[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:57

Grandeur pad en ik denk dat de barefoot Cheyenne maat 2 zeer waarschijnlijk ook wel zal passen. Maar dit zal ook afhankelijk zijn van welk model freeform.

Anders even kijken bij skyriding.be die zullen vast ook wel pads hebben voor onder het zadel.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:48

Ik had onder de Freeform Classic een FRA pad, die paste er heel mooi onder.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:13

Ik had de budget pad eronder. Heb er 1 te koop!

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:24

Ik heb mijn barefoot maat 1 London nu definitief te koop staan, omdat ik nu toch meer met Ghost rijd.
Staat op Boktmarkt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:12

Miriam, bevalt de Atlanta niet? Volgens mij heb je hem alweer op marktplaats gezet. Jammer zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 09:41

Ik baal dat atlanta zo lang is want mij lijkt dat ook een heerlijk zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:42

Barefoot-gewenning ...

Op aanraden van de dierenarts/chiropractor vorig week mijn Barefoot Stella weer van "onder het stof" gehaald. Zij vond deze toch duidelijk beter liggen dan mijn Freemax Evo en ondanks dat ze natuurlijk geen zadelpasser is kan ik mij wel wat bij haar uitleg voorstellen (had namelijk datzelfde idee ook al ;) ).

Dus gisteren weer voor het eerst met de Stella gereden. Op zich lag het zadel helemaal niet slecht, nu pony beetje model heeft zelfs beter/vaster dan ervoor had ik het idee (zonder ergens te drukken of te hinderen of dergelijke). Zelf heb ik altijd de Freemax verkozen boven de Barefoot en na gisteren weet ik ook weer waarom :')

Hoe kan het dat ik in een stevig zadel met vorm, waar je echt het gevoel hebt "in" te zitten, een stuk minder stabiel zit dan in een zadel dat gewoon .. tja .. een lap met wat extra's (cru gezegd) is? Om dan nog maar niet te zwijgen over de blauwe plekken die ik ga krijgen als we weer echt gaan draven, die pommel is toch serieus aanwezig ... Gisteren kreeg pony een hartaanval van een ree die wegsprong, ik was meteen een beugel kwijt .. geen fijn idee .. (en iets wat normaal niet gebeurd, toch niet met de freemax, en het zijn dezelfde beugels :P ).

Is het zadel misschien te klein voor mij? ( -O- ) Of kan het aan nog andere dingen liggen? Of is het gewoon tanden bijten en doorzetten? :P

Qua foto's heb ik niet veel, heb wel deze bv. maar dat is de verkeerde pony :Y)
Afbeelding

Kan ook niet zeggen of ik nu nog zo ver achterin dat zadel zit .. zou dat ook met de wrongen kunnen te maken hebben? Alle tips zijn welkom ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 16:23

Als je zadel te klein is heb je idd last van de pommel. Zo op de foto te zien is hij denk wel aan de krappe kant.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:19

Vind hem ook wat krap ogen, alsof je echt al iets op de cantle zit... Heeft ie verplaatsbare beugelophanging? Dan kan daarmee spelen of beugellengte ook nog weleens uitmaken.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:31

Hij lijkt idd wat aan de kleine kant die barefoot. Wbt pommel met blauwe liezen, je kunt proberen om je beugelriemen langer te maken.

Laat ik nu net zo.n zin hebben om te rijden!! Haha nog even wachten op mijn zadeltje!!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 10:42

MaricoGraphy schreef:
Hey, klein vraagje. Als ik over een klein jaar een boomloos zadel laat passen bij Harley, gaat dit zadel dan nog passen van zodra de bespiering veranderd?

Dit is naar aanleiding van een reactie in mijn ander topic over bit of bitloos combineren.

Je hebt een jaarling, kun je hem niet even gewoon lekker in de weide laten staan.
Misschien heb je dan tijd om alles uit te zoeken en niet gelijk alles op zijn rug te willen gooien.

Als je wilt rijden dan had je een ouder paardje moeten kopen of je haf na laten kijken op eigen kosten.
Je kan nu wel telkens je hoofd in het zand stoppen en al het advies overslaan maar kijk alsjeblief eventjes naar jezelf en naar je topics van de afgelopen tijd.
Ik zou het ontzettend jammer vinden als het bij jou en Spock mis zou gaan om dat je teveel en te snel wilt :)
Dit is niet hard bedoelt maar op de een of andere manier lijkt niets door te dringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:17

Hmmja, heb zelf ook wat schrik dat het zadel het net niet is -O- Zat nog te denken : zou het ook met de kniewrongen kunnen te maken hebben? Andere zadel heeft dit niet dus dan kan makkelijker mij been afhangen zeg maar. Ik kan ze bij dit zadel eraf halen.... De beugelophanging moet ik eens bekijken. Gaatje langer heb ik ook al zitten denken maar ik verlies nu mijn beugel al als die een schijnbeweging doet := Al lijken langere beugels voor mijn houding niet meteen slecht, zit zo raar op dit zadel vind ik (stoelzit?) :+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 15:27

Ik vind ook dat het zadel te klein lijkt voor je..Je past wel tussen de pommel en cantle,maar je moet ook nog enigszins kunnen bewegen in het zadel en dat lijkt me niet prettig zo..Een maat twee zou veel beter passen denk ik..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 16:01

Maar niet op mijn pony ;(

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:34

minikatje schreef:
MaricoGraphy schreef:
Hey, klein vraagje. Als ik over een klein jaar een boomloos zadel laat passen bij Harley, gaat dit zadel dan nog passen van zodra de bespiering veranderd?

Dit is naar aanleiding van een reactie in mijn ander topic over bit of bitloos combineren.

Je hebt een jaarling, kun je hem niet even gewoon lekker in de weide laten staan.
Misschien heb je dan tijd om alles uit te zoeken en niet gelijk alles op zijn rug te willen gooien.

Als je wilt rijden dan had je een ouder paardje moeten kopen of je haf na laten kijken op eigen kosten.
Je kan nu wel telkens je hoofd in het zand stoppen en al het advies overslaan maar kijk alsjeblief eventjes naar jezelf en naar je topics van de afgelopen tijd.
Ik zou het ontzettend jammer vinden als het bij jou en Spock mis zou gaan om dat je teveel en te snel wilt :)
Dit is niet hard bedoelt maar op de een of andere manier lijkt niets door te dringen.
mijn "jaarling' is 21 maanden. Geen jaarling maar bijna twenter dus.
En ik spreek ik toch ook niet over nu, maar over een jaar verder.
Leer aub even elk woord te lezen. Ben het beu dat da nogal veel vergeten wordt.

En sorry dat ik zo kort reageer. Maar ik ben echt niet bezig met het zadelmak maken op dit moment. Ben meet bezig met korte wandelingen zodat hij netjes naast blijft lopen en leert dat hij soms ook alleen weg gaat zonder de andere paarden erbij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 18:55

minikatje schreef:
MaricoGraphy schreef:

Zo, even rustig, volgens mij bedoeld ze het 1 hypothetisch en twee dan is haar paard alweer een stuk ouder. Ik weet toevallig over welke reactie het gaat, een reactie op een bericht van mij was dat en zij vraagt dat hier gewoon na.

Ik had daar gezegd dat een boomloos ook nog goed passend is als er in de bespiering wat veranderd, dat ik binnenkort iemand liet komen om een boomloos zadel te passen, maar dat ik waarschijnlijk pas over 1 of 2 jaar zadelmak ga maken, maar dat (als het zadel nu past) dat over 2 jaar (als ze wellicht ook weer wat veranderd was qua groei) dat niets uitmaakte (hoogstens een andere pommel). Mij is dat hier in het topic door verschillende mensen verteld en zij wilde het nog even navragen in dit topic (had er namelijk niet bijgeplaatst dat ik dat hier al had gevraagd).

Iemand reageerde daar in ieder geval op dat dat onzin was. En dáárom vraagt zij dat hier nog na.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:05

Zo ik heb eindelijk allebei m'n inlages in m'n pad zitten. Wat een gedoe! Ik begrijp niet waarom die dingen niet gewoon op maat geleverd worden :') ach, heb in elk geval weer een cursus zelfelbeheersing gehad :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:21

Ach, je heet niet voor niets ManonGrr? :')

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:29

_O- _O- daar zit wat in :')

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:33

Maartje1990 schreef:
Zo, even rustig, volgens mij bedoeld ze het 1 hypothetisch en twee dan is haar paard alweer een stuk ouder. Ik weet toevallig over welke reactie het gaat, een reactie op een bericht van mij was dat en zij vraagt dat hier gewoon na.

Ik had daar gezegd dat een boomloos ook nog goed passend is als er in de bespiering wat veranderd, dat ik binnenkort iemand liet komen om een boomloos zadel te passen, maar dat ik waarschijnlijk pas over 1 of 2 jaar zadelmak ga maken, maar dat (als het zadel nu past) dat over 2 jaar (als ze wellicht ook weer wat veranderd was qua groei) dat niets uitmaakte (hoogstens een andere pommel). Mij is dat hier in het topic door verschillende mensen verteld en zij wilde het nog even navragen in dit topic (had er namelijk niet bijgeplaatst dat ik dat hier al had gevraagd).

Iemand reageerde daar in ieder geval op dat dat onzin was. En dáárom vraagt zij dat hier nog na.

Er staat ook dat dit absoluut niet bar of bot bedoeld is, maar er zijn nu zoveel dingen waar ze tegenaan loopt dat het misschien beter is om het zadel achterwege te laten en de focus anders te leggen.
Ook al is hij nu 21 maand (bijna 2 maar nog steeds een jaarling en over een jaar is hij bijna 3 en nog steeds een babypony. Dat zijn ze gewoon tot ze 5 zijn en daar is niets mis mee :)) )dan heb je nog zoveel tijd om leuke dingen te doen.
Ik lees zoveel over Spock en de haflinger en alles waar ze tegen aanloopt in verschillende topics dat ik persoonlijk bang ben dat alles misschien een tandje te snel gaat en ze vergeet te genieten en teveel wil. (Ja ik heb je andere post ook gelezen Maricography) En daarom zeg ik, eventjes pas op de plaats en kijken wat je hebt en waar je heen wilt. Er is zoveel en er zijn zoveel richtingen, daar mag je best wat langer over doen om over na te denken. Dus het is van mijn kant echt niet kwaad bedoelt.

En wat het boomloos betreft, er zijn zoveel types dat je nog wel jaren studie kan maken naar elk zadels. Zolang je maar elke keer kritisch naar je paard kijkt en hoe het zadel ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:46

Eureka! Ik heb vandaag besloten gewoon eens de kniewrongen eraf te gooien en een klein rondje te doen om te kijken hoe dat voelde. Wat een wereld van verschil! :oo Voor mijn gevoel zat ik echt hetzelfde als op de Freemax (misschien beugels nog een gaatje langer, moet ik nog even bekijken) en heb 2 stukjes gedraafd en geen last *\o/* Nog niet getest wat er gebeurd als hij zich een ongeluk schrikt, maar dat moet ook niet zo nodig O:) :))

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:16

Pippaa schreef:
Miriam, bevalt de Atlanta niet? Volgens mij heb je hem alweer op marktplaats gezet. Jammer zeg!

Heb ze nu beide ;-) de Atlanta en de Cherokee...
Ik wilde ze beide proberen.

Maar de VPS loze Cherokee zit zo heerlijk!
Dus nu de Atlanta weer te koop :+ ik zal zo even een foto posten van beide zadels..
Het is echt wennen weer ik had enorm veel ruimte in m'n western zadel en zit in deze zadels echt opgesloten. Maar daar kan ik wel aan wennen ;-)

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:37

De eerste 2 van de Atlanta de laatste 2 van de Cherokee...

Wat vinden jullie? Het is beide een maat 2.

Cherokee ligt hier overigens ook nog te ver naar achteren.
Ik ging hier ff snel passen normaal rijd ik niet met gympjes. ;-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 22:47

Staat mooi! Op de derde foto lijkt de Cherokee wel iets naar voren te kiepen? Ik vind hem trouwens niet te ver naar achteren liggen, de schouder ligt juist mooi vrij nu.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:49

Hoe tof, beide gekocht! Ik vind de Cherokee mooier op je paard staan, al valt de lengte van de Atlanta me erg mee! Had hem groter verwacht.
Met goede inlages valt het vpsloze toch wel op te lossen op je paard? Volgens mij is je paard best mooi rond en niet spichtig in de bovenlijn?

Wij hebben ook een vpsloze London op een Fries die van boven mooi rond is. Met goede inlages loopt ze de sterren van de hemel met het zadel!