Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 10:32

Huertecilla schreef:
en ook is perfect geïllustreerd dat met een goed interface de zit nóg beter kan.

Ja je kan goed zien dat het voor vooruit en omhoog eigenlijk allemaal nog niet zo'n probleem is zadelloos, maar in die scherpe bochten moet hij soms toch echt klemmen en maakt hij zich kleiner om dichter bij zijn paard te blijven. Daar is een stijgbeugel handig.

Kijk zo komen we toch weer vlekkeloos bij naakte Kelten uit hahaha.

Bedankt voor de boekentip! Die kijk ik bij jou al wel eens in.

PocoGaucha

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:49

ja scherpe bochten is echt moeilijk zonder zadel hoor. mijn verzorgpaarden hebben maar een kleine bak. ik rij welleens met barebackpad en als ik gallopeer maak ik dus in de hoek eigenlijk wat voor iemand anders een kleine volte is:'). ik probeer altijd heel goed mee te hangen in de bocht, maar dat valt niet altijd mee, en dan verlies ik welleens mijn evenwicht en dan wordt ik naar buiten geslingert. want of je moet heel ver naar binnen hangen, of je wordt naar buiten geslingert. het gaat nu wel steeds beter(daar doe ik het ook voor), bijna elke geplande bocht kan ik heel netjes uitzitten, een ongeplande iets minder goed, maar dat is altijd. ik merk echt dat zon barebackpad heel goed is voor je gevoel. van wat je paard onder je doet als je door een bocht gaat.

maar ik vind deze man wel knap hoor, zo op zijn blote billetjes. ben benieuwt wat zijn punten waren voor verzorging:P

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:02

Huertecilla schreef:
Overigens ook een illustratie van m <-> v anatomie wat dit betreft...

In Tai Chi (en wellicht ook kungfu) is er een basisstand die "ma bu" heet, oftewel paardenstand... en die benaming is niet uit de lucht gegrepen. Eén van de kenmerken van deze stand is dat je rug iets gerond is, met je bekken gekanteld onder je zwaartepunt.. Tijdens de training wordt deze stand gewoonlijk op één lijn uitgevoerd, iedereen naast elkaar... Wanneer je dan op de kop van de rij staat en een blik werpt langs de achterkant van de rij, kan je de vrouwen er makkelijk uithalen... ;)

Na enige oefening is het verschil tussen mannen en vrouwen veel minder zichtbaar... Het vereist wat meer specifieke aandacht en inspanning van vrouwen, maar uiteindelijk is het voor de meeste geen probleem... Aan de andere kant zijn vrouwen in het algemeen dan weer leniger dan mannen en kost het de meeste mannen veel meer moeite om dat verschil bij te benen... :7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:04

Als praktisch zadel-leek maar wel nieuwsgierig en geïnteresseerd lees ik al een tijdje mee en kom nu ook maar eens binnenvallen. Een studiegenootje van mij was in Zuid-Afrika en daar gebruikten ze volgens haar 'rare' zadeltjes op de paarden. (zie foto)
Duidelijk niet Engels, geen IJslands zadel, geen westernzadel of Australian stocksaddle, niet boomloos (eerder alleen maar een boom), geen...

Na het verhaal hier over de McClellan-type zadels en dat die daar nog lang gebruikt zijn en hoe daar dan geen vulling/kussens aan zat maar dat de demping uit de onderliggende dekens komt, ging er ineens een lampje branden. Denk ik.
Kan het zijn dat het zadel wat zij zag ook een McClellan(-type) was?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:32

oomens het zadel op je foto is er een van het type McClellan, zo duidelijk als iets!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:34

oomens schreef:
Kan het zijn dat het zadel wat zij zag ook een McClellan(-type) was?

Zoals ik al schreef was de laatste serieus actieve cavallerie eenheid die van het Rhodesische, (later Zuid Afrikaanse) leger; een anti-rebellen eenheid welek met vrachtwagens naar de onrust werd vervoerd.
Deze ´Grey´s Scouts´werd opgezet met UPS zadels doch ze schakelden heel snel om naar McClellans welke locaal gemaakt werden. Het zadel op de foto is zo´n zadel.

Afbeelding

Ik heb uitgebreid contact gehad met de langst verantwoordelijk veldleider. HEEL veel nuttige info van gekregen. Vooral heel diepgaand het waarom. ´Leerzaam´ dekt de landing niet, want de man had langjarige praktijkervaring onder de zwaarstdenkbare echte gevechts omstandigheden. Wekenlang van alles vandaan door afgelegen gebied met een mini-eenheid zelfvoorziendend op patrouille. Rebellen , krokodillen, nijlpaarde, leeuwen, slangen, noem maar op, bóvenop het ´simpel´ te paard door afrikaanse savanne trekken.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:56

Even een vraag aan degenen die de overstap al gemaakt hebben: Waarom is het nou zo moeilijk om gewoon te blijven zitten?

Sinds vandaag heb ik een Guichard testzadel (Esther bedankt voor het lenen!). Hij lijkt prima op mn pony te passen. In stap kan ik ook wel zitten, maar in draf hooguit 3 passen, daarna ben ik het echt kwijt en stuiter ik. Dus weer een gang terug, zit terugvinden en nog eens proberen. Pony is super lief gelukkig en zo kan ik wel het een en ander proberen, maar de moed zakte me vanmiddag toch wel erg diep in de schoenen.. Herkenbaar en normaal? Of iets om me zorgen te maken en nog eens heel goed te kijken wat er allemaal misgaat?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:58

Mooi dat je contact heb kunnen krijgen met zo'n directe bron HC! Heeft die man toevallig ook een boek geschreven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:34

laura1986 schreef:
Mooi dat je contact heb kunnen krijgen met zo'n directe bron HC! Heeft die man toevallig ook een boek geschreven?

Nee, maar het boek wat van zijn hand over de eenheid komt gaat niet over het paardrijden op zich en is vanuit dat oogpunt niet interessant.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 21:05

laura1986 schreef:
Hij lijkt prima op mn pony te passen. In stap kan ik ook wel zitten, maar in draf hooguit 3 passen, daarna ben ik het echt kwijt en stuiter ik. Dus weer een gang terug, zit terugvinden en nog eens proberen.

:j
Dat is normaal.
Begin maar met de beugels er af te doen, ik durf wedden dat je dan gelijk beter kan blijven zitten ;)
En dan gewoon kilometers rondjes rijden tot het lukt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:23

Blij om te horen dat dat toch enigszins normaal is, mijn zit was niet echt hoopvol namelijk :o

Beugels eraf hielp niet meteen (had ik ook even gehoopt), maar ik ga dus zonder verder oefenen :j Thanks :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 23:31

laura1986 schreef:
Blij om te horen dat dat toch enigszins normaal is, mijn zit was niet echt hoopvol namelijk :o

Beugels eraf hielp niet meteen (had ik ook even gehoopt), maar ik ga dus zonder verder oefenen :j Thanks :)

Dat je niet meer op je voeten hoeft te letten is een groot gemak. Maar je zit zal pas beteren als je je comfortabel en veilig voelt zonder beugels. Dus als dat er niet in zit (ken je pony niet natuurlijk, en je rijomgeving ook niet) dan hou je ze toch beter aan. Je moet rust kunnen hebben in je hoofd, en op jezelf kunnen letten. Als je je handen vol hebt aan het paard is dat ook niet ideaal.

Geen spanning opbouwen, goed uitademen, schouders los, rug mag een beetje bollen in het begin, wat overdreven het bekken onderuit, enz enz.. Gho moeilijk, zo online :D
Net de les voor morgen voorbereid hier..daar zitten 45 min zonder beugels, 10 kegels én een balk in :Y)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 23:43

Zit je al in Spanje? :D

Rijomgeving was vandaag de binnenbak (jaja ik sta ongelooflijk luxe tegenwoordig, en het regende :o ) Dus wat dat betreft kan het wel. Ergste wat er zou kunnen gebeuren is dat ik er naast ga zitten :+
Pony is lief en kent de stemhulpen prima van het wandelen. En ik heb hem geleerd om een gang terug te schakelen als hij in balansproblemen komt en ik voel me wel veilig. Cook-a-like reageert hij ook erg goed op, stuk beter dan sidepull of touwhalser :j

Buiten gaan we gewoon wel weer even samen te voet

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 23:58

laura1986 schreef:
Zit je al in Spanje? :D

Helaas! Gewoon thuis.. en nog aan het werk zelfs, op wat Bokt-uitstelgedrag na dan

Citaat:
Rijomgeving was vandaag de binnenbak (jaja ik sta ongelooflijk luxe tegenwoordig, en het regende :o ) Dus wat dat betreft kan het wel. Ergste wat er zou kunnen gebeuren is dat ik er naast ga zitten :+

Dat is inderdaad makkelijk. Kan niet veel gebeuren dan.. (zegt zij die haar neus in 12 stukjes brak in een bak met alleen los zand :P s**t happens)

Welke Guichard heb je te leen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:46

Bandida schreef:
Als je je handen vol hebt aan het paard is dat ook niet ideaal.

:)*

Laura is nét ´bewust onbekwaam´.
Nét een aha-ervaring daarover.

Dan is vertalen naar zelf doen, bewust bekwamen, nog een héél ander iets zelfs onder verder ideale omstandigheden.
Teugels vast moeten houden, signalen geven, opletten zijn zelfs met een verder :+: paard voldoende wegomleiding om het leerproces te doen verdwalen.

Het hele proces begínt met bewust ombekwaam zijn en dat is de grootste stap.
De rest is niet fuitend wind mee echter. Als dat zo was, was het mallote ´licht rijden´ nooit bedacht/- zo algemeen geworden :)*

Zoals ik je hier al aangaf Laura is het verschil tussen passagieren en zelf de teugels in handen een dimensie.
Hier onder mijn begeleiding passagieren is als ´gewichtsloos´ in een kalme stroom meezwemmen. Zelf rijden is proberen hetzelfde te doen op een winderige dag in de branding vol met windsurfers. Op gewichtsloos zwemmen letten is dan een tíkje complexer.
Dát ervaar je nu en dat is confronterend.
Accepteer het. De ervaring die je nu hebt is normaal.

Onthoudt:
Je weet dat het ís zoals ik het aanleer.
Je weet dat jij het kán.

In twee verschilende zadels op twee verschillende paarden lukte het prima +:)+
Dat is dus een *\o/* gegeven.

De rest is een proces waarvan je weet dat je er uiteindelijk komt, want dat heb je al ervaren.
Het kost kwali-tijd, wil en...... Zzzzzénnnnn ;)

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:54

Spijtig dat de leden van de HC sekte (zoals we elders genoemd worden := ) niet dichter bij elkaar wonen... Dan zouden we hier verder van elkaar kunnen leren, uitgaande van dezelfde basis scheelt dit al een hoop ellende. We zouden samen kunnen passagieren... de ene werkt aan de conditie, de andere zit = win win situatie.. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 09:58

yole schreef:
Spijtig dat de leden van de HC sekte (zoals we elders genoemd worden := ) niet dichter bij elkaar wonen... Dan zouden we hier verder van elkaar kunnen leren, uitgaande van dezelfde basis scheelt dit al een hoop ellende. We zouden samen kunnen passagieren... de ene werkt aan de conditie, de andere zit = win win situatie.. :)

Doe ik al met een vriendin Yole.. (ok, wel 150 km, maar dat lukt)..sluit je gewoon aan! Ik heb zelf nog een paard dat iemand aan het leidtouw moet hebben de eerste 500 km dat ik er op ga zitten :P

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:06

Ok, straks maar weer eens rustig de branding in dan :j Vind het een mooie vergelijking, het voelde ook als kopje onder gaan :=

Vind het helemaal geen verkeerd idee Yole, kwestie van plannen en brandstofkosten ipv les van lokale instructie. Ben voor :j

Haha tja zo'n sekte uitspraak zat ik al bijna op te wachten. Moddergooien en boe roepen is makkelijker dan iets begrijpen en iets positiefs te willen doen :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:11

laura1986 schreef:
Vind het helemaal geen verkeerd idee Yole, kwestie van plannen en brandstofkosten ipv les van lokale instructie. Ben voor :j

Ik ben voor af en toe óók eens een trip naar de bron....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:19

laura1986 schreef:

Doen wij nu ook zo. Geen kosten voor les, gewoon reiskosten vergoeden. En het is win-win, voor vriendin het gemak dat er iemand in de piste staat die het graag uitlegt :P en ik sta zelf helemaal op scherp nu om zo meteen met mijn jong paard aan de slag te gaan. Is een beetje de algemene repetitie voor mij.
Dan nog HC overvliegen ( :Y) ;) ) voor een clinic af en toe, of wij eens afzakken naar het zonnige zuiden...
Wat zijn we uiteindelijk als sekte zonder guru *\o/* :D

@ Laura, sorry voor de herhaling hoor, maar welke Guichard heb je om te testen? En wat vind je er tot nu toe van?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:30

HC zeker ook tripjes naar de bron (en zon) tuurlijk :j
Maar om hier thuis met al die nieuwe informatie ook zelf aan de slag te gaan lijkt het me een zeer goed idee om elkaar daarbij te ondersteunen :)

Bandida ik heb nu de long distance ijsco uitvoering als testzadel. Is gemaakt op westernboom. Zit is ook erg zacht in vergelijking met 'de plank'.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:35

@ Bandida: Bwa... 500km, das maar 100 keer lopen hé.. (en het is hier plat... easy) :+ Heb je't dan over Zorro? Komt die nog altijd binnen op de koffie zonder voeten vegen?

@HC: dat is uiteraard de bedoeling.. :D Leren bij HC, de leer thuis in de praktijk brengen met je eigen paard waarbij je elkaar kan ondersteunen, terug naar HC voor een stapje meer, thuis oefenen... ( ah... wat Laura hierboven net zei dus...) Lijkt me een mooie cyclus...
Probleem is dat de paardrijdende omgeving hier niet klaar is voor een dergelijke methode... Probeer het hier maar eens voor elkaar te krijgen dat iemand met je paard aan de hand gaat wandelen omdat je aan je zithouding wil werken... Krijg je er hier echt niet in hoor... Reacties zijn doorgaans ofwel :roll: , >;) , :? of _O- ... Ik zit niet echt met de reacties, maar wel met het feit dat ik niet kan zitten...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:42

Bandida schreef:
Dan nog HC overvliegen ( :Y) ;) ) voor een clinic af en toe,

Heb ik nóg traumas van, van die fietsör-vulkaan en als ik me daar overheen zet de komt er een radioactieve wolk -O-

Gelukkig meer *\o/* herinneringen.

We moeten de datum van een eventuele toekomstige trip maar geheim houden; komt er vast een extreme zonnestorm ;)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:57

Even een plaatje geknutseld: de forty en het guichard testzadel
Afbeelding

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:06

Lijkt hem zo op't wazige zicht wel prima te passen... Net alsof hij dringend moet plassen, zo met z'n benen over elkaar.. :+