voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:59

Apart zadeltje minikatje, ik ben ook benieuwd naar foto's met pony.

Ik heb het topic al een hele tijd gevolgd. Een tijdje geleden al mijn barefoot arizona binnen gekregen en nu eindelijk foto's gemaakt op pony.
Nu nog even met beugels van een stalgenootje die ik geen gezicht vind bij zo'n klein zadel en pony, maar een zekere westernwebshop had totaal verkeerde beugels geleverd en is niet zo vlot met geld terug storten. Dus mooie westernbeugels moeten nog even wachten.
Ik ben heel blij met m'n zadel en pony denk ik ook wel. Ik kan niet vergelijken want dit is het eerste zadel waar ik hem mee rij. Zweet afdruk voor zover ik die kan zien (ik rijd nog niet heel lang/intensief met hem) is netjes met ruggegraadvrijheid.

Afbeelding

Afbeelding

MyrtheJ

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:10

Welke maat arizona heb je er op liggen Viola? :) maat 1?

Je pony ziet niet zo groot maar zadeltje ligt er netjes op!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:24

Het is een maat 0.
Ik pas daar met maatje 34/36 en 1,62 lang(of kort :D ) heel netjes in.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:16

kijk, dat heb je goed voor elkaar. Ik heb een cheyenne maat 0 en ben van hetzelfde formaat als jij :D Alsof ie ervoor gemaakt is....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:18

viola schreef:
Het is een maat 0.

Jaloersssss!
(yups, met een hoofdletter :D)
dat is toch wel 1 van de zadels die ik in de toekomst graag zou willen hebben :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:19

Het zadel staat echt super leuk op je (tevens superleuke) pony!

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:01

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:07

Dat je paard niet meer trapt is gewoon een heel goed teken, dan vind ze het zadel fijn. Over de plekken kan denk ik iemand als pmarena beter iets zeggen, daarvoor heb ik te weinig ervaring met boomloze zadels. Als je paard gewoon lekker loopt en verder geen tekenen van pijn vertoont is er denk ik niet veel aan de hand, maar de experts hier weten dat beter dan ik.

Daan1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:19

Doordat je paardje een 'holle' rug heeft, zal je zadel van achter lager liggen dan van voor. Jij wordt achterin gezet, je balans ligt achterin, ook de druk dus.Jij rijdt als het ware dan tegen een 'berg' op en het zadel beweegt van achter. Dit gaat schuren.
Mijn advies is er een 'halve' inlage bij in steken, zodat je de 'holling' opvult,- een rechtere rug, waardoor het zadel horizontaal komt te liggen en jij netjes in het midden van het zadel komt te zitten. Niet meer achterin, je balans gaat dan ook beter worden, je gaat makkerlijker lichtrijden.
Hoe dit gedaan moet worden, kan ik je met tekeningen laten zien, stuur maar een mailtje.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:29

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:33

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:36

Wat een leuke pony komt daar voorbij! Staat super, dat zadeltje. Mag ik vragen naar de stokmaat van de pony in kwestie? :)

Wat die schuurplekken betreft lijkt het me zo van de foto af wel mee te vallen... Misschien komt het doordat het zadel net een klein beetje schuift en daardoor de haren (die nu natuurlijk langer zijn) breken? Vind het geheel er netjes uitzien, die tip van de inlage lijkt me prima, maar dan dus niet alleen de holling opvullen, maar misschien juist de hele (halve - hoe je het leest) achterkant opvullen? Meer dan twee inlages zou ik niet gaan doen, dat wordt zo'n dik pakket :=

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:20

minikatje schreef:
viola schreef:
Het is een maat 0.

Jaloersssss!
(yups, met een hoofdletter :D)
dat is toch wel 1 van de zadels die ik in de toekomst graag zou willen hebben :)

Anders ik wel! Deze staat op het lijstje samen met een trekker pro endurance...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:47

zulk soort plekken kreeg mijn pony ook, maar dan nog iets verder achterop. Bij hem was het echt het randje van de pad. Dit kwam omdat de boel nét even iets te lang was, en het randje van de pad dus op zijn wiebelbillen terecht kwam. Ik heb toen een christ pad voor boomloos gekocht. Met het zachte schapenvel was het toen over :)

Ik ben ook nog altijd benieuwd naar ervaringen met de ghost en verschillende (andere) pads eronder! :)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:07

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:46

Nav een ander topic vroeg ik me het volgende af: hoe vaak wassen jullie je pad?
Het lijkt mij nl. niet echt goed om een pad met inlages heel vaak te gaan wassen. Maar aan de andere kant: haren en zweet kunnen natuurlijk wel gaan irriteren..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:47

Rianne_ schreef:
Het lijkt mij nl. niet echt goed om een pad met inlages heel vaak te gaan wassen. Maar aan de andere kant: haren en zweet kunnen natuurlijk wel gaan irriteren..

Ik was hem denk ik 2x per jaar.. Inlages moeten er sowieso uit als je gat wassen. :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:50

Als ik kijk op de website van pmarena begrijp ik juist dat de inlages beter kunnen blijven zitten...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:28

Rianne_ schreef:

Haha die vraag kwam ook bij mij op vandaag. Ik heb geen paard (en dus geen zadel) dus ik kan je het antwoord niet geven. Maar als veel mensen hun normale dekje 1x per week / 1x per twee weken wassen, is 1x per 6 maanden natuurlijk wel weinig..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:10

Rianne_ schreef:
Als ik kijk op de website van pmarena begrijp ik juist dat de inlages beter kunnen blijven zitten...

Staat dat er? Dat vind ik heel raar, ik heb altijd geleerd dat ze er uit moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:26

Woehoehoe, mijn Heather Moffett boomloos is definitief verkocht dus nu is de bruine Barefoot Barrydale maat 1 defintief helemaal echt van mij, blijblijblij *\o/* *\o/* *\o/* !!!

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:27

Jeeej!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:52

MssMaris schreef:
Jeeej!

Zeg dat wel... En het zadel verhuist helemaal naar België... Nooit verwacht dat het zo snel zou gaan want ja crisis enzo. Het geluk is eindelijk een keertje aan mijn kant :j :j :j . En het zadel is dus echt via Bokt verkocht (had hem ook op MP en pmarena had hem op boomloosrijden.nl gezet).

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:24

Dames en Heren,

Ik zit zelf ook te denken om een boomloos zadel te kopen.
Mijn pony is erg onderhevig aan veranderingen van de jaargetijden en ik blijf aan het klooien met zadels.
Heb nu al in het afgelopen jaar 3 dressuurzadels versleten!

Ik ben momenteel dressuurmatig aan het trainen en wil misschien van de zomer eens een wedstrijdje rijden.
Verder ga ik van de zomer starten in de endurance en dan is een comfortabel zadel natuurlijk een pré. Zowel voor mij als voor ponybeest *\o/*

Ik heb ooit eens op een freemax zadel gereden, maar eerlijk, dit vond ik geen succes.
Dit is wel boomloos, maar wel voorgevormd en vrij hard. Het zat overigens voor mij wel lekker, maar ik had niet het idee dat ponybeest er blij mee was.

Verder nog nooit wat geprobeert, maar zou graag van jullie willen weten welke zadels jullie dan zouden aanbevelen?
Ik ga normaal gesproken naar Duitsland om bij Kraemer mijn spulletjes te kopen en daar hebben ze ook een klein assortiment aan boomloze zadels.
Dit is volgens mij verder merkloos, maar dan zal de kwaliteit ook wel weer bagger zijn denk ik.

Benieuwd naar jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:27

Barefoot Barrydale :-), zit heerlijk, is apart en mag gewoon voor dressuur, zie de foto's een paar pagina's hiervoor. Je kunt een testzadel aanvragen zodat je het kunt proberen. Zie ook http://www.boomloosrijden.nl.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-11 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt