[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 09:47

Ik zie dat je haf behoorlijk rond is en misschien is de barefoot pad die je eronder hebt met to much waardoor het geheel minder stabiel wordt..Ik herken het wel een beetje..Maflinger_S hier heeft onder haar arizona geloof ik ook een andere pad die niet dat kussen idee heeft aan de onderkant als ik het goed heb,een reinsman pad die toch voldoende ruggengraatvrijheid geeft..Misschien reageert ze ook nog even en anders staat het hier wel in het topic..Ik heb hier zelf ook snel last van te bolle of dikke kussens of inlages..Laatst ook nog met mijn nieuwe ghost,waar de inlages dikker en boller waren dan diegene die ik had..Hierdoor lag het zadel ook niet lekker en werd wiebelig..De arizona nut heeft het geloof ik zowiezo wel snel maar dit is wat overdreven :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:30

Ik denk dat het wel doorvoede buikje ook wel een beetje schuldig is ;)

Daardoor komt de singel zo dicht achter de ellebogen terecht en wordt het geheel net een te klein maar toch dichtgesnoerd BH-tje zeg maar :P

Zadel komt met de voorkant teveel op schoft / schouders te liggen waardoor ronding van rug en van zadel niet meer goed overeen komen en die achterkant niet meer aansluit maar het vooral de voorkant is die op het paard getrokken / geduwd wordt.

Ik zal het even in een plaatje proberen te vatten, iets overdreven om het duidelijk over te brengen wat er volgens mij gebeurt :)

Zie onderstaand, plaatje 1 is een normale situatie waarbij ronding van zadel fijn boven de ronding van de paardenrug ligt en deze goed volgt, diepste punten komen overeen zeg maar :) En de singel (groen) trekt het zadel min of meer recht naar beneden stevig vast op de rug.

Situatie 2 is als de singel (rood) erg ver naar voren wordt geduwd door een bolle buik, waardoor de ronding van het zadel te ver naar voren komt liggen t.o.v. de ronding van de rug en de achterkant zo raar los komt te liggen:

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 11:37

Ah duidelijk verhaal pmarena! Thanks. vanaf volgende week ben ik 3 weken vrij... dan zal ik dat doorvoede buikje er even af rijden. Dan kan daarna wel kijken of dat verschil maakt inderdaad.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 13:56

pmarena's uitleg klinkt inderdaad helemaal logisch.

Daarbij zie ik je ook op alle foto's in een heel onvoordelige positie boven het zadel "hangen": met je bovenlijf naar voren en je benen naar achteren. Dan krijg je ook alle druk van voren en kan de achterkant niet anders dan naar boven komen, daar zit tenslotte geen gewicht meer en het zadel wordt alleen aan de voorkant "vastgehouden" door de singel.

Overigens denk ik niet dat het beeld anders zou zijn bij het gebruik van een andere pad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:04

Jammer dat je alleen sta-foto's hebt, die vertekenen het beeld een beetje, maar ook met sta-foto's zou ik niet willen dat het zadel aan de achterkant steeds 10cm omhoog wipt. Dat klapt dan namelijk ook met elke zit-fase weer op te rug en dat wil je niet.
Ik ben het met de anderen eens dat je haf ook te dik is en dat dat niet helpt, maar wat ik bij [***] ook merkte is dat zijn Ghost aan de onderkant te rond was en teveel schwung had, terwijl [***]'s rugspier in vergelijking heel recht is en juist naar voren afloopt. Als ik erop stapte dan werd ik meteen op de voorste helft van het zadel geworpen omdat het hele zadel voorover kantelde. Alleen een zittingversmaller onder de voorkant van de zitting doen hielp dus niet, want het zadel kantelde alsnog naar voren. Uiteindelijk heb ik het zadel geshimd door twee moosgummi wiggen met de dikke kant onder de voorzijde te plakken. Nu is het zadel van voor tot achteren net zo plat als [***]'s rugspier: nu ligt hij als een huis en kantelt op geen enkele manier meer naar voren. *\o/*
Misschien heb je daar wat aan?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:18

Ik heb niet alleen sta foto's. Maar wel het overgrote deel. We waren bezig met balken en staan. Ik heb een les eerder gevraag of we aan mijn zit kunnen werken omdat ik het idee heb dat ik heel erg in een stoelzit zat. Ik heb mijn beugelophanging naar achteren geplaatst en ben nu dus erg aan het zoeken naar een fijne houding. Dat is wel te zien _O-
Ik merk er trouwens zelf met rijden niks van.
Ik snap niet echt wat je nu gedaan hebt xyzutu. Wiggen?

Maar hier 2 foto's waar op ik zit.
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:27

Stoelzit krijg je ook al snel als je zadel te ver naar voren ligt :j

Dan zoek je met je billen toch het zwaartepunt op waarbij je fijn in evenwicht boven je paard zit, en dat is nu eenmaal wat verder naar achteren dan het middelpunt van je wat te ver naar voren liggende zadel.

Dan ga je dus erg achterin je zadel zitten met je billen omdat je ruitergevoel dat ingeeft :)
Doe daar een beetje korte beugelriemen / fenders bij en je hebt een stoelzit.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:38

shoot me please.... korte beugelriemen/ fenders? Ik heb op aanraden van mijn instructrice mijn beugels 3 gaatjes korter gedaan omdat ze ze te lang vond... een endurance begeider bij een rit zei dat ook al een keer. Dus ja... je probeert wat...lol

Maar wat zou dan een goed begin zijn? Buiten de buik eraf? Zadel verder naar achteren met een andere singel en mijn beugels weer langer?
i'm lost... :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:41

Ik zou zelf kijken voor een C-vormige singel die het zadel wat verder naar achteren laat liggen met een beetje geluk, dat is de snelste mogelijkheid om het zadel wat minder op de schoft / schouders te laten liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:49

Sure_lee schreef:
Ik heb niet alleen sta foto's. Maar wel het overgrote deel. We waren bezig met balken en staan. Ik heb een les eerder gevraag of we aan mijn zit kunnen werken omdat ik het idee heb dat ik heel erg in een stoelzit zat. Ik heb mijn beugelophanging naar achteren geplaatst en ben nu dus erg aan het zoeken naar een fijne houding. Dat is wel te zien _O-
Ik merk er trouwens zelf met rijden niks van.
Ik snap niet echt wat je nu gedaan hebt xyzutu. Wiggen?

Ik vind je zitfoto's heel eerlijk gezegd eigenlijk ook heel akelig. Aangezien de achterste helft van je zadel helemaal los hangt betekent dat namelijk ook dat als jouw volledige gewicht + het gewicht van je zadel alleen maar door de voorste helft van je zadel op je paard rust. Dat kan niet de bedoeling zijn van boomloos, helemaal omdat je daar ook nog de singelband plus stijgbeugelaanhanging hebt lopen die toch al het risico van puntdruk geven. Ook betekent een schuin aflopend zadel dat je (harde) voorboog ook schuin op de schouders zal duwen wat weer extra risico van puntdruk geeft.

Shims/wiggen zijn heel simpel: het zijn kleine schuine stukken vilt of ander materiaal die je onder je zadel plakt (of in de inlagevakken van je zadel schuift). Even uit mijn eigen advertentie een foto van een Corrector pad om je een beeld te geven:
Afbeelding
Hier zie je een inlage van vilt waarop allemaal kleine stukjes vilt (de shims) zijn gestapeld aan de voor- en achterkant: met die kleine stukjes vilt kun je de voor- of achterkant van je zadel ophogen zodat de zitting weer recht komt te liggen. In jouw geval duikt je zadel naar voren, dus zou je in de voorkant van je zadel shims stoppen: daarmee hoog je de voorkant ophoogt totdat de achterkant weer netjes op de de rug ligt. Doordat je de shims alleen aan de voorkant onder het zadel doet maak je de onderkant van het zadel bovendien rechter (niet meer zo bol naar je paard toe) waardoor de onderkant van het zadel beter aansluit bij paarden met een rechte rug (zoals die van jou lijkt te hebben als je ziet hoe extreem het zadel met de bolle onderkant op de rechte rug naar voor- en achteren kan kantelen).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 16:56

Wat xyzutu2 dus eigenlijk uitlegt en doet is, en kijk daarbij naar het tweede plaatje van pmarena: het zadel op de juiste plek leggen, dus in dit geval wat naar achteren, en dan vervolgens daar waar tussen het zadel/de pad enerzijds en de paardenrug anderzijds nog onopgevulde ruimte is, die ruimte opvullen met op maat gemaakte stukjes vulling in de pad.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:00

Ik heb ook een Arizona nut op mijn ronde Haflinger gehad. Zelfs na het inrijden bleef hij klapperen, vooral in jog. Ik heb toen een Lakota pad eronder gehad en het probleem was opgelost.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 17:25

Ik had ook wat problemen met een naar voren hellende arizona op mijn dikkie. Ik heb toen een aantal dingen geprobeerd, misschien heb je daar wat aan?

Even uit het vorige topic gekopieerd:
Citaat:
Ik heb ook een Arizona die zonder extra shims/inlages voorover kiepert. Mijn (overbouwde) pony heeft net een tussenmaat fork (M/L), dus ik heb ook een kleinere fork geprobeerd, helpt wel voor mij, maar zij loopt er niet lekker mee.
Met shims lag het voor mij goed, maar ging ie bij haar wat bruggen, gek genoeg.
Met andere shims om dat te voorkomen, liep pony weer niet lekker.
Een korter dekje zonder shims hielp wel iets, maar vond ik met die randjes die in het huidje kunnen drukken toch een risico...

Uiteindelijk heb ik een wigje gemaakt voor onder de zitting, en dat zit voor zowel mij als pony perfect. Misschien dat je dat er nog extra bij zou kunnen doen?

Ik denk dat alleen een front riser (''wigje'') hier niet voldoende is, maar wie weet. Wel denk ik dat shims kunnen helpen, zoals xyzutu al zei. Ik vind het zo op de foto's namelijk een beetje op een glijbaantje lijken, dat zadel. daardoor zit je zelf ook achterover geleund ten opzichte van het zadel.

Wat misschien ook nog te proberen is - maar ik weet niet of dit mogelijk is - om nog een ring voor een singelophanging te laten installeren door een zadelmaker achter de singelophanging die je nu hebt (dit heb je bij sommige westernzadels ook wel). Dan zou je daar een v-systeem van kunnen maken om de achterkant van het zadel wat in bedwang te houden. En dan icm een c-singel. :)

Edit:
Dit laatste wordt schijnbaar ook wel ''rigging'' genoemd;

Afbeelding

edit 2:
dan moet je alleen wel weer zorgen dat de singel goed onder de eerste ring blijft, anders wordt het zadel nog meer naar voren getrokken :+
De ring kan overigens ook dichter bij de voorste ring.

Maar goed, dit is maar een ideesel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 21:11

Omdat hier toch regelmatig gevraagd wordt of iemand zijn/haar boomloze zadel niet tóch met een gewoon dekje kan/mag gebruiken ipv een pad+inlages, vroeg ik me ineens af hoeveel mensen dat eigenlijk nog meer zouden willen. Vandaar een poll: [HAR] [Poll]Liever gewone dekjes onder boomloze zadels of niet? :)

Ik kan me voorstellen dat mensen het fijner vinden om met normale dekjes te kunnen rijden aangezien je dan veel meer keus hebt, maar aan de andere kant heb je met een boomloze pad een extra mogelijkheid om inlages te combineren: 1 laag in je zadel en 1 laag in je pad, zoals je nu vaak ziet.
Ik ben dus wel benieuwd naar hoe anderen daarover denken. :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 00:25

@Sure_lee, ik herken je probleem meteen, ik had ongeveer hetzelfde bij mijn hafje.
Mijn Wente heeft, ookal is ze keurig op gewicht, gewoon een heel brede rug, vrijwel geen schoft en een singelophanging die relatief ver naar voren ligt. En daardoor kantelt de boel gewoon, bij een model als de Arizona.
(foto is een oude foto uit 2014)
Afbeelding

Ik kon het zelf niet oplossen met shims of inlages, Wente gaf zelf aan dat het zadel haar echt niet goed zat. We hebben twee andere barefootmodellen en een ghost geprobeerd en uiteindelijk hebben we het voor haar perfecte boomzadel gevonden bij Ninon Schutte (Zadelatelier).
Daar ben ik nog altijd zo blij mee, het ligt zó mooi en de service is zo goed!

Voor mijn Rose (morab) heb ik nu weer naar volle tevredenheid een ghost, voor haar is boomloos nu ideaal terwijl ze nog zo aan het veranderen is, en voor mij zit het heerlijk!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 07:34

Wauw, echt allemaal super bedankt voor het meedenken. <3. Ik moet het allemaal even laten bezinken en kijken wat ik ga doen. Ik zou het wel ontzettend zonde vinden als dit zadel toch niet bij ons past.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:30

Lilianne is net weg. Ik wilde niet graag zelf gaan lopen rommelen en wist ook echt niet goed waar te beginnen. Dus super fijn dat ze op korte termijn langs wilde komen.
Het zadel lag goed. Tot ik erop ging zitten. Dan kwam hij meteen omhoog. Alsof hij zich om mijn lijf vormde. Op zich niks spannends, zei ze, want hij lag gewoon zo. Kiepte niet naar voren en klapperde ook niet. Hij lag alleen continue los van de rug.
Lilianne twijfelde toch of een L fork beter zou zijn dan de XXL die ik had. Dat scheelde iets. Daarna toch nog shims erbij gedaan en toen bleef hij nog beter plat. Roos had er niet zo heel veel zin in. Dus moet met buiten rijden even kijken of ze dan niet nukkig gaat doen erop. Maar dit lijkt het voor ons te zijn.
Als ik iets geks zeg Lilianne, corrigeer je me dan even?

Dus als er nog iemand een rode fork maat L heeft liggen... let me know!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:31

xyzutu2 schreef:
Omdat hier toch regelmatig gevraagd wordt of iemand zijn/haar boomloze zadel niet tóch met een gewoon dekje kan/mag gebruiken ipv een pad+inlages, vroeg ik me ineens af hoeveel mensen dat eigenlijk nog meer zouden willen. Vandaar een poll: [HAR] [Poll]Liever gewone dekjes onder boomloze zadels of niet? :)

Ik kan me voorstellen dat mensen het fijner vinden om met normale dekjes te kunnen rijden aangezien je dan veel meer keus hebt, maar aan de andere kant heb je met een boomloze pad een extra mogelijkheid om inlages te combineren: 1 laag in je zadel en 1 laag in je pad, zoals je nu vaak ziet.

Meer keuze is half pads en je probleem is opgelost ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:33

raya00 schreef:
@Sure_lee, ik herken je probleem meteen, ik had ongeveer hetzelfde bij mijn hafje.
Mijn Wente heeft, ookal is ze keurig op gewicht, gewoon een heel brede rug, vrijwel geen schoft en een singelophanging die relatief ver naar voren ligt. En daardoor kantelt de boel gewoon, bij een model als de Arizona.
(foto is een oude foto uit 2014)
[ Afbeelding ]

Ik kon het zelf niet oplossen met shims of inlages, Wente gaf zelf aan dat het zadel haar echt niet goed zat. We hebben twee andere barefootmodellen en een ghost geprobeerd en uiteindelijk hebben we het voor haar perfecte boomzadel gevonden bij Ninon Schutte (Zadelatelier).
Daar ben ik nog altijd zo blij mee, het ligt zó mooi en de service is zo goed!

Voor mijn Rose (morab) heb ik nu weer naar volle tevredenheid een ghost, voor haar is boomloos nu ideaal terwijl ze nog zo aan het veranderen is, en voor mij zit het heerlijk!

Fijn dat je een passend boomzadel vondt .
Helaas de service delen we niet ...
Denk dat t model Barefoot sowieso losser van de rug komt . Zie dit bij boom westernzadels ook meer gebeuren dat ze wat los komen

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:59

Jeej m'n test pads zijn gister binnen gekomen. Vanavond de eerste pad testen. Heb een burioni fleece en burioni techtex sympanova voor onder m'n ghost quilty piccolo

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:33

Zinzi_jewel schreef:
xyzutu2 schreef:

Zijn halfpads goed? Of een gewone pad beter? Het lastige is dat ze vaak zo groot en dik zijn en moeilijk in de wasmachine kunnen. Ik had een gewone pad met dubbele inlages en heb er nu HD inlages in. Nu kan het dekje niet meer in de machine.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:43

Die hd-inlages haal je er toch gewoon uit om te wassen ?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:05

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 23:06

Zinzi_jewel schreef:
xyzutu2 schreef:

Bedoel je een half pad waar je een dun dekje overheen doet?
Als dat werkt en het wordt niet een dikke pannenkoek onder je boomloze zadel die door het extra dekje straktrekt over de schoft/ruggengraat dan is dat inderdaad een goede oplossing. :j
Dus als jij zou kunnen kiezen (in de ideale wereld 8-) ) tussen een zadel met pad en een zadel met dun dekje (dat verder 100% hetzelfde en net zo goed functioneert als de zadel/pad combi), dan zou jij voor zadel+pad gaan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 08:43

Idd dan zou ik voor een half pad gaan soms .
Want heb nu eenmaal een goede dure orginele pad en die ga ik niet ongebruikt laten liggen ...