[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 10:58

Ik doelde inderdaad ook meer op het scheurgebeuren :D

En Stefan ?
Met z'n heerlijke commentaar erbij ?

Bovendien is beeldmateriaal uitermate leerzaam voor andere gebruikers ( om even ontopic te blijven :o )

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:37

Hoop dat dit het juiste topic is voor mijn vraag.

Heb een Barefoot Arizona maat 2 zonder vps.
Maar heb nogal last van de neiging om voorover te vallen.
Ik heb de site gekeken wat het kon zijn.
maar advies daar dat ik ruimere zitting nodig heb.
Het is al een maat 2, heb met korte beugels en lange beugels geprobeerd, maar geen verschil.

Heeft iemand hier idee voor me wat ik nog kan doen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:55

Lekker pittig gereden dus allemaal lees ik hierboven :P

Tyrael: is zonder "beeld" erbij moeilijk wat over te zeggen. Heb je niet toevallig iets van een foto of filmpje van het rijden?

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:22

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen en foto`s van de Barefoot Madrid straks. (welke ik gisteren ontdekte) Ik heb altijd al een Spaans/ Portugees zadel gewild maar heb echt een mega breed paard.
Uiteindelijk ben ik met een Massimo Trail zadel geëindigd. Ik heb deze laten aanmeten door een zadelmaker en hij ligt heel mooi maar mijn paard reageert er zo boos op altijd. (nu moet ik zeggen dat hij dit snel doet als je met dekens of dekjes aankomt al) Nu zag ik dus de Madrid en was meteen geïnteresseerd. Ik vraag mij alleen af of dit zadel geschikt is voor zo`n breed paard met korte rug (heeft nu Franse kussens) Het gaat om een Noordzweeds paard. Tevens vroeg ik mij af of hier straks testzadels van komen in Nederland?

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:39

Even gezocht heb snel maar 1 rij foto kunnen vinden.
Ik heb weinig tot geen rij foto's en filmpje helemaal niet.
Meer foto's nodig?

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:42

Claudia: volgens mij kun je nu al een Madrid testzadel aanvragen bij Hofstede Twekkelo hoor :j

Tyrael: je hele zadel lijkt wel erg voorover te liggen?
En zit je altijd met zulke korte beugels? :)

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:06

Dat voorover liggen zie ik niet, :o mag ik vragen hoe je dat ziet? en hoe zou ik dat kunnen oplossen?

Nee ben aan het wisselen geweest kwa lengte van beugelriemen.
Ze zijn nu wat langer, foto is van september.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:09

Tyrael zou eigenlijk even kijken om de fork uit het zadel te halen om te kijken of dat deze wel past. Zou natuurlijk kunnen dat de fork te groot is waardoor het zadel naar voren kiept. En op de rijfoto lijk of je hele erge stoelzit heb.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:44

Ik heb een vps-loze Barefoot, zonder pommel (opgevuld met kussenvulling) en een Grandeurpad met extra stevige / dikke inlages. Toen ik gisteren op mijn paard zat, merkte ik dat het geheel strak trok op de schoft. Heeft dat dan alleen te maken met het ontbreken van de pommel? Ik zal van de week eens de halstertouwtest doen, als het niet weer vergeet.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:47

Dat lijkt me wel.
Waarom heb je er geen pommel in ?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 13:51

tyreal, je krult op als een bal, daarom val je voorover.
verder steun je meer op het midden van je voet dan op de bal van je voet, hierdoor krijg je een stoelzit. :)
wat voor jou handig is is om een paar zitlessen te volgen en kijken of je dan verschil merkt.
ik krijg een beetje een krampachtig en stijf gevoel bij je foto,maar dat kan ook het moment zijn. :)

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 14:16

Dorientjuh, Lijkt mij ook dat dat komt doordat je er alleen kussenvulling in hebt zitten. Als je er dan ook nog eens met je gewicht bovenop gaat zitten(op het zadel natuurlijk, niet op het pommel gedeelte) zakt het zadel nog iets naar beneden (is bij mij ook zo) Je hebt ook speciale flexibele pommels he ipv kussenvulling :) Ik zou er snel nog eens naar (laten) kijken, want de schoft is zo gevoelig, zou vervelend zijn als er iets mis gaat omdat het zadel niet goed ligt. :-)

Tyreal, Inderdaad je beugels bij de bal van je voet houden. En heb jij niet ontzettend last van je benen/voeten als je zo kort met je beugels rijd ? Dat heb ik namelijk wel, vooral met de barefoot op de een of andere manier.

Ik heb trouwens mijn Barefoot te koop. Hij schuift ontzetten naar de zijkanten en naar achter op mijn brede ''schoftloze'' Haflinger. Ik ga toch een boomzadel aanschaffen, dat ligt toch net beter.
Wel jammer, want de Cherokee rij/zit verder echt super fijn.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:01

Dan had ik jou zeker gemaild vanochtend? Dan word dat voor mijn brede knollie dus ook niks

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:17

De kieffer comfort singel (die c vormige) is echt perfect! Het zadel ligt op de juiste plek en de voorbenen zijn mooi vrij. Ik kon merken dat mijn paard haar voorbenen beter gebruikt.
Alleen zakt mn cherokee steeds naar rechts. Bij mij, mn vriend maar ook een stalgenootje die het geheel even testte. Mn paard loopt het liefst linksom, ze is scheef. Het lijkt me dat dat er dus mee te maken heeft. Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Verder schuift het zadel helemaal niet.. We werken al aan de hand, maar ik zou toch ook graag willen rijden. Het is al verbeterd maar het gaat niet zo snel.
Kan het ook uitmaken dat ik niet zo strak aansingel?
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 25-11-13 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:30

Caludia78, kan best ik heb inderdaad een mail gehad via Marktplaats.
Ga je nog opzoek naar een ander boomloos zadel ?

Pippaa (mede-Apeldoorner *\o/* ), mijn Cherokee schuift ook voornamelijk naar rechts. Misschien ligt het toch een beetje aan het zadel? Ik singel juist wel wat strakker aan omdat het zadel er anders zo af ligt ben ik bang.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:40

Bentee, (Apeldoorn *\o/* ) mijn paard heeft een lichte singeldwang en met opstappen en dergelijke schuift het zadel helemaal niet, daarom singel ik niet strakker aan. Maar dat naar rechts zakken is niet goed :(

Jammer dat je cherokee het toch niet voor je is. Ik ben er verder echt super blij mee!

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:44

Bentee: Ja, ik kijk nog wel wat rond. Nogmaals, die Madrid lijkt mij heel fijn. Maar goed, het moet zowel bij paard als ruiter passen vind ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:59

Sowieso is schuiven echt niet normaal hoor, al hoor je mensen dat wel vaak zeggen :=

Dat het dan naar 1 kant schuift zal zijn vanwege scheefheid van ruiter en / of paard, maar als je het op andere zadels niet hebt dan moet er in principe een reden zijn waarom je Barefoot niet helemaal stabiel ligt.

Meestal leggen mensen het zadel nèt wat te ver naar voren waardoor er een te lang stuk schoft onder het zadel ligt. Of het is iets anders dat hier in staat:

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Schui ... t-sneller/

Claudia: dat een zadel zowel bij ruiter als bij het paard moet passen daar is iedereen het (hier) wel over eens denk ik :P

Ik zou zeggen kijk gewoon wat rond, en test de zadels van merken en types die je aanspreken.
De praktijk zegt toch meer dan alles dat je in theorie kunt gaan bedenken.

Het komt vaak voor dat mensen al jaren een bepaald zadel willen, en als ze het dan eenmaal proberen zit het voor geen meter :oo

En eindigen ze met een totaal ander model waar ze eerst totaal niet aan dachten maar waar ze dan ineens smoorverliefd op zijn als ze dat een weekje geprobeerd hebben :P

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:02

Pippaa, mijn vorige bijrijdpaard had ook singeldwang, ze had bij de vorige eigenaar jarenlang een te klein zadel op haar rug. Erg naar, komt een paard moeilijk tot niet van af, die singeldwang.
Ik vind de Cherokee ook 1 van de weinige mooie boomloze zadels, daarom was ik er ook voor gevallen. Erg jammer dus dat het schuift.

Claudia78, Die madrid lijkt mij totaal niet fijn zitten, volgens mij heb je er geen steun aan, maar zoals je zegt het moet inderdaad bij ruiter en paard passen en elke ruiter en paard zijn anders :)
Hoop dat je snel een leuk en fijn passend zadel vind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:19

Vanwege dat geen steun ben ik ook erg benieuwd naar die schapenvacht zittingen :j

Die zijn verdikt aan de voorkant waardoor je been gestabiliseerd wordt.
Ik hou wel van verdikkingen zolang ze maar niet onder je been komen zoals kniewrongen ofzo...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:51

Mijn vorige boomzadel schoof als een malle...
Ik zal de volgende keer alles nog een keer goed nakijken. Volgens mij is het mogelijk dat ik het zadel iets te ver naar voren leg. Anders eerst maar meer aan de hand werken...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:52

Ik heb geen pommel erin omdat ik een (erg) oud barefoot zadel heb, en de huidige pommels passen daar niet in.

Misschien toch maar op zoek naar een nieuwer model dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:55

Een Barefoot zonder pommel of met zachte pommel vind ik persoonlijk echt waar-de-loos :=

Tyrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:05

Voor de mensen die gereageerd hebben om mij post, nog bedankt voor commentaar.
Foto is een moment opname en ik heb les. Heb geen last van me voeten of benen.
Ik zal de fork nog controleren, Maar wil liever geen nieuwe onderdelen aanschaffen voor het zadel.
Er zit al nieuw zadel in de planning, weet alleen nog niet wat.

Zijn er nog andere goede merken voor western boomloos of semi boomloos?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:16

Tyrael schreef:
Dat voorover liggen zie ik niet, :o mag ik vragen hoe je dat ziet? en hoe zou ik dat kunnen oplossen?

Nee ben aan het wisselen geweest kwa lengte van beugelriemen.
Ze zijn nu wat langer, foto is van september.

O sorry, ik heb je post gemist blijkbaar Y;(

Ik vind de achterkant van het zadel zo hoog liggen vergeleken met de voorkant?
Maar dat kan vertekenen door het schaap, ik weet niet precies hoe alles daar onder zit natuurlijk :)

Misschien is je paard ook wat overbouwd en valt hij hier wat meer op de voorhand dan anders?
Al die dingen bij elkaar kunnen je het gevoel geven alsof je paard bergafwaarts loopt zeg maar.
De korte beugels zullen ook nog wel een duit in het zakje doen, waarom je niet fijn zit :)

Ligt het zadel inderdaad aan de voorkant niet te dicht op de schoft, dat de voorkant teveel zakt omdat je fork te wijd is?

Heb je wel gewoon normale inlages in je pad?

En heb je een verplaatsbare beugelophanging waar je nog wat mee kunt spelen? :)