Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:58

Avalanche schreef:
Yep. Edix crescent

Maar is dat een banaan dan..? Dacht dat bij een banaan de bolling naar achter lag.

En het lijkt me dat er een velletje tussen die losse onderdelen kan komen, of is dat onzin?

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 00:02

Dat is een banaan idd. Als je paard buikig is moet de bolling naar achter.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 00:05

Avalanche schreef:

Ah dank!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 00:09

Succes!!! Ik hoor heel veel mensen die er echt heel blij mee zijn :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:24

Avalanche schreef:

Nee joh. Ik heb bij mijn buikige paard de Edix crescent met de bolling naar voren. Daar blijft ie ook perfect liggen. Ook wel eens per ongeluk andersom gelegd en toen trokken de singelstoten/gespen scheef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:26

De edix is bij mij buikige niks hoor. Gaat afstaan. Zie dat wel bij meerdere mensen die hem geprobeerd hebben.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:29

lies schreef:
Avalanche schreef:

Nee joh. Ik heb bij mijn buikige paard de Edix crescent met de bolling naar voren. Daar blijft ie ook perfect liggen. Ook wel eens per ongeluk andersom gelegd en toen trokken de singelstoten/gespen scheef.

Afbeelding

Ik ben echt heel benieuwd hoe.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:32

Die bolling hoort naar voren hoor van de edix. Andersom trekt die je hele zadel mee. Als je hier in het topic kijkt zie je ook iedereen hem zo heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-04-23 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:34

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:37

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:38

Ok, dan is ie te vergelijken met de crescent van je plaatje.
Daarop staat toch ook de bolling naar voren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:39

Jij adviseert hem dus andersom te doen? Dus dat iedereen hier hem verkeerd om doet volgens jou?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:40

Nee, de ellebooguitsparing zit naar voren, de bolling naar achteren.

Spenk schreef:
Jij adviseert hem dus andersom te doen? Dus dat iedereen hier hem verkeerd om doet volgens jou?

Ik weet niet hoe iedereen hem doet, natuurlijk, dus daar kan ik niet over oordelen. Maar ja, de bolling moet naar achteren. Ook volgens Edix zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:41

Edix heeft de bolling ook naar voren zitten op elke product foto?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:42

Nee, niet volgens Edix zelf. Kijk dan naar de product plaatjes.

Afbeelding

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:45

Hier ook duidelijk te zien. Video komt van Edix zelf

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:55

Jullie benoemen allemaal een andere bolling.

De bolling als in lange kant bolling zit zo goed, achter. De bolling van het borstbeen stuk “bolt” naar voren inderdaad. Zo heb je ook de holletjes van de elleboog stukken goed, die hebben een holling daarvoor. Singel zit zo goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:58

Nu snap ik dat plaatje ook niet eigenlijk. Waarom zou je met die bolle buiken of singelplek naar voren ten opzichte van het zadel de gespen naar voren willen hebben?
Met dat type paarden wil ik juist de gespen naar achteren en dus het buikstuk idd verder naar voren, maar dan geen bolling die op de buik het verste naar achteren zit en bij gespen naar voren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:58

Hannanas schreef:

De bolling als in lange kant bolling zit zo goed, achter. De bolling van het borstbeen stuk “bolt” naar voren inderdaad. Zo heb je ook de holletjes van de elleboog stukken goed, die hebben een holling daarvoor. Singel zit zo goed.

Er zit maar 1 bolling aan de Edix Crescent. Daarom benoem ik ook dat de plaatjes die Avalanche plaatst niet te vergelijken zijn met de crescent van Edix.

edit; Zie hier het verschil tussen een Edix en een 'normale' (in dit geval een Mattes) cresent singel. Daarom imo niet te vergelijken.

Afbeelding

Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:03

MyWishMax schreef:
Nu snap ik dat plaatje ook niet eigenlijk. Waarom zou je met die bolle buiken of singelplek naar voren ten opzichte van het zadel de gespen naar voren willen hebben?
Met dat type paarden wil ik juist de gespen naar achteren en dus het buikstuk idd verder naar voren, maar dan geen bolling die op de buik het verste naar achteren zit en bij gespen naar voren.

Als hij plat ligt, zo op het plaatje dus, dan gaan de de gespen naar voren maar als je hem onder een buikig paard hangt dan gaan de gespen naar achteren. Ik snap dat ook niet helemaal maar dat werkt wel zo blijkbaar :')

Bij de Edix zit er een ring op voor een martingaal of hulpteugels, daar is ook duidelijk aan te zien dat het middenstuk daar naar voren moet wijzen. Zit ook aan de meeste Mattes singels tegenwoordig geloof ik, verstopt in het bont, en aangezien dat altijd naar voren moet is dat redelijk foolproof :Y)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:04

lies schreef:
Hannanas schreef:

Er zit maar 1 bolling aan de Edix Crescent. Daarom benoem ik ook dat de plaatjes die Avalanche plaatst niet te vergelijken zijn met de crescent van Edix.

edit; Zie hier het verschil tussen een Edix en een 'normale' (in dit geval een Mattes) cresent singel. Daarom imo niet te vergelijken.

[ [url=m/4OQQmi.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ErdCQM.png]Afbeelding[/url] ]

Je begrijpt me niet.
Het borstplaatstuk is toch gebold vormgegeven. Niet alle crescents hebben dat. De edix wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:16

Bielsje schreef:
MyWishMax schreef:

Als hij plat ligt, zo op het plaatje dus, dan gaan de de gespen naar voren maar als je hem onder een buikig paard hangt dan gaan de gespen naar achteren. Ik snap dat ook niet helemaal maar dat werkt wel zo blijkbaar :')

Bij de Edix zit er een ring op voor een martingaal of hulpteugels, daar is ook duidelijk aan te zien dat het middenstuk daar naar voren moet wijzen. Zit ook aan de meeste Mattes singels tegenwoordig geloof ik, verstopt in het bont, en aangezien dat altijd naar voren moet is dat redelijk foolproof :Y)

Mijn singels die perfect werken voor dit type zijn plat ook niet zoals het plaatje haha. En zijn oa singels die hier aangeraden worden speciaal voor zulke paarden.

Die ringen zitten er idd tegenwoordig vaker op. Vroeger ook nog wel echt in het midden waardoor het geen indicatie was, nu verder naar voren idd. Ik gebruik hem alleen nooit :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:26

Het gekke bij die Edix singel is dat als je er op een platte foto naar kijkt de gespen gewoon exact horizontaal zitten. Het idee van een Crescent singel is toch juist dat de gespen hoger uitkomen en daardoor ook schuiner weglopen richting de buik? Ik zou dit niet perse een Crescent singel noemen eigenlijk.

Ik heb de Edix singel trouwens recent in mijn handen gehad van de zadelpasser. Vond er niets aan eerlijk gezegd. Hele stugge harde delen die heel gedwongen op een bepaalde plek op de buik komen te zitten. Het geheel was heel hoekig om te zien. Leek in ieder geval totaal niet overeen de komen met de ronding van mijn paard. Maar wel fijn dat het voor veel anderen een uitkomst is! Ging me alleen sterk afvragen hoe dat kan. :')

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:43

Ik kom me er even mee bemoeien, haha.
Als je paard een bolle buik heeft en je een crescent/banaan singel hebt moet de bolling van de banaan naar achteren, en de eventuele bolling van de voorbeenuitsparing naar voren. Doordat de bolling van de banaan naar achteren zit, ligt de singel op de singelplek die Avalanche eerder benoemde. Het einde van het borstbeen, c.a. 15cm achter de voorbenen. Dat is het hele idee van de banaansingel, de singel ligt op de juiste plek onder de buik van je paard waardoor beweging en ademhaling zo min mogelijk beperkt wordt. Een rechte singel zo ver naar achteren leggen lukt niet bij een bolle buik, deze zal naar het smalste punt trekken. De banaanvorm zal de bolling van de buik van je paard volgen waardoor de singel en zadel (wanneer beide goed passend zijn) op zijn plek blijven liggen op een buikig paard.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 11:29

Ja klopt allemaal. Maar de Edix crescent singel is geen banaan. En zoals Celebi al zegt, het is eigenlijk niet echt een crescent singel. De gespen lopen wel iets schuiner, maar het is minimaal. Als je ‘m verkeerd om doet, dan trekken de gespen wel degelijk scheef.