Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:16

Nou idd Janine...

Ik rij nu 4 maanden met de prolite en niks anders dan lof voor deze singel. Paard is veel fijner gaan bewegen, singel is superzacht en ik heb geen last van haar in naden oid. Doekje over de singel en hij is weer als nieuw.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:22

Qua comfort ben ik er ook tevreden over hoor! Ik had last van die haren in de naar voordat mijn merrie geschoren was, nu niet meer. Ik blijf erbij dat ik de afwerking en uitstraling niet conform de prijs vind, maar voor het paard is het zeker een fijne singel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:29

DatBenIkNou schreef:
Qua comfort ben ik er ook tevreden over hoor! Ik had last van die haren in de naar voordat mijn merrie geschoren was, nu niet meer. Ik blijf erbij dat ik de afwerking en uitstraling niet conform de prijs vind, maar voor het paard is het zeker een fijne singel.

Ik lees aan jouw reactie ook weinig negatiefs :) Maar is wel heel erg relatief natuurlijk. Ik hoef geen chique singels, of een mooie singel. Niemand die er naar kijkt als mijn lange stelten er langs vallen :')

Mijn paard is niet geschoren, heb er geen last van. Maar dat haar is ook per paard verschillend.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:52

Ik heb met de leren fairfax gereden, daar liep mijn paard prima mee (overigens niet perse beter dan met mijn gel singel). Omdat de fairfax wel heel fijn aansingeld en goed past rond de dikke drachtige buik van mijn merrie een eigen fairfax prolite gekocht. Mijn paard wil er niet mee lopen. Direct al niet, dus niet eens mee gereden. De harde rand van de singel liep in haar oksels en de uuhhh .. bobbel zeg maar.. liep tegen de binnenkant van haar benen aan. De vorm van "de bobbel" is niet echt anders dan de leren, dus ik snap het niet, maar hij ligt toch echt anders.

Overigens vind ik de prolite helemaal niet zo lekker aansingelen, want de lusjes waar je singelstoten doorheen moeten zijn zo strak dat het je moet proppen. Dit is met de leren niet zo.

Kortom. Singel terug gestuurd en ik wil geen prolite weer hebben

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:55

weslyjune schreef:
Ik heb met de leren fairfax gereden, daar liep mijn paard prima mee (overigens niet perse beter dan met mijn gel singel). Omdat de fairfax wel heel fijn aansingeld en goed past rond de dikke drachtige buik van mijn merrie een eigen fairfax prolite gekocht. Mijn paard wil er niet mee lopen. Direct al niet, dus niet eens mee gereden. De harde rand van de singel liep in haar oksels en de uuhhh .. bobbel zeg maar.. liep tegen de binnenkant van haar benen aan. De vorm van "de bobbel" is niet echt anders dan de leren, dus ik snap het niet, maar hij ligt toch echt anders.

Overigens vind ik de prolite helemaal niet zo lekker aansingelen, want de lusjes waar je singelstoten doorheen moeten zijn zo strak dat het je moet proppen. Dit is met de leren niet zo.

Kortom. Singel terug gestuurd en ik wil geen prolite weer hebben

Ik heb echt hele dikke singelstoten, maar ik heb geen moeite met de lusjes... Ga vandaag wel m'n zadel wegbrengen voor langere en dunnere singelstoten. Dat heeft echter meer met de gesp te maken dan met de lusjes. Maar elke gesp is hetzelfde, wat met m'n vorige singel ook een probleem.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 11:56

Ik heb nu een tijdje de kieffer singel in gebruik merk geen verschil bij me paard maar me zadel ligt wel beter

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:36

Janine1990 schreef:
Vroeg het meer aan Marlies. Een singel is een singel, paard loopt er goed op en niemand heeft er ooit op gelet. Dus de uitstraling kan ik me eigenlijk niet zo druk om maken.

Ik had het alleen over kwaliteit, niet over uitstraling. Die vind ik van de leren versie prima! De prolite is wel erg "plastiekerig", maar goed, zoals ik eerder al aangaf, ik vind het veruit het belangrijskte dat mijn paard er goed mee loopt, en dat doet hij.

Zelf heb ik gelukkig (nog?) geen problemen met het leer van mijn singel, maar ik heb wel schikbarend veel verhalen gelezen van mensen die dus scheurtjes in het leer kregen. Dat vind ik voor een singel van 300EUR erg slecht. Bovendien vraag ik mij af of bij mijn eigen singel de lussen het gaan houden over langere tijd waar de singelstoten doorheen gaan. Dat vind ik kwalitatief erg tegenvallen van zo'n dure singel.

De Prolite is een stuk goedkoper, maar degene die ik echt in handen heb gehad vond ik een heel stuk goedkoper aanvoelen en afgewerkt dan wat hij toch nog kost, verlegen bij andere singels rond die prijsklasse. En zelf vond ik het dus erg jammer dat ze pretenderen een prolite versie van de fairfax aan te bieden, en dat hij dan dus toch best wel anders is.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 21:38

DatBenIkNou schreef:
MarliesR schreef:
Maar wellicht hebben jullie dan nog de eerste versie zonder die extra "stiknaad" in de buitenste rand? Op bijvoorbeeld de foto bij de webshop van Pas de Deux zie je ook dat er nog geen extra stiknaad in zit, maar dat er gewoon een brede zachte rand is, net zoals bij de Fairfax:
[ [url=m/ICXjmX.png]Afbeelding[/url] ]

Kwalitatief vind ik overigens ook beide singels onder de maat in verhouding tot de prijs. Maar goed, paard loopt er fijn mee en dat is het belangrijkste.

De Prolite is toch pas net een half jaar op de markt? Nu al een nieuwere versie? Ik heb de eerste lichting is volgens mij zoals op de afbeelding hoor...Nadeel van die extra stiknaad is dat hij hol' is en er dus allemaal haar in gaat zitten. Die hele lijn is dan gevuld en dat peuter ik er met een hoevenkrabber uit. Ook een voorbeeld van de slechte afwerking en prijs/kwaliteit verhouding.

Volgens mij is de versie zonder die extra naad (zoals dus te zien op die foto van Pas de Deux die ik hier plaatste) juist de allereerste lichting en hebben ze die naad pas later toegevoegd. Ik kan me nog vaag herinneren dat dat toen hier in het topic ook ter sprake is gekomen? Maar het hoe en wat precies weet ik eerlijk gezegd ook niet.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:52

Hier tevreden over de prolite singel, bij beide paarden! Alleen bij 1 van de 2 zit aan 1 zijde een kale plek, ik vermoed van de singel:Afbeelding

Hoe kan dit komen? En nog beter, hoe kan je dit verhelpen?

Ik heb een tijdje een leen singel gehad van Fairfax en deze was 1 maatje korter (te kort), hier had ik het niet bij. En nu met de prolite is het dus maar aan 1 kant.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:18

Wat een gek plekje Cardy? Ik zou beginnen het regelmatig en zeker voor het rijden in te smeren met bijvoorbeeld uierzalf/honingzalf of iets dergelijks. Iets wat een beetje vet is elk geval zodat, als het een schuurplek is het wat meer glijd?
Kan het niet van je deken zijn?

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:21

mm aparte plek idd ! Maar denk niet van de singel want dan zou die verder naar binnen moeten zitten dichter bij de singel zegma ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:23

Ja zeker een gekke plek.. Als ze loopt dan komt die kale plek wel precies bij de gesp. Vind het ook vreemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:24

Je singel zit zo te zien te laag.. Daar waar je gesp zit zou de gesp eigenlijk niet horen die moet hoger.

Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:38

Ik zie het inderdaad. Heb de singel al een tijdje, maar ga even in overleg met mijn zadelmaker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:40

Zou ik zeker doen, want zo kan die ook niet goed werken. De singel moet echt langer zijn dan een normale singel en tot je dekje komen :j

Mijn oude singel was een 55 cm totale lengte 60 nu een 65 prolite met totale lengte van bijna 80.

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:45

Na mijn idee kan die plek nooit de gesp aanraken lijk mij te ver te zitten maar you never know.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:49

Ik beweging kan dat wel hoor... Op dezelfde plek ook dit gehad met mijn oude singel.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 09:52

R_emkee schreef:
Na mijn idee kan die plek nooit de gesp aanraken lijk mij te ver te zitten maar you never know.

in beweging komt de gesp precies bij het kale plekje.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:39

Ben ik weer... Zadelmaker concludeerde hetzelfde, singel is te kort. Mag deze nu omruilen voor een langere. Heb nu eentje van 65 cm, ter verduidelijking die zit zo:

Afbeelding

Achteraf gezien inderdaad te kort. Maar nu twijfel ik, moet ik dan een 70 of 75 cm?

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:43

Ik denk dat je wel naar de 75 cm kan gaan. Dat scheelt 2 gaatjes aan elke kant.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:06

Ik zou inderdaad ook voor een 75cm gaan!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:41

Echt? Als dat zo is dan is de mijne echt te kort? Op de afbeelding hierboven zit de bovenkant vd singel toch juist hoger en dus meer tegen het dekje aan?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:06

Er zit toch echt nog een heel open stuk tussen bovenrand singel en dekje..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 21:11

Oh wacht ik ben een beetje blond...Bij een langere singel zal bij Cardy natuurlijk de bovenkant meer tegen het dekje aanzitten. :o

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:42

Ik kom even binnenvallen. Ik heb heel veel pagina's gelezen, maar net niet de pagina die ik zoek.
Ik weet dat er meer mensen zijn die last hebben van scheurtjes in het leer. Ik zou graag weten wat die eraan gedaan hebben en of zij het als garantie hebben kunnen claimen.
Ik heb meerdere singels en het valt me op dat ze allemaal verschillend zijn. De bruine zijn zo wie zo zachter dan de zwarte, maar ik heb me laten vertellen dat bruin leer altijd zachter is.
Voor ik ga klagen bij de leverancier zou ik graag horen wat jullie ervaringen zijn met scheurtjes in de singel.