[WN] Positie westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:53

DubbelDun schreef:
sevke schreef:
@Dubbeldun : ik veronderstel niet dat het zadel op de ruggengraat drukt ? Dat zou je immers wel al gezien hebben, toch ?
Het is erg donker daar onder hoor :)
Nee ik doelde meer op het feit dat de bars netjes aansluiten langs de ruggegraat/binnenrand (en dus ook aan de onderkant/buitenrand).
Dat laatste kun je wel voelen (het 'beruchte' handje ;) ) , het eerste dus niet.

Moeilijk, dat kan ik niet zien of het mooi aansluit. Jammer dat je zo ver woont, anders kon je het zelf bekijken.
Wat bedoel je met beruchte 'handje'?

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:56

sevke schreef:
Trouwens, dat hij daar zweetplekken heeft zegt niet veel. Als wij intensief rijden, heeft mijn paard zweetplekken onder de volledige pad. En die komt ook tot op zijn heupen, maar mijn zadel komt niet eens zo ver.
@Dubbeldun : ik veronderstel niet dat het zadel op de ruggengraat drukt ? Dat zou je immers wel al gezien hebben, toch ?
@TS : zijn de zweetplekken egaal ? (geen droge plekken erin ? )
Dat is al een indicatie (géén garantie !!!) dat het zadel toch gelijkmatig draagt, en niet ergens drukt of zo.
Welke signalen geeft je paardje eigenlijk ? Kun je ook al veel uit afleiden.

Heb eens gepiept in je profiel. Leuke paardjes ;-)
Wat merk is dat eerste westernzadeltje, die roundskirt, als ik vragen mag?

sevke

Re: Positie westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:22

Dat is een op maat gemaakt zadel. Een Vaquero. :)
PB anders Susan eens hier op het forum. Zij heeft een hele mooie roundskirt te koop die gemaakt is door Willem Muys, en ze vraagt er niet veel voor. Ik heb het gepast (met kale boom) op mijn merrie Maggy, maar daar was het veel te breed voor, dus misschien iets voor jouw haffie ?

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:00

Of Urselin, die doet haar vaquero mss weg, ook een roundskirt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 06:57

Ik hoop voor je dat die advocaat wat voor je kan betekenen...
Ik ga er vanuit van wel, je hebt immers bewijs dat je ruim binnen de gestelde termijn contact hebt opgenomen, de zadelmaker weigert het zadel gewoon terug te nemen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 07:25

je paard loopt er fijn ontspannen onder
en jij zit er lekker op
je kan de skirts laten aanpassen bij een zadelmaker
dat is als je zadel idd zo lekker vind zitten zoals je eerder beschreef

je klacht is de lengte , hij is 2e keer gekomen
en toen heb je zelf aangegeven dat de lengte goed was ..
als je er op zit en naar achteren leunt zal er idd wat druk achter op komen , das logisch ,
zweet plek onder de gehele pad is ook logisch
als er droge plekken in die zweet plek zitten dan is het foute boel (droog = druk)

jammer dat jouw zadel voor mij te smal was anders had ik graag geruild
(scheelt toch weer 200 euries :o )
zelf heb ik nu de maat breder/a-vork :Y)

jij zegt zadel is niet verkoopbaar .. na 1 week
(wou dat ik al de zadels in 1 week verkocht :o )
kijk er nog eens kritisch naar of laat een kenner komen
kijken ,

of laat evelien komen om te ruilen
weet niet of zij het zadel heeft dat je tegen mij zij dat je wilde hebben
maar die is qua boom echt niet korter .. lijkt misschien zo
omdat het geen skirts heeft maar is het niet (ken beide zadels ;)

maar je geeft zelf ook her en der aan interesse te hebben in weer andere zadels

bedenk eerst wat je graag wil , wat je nu echt wil
daarna maak je plan en voert m uit

en laat je niet gek maken ..

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:19

Hoe bedoel je interesse in ander zadel? Ik vroeg gewoon welk merk het was, omdat ik niet veel korte westerns ken.
Ik wou graag de Stock kopen, omdat die later aanpasbaar is aan alle paarden, maar dan moet ik genoeg geld krijgen voor de western, anders lukt me dat niet als ik teveel verlies.
De verwarring ontstond omdat David gezegd had dat de skirt niet draagt en ik vorige week zondag gevoeld had dat de skirt wel draagt (hand niet onder het zadel krijgen, en voelde dat het sneed tegen z'n achterhand). De skirt draagt dus maw wél, want deze boom loopt door de skirt!
Inderdaad, staat nog maar week te koop, maar jammer dat ik nu m'n lessenreeks verlies (150 euro) en niet meer mee mag op wandel tot ik andere oplossing gevonden heb. Geef toe, die begeleider is heel streng, maar hij redeneert dat ik anders toch problemen zal krijgen als ik zo blijf meegaan op trektocht. (Is André, niet Dennis om geen verwarring te stichten).
Ik ga ook niet naar Arthur, omdat hij geen aanpasbare wintecs heeft. Daarom wou ik eerst tweedehands proberen, maar zag op internet dat sommige zadels er al een jaar opstonden en nog niet verkocht waren. Ik zag mijn zomer al passeren zonder te rijden...
De stock kwam minder ver op z'n rug (André heeft zo ene en tijdens wandeling hebben we even de 2 vergeleken tijdens de pauze) dan de boom van de Pool's western. De stock is zo'n 54 cm lang (van André de grootste maat, die van mij moet maar een 17inch zijn) en de Pool's boom is rond de 60 cm.
De stock draagt niet over die ganse 54 cm, daar de kussens omhaag gaan op einde van het zadel!
Laatst bijgewerkt door TurdusMerula op 30-04-09 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd (quoten hier niet 'nodig')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:26

De boom loopt altijd voor een deel in de skirts door, daar zit ie tenslotte aan vast. Het is maar net hoeveel leer er verder uit steekt. Dát kan per model/merk verschillen.

Waarom denk je dat een Stock aanpasbaar is?? Met kussens kun je wel iets doen (opvullen), maar de boom die er in zit moet nog net zo goed passen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:59

verwisselbare vork ;) .. men zegt verwisselbare boom
maar alleen de vork kan je wijzigen

de boom blijft het zelfde , kussens van een wintec zijn alleen aanpasbaar
als je ze leeg haalt en dan opnieuw vult met (synthetische) wol

wintec past vaak maar net zo vaak niet ..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:07

De grootte van een boom in de roundskirt is hetzelfde als deze van een boom in een squareskirt, hoor ! Een squareskirt of butterfly ZIET er alleen veel groter uit. En het is idd niet zo goed als het paard tegen de skirts aanloopt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:08

sefke daar ben ik het niet helemaal mee eens
ik heb een 16" square skirt en daarvan is de boom langer als van mijn 16.5" roundskirt
de zadels zijn wel van een verschillend merk

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:50

Dan zal dat de reden zijn, Spatter ;)
Er zit niet per definitie een langere boom in een square skirt. De inch maten hebben trouwens betrekking op de zitmaat. Je kunt dus perfect een grotere zitmaat hebben op een kleiner dragende boom.
Ik heb een square skirt en een roundskirt en er zit een even lange boom in. De roundskirt oogt wel veel kleiner.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 20:09

Of dat de boom nu langer is of niet in een squareskirt, ik denk dat het zadel in dit geval te lang is voor zijn rug.
Als je nu deze foto's ziet, dan heb je idee tot hoe ver de boom komt.
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=derbde&s=5
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=33p5we1&s=5

Dit is het zadel op z'n rug, ook al leg ik het zadel iets verder over z'n schouders, toch komt deze boom vér voorbij z'n 18e ruggewervel, en daar mag een boom nooit dragen, want deze wervels zijn niet ondersteund door ribben (einde boom iets voorbij de zilveren knop achteraan).
http://nl.tinypic.com/view.php?pic=24ou3o4&s=5

Wat gebeurt er dus als ik op zadel ga zitten? Dan drukt de skirt hard op z'n lendenen. Volgens mij komt dit omdat het zadel iets naar achteren kantelt. Klopt dit?
Dus inkorten van de skirt heeft volgens mij niet veel zin, omdat vooral de boom te lang is in de eerste plaats.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:19

Met het inkorten van de skirts bekom je alleen dat het niet meer in zijn heupen prikt. Als het naar achteren kantelt, wil dat zeggen dat het zadel eigenlijk te smal is vooraan, waardoor er meer druk achteraan komt te staan. Door het zadel verder over zijn schouder te leggen, maak je de zaak nog erger, en ga je hem belemmeren in zijn bewegingen in de schouder. Dat mag je in geen geval doen. Een westernzadel mag maar steunen achter de schouderbladen (en dat kun je wél voelen met "het handje").

Als ik die foto's bekijk, dénk ik (ik ben geen zadelmaker, alleen een beetje een ervaringsdeskundige met niet-passende zadels :D ) dat de boom inderdaad te groot is voor dit paard. Meer zelfs : ik denk dat het niet gemakkelijk zal zijn om een standaard westernzadel in een maat die gepast is voor het achterste van een volwassene, op dit paard te vinden...

Maatwerk dus. Of een ander type zadel.

Erg jammer voor je. Maar dit is een mooi zadel. Dat raak je vast wel kwijt op het internet !

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 21:24

sevke schreef:
Met het inkorten van de skirts bekom je alleen dat het niet meer in zijn heupen prikt. Als het naar achteren kantelt, wil dat zeggen dat het zadel eigenlijk te smal is vooraan, waardoor er meer druk achteraan komt te staan. Door het zadel verder over zijn schouder te leggen, maak je de zaak nog erger, en ga je hem belemmeren in zijn bewegingen in de schouder. Dat mag je in geen geval doen. Een westernzadel mag maar steunen achter de schouderbladen (en dat kun je wél voelen met "het handje").

Als ik die foto's bekijk, dénk ik (ik ben geen zadelmaker, alleen een beetje een ervaringsdeskundige met niet-passende zadels :D ) dat de boom inderdaad te groot is voor dit paard. Meer zelfs : ik denk dat het niet gemakkelijk zal zijn om een standaard westernzadel in een maat die gepast is voor het achterste van een volwassene, op dit paard te vinden...

Maatwerk dus. Of een ander type zadel.

Erg jammer voor je. Maar dit is een mooi zadel. Dat raak je vast wel kwijt op het internet !

Ik ben verbannen op kapaza wegens ernstig misbruik, wellicht omdat ik gewoon de waarheid gezegd had, dat ik verkeerd advies gekregen heb van de verkoper!!

Ik verkoop m'n paarden op een andere site, omdat ik geen plezier heb aan m'n hobby. Zadelprobleem is nu direkt opgelost en krijg ik wat meer ademruimte :( .

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:38

Ga je nu serieus je paardje verkopen omdat je problemen hebt met de verkoper? :oo
Dat vind ik toch wel heel erg...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:57

DAT MEEN JE NIET ? Dat ga je toch niet echt doen, je paarden verkopen om dit zadelprobleem ? Gooi er desnoods een barebackpad op, of ritsel ergens een goedkoop tweedehands engels zadeltje ! :oo

Meis, dit probleem zal ook passeren, hoor ! De duivel schijt altijd op een grote hoop. Maar ooit zal hij bij de buren gaan zitten, en zal het bij jou weer beter gaan.

Ik wist trouwens niet dat je op Kapaza ook een ban kon krijgen

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:12

Inderdaad, dat meen je toch niet?!
Rij toch naar die verkoper, en eis daar je geld terug! Al is het met 150 euro dat je moet afgeven. Je verkoopt het zadel nu ook voor 200 euro minder...

Die pad en singel kan je bijhouden en compenseert een beetje het deel je moet afgeven.

Als je wil ken ik wel iemand waar je zeker bij terecht kan en waarbij je goede hulp/advies zal krijgen voor een nieuw zadel.

Ik heb een tijdje geleden een bighorn zadel verkocht, was echt vrij kort en vrij breed (en ook licht, want was deels synthetisch), en ik geloof dat hier op bokt nog iemand was die zo'n zadel verkocht aan een hele lage prijs. En geloof me, dat zijn echt goede zadeltjes

deze bedoel ik
BaiNar @ [EA-TK-AP] Te Koop: 2 westernzadels

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 22:41

die heb ik evt liggen voor der , had al gezegd
dat ze die eens mocht halen om te passen ..
is een 15"

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 06:57

shakir, als ik jou was zou ik zeker eens naar nickyu rijden. Zij woont niet ver over de grens! Ik ben er zeker van dat zij je ook verder kan helpen.
Doe gewoon je zadel terug, ook al verlies je 150 euro.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 08:10

Imnderdaad neem het verlies en beleef weer plezier aan het rijden.
Vind het toch gewoon een rare aktie dat je direkt je paarden wil verkopen om een zadelprobleem....

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 08:49

chery schreef:
Imnderdaad neem het verlies en beleef weer plezier aan het rijden.
Vind het toch gewoon een rare aktie dat je direkt je paarden wil verkopen om een zadelprobleem....

Al zou ik 150 euro zou verliezen, zou ik graag het zadel terug brengen, maar de verkoper reageert niet meer.
We zijn van beide kanten het gedoe moe vrees ik.
De actie van paarden verkopen komt niet alleen door het zadel, maar het zadel is de druppel. Voorheen zijn tal van andere feiten nogal erg misgelopen en ik besef nu dat paarden niet weggelegd zijn voor mij in deze situatie. Ik voel me uitgeblust.
Ik verlang om met een nieuwe kans te kunnen herbeginnen aan m'n leven en vertrek volgend jaar naar Frankrijk voor een jaartje.
Mocht iemand een zeer goeie thuis weten voor een lieve, ondeugende Haflinger en een donkerbruin Pre merrieveulen (Cardenas/Yeguada Militar), mail me gerust ;-) (foto's in profiel).