luve_rozes schreef:Ok, maar er zijn ook meerdere zadel merken, waarbij mensen ook zeer positief zijn, over de merkbare veranderingen van hun paard, ook wolzadels. Ook die mensen zijn betere rug en schoft bespiering.
Punt is dan; hoe ben je aan de WOW gekomen? Lukte het je niet, je wolzadel aan te passen, geen goede fitter te krijgen, etc. Want ben je voor je WOW geeindigd met een slecht passend wolzadel, om wat voor reden dan ook, dan is een WOW, maar ook een goed liggend wolzadel, een uitkomst.Geld natuurlijk ook voor mensen die van slecht wol, naar goed aangepast wol gaan.
Waarom hebben jullie niet (of misschien wel) naar bv flair gekeken? Of zit dat in de meerdere mogelijkheden van de WOW? Flair was, als het om de door jullie geroemde speir ontwikkeling gaat, toch al een tijdje?
Ik heb deze vraag ook neergelegd bij iemand van het overkoepelend zadelgilde, en die stelt het eenvoudig; je rijdt Volvo, of Audi. Met andere woorden, eigenlijk is er geen verschil, mits goed aangepast, en is het een kwestie van smaak.
Eigenlijk zou je de vraag wat betreft de topruiters eens bij David moeten neerleggen (hij is op equitana). Die kan jou daar een prachtig antwoord op geven, waarom zij niet met Wow rijden..

Ik ga er maar 1 ding over zeggen, heeft niets met het zadel zelf te maken. Die kan je ook meteen vertellen hoe het zit met het ontwikkelen/verbeteren van cair -> flair -> Wow.
Wat betreft het antwoord van de overkoepelende zadelgilde, de uitspraak Volvo of Audi gaat echt niet op. Net zoals een Stubben geen boomloos zadel is, is een Stubben ook geen Wow. De opbouw van het zadel is anders. Er zijn - bij mijn weten - geen andere zadels, boom of boomloos, met het zelfde model. Kan ook niet want er ligt patent op.

De ontwikkeling gaat dan ook veel verder dan het flair alleen.
Veel mensen komen uit op Wow vanuit problemen in de ontwikkeling van het paard, blessures, spierwegval, slechtpassende zadels of moeilijke bouw. Deze mensen moeten zich, door die problemen, dus verder verdiepen in zadels dan mensen zonder problemen. Ze krijgen steeds meer informatie/kennis en kiezen voor een Wow. Wat opvalt is dat bijna iedereen volgende paarden, gezond en geen problemen, ook met Wow gaat rijden. Die keus zit hem echt niet alleen in het lekker zitten/gewenning.

Mijn paard was een moeilijk geval qua bouw. Ik moest me dus wel verdiepen in zadels. Ik vind het sowieso leuke stof dus dat deed ik met plezier. En zo kwam ik op de Wow uit. Combinatie van alles wat ik in een zadel zocht.
Wolzadels, passend en met een goede wol/flair vulling (zuiver wol met kwaliteit, want dat maakt zeker verschil) is niets mis mee. Mij zul je nooit anders horen zeggen, en van fitters hoor je dat ook niet.
Maar zo ruim als onder een Wow heb ik er nog geen paard onder zien lopen, soms is het verschil echt bizar. Ik heb laatst mijn Wow op de ruin van vriendin gegooit (we wilden weten hoe bruin hem stond). Totaal ander paard maar de Wow lag niet slecht dus ga er maar ff mee rijden dan.. Echt waar, zijn draf was direct een halve meter ruimer, hij liep echt de sterren van de hemel. Zij kon hem niet meer uitzitten, is 20 kilo lichter dus het zadel was voor haar alles behalve optimaal, maar ze heeft echt heerlijk gereden. En zij heeft een passend maatzadel.. Niets mis mee, maar geen Wow