Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:09

yole schreef:
Heb je't dan over Zorro?

Jep. De dingen beginnen hier eindelijk op hun plek te vallen. Gisteren ook een mooi stuk weide gevonden. Nog even en hij kan idd weer op de koffie komen. Mijn huis is daar eigenlijk heel geschikt voor bedenk ik juist. Hij kan zich 's winters zelfs aan de kachel komen leggen! :D

Citaat:
Probeer het hier maar eens voor elkaar te krijgen dat iemand met je paard aan de hand gaat wandelen omdat je aan je zithouding wil werken...

Ja of je wil eens rustig testzadelzitten.. dat is altijd een hele bedoening als je alleen bent. En er is dan ook niemand die het eens vanop de grond kan bekijken en zeggen hoe het er uit ziet, fotootje nemen..

Citaat:
Heb ik nóg traumas van, van die fietsör-vulkaan

Ja dat moest wel weer lukken haha.

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:15

Haha die beentjes over elkaar ;) Meneer was ongeduldig en wilde eindelijk eens wat gaan doen. Het lijkt verder inderdaad wel te passen.
Heb je van de week niet heel toevallig tijd om dat te komen bekijken en het eens met de Malibaud te vergelijken ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:21

Huertecilla schreef:
Heb ik nóg traumas van, van die fietsör-vulkaan en als ik me daar overheen zet de komt er een radioactieve wolk -O-

Heb je het hier over de eyafjallajökull...?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:23

Kuggur schreef:

:j Heb jij daar veel last van gehad eigenlijk?

ps: is het een idee om een HK topic te starten voor de slowchat en offtopic uitweidingen?

laura1986

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:29

:j zadels zijn toch maar een onderdeel eigenlijk... zonder de rest van de discussie en gepraat zou ik er niks mee kunnen

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:52

Bandida schreef:
ps: is het een idee om een HK topic te starten voor de slowchat en offtopic uitweidingen?

Dat is misschien wel een goed idee ja... kwestie van het hier wat netjes te houden... :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 12:07

Ik vind eigenlijk dat HC hem moet starten deze keer , de 'Meer dan liefhebbers van niet-Engelse zadels' 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:09

Bandida schreef:
Ik vind eigenlijk dat HC hem moet starten deze keer , de 'Meer dan liefhebbers van niet-Engelse zadels' 8-)

Over het leven ... en echte zadels ;)

Zelforganiseren op de rand van chaos ... en zadels *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:12

Kuggur schreef:
Huertecilla schreef:
Heb ik nóg traumas van, van die fietsör-vulkaan en als ik me daar overheen zet de komt er een radioactieve wolk -O-

Eyafjallajökull en Fukushima.

Haal dus maar proviand en water in huis als ik weer noordwaards zou vliegen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:15

yole schreef:
Bandida schreef:

Dat is misschien wel een goed idee ja... kwestie van het hier wat netjes te houden... :)

Bedoel je míj????

Waarschuwing; niet voor wie zich eraan meent te moeten storen:

http://static.driven.urbandaddy.com/wp- ... _1280.jpeg

p.s. Yole, zijn Zlatoustovskie en Ambiorix nog samen?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:23

Euhm... nice watch.. :D

Ja hoor, ze brengen de tijd samen goed door...

Huertecilla schreef:
Haal dus maar proviand en water in huis als ik weer noordwaards zou vliegen ;)

_O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:34

yole schreef:
Ja hoor, ze brengen de tijd samen goed door...

Fijn om te lezen!

p.s. maak eens een foto voor de sekte, plíes. Zo is het net geheimtaal.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:45

Bandida schreef:
Kuggur schreef:

:j Heb jij daar veel last van gehad eigenlijk?

Wij hebben er (buiten het mediacircus natuurlijk) niets van gemerkt; Gunstige wind, we zitten in de noord-oostelijke hoek van IJsland, de aswolk bewoog zich zuidwaarts.
De boerderijen "onder de rook van de vulkaan" zijn dertijds bedekt met een flinke laag as, maar verwonderlijk genoeg zelfs daar heel weinig schade.
Het is wachten op de volgende, bijvoorbeeld de "Katla" een vulkaan onder de myrdalsjökull roert zich al langer, kan een flinke klap worden. Ook is er een caldera op het hoogland verdacht; de Askja. Daar zit een kratermeer in dat in dit seizoen altijd een bevroren oppervlakte heeft, maar nu niet...
Enfin het gebied waar wij zitten is geologisch gezien relatief oud (voor ijslandse begrippen) en weinig actief, we maken ons wat onze persoonlijke veiligheid betreft niet al te veel zorgen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:01

Huertecilla schreef:
Zelforganiseren op de rand van chaos ... en zadels *\o/*

Ja zoiets haha :D
Post maar een linkje!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:03

Kuggur schreef:
Ook is er een caldera op het hoogland verdacht; de Askja. Daar zit een kratermeer in dat in dit seizoen altijd een bevroren oppervlakte heeft, maar nu niet...
Enfin het gebied waar wij zitten is geologisch gezien relatief oud (voor ijslandse begrippen) en weinig actief, we maken ons wat onze persoonlijke veiligheid betreft niet al te veel zorgen.

Het is toch wel echt een aparte wereld daar.
Doet me ineens ook wel denken aan een docu over Afrikaanse vulkanen (Lake Kivu enz..) die ik vorige week zag, dat ging over CO-uitbarstingen vanuit de kratermeren.
Samengevat, op de kraterrand gaan wonen is niet zo'n goed idee ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:05

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 15:12

yole schreef:
De Gallische cavalerie!? Van wie ze de zadels hebben is me duidelijk...
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-QUHXXQPD.jpg

Dat is omgekeerd hoor, de Romeinen hebben ze van de Galliërs.
Op zo'n carnyx blazen in galop, dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, lijkt me slecht voor de tanden :=

Citaat:
Euhm.. was ik hierboven nog in enige fierheid gehuld , is dat bij deze weer meteen verdwenen... -O-
http://www.ambiorix.be

En alweer een bewijs dat Kelten niet blootsvoets reden -:)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:09

Het wordt echt tijd voor een HK topic hier :j

Zo ik ben weer terug van de powny. Heb het met opstappen gepresteerd om er toch even naast te gaan zitten :') Gelukkig staat dat niet op film :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 16:19

laura1986 schreef:
Heb het met opstappen gepresteerd om er toch even naast te gaan zitten :')

Goed zo, heb je dat gelijk al gehad VOOR het rijden :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:32

Het gaat echt niks worden met de hoofdstroom van de ruiterij:

http://4.bp.blogspot.com/_04kZGR_ltmE/S ... atches.jpg

arme paarden.

Leer verdorie goed rijden.
Tegen de tijd dat de paardenrug uitgegroeid is, tegen belasting kan, is het 7.

Dat zijn gelijk de twee problemen.
Onvaardig te snel op een te snel onder het zadel gebonden paard.
Dat wil de ruiterij uiteraard niet weten.
Einde verhaal, jammer voor het paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 12:11

laura1986 schreef:
Het wordt echt tijd voor een HK topic hier :j

:j

Ook deze even posten:

Afbeelding

Russisch, WWII..

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:12

Interessante foto's weer. Dat speerwerpen te paard is ook wel weer echt interessant, omdat het allerlei theorieën (natuurkundig maar ook paardrijkundig) in praktijk brengt. Heb je ook nog wat interessante gfedachten over boogschieten te paard? Dat wordt tegenwoordig meer uitgeoefend. Tent pegging heb je ongetwijfeld ook ervaring mee, HC?

Op zoek naar afbeeldingen van Scythische en Pazyryk zadels ben ik trouwens een hele rits interessante steppezadels en Russische zadels tegengekomen. Misschien ook een aantal hier plaatsen? Eventueel kan ik ook een stuk van Rudenko vertalen of wat quoten uit de Engelse vertaling aangaande de materialen en opbouw van de verschillende zadels uit de koergans?

Ik plaats met alle liefde nog wel wat meer via Russische googlesearch. Van dergelijke zadels kan ik zelf geen genoeg krijgen, want ook esthetisch zijn ze enorm de moeite waard.

Wat betreft ruiterij in Centraal-Azië is het daar de praktijk om paarden met 6 maanden te spenen en de beginselen vaak ook al bij te brengen en geldt de gedachte dat een paard dat met 4 nog niks gedaan heeft 'lui' zal blijven, maar daar hoort wel de kanttekening bij dat bij bijv. de historische Turkomans gold dat op het aan het werk zetten (en dan werd bedoeld echte veldtochten) van paarden jonger dan 7 jaar een enorm taboe rustte en absoluut onacceptabel was. 7 of 8 Was voor hun de magische grens, zeg maar. Maar hier op bokt wordt gesteigerd want de paarden worden met 6 maanden al klaargestoomd voor leven als rijpaard, de wijze waarop boeit dan echt niet meer.

Bandida, volgens mij zijn de makkelijkst te vinden voorbeelden (die een beetje een open deur zijn, sorry daarvoor) Oost-Grieks, bijv. van Cyprus, Rhodos of Klazomenai vanwege de Achaemenidische/Perzische invloed. Griekse archeologie en iconografie zijn bepaald niet mijn sterkste punten, maar er is wel een en ander getheoretiseerd over iconografie uit bijv. Sicilië. :o Daar weet je zelf misschien meer van Bandida? Ik weet niet waar je expertise ligt? Bij mij is archeologie sowieso hobby.

Ik zit zelf trouwens momenteel nogal met het vinden van een geschikt zadel voor mijn paard. Ze is nog erg jong en veranderlijk, en degene die haar doorrijdt is Engels opgeleid (en rijdt erg fijn, vind ik). Dressuurwedstrijden ga ik zelf niet doen; endurance, trektochten en buitenrijden zijn het hoofddoel qua rijden en mijn eigen comfort is minder van belang want ik moet me maar aanpassen. Vind het toch best een moeilijke opgave, zeker omdat mijn budget natuurlijk ook niet eindeloos is dus lukraak proberen ben ik ook niet zo voor. Dan lonkt de makkelijke weg toch wel hoor. :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 13:24

JoSav schreef:
Daar weet je zelf misschien meer van Bandida? Ik weet niet waar je expertise ligt?

Nee eigenlijk niet, ik bevind me in de Metaaltijden-Romeinse periode-Middeleeuwen van NW Europa, van Oost-Mediterrane archeologie heb ik niet veel kaas gegeten, ken ik alleen maar uit mijn studie, en dat is al even geleden ;)

Citaat:
Dressuurwedstrijden ga ik zelf niet doen; endurance, trektochten en buitenrijden zijn het hoofddoel qua rijden en mijn eigen comfort is minder van belang want ik moet me maar aanpassen.

Comfort niet belangrijk? Als je voor meer als een uur of twee buiten gaat rijden is een comfortabel zadel toch een meerwaarde hoor :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:31

Nou niet belangrijk wil ik ook niet zeggen, maar wel minder van belang dan het comfort voor paardlief. Ik moet natuurlijk niet krom uit het zadel getrokken hoeven worden na een uur of langer rijden, dat ook weer niet. Ik doelde meer op die diepe, zachte zit bij veel dressuurzadels tegenwoordig die vooral comfort voor ruiter bieden; dat wordt em sowieso niet. Moet voor ruiter en paard natuurlijk leuk trekken zijn, toch? Het gaat me er meer om dat ik mijn paard zo goed mogelijk heel houd en daar een zadel op uitkies, niet of mijn derrière er lekker in wegzinkt. Maarre, béétje comfort is zeker niet onbelangrijk nee.

Ah, heel andere expertise dus, maar zeker niet minder interessant! Ook kennis van zadels en bitten uit die periode?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 13:36

JoSav schreef:
Moet voor ruiter en paard natuurlijk leuk trekken zijn, toch? Het gaat me er meer om dat ik mijn paard zo goed mogelijk heel houd en daar een zadel op uitkies, niet of mijn derrière er lekker in wegzinkt. Maarre, béétje comfort is zeker niet onbelangrijk nee.

Blijft wel keuze genoeg over dan hehe :D
Heel dit topic komt denk ik al in aanmerking.

Citaat:
Ook kennis van zadels en bitten uit die periode?

Ja hoor