat het zo stil ligt en de signalen die je met de teugels geeft daardoor duidelijk doorkomen.

Hmm ben dr niet helemaal mee eens...ik dacht daar nl vroeger ook zo over tot ik een rubber D-trens gebruikte bij een net zadelmakke (verschillende) pony.....die reageerde alle heel heftig...tegen al mijn verwachtingen in!

Ja, dat kan natuurlijk echt alleen uitsluitend maar aan de ringen van je bit liggen 8)7