Tinusje schreef:Snoevie schreef:omdat die platvorm op de rug drukt,en het bontje neemt toch plaats in,ruimte die er wel was is er dan niet meer
tja ieder zn ding hoor,ik heb me voorgenomen om me er niet meer druk om te maken en er maar vanuit te gaan dat iedereen het beste wil.
dus sorry voor iedereen die zich aangesproken voelde
en wat bedoel je met 'als sommigen het zo goed weten'?
je vind toch ook dat je het zelf weet?
Hoe zit dat dan met westernzadels? Die hebben toch ook geen kamer zoals een engels zadel? En die gebruiken ook dikke pads? Ik ben er heel benieuwd naar, want ik rijd ook met een bontje onder mijn zadel omdat mijn paard een gevoelige rug heeft. Ik heb het idee dat het inderdaad wat zachter is en wat dempt. Ik heb ook niet het idee dat mijn zadel knelt omdat ik er een bontje onder heb. Ik heb pas geleden toevallig mijn zadelmaker gesproken het hem gevraagd. Die zei dat het onzin is dat je de kamer van een zadel versmalt door een bontje. Het zadel komt verder van de rug af te liggen, je hoogt het zadel als het ware op, maar goedpassend zadel zal nooit met een bontje opeens knellen. Dan was het zadel al niet passend/te smal.
tja ik zeg alleen hoe ik(en mijn zadelmaakster die is expert)het vinden;
als je zadel goed past,en je stopt er een lekker dik bontje onder,dan neem je ruimte weg die anders nog wel had,er word toch iets opgevuld.
ik ben en ken geen westernzadelexpert,maar het lijkt me dat die zadels dan aangepast zijn aan de pad?omdat je dan anders ook een knellend zadel krijgt.
goed het zal echt geen dystrofie veroorzaken(een bontje)maar het is een feit dat een bontje wel ruimte inneemt,hoe je het ook wendt of keert.
En het feit dat een zadel zonder bontje
Dat klopt toch niet? Een zadel past of hij past niet. Dan zou een bontje echt niet zoveel verschil mogen maken dat een zadel opeens niet meer past. En de vergelijking met westernzadels: ik heb gisteravond meerdere westernzadels bij mij op stal bekeken en de pads (4 stuks). Geen ruggegraatvrijheid. Dus dan snap ik (oprecht) niet waarom die paarden er dan geen last van hebben.