Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:56

Sky_As schreef:
Op de website staat overigens dit:

voor paarden die de singelgroeve ver naar achter hebben liggen

Maar bij de mijne ligt de singelgroeve juist tegen zijn voorbenen aan.....

Nee, singelgroeve van je paard ligt altijd 15 cm achter de voorbenen.

Daarom bestaan crescent en andere gevormde singels ook, om de ellebogen van je paard vrij te houden.

Hier even een illustratie:

Afbeelding

De singel hoort te liggen waar nummertje 4 staat. Dat is de plek waar het borstbeen eindigt. En als je singel daar ligt, kunnen de voorbenen nog steeds optimaal bewegen, en als je niet te hard aansingelt, kan je paard dan ook nog ademen, vindt ie leuk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:02

Met de nuance dat singelgroeve daar (ofwel net daarvoor) behoort te liggen, maar als daar een flinke buik zit, dan moet je creatief gaan worden.

Avalanche

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:03

Klopt, daarom zijn die anatomische singels ook bedacht :)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:07

Afbeelding

Geen hele duidelijke foto, maar het probleem is wel zichtbaar....

Dus behalve buikig, ook nog eens geen schoft / schouders en ook zijwaarts volledig rondgeribt (dus geen platte haflinger rug)

en hij loopt ook nog eens hunterachtig, dus in een zeer horizontale houding van zichzelf..... wat natuurlijk ook niet meehelpt aan het hele schuiven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:14

Daar ga je zonder meer een crescent vorm voor nodig hebben. Maar Thorowgood heeft zadels die speciaal ontworpen zijn voor dat model :j dus er is hoop.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:20

Ja, crescent lederen singel heb ik geprobeerd, maar dat hielp niet, ging nog naar voren.... (en daarbij dus wondjes).....die prestige durf ik misschien nog wel te proberen, probleem is echt zijn breedte achter zijn schouders, een singel/riem whatever zoekt natuurlijk altijd het smalste punt op....en dat punt ligt echt op, of misschien zelfs wel voor zijn schouders....

Thorowgood zal ik eens naar kijken...probleem is wel dat ik altijd verwend geweest ben met een custom zadel, en dat ik erg bang ben, dat qua zitcomfort een Thorowgood daar niet echt bij in de buurt kan komen.
Maar als bijv. Fairfax ook kan, dat zal kwalitatief alweer beter zijn gok ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:30

Thorowgood is kwalitatief prima hoor.

Zitcomfort wordt voor een groot deel ook bepaald door hoe je paard eronder loopt, hoe fijner en losser en ruimer die loopt, hoe fijner jij kunt zitten. Overigens heb ik niet een heel hoge pet op van Custom :o

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:24

Sky_As schreef:
Ja, crescent lederen singel heb ik geprobeerd, maar dat hielp niet, ging nog naar voren.... (en daarbij dus wondjes).....die prestige durf ik misschien nog wel te proberen, probleem is echt zijn breedte achter zijn schouders, een singel/riem whatever zoekt natuurlijk altijd het smalste punt op....en dat punt ligt echt op, of misschien zelfs wel voor zijn schouders....

Thorowgood zal ik eens naar kijken...probleem is wel dat ik altijd verwend geweest ben met een custom zadel, en dat ik erg bang ben, dat qua zitcomfort een Thorowgood daar niet echt bij in de buurt kan komen.
Maar als bijv. Fairfax ook kan, dat zal kwalitatief alweer beter zijn gok ik.

Thorrowgood is de goedkoopste versie van dezelfde zadelmaker als Fairfax.

Ik weet dat je zelf Custom gewend bent, maar ik zou echt een zadel zonder blokken (dus medium of kleine wrong), met open zit en niet al te hoge lepel adviseren. Dus liever simpel dat luxe.

Hoe meer het zadel jouw opsluit/corrigeert, hoe meer het zadel aan de wandel zal gaan op jouw paard.
Wel een point billet, dus een singelstoot aan het kopijzer, want jouw paard heeft weinig schoft en schouder (Bij normale of hoge schroft is een point billet heel erg slecht).
Volgens mij heeft dit zadel de singelstoot niet aan het kopijzer zitten of wel?

Dan denk ik inderdaad dat de beste singel de Edix crescent zal zijn op voldoende lengte.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:26

De singelgroeve ligt niet altijd 15cm achter de ellebogen. En dat ligt niet (perse) aan de conditie.

Normaliter is het 10cm achter de ellenbogen volgens zadelmakers als ik Google. Maar dat is een gemiddelde, sommigen hebben hem verder naar voren, anderen naar achter. Anders zou vrijwel iedereen met een rechte singel wegkomen lijkt mij en was een zadel met voorsingel ook compleet overbodig.

Als er een betrouwbare informatiebron is die zegt dat de singelgroeve altijd op dezelfde plaats zit, bij ieder paard, dan hoor ik dat graag :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:10

Het is toch niet omdat die plek daar zit, dat die ook altijd recht is? Het is andersom: als de singelgroeve zou wisselen bij ieder paard, kun je bij ieder paard met een rechte singel wegkomen. Die singel schuift dan mooi naar voren of naar achter.
Maar juist om dat schuiven te voorkomen, en omdat die singel dan ook het zadel meeneemt, zijn al die anatomische singels bedacht.

Om de mijne even als voorbeeld te nemen:

Deze singel:
Afbeelding

en deze:
Afbeelding

Zijn allebei recht, en zijn even lang.

Toch heeft mijn paard met de ene singel veel meer elleboogruimte als met de andere. De singels liggen allebei op dezelfde plek.

De vorm van de singels is namelijk wel verschillend. Maar zie de skeletfoto die ik boven plaatste.

Afbeelding
Hier nog een keer. Je wilt de singel op de plek hebben waar de ribbenkast omhoog gaat lopen, dus nog net op het borstbeen. Erachter gaat hij de ademhaling belemmeren, ervoor hindert hij de ellebogen. Die anatomie is bij ieder paard hetzelfde. Dus waar de waanzin vandaan komt dat de singelgroeve wisselt van plek is mij een raadsel.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:17

Maar als de groeve bij ieder paard op dezelfde plek ligt, is het dus onmogelijk dat een paard wondjes krijgt van de Equisoft.

En toch had die van mij dat. Enorm, op de achterkant van de schouder. En dan kun je het op conditie gooien maar het fenomeen van die singel is dat hij meegaat met de buik dus zou dat geen factor mogen zijn.

Fijn dat jouw paard aan het "ideaal plaatje" voldoet maar die van mij wijkt er op ongeveer alle punten vanaf. Het is een gemiddelde, meer niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:19

Bielsje schreef:
Maar als de groeve bij ieder paard op dezelfde plek ligt, is het dus onmogelijk dat een paard wondjes krijgt van de Equisoft.

Nee, dan past de Equisoft gewoon niet bij jouw paard.

Je maakt wéér dezelfde denkfout, dat als de singelgroeve bij ieder paard op dezelfde plek ligt dat dan 1 specifieke singel altijd zou passen. Dat is niet zo.

Het hele idee achter verschillende singels is dat er een singelvorm is die bij jouw paard zorgt dat de singel en het zadel op de goede plek blijven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:23

Afbeelding

Deze foto had je eerder hier geplaatst met de bewering dat bij jouw paard de singelgroeve zo ongeveer tussen de voorbenen ligt. Maar dit is een heel normaal gebouwd paard. De singelgroeve is niet hetzelfde als de smalste plek. Als jij de equisoft of eender welke singel op de smalste plek legt, dan gaat jouw paard wondjes krijgen ja. Daar zit de singelgroeve namelijk niet.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:08

Maar past de Equisoft dan wel of niet? Dan gooi ik die er morgen nog een keer aan en leg ik hem 15cm achter de ellebogen en kijken we gewoon wat er gebeurt.

En ik heb het nooit over het smalste punt gehad, enkel over de singelgroeve. Die IMO en die van 5 zadelmakers, helemaal voorin ligt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 19:12

Joh ik heb zadelfitters zoveel bullshit horen roepen.......

Ik zou het idd nog eens proberen, en dan idd echt leggen waar het 4-tje op het skelet zit. Daar aansingelen, en of de stoten voor en achter gelijk zitten maakt niet uit (zitten ze bij mij ook niet, lijkt wel zo).

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:03

Ik vind het nogal wat dat je op basis van wat foto’s op bokt het beter denkt te weten dan 5 zadelpassers en iemand die dagelijks naast en op dit paard zit, hoor :))

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:13

Afbeelding
Die van mij heeft de singelgroeve veel verder naar voren dan die van hierboven. Maar die van mij heeft ook een hopeloze hangbuik :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:16

Sky_As schreef:
[ [url=m/bxGhln.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen hele duidelijke foto, maar het probleem is wel zichtbaar....

Dus behalve buikig, ook nog eens geen schoft / schouders en ook zijwaarts volledig rondgeribt (dus geen platte haflinger rug)

en hij loopt ook nog eens hunterachtig, dus in een zeer horizontale houding van zichzelf..... wat natuurlijk ook niet meehelpt aan het hele schuiven.

Mijn pony had ook wel een buikje maar niet zo erg als de jouwe, hij was 1.44m. Dit is de singel bij mijn huidige paard (1.59m), ik merk bij hem al dat de achterste stoot strakker zit dan de voorste. Bij jouw pony zou je hem echt ongelijk moeten aan singelen dan. Ik weet niet of dat gaat werken… Wat vinden jullie van dit geheel? (Foto genomen na een buitenrit)
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:38

@Sky_As was die foto van voor of na het rijden?

Als dit erna was lijkt me dat het zadel gewoon echt het grootste probleem blijft. Een zadel dat zover over de schoft omhoog en naar voor komt kun je niet corrigeren met een singel lijkt me. Als je dat wel wilt corrigeren krijg je denk ik juist schuurplekken, doordat de singel enorm veel voorwaartse druk krijgt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:05

MarjanB schreef:
[ [url=m/Yahzd0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Die van mij heeft de singelgroeve veel verder naar voren dan die van hierboven. Maar die van mij heeft ook een hopeloze hangbuik :')

Nope want je singel mag niet tegen de ellebogen komen. Het is niet omdat je paard een hangbuik heeft dat het borstbeen verder naar voren ligt he :)

@ SCWx: supermooie oplossing zo :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:11

Nee maar op de singelplek blijft ie, wat je ook zal willen niet hangen…

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:12

Dat is dus de uitdaging idd. Daarom kun je dan creatief worden met singels, zodat je én de ademhaling niet belemmert, en wel de ellebogen en schouders echt de ruimte geeft :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:36

Sky_As schreef:
Ik zou alleen niet weten hoe een zadel op dit type pony moet blijven liggen?
Zelfs een barebackpad wordt tijdens het longeren al naar voren getrokken.
Er is geen schoft, geen schouders, niks om op te blijven hangen.....daarbij compleet rondgeribt, dus ook zijwaarts alle schuifmogelijkheden.

Het probleem is natuurlijk dat hij voor bij zijn schouders het smalste is, en daarachter breder wordt, en dat zijn singelgroeve tegen zijn voorbenen aan ligt.

Ik wil als ik straks zelf weer ga beginnen best een zadelmaker langs laten komen, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen.....(ik zou het namelijk een beetje jammer vinden, om 3 zadelmakers 100 euro af te moeten rekenen, en dat ze allemaal tot de conclusie komen dat ze me niet kunnen helpen). Ik heb ook echt al tig zadels van stalgenootjes opgelegd gehad om eens te kijken of daar wat tussen zat, maar alles, echt alles schuift naar voren...hihi (zelfs een gewone longeersingel).

Maar bedankt voor de merken, daar kan ik in ieder geval een lijstje mee maken om straks eens te kijken of er een zadelmaker is die meerdere merken heeft en hiermee langs kan komen, want dat is een nog grotere uitdaging vaak......

Zie Akash zadels bij vaak onmogelijke paarden ...
Zelf had ik wintec IW op mijn paard met gelijk aardig bouw .
Edix singel erbij !
Werkte super

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:40

Avalanche schreef:
Goh, je kunt er altijd een bontje onder leggen nog, maar ik denk niet dat je paard zich daarop open loopt. Ik heb nog geen paard geweten die daarop wondjes kreeg.

Hier een paard dat zelfs met bont nog wondjes krijgt, of met heel zacht leer. Sowieso paard met een dun velletje maar die singelplek, breek me de bek niet open, gaat bij mij gelukkig wel al 2 jaar goed met katoenen touwsingel

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:58

Koordsingel is best voor veel paarden een prima optie :j