[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:28

Tnx! Een beetje kiepen is me ook al opgevallen.
Inlages, heb ik me nog niet in verdiept. Zouden die nodig zijn tegen het kiepen?

Ze is idd rond van boven met minimale schoft.

ManonGrr

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 05:45

Haha toch allebei gekocht! Ik reed op m'n vps loze London met heavy duty inlages. Op de site van pmarena staat heel uitgebreid uitgelegd hoe inlages kunnen helpen tegen kiepen (al zie ik dat niet op de foto)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:18

Zo mijn eerste ritje met de nieuwe Arizona op de Boulonnais (Frans trekpaard) is ook een feit. Met de XXL fork erin lag het zadel mooi en tja of het paard lekker liep. Denk al gooi je er een smalle boom op dan loopt ze nog, vind het veel te leuk om mee naar het bos te gaan.

Maar Arizona is 2x goedgekeurd met L fork op mijn rijpaard en met XXL op de Franse. Had er een HAF pad onder liggen en zadel schoof amper. Op mijn rijpaard met gevoelig huidje en snel doorrijden een Lakota pad. Daar rij ik niet mee door maar pad staat erg af en is stug.
Denk toch een keer sparen voor een Christ of Mattes pad.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 09:45

FRA heeft ook fijne westernpads alleen wel met 3 inlage vakken, maar zijn net wat prijsgunstiger.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:05

Marcella schreef:
FRA heeft ook fijne westernpads alleen wel met 3 inlage vakken, maar zijn net wat prijsgunstiger.

Met lamsvel? (en het liefst blauw maar hoeft niet)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:23

Nadeel FRA heeft minder kleur keuze dan de mattes dus blauw zal denk ik niet. Zal anders eens even goed kijken bij de pad die ik heb, maar vind hem erg fijn en mooi dik.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 10:32

Beide paarden zijn wit en BF is bruin dus zwart of bruin kan ook maar ben zelf nogal een blauw freak.
Alhoewel comfort en kwaliteit voor kleur gaat!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:17

Heeft iemand hier weet of er (Barefoot)beugelriemen bestaan in de kleur van mijn Stella?
Ik zou eigenlijk riemen zoals deze willen: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ono-T.html

Heb er zo voor mijn Freemax en vind ik veel leuker (veel minder riem en geen gedoe met de gesp) maar die van mijn Freemax kan ik er niet aan hangen omdat die gemaakt zijn voor aan een haakje .. Of kan ik die ombouwen op 1 of andere manier? (maar dan is het nog niet de juiste kleur, al passen mijn beugelriemen dan wel weer bij mijn hoofdstel dus misschien dat het wel kan :Y) :)) ).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:32

Klein vraagje nog van mij. Waar staat vps voor? Kon dat niet meteen terugvinden.
De Norton die ik heb is een namaak van de freeform, right? Is deze freeform dan namaak van de freemax?

Ik zou misschien toch overwegen een ander zadel te nemen voor de haflinger die rond is maar toch wat schoft heeft.
Foto haflinger

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:33

Oh iemand zei da bij gehost de ruggengraat vrijheid zelf bepaald kon Worden. Is dat met meer zadels zo?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:55

VPS staat voor Vertebrate Protecting System...Staat ook duidelijk op de Barefoot site overigens ;)

Er bestaan volgens mij idd meerdere zadels waarbij je de kussens kunt aanpassen en dus ook de ruggengraatvrijheid.

Of de Freeform een namaak is van de Freemax weet ik niet, weet wel dat de meesta namaakzadels kwalitatief een stuk minder zijn helaas... Dus zou lekker voor een goed merk 2e hands kijken :) Ook gezien je budget.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:57

Freemax is de namaak van de Freeform

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:58

[***] schreef:
Heeft iemand hier weet of er (Barefoot)beugelriemen bestaan in de kleur van mijn Stella?
Ik zou eigenlijk riemen zoals deze willen: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ono-T.html

Heb er zo voor mijn Freemax en vind ik veel leuker (veel minder riem en geen gedoe met de gesp) maar die van mijn Freemax kan ik er niet aan hangen omdat die gemaakt zijn voor aan een haakje .. Of kan ik die ombouwen op 1 of andere manier? (maar dan is het nog niet de juiste kleur, al passen mijn beugelriemen dan wel weer bij mijn hoofdstel dus misschien dat het wel kan :Y) :)) ).

Ik zit met hetzelfde probleem, heb heel fijne enkele beugelriemen, maar die kunnen idd niet aan de Barefoot. Ik overweeg om het lusje bovenaan door een schoen/zadelmaker aan de ringen van het losse beugelophangsysteem vast te laten zetten. Misschien is dat een idee als je de juiste riemen al hebt? (wel even checken of je beugels ook vanaf de onderkant over het haakje passen, anders heb je niets aan de riemen ;) )

Heb ook zo'n los beugelophangsysteem van klitteband zoals van barefoot gezien, maar dan met haken ipv ringen. Helaas wist diegene niet waar ze te koop zijn. Misschien iemand hier?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:15

Die klittenbandophanging met open haken werd bij de oude Barefoot Lexington geleverd, maar wordt inmiddels niet meer gemaakt helaas. Er bleken mensen bij wie de riemen er op onverwachtse momenten vanaf schoten, niet echt veilig dus. Hoewel ik hier zelf met mijn Lexington totaal geen last van gehad heb.
Heb er navraag naar gedaan, omdat er bij mijne een stiksel los kwam. Uiteindelijk maar gewoon laten repareren bij een zadelmaker.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:40

Aaah, goed te weten, dank je wel!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:27

MaricoGraphy schreef:
Oh iemand zei da bij gehost de ruggengraat vrijheid zelf bepaald kon Worden. Is dat met meer zadels zo?

Door de kussens anders te zetten kun je de ruggengraat vrijheid inderdaad zelf beter bepalen.
Het verschilt wat, sommige paarden zijn rond of juist smaller en de breedte van de ruggengraat heeft er ook mee te maken hoe ver je ze uit elkaar plaatst.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:33

hmm moet ik ook nog ffe uitvinden hoe en wat wbt zijn ruggengraat,maar komt vast goed ,aaaahhh ik moet nog ffe wachten :D !!,
kun je ook een hkm corrector pad .gebruiken (ghost firenze) weet dat een grandeur kan, maar zou je ook een halfpad kunnen gebruiken ivm je eigen dekjes?!
het is natuurlijk zo dat hoe meer je propt hoe meer kans op schuif en drukking., of valt dat mee met een de ghost.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:17

Ik heb nog geen HKM corrector pad onder een Ghost gehad. Je moet er aan denken dat er goede, wat dikkere inlagen in de pad moeten.
Jokari gebruikt een korte pad (voor Quilty model) onder haar Roma. Dat werkt ook prima. Dus wat dat betreft zou je er een kortere pad (qua zweetblad lengte) onder kunnen doen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:23

En een haf pad las ik ook goede dingen over. Die passen ook? Zijn in leuke kleurtjes ;)
Ik twijfel om er een grandeur halfpad bij te nemen zodat ik mijn dekjes nog kan gebruiken.
Of is dat een slecht idee. Dan doe ik dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:50

darkadia schreef:
Die klittenbandophanging met open haken werd bij de oude Barefoot Lexington geleverd, maar wordt inmiddels niet meer gemaakt helaas. Er bleken mensen bij wie de riemen er op onverwachtse momenten vanaf schoten, niet echt veilig dus. Hoewel ik hier zelf met mijn Lexington totaal geen last van gehad heb.
Heb er navraag naar gedaan, omdat er bij mijne een stiksel los kwam. Uiteindelijk maar gewoon laten repareren bij een zadelmaker.

Heb ook gekeken of ik de stijgbeugelophanging niet kon veranderen naar 1 met haakjes :j maar ik had met de freemax wel last van eraf schieten := Niet constant natuurlijk maar wel een paar keer gebeurd. Gelukkig was het een dubbele haak en hing hij vooraan dus schoot gewoon naar achter, maar toch niet leuk.. Daarom dat ik de ring op zich wel wil houden. Maar misschien is op een bepaalde manier vast laten zetten wel een optie :j Als ze er ook maar weer vanaf kunnen want als ze versleten zijn.. ;) Beugels zit wel ok, gebruik altijd dezelfde beugels voor welk zadel dan ook :Y)

Of gewoon nieuwe dat soort riemen die wel rond een haak kunnen natuurlijk :P

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:00

Ik weet niet zeker of die passen. Ze moeten minimaal 60cm lang zijn. Ik zal eens kijken.
De half pads zijn wel dunner, hou daar wel rekening mee.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 08:08

ik las bij becidor (ondanks nare ervaringen) dat je de inlages zelf kunt bepalen hij word dan op maat gemaakt althans staat er (grandeur half pad) ik zat dan te denken aan de grandeur vilt 10 mm inlages?

maar als dat niks is wbt grandeur half pad. dan schaf ik op ten duur gewoon een tweede orgineel pad aan.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:19

Bij grandeur zelf kun je ook pads helemaal samen stellen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 17:58

friesam schreef:
Marcella schreef:

Met lamsvel? (en het liefst blauw maar hoeft niet)

Ja met echt vel eraan zover als ik dat kon zien.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 18:24

missanita84 schreef:
ik las bij becidor (ondanks nare ervaringen) dat je de inlages zelf kunt bepalen hij word dan op maat gemaakt althans staat er (grandeur half pad) ik zat dan te denken aan de grandeur vilt 10 mm inlages?

maar als dat niks is wbt grandeur half pad. dan schaf ik op ten duur gewoon een tweede orgineel pad aan.

Er kan indd veel bij grandeur, gelukkig kan ik ze ook leveren.
Ik heb er echter nog niet 1 onder de ghost gebruikt, zo'n half pad. Ik denk dat het wel kan, zolang hij maar 60cm lang is voor de standaard modellen