Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:20

Leuk filmpje Isegrim, lekker ritje geloof ik, tinkertje is volgens mij niet gauw van zijn stuk te krijgen of wel?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:49

Maris schreef:
Juliette86 schreef:
Als je een butterfly neemt dan ligt die plaats gegarandeerd achter de schoft. De positie ligt daar meer in het midden van de pad. Bij de andere modellen ligt hij verder naar voren en zit je net op het achterste stukje van de schoft. Bij een vorige generatie van de iberica zou hij ook wat verder naar achteren liggen.

Maar dan ligt de aansingelplek weer te ver naar achteren :+

daar heb ik dus last van. ik kan geen geschikte singel vinden om m vast te maken, heb al vanalles gehad maar overal zit alle druk op t achterste randje van de singel ipv mooi druk over hele singel te verdelen ... tips??

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:01

uudje schreef:
Leuk filmpje Isegrim, lekker ritje geloof ik, tinkertje is volgens mij niet gauw van zijn stuk te krijgen of wel?

Hij is meestal wel redelijk bomproof. :j Voorwaarde is wel dat hij niet alleen is en dat mijn vriend of een ander paard mee is. In zijn uppie is 'ie ineens niet meer zo dapper. :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:03

Ik kom even binnenvallen, jullie kunnen mij vast wel verder helpen!

Ik heb een hele lieve jonge fries, hij is van juni 2008 en zo'n 1.63 hoog (nog in de groei uiteraard). Ik rijd dressuur met hem, normaal gesproken rij ik dus met een Fryso zadel, de profile boommaat 4. Arjen is geen barokke fries maar ook niet te luxe. HIER een foto
Nu lijkt de Christ Iberica Plus mij echt heerlijk! Ter afwisseling, om lekker ontspannen mee te rijden. En hij lijkt me ook voor mijn moeder enorm geschikt. De ontspanning van het gevoel van de beweging en de warmte die de paardenrug biedt, dat doet haar ontzettend goed. Ze rijd verder niet maar met zo'n pad (dat ze toch ook iets houvast heeft) lijkt me echt wat voor haar.

Maar is er ook ergens iets van een overzicht van wat er allemaal is? Ik ben eigenlijk ook op zoek naar wat algemene informatie, waar zegmaar alles een beetje bij elkaar staat.
Zijn er nog meer merken die pads hebben zoals Christ (iberica)?
Voel je ook de warmte door de pad komen? Dat zou toch wel een groot voordeel zijn.
Ik zou wel graag met beugels willen rijden, zeker in het begin, maar daarvoor moet er extra vulling in? Hoe zit het sowieso met de pads waar vullingen in kunnen?
En met de maat. Ik heb zelf broekmaat 38/40 in normale broeken, heb wel een zadel met een wat vrije zit, dat vind ik ook fijn. ik wil niet te opgesloten zitten. Ben overigens 1.75 lang. Moeders heeft een paar maten meer, dus denk dat we dan sowieso op de warmbloed-maat uitkomen?
Is er hier in het topic toevallig ook iemand in de buurt van Groningen-stad die een iberica pad heeft in de maat warmbloed? Zodat ik die eventueel eens uit kan proberen?

Het is in ieder geval dus puur recreatief, een passend zadel voor het gewone rijden heb ik. Ik ben dus niet op zoek naar een boomloos zadel of iets dergelijks. Maar eigenlijk meer naar iets wat bijna voelt alsof je direct op de paardenrug zit. Alleen aan de pad lijkt het me wel fijn dat je iets houvast hebt en er beugels aan kunnen. Ik hoop dat jullie me wat meer compacte informatie kunnen geven en ik straks door de bomen het bos weer zie :) De spaarpot is nog erg leeg dus het duurt sowieso nog een tijdje maar ik ben wel benieuwd naar de ins en outs.

Isegrim

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:13

Je voelt de warmte zeker, ik had gister heerlijk warme billen ondanks de kou. :D

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:23

Daar hoopte ik ook op en dat dacht ik ook wel. Maar dat is alvast super om te horen! Vind ik zelf zo heerlijk... bij mijn pony ging ik vaak zonder zadel uitstappen na het rijden, lekker genieten van de warmte. Maar die had een enorm hoge schoft dus dat was altijd een ramp met zitten. Op Arjen heb ik het nog niet zonder zadel geprobeerd maar denk dat hij zo'n pad wel prima vind. Hij laat zich niet zo snel gek maken. (kwam niet voor niets met een 3-jarige thuis terwijl ik 3 jaar niet had paardgereden... sommige paarden compenseren hun leeftijd enorm door hun karakter, daar is hij zo een van)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:26

Ik vind het met name met koud weer echt een heerlijkheid. Maar ook in de zomer is het prima, omdat het dan juist enigszins isoleert (je krijgt geen zweetbillen).

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:31

Warmte voel je zeker. Hier ook een Fries-rijder, MET Christ Iberica! Nadeeltje: ook zweet trekt wat op. Dus heb regelmatig klamme billen haha. Met de chirst rij ik juist beugelloos, omdat het in draf en galop vooral als oefening voor mijn zit en evenwicht bedoelt is, dus daar kan ik je niet mee helpen wat beter is: extra inlages of niet. Laatst heeft op mijn fries een jochie van 9 gezeten met mijn Warmbloed Iberica en die zat prinsheerlijk. Smal jochie en verdween tussen het pluche hihi. Maar zat er prima op.

Ik gebruik de Christ dus ook als afwisseling voor mijn zit en ook voor (in stap) de hulpen goed te oefenen. Paard is hierdoor met ons gewone zadel (wel boomloos) een stuk opmerkzamer geworden. Ook omdat hij voor mij 'zorgt' dat ik er niet afval. Sinds de Christ merk ik dus dat de samenwerking onder het gewone zadel ook verbeterd is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:32

Ik heb een sjabrak onder mijn Iberica, daarmee geen last van optrekkend zweet.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:49

DeSprinkhaan schreef:
Alleen ligd de iberica steeds te ver naar voren, en met zijn buik krijg ik hem gewoon niet naar achter (glijd direct naar voren). Ik zal dus een staartriem aan moeten schaffen

Even snel een reactie hierop, rest lees ik later bij :) Is een lange banaansingel geen optie? Die gebruikt ik ook voor mijn tonnetjeronde fjord x welsh, en dat werkt prima met de iberica. Denk dat het zeker een oplossing voor je kan zijn om hem naar achteren te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:11

kim1207 schreef:
daar heb ik dus last van. ik kan geen geschikte singel vinden om m vast te maken, heb al vanalles gehad maar overal zit alle druk op t achterste randje van de singel ipv mooi druk over hele singel te verdelen ... tips??

Ik had daar niet zoveel last van, omdat mijn pony vrij smal is en de singel dan ook een stukje naar achteren kwam. Pakweg 2 handbreedtes achter de elleboog. Heb je al eens een anatomische of banaansingel geprobeerd?

@Ilsemarie; naar welk model gaat zelf je voorkeur? Wil je een traditionele look of richting spaans? Hier is vrij veel info te vinden http://www.fellsattel.com/index.html. Zodra de model naam een PLUS is, dan betekend dit dat het zadel standaard voorzien is van inlagevakken en inlages. Dan kan je (als je veel gebruik maakt van de beugels of je paard een opliggende ruggengraat heeft) ervoor kiezen om nog een extra set inlages erbij te stoppen.

Er zijn meerdere merken die bbp verkopen. Als je echt wol wilt dan heb je keuze uit Christ en Holu. Qua prijs liggen die niet zo ver uit elkaar. Voor broekmaat 38/40 zou ik zeker voor een warmbloed maat gaan als je van een ruime zit houdt. Ik heb zelf 40 en vond de Iberica pony te gesloten, de Butterfly pony ging net en de Basic warmbloed is voor mij perfect.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:52

Bedankt Juliette. Naar wat ik zo zag lijkt me de iberica mij het fijnste! En die is ook in plus als ik het goed zie dus dat lijkt me dan wel handig, omdat ik ook wel van de stijgbeugel optie gebruik zal maken.
Oke mooi! Voor m'n moeder zou sowieso warmbloed moeten dan maar ik moet er ook fijn in zitten natuurlijk, maar ik had ookal het idee dat warmbloed een betere maat was.

Het lijkt me echt heerlijk zo'n ding! Gauw flink sparen :D

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:26

Ilsemarie, ik zie dat je in haren woont, als je wilt mag je mijn Iberica wel een keertje testen, ik woon vlakbij. (het is wel een maat pony)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:08

Vandaag weer lekker gereden met mijn schaapje. Jippe was lekker fris, de bakkabouters zaten op de balen kuil in de hoek vd bak, lekker kauwen en sjouwen en een dikke nek opzetten elke keer als de bakkabouters hem aanmoedigden :+ tja als je publiek hebt moet je showen...

Hij liep echt lekker, heb in beide galopkanten vol het gas erop kunnen gooien, teugels lekker losjes, gaan met die banaan. En eindelijk lukte het me ook zoveel vertrouwen te hebben dat ik echt op mijn billen bleef zitten en voor mijn gevoel achterover en ontspannen (ipv voorover, benen aanknijpen en toch iets gespannen) kon zitten. Stap, draf... Allemaal heel fijn. Genoten :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:37

Mijn Iberica doet het ook nog steeds prima :) Ik ben zoo blij dat ik hem heb aangeschaft. Frits is namelijk behoorlijk wat aangekomen en zijn oude boomzadel past niet meer :D
Ook bij een stevig rengalopje blijft hij prima liggen.

Afbeelding
Afbeelding

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:38

Mooie foto's, prachtig strand :D

zorro schreef:
DeSprinkhaan schreef:
Alleen ligd de iberica steeds te ver naar voren, en met zijn buik krijg ik hem gewoon niet naar achter (glijd direct naar voren). Ik zal dus een staartriem aan moeten schaffen

Even snel een reactie hierop, rest lees ik later bij :) Is een lange banaansingel geen optie? Die gebruikt ik ook voor mijn tonnetjeronde fjord x welsh, en dat werkt prima met de iberica. Denk dat het zeker een oplossing voor je kan zijn om hem naar achteren te houden.

Is zo'n banaansingel hetzelfde als een anatomische singel, of anders. En waarom een lange singel?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 02:47

Buitenzinnig: bedankt voor de info.
Isegrim: leuk filmpje! Gebruiken jullie de Iberica altijd met nog iets er onder of juist niet?
Ik vraag me ook af of er veel mensen zijn die er mee dressuren en hoe dat bevalt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:18

Ik doe er een dun dekje onder. Eentje met badstof onderkant, dat neemt zweet goed op en blijft de christ mooi schoon. Ik wil nog een hele deken maken, zo'n riddergeval van een zweetdeken die ik nooit gebruik. Maar ja, ik ben dan ook en beetje maf. Ik rij dressuurmatig in stap, paard knabbelt dan altijd lekker op het bit. Sinds de christ is hij steeds beter gaan lopen. Draf en galop werk ik nog erg aan mijn zit en vooral evenwicht en hou ik me (beetje angst) aan de lus vast met 1 hand. Volte lukt dan wel... Rest is wat lastiger. Maar dat komt met de tijd wel als ik in draf en galop de lus los durf te laten :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:36

DeSprinkhaan schreef:
Is zo'n banaansingel hetzelfde als een anatomische singel, of anders. En waarom een lange singel?

Nee, een anatomische singel loopt eigenlijk hetzelfde als een rechte singel, maar heeft in het midden een bocht. Een banaan loopt in een banaan vorm. Daardoor zit de bocht in het midden voor de buik en zitten de gespen een stuk verder naar achteren. Daarom houdt hij je zadel op zijn plek als die door de buik of door de bouw van je paard naar voren schuift.

Een lange singel omdat je hem anders niet vast gaat krijgen, met die korte singelstoten? De meeste bananen zijn dressuursingels, dus te kort.. Voor mijn bolle in ieder geval wel :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:13

DonCamillo schreef:
Isegrim: leuk filmpje! Gebruiken jullie de Iberica altijd met nog iets er onder of juist niet?

Ja, ik heb er altijd een sjabrak onder zodat hij niet vies wordt. Zit er eigenlijk niet op te wachten om dat ding te wassen. :P En hij ligt ook met sjabrak heel stabiel op Fin.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:46

zorro schreef:
DeSprinkhaan schreef:

Nee, een anatomische singel loopt eigenlijk hetzelfde als een rechte singel, maar heeft in het midden een bocht. Een banaan loopt in een banaan vorm. Daardoor zit de bocht in het midden voor de buik en zitten de gespen een stuk verder naar achteren. Daarom houdt hij je zadel op zijn plek als die door de buik of door de bouw van je paard naar voren schuift.

Een lange singel omdat je hem anders niet vast gaat krijgen, met die korte singelstoten? De meeste bananen zijn dressuursingels, dus te kort.. Voor mijn bolle in ieder geval wel :D

Ik kan dan toch gewoon het beste de zelfde maat als mijn gewone singel nemen, niet? Of net één maat langer, omdat het nu natuurlijk op de buik ligd, en niet vlak achter de oksels (daar achter is hij véél dikker :+)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:24

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:25

En op de boktmarkt zag ik :)

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:26

Klopt ik kan mijn draai er niet in vinden, ik mis iets op de een of andere manier.
Vandaar dat ik hem in de verkoop gooi.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:29

Jammer..Maar ach dat heb ik ook zo vaak dat je iets koopt en het toch niet bevalt :)