Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:20

Ik kom binnenvallen in dit leuke topic. Voor mijn PRE had ik al langer een oogje op de Iberica.
Ergens hier is er informatie gegeven over de plaatsing van de singelstoten en de beugelophanging bij de "oude" (wat heet) en nieuwere versies van de Iberica. Hoe zat dat ook al weer en vanaf welke maand is het veranderd? Ik kan met de zoekfunctie niet alles terugvinden.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:59

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:20

Dilemma, morgen een duinrit van de club.
Ik ga niet heel gek doen,maar ja met andere paarden enzo weet je nooit precies hoe het lopen gaat.
Pathfinder of Christ?
Rij dus eigenlijk bijna alleen maar op de Chist en dit voelt ook vertrouwd wel.
Maar misschien is een zadel dan toch veiliger?
Wie weet raadt?

@wubbo, zo heb je iid wel voor je paard het fijne van een schaap en voor de ruiter het fijne van centen in je zak. slim zo.

@Doncalillo, ik heb zelf de"gewone "chist dus kan je niet helpen met de iberica en beugelophanging

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:35

[quote="kvika"]Dilemma, morgen een duinrit van de club.

Ik zou met de Christ gaan, zoals je als schrijft, dat voelt vertrouwd en dat je daar bijna alleen nog maar mee rijdt.
Dat heeft ook toch zo zijn reden, zou ik zeggen :D
Fijne buitenrit morgen, en ik ben toch wel, een beetje (positief) jaloers, dat zou ik nu, oooook zooooo graag willen doen :j

passoasam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:59

We gaan ook het strand op hoor Kvika! Wat je zelf het lekkers vind. Mijn christ is nog steeds niet compleet, dus na het weekend maar weer eens bellen.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:16

Ik zou gewoon de Christ nemen. Ik val daar minder gauw af dan van mijn gewone zadel, zie eerdere post. :D

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:12

Ik neem beiden mee dan met zadelen ga ik de keuze maar maken.
Ik zal de beugels wel meer gebruiken. B.v. Met een galop op het strand.
Maar dat moet.toch ook wel een keer kunnen?
Eigenlijk ben ik er dus wel uit. Haha.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:47

Dat lijkt me echt niet zo'n probleem hoor. Doe ik ook gewoon op een buitenrit. Ik heb niet het idee dat mijn paard daar hinder van heeft.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:14

Het was een feest! (Op pony en schaap)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 15:19

een leuk feest ?

Zit het singelsysteem bij de christ bbp over de rug ? Ik begreep dat dat bij de Libra wel zo is tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:31

Ja bij de Christ loopt er een band over de rug waar de stoten aan zitten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:33

Juliette86 schreef:
Ja bij de Christ loopt er een band over de rug waar de stoten aan zitten.

Jammer !!

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:48

Vandaag weer even op Cascade gereden ^^. Nu tijdens het verplaatsen, mijn moeder liep met de ezeltjes, en ik op zijn rug (bosweg, dus geen risico's om auto's tegen te komen.
Hij deed het super en begint steeds beter te luisteren naar aansporen.

Alleen ligd de iberica steeds te ver naar voren, en met zijn buik krijg ik hem gewoon niet naar achter (glijd direct naar voren). Ik zal dus een staartriem aan moeten schaffen

Maris: hoezo jammer?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:06

Ik wil geen aansingelsysteem dat over zijn hoge schoft heen loopt .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:16

Als je een butterfly neemt dan ligt die plaats gegarandeerd achter de schoft. De positie ligt daar meer in het midden van de pad. Bij de andere modellen ligt hij verder naar voren en zit je net op het achterste stukje van de schoft. Bij een vorige generatie van de iberica zou hij ook wat verder naar achteren liggen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:19

Juliette86 schreef:
Als je een butterfly neemt dan ligt die plaats gegarandeerd achter de schoft. De positie ligt daar meer in het midden van de pad. Bij de andere modellen ligt hij verder naar voren en zit je net op het achterste stukje van de schoft. Bij een vorige generatie van de iberica zou hij ook wat verder naar achteren liggen.

Maar dan ligt de aansingelplek weer te ver naar achteren :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:28

Nee hoor dat valt best wel mee :) . Hoeft geen probleem te zijn zo lang je paard geen ronde naar voren liggende buik heeft.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:47

sorry, ben best wel erg anti staartriem.
Ga eens na hoeveel gewicht zo'n staart maar even tegen moet houden om het zadel op z'n plek te houden.
Is er geen andere manier?
afvallen van paard? extra singelstoot aan laten zetten en een voorsingel ?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:51

moeie pony op het strand
Afbeelding
en na het werk, even droog rollen.
Afbeelding

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:58

DeSprinkhaan schreef:
Vandaag weer even op Cascade gereden ^^. Nu tijdens het verplaatsen, mijn moeder liep met de ezeltjes, en ik op zijn rug (bosweg, dus geen risico's om auto's tegen te komen.
Hij deed het super en begint steeds beter te luisteren naar aansporen.

Alleen ligd de iberica steeds te ver naar voren, en met zijn buik krijg ik hem gewoon niet naar achter (glijd direct naar voren). Ik zal dus een staartriem aan moeten schaffen

Maris: hoezo jammer?

Hoe ver schuift de iberica naar voren?Lijkt me niet zon groot probleem als de iberica wat op het schouderblad ligt..De iberica is zo flexibel dat het schouderblad dan toch nog vrij kan bewegen,heel anders dan met bv een boom zadel..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:56

Buitenritje op de Iberica:

(Let niet op zijn manen, een paard in de hit actief is plotseling heel veel manen gaan eten en meneer was in één nacht de helft kwijt :P )

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:53

isegrim: mooi filmpje :D, en een erg mooi paardje, ondanks de manen die half weg waren ^^

kvika schreef:
sorry, ben best wel erg anti staartriem.
Ga eens na hoeveel gewicht zo'n staart maar even tegen moet houden om het zadel op z'n plek te houden.
Is er geen andere manier?
afvallen van paard? extra singelstoot aan laten zetten en een voorsingel ?

Afvallen paard is eigenlijk geen optie, hij staat nu alleen op gras, en soms een beetje hooi, en nog is hij veel te dik, helaas kan ik hem niet nog minder te eten geven, want dan verhongeren de ezeltjes. Ik probeer hem zo veel mogelijk extra te laten bewegen (hij staat 24/7 op de wei), maar hij blijft gewoon dik.
Heb trouwens even gekeken naar voorsingel, dan lijkt een staartriem nog prettiger...

Het zadel ligt erg ver naar voren (verder dan op de foto's van eerste keer zadel op), ik zit zowat op zijn schoft. En het blijft het probleem dat ik hier in de bergen woon, en berg af berg op ga...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:00

Leuk filmpje Isegrim! :j

Sprinkhaan - doe geen staartriem, het is niet zo erg dat het (nog) naar voren schuift. Als Cascade later groot is, valt dat reuze mee.

Kvika wat lekker, na afloop even een zandbadje ;)

Maris, wanneer je de Iberica WB neemt, ligt alles ook een stuk verder naar achteren - laatst nog die maat aan iemand verkocht met het zelfde probleem en met de Iberica WB was het in orde.

Knap setje Wubbo - het maakt de Libra gelijk een stuk leuker :D

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:04

DonCamillo schreef:
Ik kom binnenvallen in dit leuke topic. Voor mijn PRE had ik al langer een oogje op de Iberica.
Ergens hier is er informatie gegeven over de plaatsing van de singelstoten en de beugelophanging bij de "oude" (wat heet) en nieuwere versies van de Iberica. Hoe zat dat ook al weer en vanaf welke maand is het veranderd? Ik kan met de zoekfunctie niet alles terugvinden.

Deze zag ik bijna over het hoofd - ze hadden het eerst erg veranderd, maar dat was geen verbetering - bij de Iberica Pony zit het dus weer op de oude plek en bij de Iberica Warmbloed zit het nog wel een paar cm verder naar achteren. Deze maat wordt immers (de naam zegt het al) op wat grotere warmbloedpaarden gebruikt en die hebben vaak een wat hogere schoft. Door deze aanpassing ligt de band met stoten en beugelophanging niet meer op de schoft. Het voorste deel is zo flexibel dat dit niet kan irriteren, de ruiter zit er ook niet op. De hele Iberica is flexibel uiteraard)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 14:06

mijn IJs heeft "nadenkvakantie", zoals ik dat ergens zo mooi zag vermeld worden. Dat wil dus zeggen dat ik tot januari geen Iberica meer onder mijn kont ga voelen. :(

Misschien moet ik maar een bijrijdijs zoeken voor die tijd haha.