[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:52

Voor Harley (mijn ruintje van 21 maanden) overweeg ik idd een betere kwaliteitszadel. Het is wel zo dat de Norton wel al is aangekocht.
Maar deze kan wel handig zijn voor Harley aan een zadel op de rug te laten wennen aangezien hij dan waarschijnlijk toch nog vaak zal bokken en eventueel op het zadel zal bijten omdat ik het zadel in de wei leg om hem eraan te laten ruiken.
Daarnaast is dit zadel enorm licht wat een voordeel is voor het gewenningsproces.
Als het stuk gaat door veel van het paard te vallen (gewenning zonder aansingelen) of bijtschade zal ik er niet zoveel spijt van hebben vermoed ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:55

Ik zou in ieder geval proberen te voorkomen dat het zadel veel van het paard valt, dat kan juist negatieve ervaringen opleveren en straks een paard opleveren dat zadels eng vindt in plaats van geen enkel probleem.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 22:04

hm ja dat klopt ook wel.
Mijn 2e gedachte was beginnen met een licht zadeltje en dan even aan de hand stappen (klein rondje).
Afzadelen en terug de wei op. En dat 2x per week heel eventjes.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 23:42

Mja...k snap je gedachte, maar dikke kans dat ie zich dan alsnog rot schrikt op t moment dat er een zwaarder zadel op komt. Plus als deze ergens drukt (en dat doet ie denk ik wel, vind hem echt niet mooi liggen,maar weet niet hoe je jonge paard gebouwd is), dan is t juist een slechte ervaring voor hem....
Overigens als je het paard goed voorbereid door hem al te laten wennen aan druk e.d. dan hoeft n paard helemaal niet te bokken bij eerste keer een zadel op... Maargoed, das erg offtopic hier ;)

@Buitenzinnig, heb je foto van dat zadel? Ben wel nieuwsgierig, ken t niet.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 04:59

Ik heb gisteren een tweedehands barefoot cheyenne opgehaald. Die ga ik vandaag passen, dus ik ben benieuwd wat mn paardje ervan vindt.

Vroeger had ik een torsion voor mijn tinker en kwa model ziet dit zadel er redelijk hetzelfde uit. Ik hoop dat ik er net zo lekker mee kan rijden straks.
Ik moet nog wel een goede pad hebben, want die verkochten ze er niet bij helaas.

Ik heb nog een vraagje, want ik heb hier nog geen duidelijk antwoord op gekregen. Ik vind het leuk om verschillende kleuren dekjes af te wisselen, maar met bijvoorbeeld grandeurpads is dat vrijwel onbetaalbaar.
Zijn er onderleggers met inlages, waarmee je in combinatie met een gewoon zadeldek kunt rijden? Of gaat dat ten koste van de vrijheid van de ruggengraad?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:45

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:54

Misschien een stomme vraag, maar kun je dan eerst het gewone dekje op de rug leggen en daarna de hafpad?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:58

Die pad lijkt mij ook wel wat. Vooral als ik ook wedstrijden wil gaan rijden. En ik kan dekjes afwisselen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 07:58

Nee, de halfpad moet onder het normale dekje, anders drult het alsnog op de ruggengraat.

TinkerTreas, HKM heeft ook gekleurde dekjes met inlages voor een redelijke prijs. Ik moet wel zeggen dat die vrij zacht zijn, zou ik alleen onder een zadel met VPS gebruiken.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:02

Als je de hafpad eronder doet gaat het gewone dekje dan niet raar liggen?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:07

Ik heb een tijdje gereden met halfpad en een gewoon dressuurdekje. Vreselijk! Het schuift, het ziet er niet uit want mijn halfpad komt een stuk voor en achter onder het dekje uit. Ik rijd op het moment met alleen de (zelfgemaakte) halfpad tot er geld is voor een goede pad.

Kun je in de HKM pads de inlages eigenlijk verwisselen?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 08:13

Raar liggen valt wel mee, maar ook bij mij schoof het inderdaad.

Ik geloof van wel... Ik had destijds een oude waarbij het niet kon, maar ik ken ook iemand met een nieuwe waarbij het dacht ik wel kon. Pin me er niet op vast.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:30

darkadia schreef:
@Buitenzinnig, heb je foto van dat zadel? Ben wel nieuwsgierig, ken t niet.

Jazeker;
Afbeelding

Semi boomloos, zit een pommel in aan de voorkant welke verwisseld kan worden.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:33

Ik heb nl zo'n zadeldekje met 2 tassen erop, dat vindt ik veel fijner dan zadeltassen. Zou mooi zijn als dat met bv een hafpad eronder zou werken.
Of misschien zijn dat soort dekjes ook te krijgen met inlages erin, weet iemand dat misschien?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:35

MilouNigel schreef:
Kun je in de HKM pads de inlages eigenlijk verwisselen?

Ik heb er eentje en daar kan ik de inlagens van verwisselen. De oorspronkelijke inlages is een groot vlak traagschuim die bij warmte zachter word. maar je kan er bijvoorbeeld bovenop nog barefoot inlages doen. (ik deed bovenop omdat die van de hkm zelf lekker zacht zijn voor ruggetje van paard)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 08:51

Dank jullie wel voor de reactie. Ik ga even kijken wat dan de beste optie is voor mij. Ik heb nu een oud zadel, zonder VPS. Dus ik moet een pad met goede inlages hebben.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:07

ManonGrr schreef:
Balen mirijam! Je zou de verkoper kunnen vragen om het geld terug te storten? Of allebei de zadels overnemen en de atlanta weer verkopen?

:D Dat durf ik niet zo goed.
Ik wilde eigenlijk met VPS en die nu te koop staat is zonder, dan mag die wel voordelig zijn maar het is natuurlijk niet helemaal wat ik zoek.
Ik blijf zwichten voor het uiterlijk van Cherokee terwijl ik hem niet lekker vind zitten :+

Nu een Atlanta, als het goed is, is dat gelijk als de Arizona die vond ik heerlijk. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:37

Hey, klein vraagje. Als ik over een klein jaar een boomloos zadel laat passen bij Harley, gaat dit zadel dan nog passen van zodra de bespiering veranderd?

Dit is naar aanleiding van een reactie in mijn ander topic over bit of bitloos combineren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:42

Ligt eraan welk merk boomloos je hebt. Bij een Barefoot heb je bijvoorbeeld kans dat de pommel niet meer past, dus dan moet je een andere pommel kopen (kost nieuw €35). Maar Ghost heeft bijvoorbeeld alleen maar flexibele onderdelen, dus het lijkt mij dat die dan ook nog moet passen.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:42

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:54

Vraagje: Ik zit nu te kijken naar een 2de hands Freeform zadel en bij de advertentie staat vermeld dat er geen panelen bij zijn. Maar wat zijn panelen? Zijn dat die dingen die je er met klittenband onder plakt? Die horen toch gewoon bij het zadel en heb je toch nodig?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 19:59

Billy20 als het een ouder model is, kan het zijn dat het zadel geen panelen heeft. Mijn oudere Freeform had ook geen panelen. Gewoon met een goede pad en HD inlages heerlijk mee rond gereden.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:05

Volgens mij is het inderdaad een ouder model. Heb ik dan nog een speciale pad nodig of voldoet een sjabrak?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:55

Bij een freeform heb je zeker een speciale pad nodig met goede inlages!

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:50

Welk merk pad past er onder een Freeform want volgens mij hebben ze geen eigen pads.