Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:10

Tinusje schreef:
Snoevie schreef:
omdat die platvorm op de rug drukt,en het bontje neemt toch plaats in,ruimte die er wel was is er dan niet meer

tja ieder zn ding hoor,ik heb me voorgenomen om me er niet meer druk om te maken en er maar vanuit te gaan dat iedereen het beste wil.

dus sorry voor iedereen die zich aangesproken voelde

en wat bedoel je met 'als sommigen het zo goed weten'?
je vind toch ook dat je het zelf weet?

Hoe zit dat dan met westernzadels? Die hebben toch ook geen kamer zoals een engels zadel? En die gebruiken ook dikke pads? Ik ben er heel benieuwd naar, want ik rijd ook met een bontje onder mijn zadel omdat mijn paard een gevoelige rug heeft. Ik heb het idee dat het inderdaad wat zachter is en wat dempt. Ik heb ook niet het idee dat mijn zadel knelt omdat ik er een bontje onder heb. Ik heb pas geleden toevallig mijn zadelmaker gesproken het hem gevraagd. Die zei dat het onzin is dat je de kamer van een zadel versmalt door een bontje. Het zadel komt verder van de rug af te liggen, je hoogt het zadel als het ware op, maar goedpassend zadel zal nooit met een bontje opeens knellen. Dan was het zadel al niet passend/te smal.

tja ik zeg alleen hoe ik(en mijn zadelmaakster die is expert)het vinden;

als je zadel goed past,en je stopt er een lekker dik bontje onder,dan neem je ruimte weg die anders nog wel had,er word toch iets opgevuld.

ik ben en ken geen westernzadelexpert,maar het lijkt me dat die zadels dan aangepast zijn aan de pad?omdat je dan anders ook een knellend zadel krijgt.

goed het zal echt geen dystrofie veroorzaken(een bontje)maar het is een feit dat een bontje wel ruimte inneemt,hoe je het ook wendt of keert.

Mizora

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:51

Een westernzadel heeft geen kussens, dus ook veel minder kamer om op te vullen. Veel westernpads hebben ruggengraatvrijheid, dit scheelt ook een heleboel (deze zijn veel minder slecht, tot zelfs wel goed, bij een westernzadel sowieso, deze mogen zelfs niet zonder pad gebruikt worden)

Dus ja, westernzadels zijn erop aangepast.

Voor paarden met een gevoelige rug moet je een bontshabrak nemen, dus volledig bont aan de onderzijde, niet veel dikker dan een gewoon shabrak, niet dikker dan een dik shabrak (of engelse pad) en toch geweldig voor de rug van je paard. Het liefst met ruggengraatvrijheid. Anders in ieder geval een bontje met ruggengraatvrijheid. Dit vind je o.a. in de mattesbontjes en de HH-bontjes.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:07

heb je ook bontsjabrakken die niet zo erg dik zijn?
ik vind ze meestal erg 'fluffy'

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:50

[/quote]

tja ik zeg alleen hoe ik(en mijn zadelmaakster die is expert)het vinden;

als je zadel goed past,en je stopt er een lekker dik bontje onder,dan neem je ruimte weg die anders nog wel had,er word toch iets opgevuld.

ik ben en ken geen westernzadelexpert,maar het lijkt me dat die zadels dan aangepast zijn aan de pad?omdat je dan anders ook een knellend zadel krijgt.

goed het zal echt geen dystrofie veroorzaken(een bontje)maar het is een feit dat een bontje wel ruimte inneemt,hoe je het ook wendt of keert.[/quote]

Mijn zadelmaker (en die is ook expert) zegt dat het flauwekul is dat een zadel opeens knelt omdat je er een bontje onderlegt. Ik denk dat iedereen er een verschillende theorie over heeft, ook zadelmakers. Het is nooit bewezen dat paarden rugproblemen krijgen door bontjes en/of dikke dekjes. Wel door niet-passende zadels. Als een zadel met een bontje eronder knelt, dan was het zadel daarvoor ook al te krap.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:58

tja het is wel zo dat een bontje ruimte inneemt die er anders nog wel was. zoals ik al zei zal het vast niet zo erg zijn dat het dystrofie veroorzaakt of ernstige rugklachten/problemen(dat zeg ik ook niet en mijn zadelmaakster ook niet)
maar nogmaals het neemt wel ruimte in,wat logisch is.

maar als er mensen van overtuigd zijn dat het goed voor hun paard is en geen problemen geeft,dan doen ze dat toch gewoon?

ik zou dan kiezen voor een halfpad bv,als je het doet omdat het mooi staat

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:00

Toen mijn zadel op mijn nieuwe paard werd aan aangemeten, vroeg de expert er speciaal naar of ik een bontje gebruik. Ik vind een bontje vriendelijk naar de rug van het paard toe.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:01

waarom vind iedereen een bontje zo vriendelijk?(ben ik nou een domme oen dat ik dat niet snap?)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:02

Een zadel wordt er dus krapper door gemaakt. Dat zeg je zelfs zelf, want als het zadel met bontje knelt, was het daarvoor ook al te krap, maar vaak knelt het dan nog net niet.
Een bontje veranderd de ligging van het zadel, dat is gewoon een feit (trouwens weldegelijk bewezen, een andere kant op ook (zadel was ietwat ruim)). Een zadel dat ietwat krap kan ermee door, met bontje veroorzaakt het problemen. Een zadel dat ietwat ruim is kan er ook mee door, maar zal bij een juist bontje beter passen. (dikke pad werkt trouwens ook). Maar het beste is nog altijd een zadel dat gewoon perfect past, dat zal minder passen als er een bontje/dikke pad/combi van deze twee onder ligt. Daarom worden er voor zulke zadels daadwerkelijk aangeraden dunne dekjes te gebruiken, puur voor de bescherming van het zadel.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:11

Snoevie schreef:
waarom vind iedereen een bontje zo vriendelijk?(ben ik nou een domme oen dat ik dat niet snap?)

Dat snap ik ook niet, men denkt zeker dat het lekker zacht is voor de rug en hebben dan niet in de gaten dat een bontje een goed passend zadel te krap maakt.
Alleen in enkele gevallen kun je het gebruiken zoals bij sommigen hier waarbij het paard door omstandigheden wat magerder is geworden of bij een stal waar veel verschillende paarden voor een korte periode gereden worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:13

natuurlijk dat is ook zo,in sommige omstandigheden zal een bontje best handig zijn als tijdelijke oplossing.
maar toch niet voor vast?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:16

Nee, voor vast is ook verkeerd, maar er zijn helaas nog zoveel mensen die dat wel doen.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:58

Ik zou graag de onderzoeken of bewijzen willen lezen (dat meen ik echt) dat bonte onderleggers niet goed zijn en je zadel niet-passend maken. Bontjes is een hype, dat is waar....maar de discussie dat ze zo slecht zijn ook :D En het feit dat een zadel zonder bontje net niet knelt :? Dat klopt toch niet? Een zadel past of hij past niet. Dan zou een bontje echt niet zoveel verschil mogen maken dat een zadel opeens niet meer past. En de vergelijking met westernzadels: ik heb gisteravond meerdere westernzadels bij mij op stal bekeken en de pads (4 stuks). Geen ruggegraatvrijheid. Dus dan snap ik (oprecht) niet waarom die paarden er dan geen last van hebben.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:07

tja nogmaals,een bontje neemt ruimte in die er anders nog was geweest.
en ik zou(en dat meen ik ook)wel onderzoeken of bewijzen willen zien dat een bontje zo goed is en geen verschil zou maken in de zadelpasvorm.

ik denk dat bij westernzadels de druk anders verdeeld is,maar ik ben geen westernzadelexpert.
dat zou je aan iemand moeten vragen die veel ervaring heeft met het (aan)passen van westernzadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:10

Een westernzadel drukt niet op de ruggegraat. Kijk voor de grap maar eens naar de zweetplek na het rijden.
En ik zie nog iets over dat een westernzadel geen kamer heeft. Nee zo heet het niet, maar er is een hele grote ruimte boven de schoft. Bovendien ligt een westernzadel iets verder naar achteren dan het gemiddelde (en te ver naar voren liggende) Engelse zadel.

thejoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:05

ik heb een bontje onder me zadel omdat me zadel nog altijd erg klapt.
maar het helpt niet :d.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:15

Als je zadel klappert dan helpt daar geen enkel bontje tegen. Je zadel past dan niet op je paard.

saskiatje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:14

geen, we hebben dat wel liggen maar niemand gebruikt het hier

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:56

Een zadel past pas goed wanneer je er zonder chabrak mee kunt rijden, zonder schade aan te richten aan de spieren/gewrichten van je paard.
Chabrakje of een pad is tegen evt. schuren en als versiering.

Wanneer je een bontje moet gebruiken om je zadel goed te laten liggen, heb je een zadel dat niet goed past. Een bontje lijkt een oplossing te zijn, maar dat is het zeker niet.

Een klapperend zadel bijv. klappert niet meer met een bontje. Dit komt omdat het bontje de ruimte waarin het zadel klappert opvult. Het zadel klappert nog steeds, het lijkt alleen of het dat niet doet.

Wanneer je zadel goed past, en je gooit er een bontje onder, gaat je zadel te krap liggen, een bontje is namelijk redelijk dik. Dik geld hetzelfde voor een dikke pad, de anky's zijn zegmaar maximale dikte, anders gaat het knellen. Een duntje is dus het beste in combi met een goed passend zadel dat is aangemeten aan de rug van het paard en eens per jaar word nagekeken.

Veel mensen rijden de rug van hun paard naar de klote met een slecht passend zadel, ze staan dan raar te kijken wanneer het paardje zijn rug intrekt al ga je met je vingers over de rugspieren heen. Ze halen er een dure fysio of kraker bij die het probleem verzacht, en rijden hun paard vervolgens nog meer naar de klote door vrolijk verder te rijden. Dan vraag ik me echt af of je het nou niet ziet, of het gewoon niet wil zien!

Geen bontjes dus, maar een goed passend zadel!

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:59

Buiten dat een bontje knelt, (ik zou dan liever een bontje nemen met een katoenen vlak onder het zadel) loopt de hitte onder het bontje+dekje onder het zadel en op de rug enorm toe. Dat wordt dan een grote broeiplaats en op deze manier verniel je alle rugspieren..vooral bij jonge paarden zijn bontjes funest.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:10

Joceline schreef:
Buiten dat een bontje knelt, (ik zou dan liever een bontje nemen met een katoenen vlak onder het zadel) loopt de hitte onder het bontje+dekje onder het zadel en op de rug enorm toe. Dat wordt dan een grote broeiplaats en op deze manier verniel je alle rugspieren..vooral bij jonge paarden zijn bontjes funest.

Wat bedoel je met katoenen vlak, het punt waar het zadel het bontje raakt neem ik aan?

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:15

Mizora schreef:
Een zadel wordt er dus krapper door gemaakt. Dat zeg je zelfs zelf, want als het zadel met bontje knelt, was het daarvoor ook al te krap, maar vaak knelt het dan nog net niet.
Een bontje veranderd de ligging van het zadel, dat is gewoon een feit (trouwens weldegelijk bewezen, een andere kant op ook (zadel was ietwat ruim)). Een zadel dat ietwat krap kan ermee door, met bontje veroorzaakt het problemen. Een zadel dat ietwat ruim is kan er ook mee door, maar zal bij een juist bontje beter passen. (dikke pad werkt trouwens ook). Maar het beste is nog altijd een zadel dat gewoon perfect past, dat zal minder passen als er een bontje/dikke pad/combi van deze twee onder ligt. Daarom worden er voor zulke zadels daadwerkelijk aangeraden dunne dekjes te gebruiken, puur voor de bescherming van het zadel.

Ik wilde net zeggen, een dikke pad ligt ook onder zadels waarvan ik weet dat ze perfect zijn aangemeten.
Rij zelf wel met bontje en af en toe ook met een dik pad. Het zadel past prima, ligt heel mooi maar de pony heeft een erg gevoelige rug, naast een vrij hoge schoft (wondjes e.d.). Als er dan een keer wat gebeurt of ik sla helemaal terug het zadel in dan zit ik niet gelijk aan een rugblessure vast.

x3_Diwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:21

Ik rijd met bontje }:0
En het misvormt het zadel niet, tja ik dacht dat er soort van maten bontjes zijn (pony, paard)
Als je een ponybontje onder paardenzadel legt, tja das dan dom :o
En waar zou het dan je zadel misvormen :?
Het "bontje" zelf ligt rond je zadel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 17:47

het vult ruimte op die je anders zonder bontje wel nog hebt....
het gaat ook om het bont eronder,niet om de rand

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:29

xxtesssss schreef:
Een zadel past pas goed wanneer je er zonder chabrak mee kunt rijden, zonder schade aan te richten aan de spieren/gewrichten van je paard.
Chabrakje of een pad is tegen evt. schuren en als versiering.

Wanneer je een bontje moet gebruiken om je zadel goed te laten liggen, heb je een zadel dat niet goed past. Een bontje lijkt een oplossing te zijn, maar dat is het zeker niet.

Een klapperend zadel bijv. klappert niet meer met een bontje. Dit komt omdat het bontje de ruimte waarin het zadel klappert opvult. Het zadel klappert nog steeds, het lijkt alleen of het dat niet doet.

Wanneer je zadel goed past, en je gooit er een bontje onder, gaat je zadel te krap liggen, een bontje is namelijk redelijk dik. Dik geld hetzelfde voor een dikke pad, de anky's zijn zegmaar maximale dikte, anders gaat het knellen. Een duntje is dus het beste in combi met een goed passend zadel dat is aangemeten aan de rug van het paard en eens per jaar word nagekeken.

Veel mensen rijden de rug van hun paard naar de stinkmodder met een slecht passend zadel, ze staan dan raar te kijken wanneer het paardje zijn rug intrekt al ga je met je vingers over de rugspieren heen. Ze halen er een dure fysio of kraker bij die het probleem verzacht, en rijden hun paard vervolgens nog meer naar de stinkmodder door vrolijk verder te rijden. Dan vraag ik me echt af of je het nou niet ziet, of het gewoon niet wil zien!

Geen bontjes dus, maar een goed passend zadel!

Nix meer aan toe te voegen ! _/-\o_

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:38

xxtesssss schreef:
Joceline schreef:

Wat bedoel je met katoenen vlak, het punt waar het zadel het bontje raakt neem ik aan?

Ja de bontdekjes die bestaan uit enkel een bontrand die niet onder het zadel ligt.