wow zadel echt zo "WOW"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:03

Zo ligt mijn zadel na een rustig stapritje, als ik ik in de bak aan het werk ben geweest ligt het nog verder naar voren :o
Afbeelding
Afbeelding
En zo zonder zadel:
Afbeelding
Afbeelding
Gelukkig komt de fitter op 8 maart en is het probleem hopelijk opgelost

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:08

Flat of curved staat los van rondgeribt. Het verloop van de schoft en rug bepaalt of er een flat of curved Y-bar nodig is. Veel rondgeribte paarden hebben weinig schoft en een rechte rug, waardoor er vaak voor een flat Y-bar wordt gekozen. Ik heb een zeer ronde paint x haflinger met een vergelijkbare bouw met veel barokpaarden, waarbij toch een curved Y-bar paste. Bij haar hadden waarschijnlijk beide gekund, maar mijn tweedehands zadel had een curved en deze hoefde niet aangepast te worden.
Wat betreft het passen van een Wow op een dergelijk paard, in mijn ogen zijn er veel mogelijkheden om het zadel stil en stabiel op de paardenrug te laten liggen, die bij een wolzadel ontbreken. Zo kan er een forgirth op geplaatst worden en zijn er verschillende mogelijkheden voor de plaatsing van de singelstoten.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 10:52

Esther28;

Je paard heeft een downhill confromatie/croup high (moeilijk) en een ronde buik. Hierdoor schuift alles op zijn/haar nek.

Oplossingen:
Veel kussens voor (droped pannel en front gusset) geen hoog opgebouwd zadel, de kussen moeten om het paard heen liggen. achter moeten de kussen niet te dik zijn en met de rug mee omhoog lopen.
Anatomische singel of een h-girth
fore girth system moet even nakijken of het beter is een v-strap of balance strap te gebruiken voor de achterste stoten(aantekeningen liggen thuis)
Sticky pads
staartriem
curved tree

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:12

We gaan ht zien wat de fitter er van zegt 8 maart....
Als ik die lijst namelijk zie, kan ik beter een nieuw zadel kopen geloof ik en een staartriem is geen optie.
Mag ik vragen of jij ook een fitter bent?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:18

Esther28 schreef:
Als ik die lijst namelijk zie, kan ik beter een nieuw zadel kopen geloof ik en een staartriem is geen optie.

Ik doe de mfsc opleiding. Had dit weekend eigenlijk examen maar door het overlijden van mijn merrie heb ik het uitgesteld naar juli.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:20

Hier een wat duidelijker foto van afgelopen zomer
Afbeelding

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:42

Ik heb gemengde ervaringen met Wow en dat lag nooit aan de kwaliteit van het zadel of aan het concept, maar altijd aan de manier van pasmaken en de gevoeldigheid van het paard.
Mijn eerste Wow kocht ik ruim 6 jaar geleden voor mijn Fries en die heeft vanaf dag 1 perfect gelegen en gezeten. Daarna kocht ik een wow voor een bijrijpaard (hoge schoft, lange rug, echte Duitser) waar ik al snel mee stopte en waarvoor ik een eigen paard (PRE x Fjord met korte ronde rug zodner schoft) in de plaats kocht. Arie heeft 10x geprobeerd dat zadel pas te krijgen, maar dat is niet gelukt. Jammer genoeg heeft hij me dat signaal nooit gegeven en was ik op een gegeven moment zo klaar met dat zadel dat ik het heb verkocht en een wolzadel heb gekocht.
Nu ik een nieuw paard heb, komt ook het grote zadeldilemma weer om de hoek kijken en gister heb ik de wow van een kennis geprobeerd. Haar paard is echt heel anders van bouw, maar het zadel lag wonderlijk goed op mijn paard. Zara ontspande meteen en ik had echt weer het wow-gevoel van de zachte zit en de vrijheid die je hebt met je benen. Ik kan dit zadel overnemen, maar ik twijfel nog een beetje of de zitting wel echt mijn ding is (17inch extra diep, mijn billen passen nu mooi, maar ik mag dan geen kilo meer aankomen). Het enige echte nadeel zind ik het gewicht van het zadel. Mijn paardje is maar klein en sinds ik ook een beetje in de boomloze dresuurzadels ben gedoken, vraag ik me af of het dode gewicht van een zadel als hinderlijk wordt ervaren door een paard. Wat denken jullie?

Mrijn

Re: wow zadel echt zo "WOW"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:46

Mijn paard heeft trouwens ook een wat hoge croupe (minder dan op de foto van Esther) en het nadeel van mijn wolzadel is dat het blijft schuiven. Het wowzadel dat ik gister leende heeft een forgirth en zonder enige aanpassing op mijn paard, is het geen cm van zijn plaats geschoven. En dat terwijl ik er na het rijden achter kwam dat ik nog makkelijk een gaatje aan had kunnen singelen én ik gebruike een volledig elastische singel die doorgaans wordt afgeraden bij Wow's...

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:48

Ik heb een vrij smalle (rijtypische) Fjord die qua gedrag totaal niet Fjordachtig overkomt en zij geeft geen
problemen met het gewicht van het zadel, terwijl het echt een gevoelig miepje is wat dat betreft :D

Mijn zadel blijft overigens ook altijd perfect op zijn plek liggen, als ik klaar ben met rijden kun je zelfs tussen
mijn (curved) singel en mijn paardje doorkijken.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:10

Esther28 schreef:
Hier een wat duidelijker foto van afgelopen zomer
Afbeelding

Paste je zadel hier wel goed?? Want ik denk dat de omvang van zijn buik van je vorige foto's ook een hele hoop te maken hebben met het naar voren schuiven van je zadel.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:15

Renske bedoelt volgens mij ook idd de stiklijn. Het plaatje zit onder het kussen toch renske ?
het is ook mogelijk dat "plaatje" zonder stiklijn te hebben, dan is heel het plaatje gevuld met foam ipv het onderste gedeelte vrij hard.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 12:29

Splinter schreef:
luve_rozes schreef:
Wel heb ik bedacht; zijn er ook bekende ruiters die met een WOW rijden?

http://www.flair.uk.com/wow/wowriderendorsements.htm

Oke, dat zijn een handjevol ruiters, maar als de WOW echt het effect heeft zoals velen beschrijven, zou je dan niet verwachten dat veel meer ruiters overstappen? Degene daargelaten, die een eigen zadellijn hebben, wat dat zou natuurlijk stom staan :+

Niet dat ik prat ga, op een zadel wat door een professional gebruikt wordt, maar ervanuitgaand, dat het een zadel is wat boven alles uitstijgt?

zonnepitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:08

Schangah schreef:
Esther28 schreef:

Ik doe de mfsc opleiding. Had dit weekend eigenlijk examen maar door het overlijden van mijn merrie heb ik het uitgesteld naar juli.

Wat wordt er bij jullie op de opleiding gezegd over flair en wowzadels ivgl met gewone wolzadels? Hebben juillie het daar over gehad in de opleiding? Heb je enige tips en weetjes hieromtrent?

zonnepitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:10

Oke, dat zijn een handjevol ruiters, maar als de WOW echt het effect heeft zoals velen beschrijven, zou je dan niet verwachten dat veel meer ruiters overstappen? Degene daargelaten, die een eigen zadellijn hebben, wat dat zou natuurlijk stom staan :+

Niet dat ik prat ga, op een zadel wat door een professional gebruikt wordt, maar ervanuitgaand, dat het een zadel is wat boven alles uitstijgt?[/quote]

dat had ik me eigenlijk ook wel bedacht...

zonnepitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:14

hmm,
ben wel blij dat er hier toch een beetje discussie op gang is. Ik heb voor mezelf besloten dat ik zowel een gewone zadelpasser met wolzadels en een wowfitter ga laten komen. Ik wil op allebei gereden hebben met dit paard en dan ga ik gewoon mijn gevoel volgen.
Hopelijk krijg ik een duidelijke ingeving :-)

zonnepitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:17

nog een vraagje: liggen de wowzadels tweedehands slecht in de markt? Ik begreep uit iemands vorige post dat je er niet vanaf geraakt? Ook nog wel een overweging om mee te nemen voor het geval dat het na een paar maanden toch niets blijkt te zijn...
En wat zijn de gangbare prijzen voor tweedehands wowzadels?

querido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:22

Tweedehands prijzen liggen zover ik het ontdek tussen de 1000 en 1500 afhankelijk van kussens, zweetbladen etc. Dan zie ik dus voornamelijk zwarte zadels. Er is echt wel af te komen maar je moet soms wel even geduld hebben, heb mijn mooie kieffer destijds ook een maand of 4 te koop gehad en toen had ik in een maand opeens 3 geinteresseerden :?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:24

Ik heb niets tegen de WOW, ben megablij dat er mensen fijn hun sport kunnen beoefenen. Daarbij, ik kan niet persoonlijk oordelen, heb het zadel niet ervaren.Ik sluit zeker niet uit zelf 1 aan te schaffen. Maar waar ik op alle gebieden heel terughoudend in ben, is dat men altijd wat uitvindt, om mensen te laten kopen. De beste kinderwagen, het beste paardenvoer, het mexicaanse griep vaccin, snappen jullie? Veel is gewoon inspelen op gaten in de markt, of hetzes creeeren, teneinde een produkt te verkopen.

Vandaar dat ik niet alleen tevreden mensen hier zou willen zien, maar ook mensen die hun inkomsten kunnen verhogen, door hun paard een WOW op te leggen, en tegelijkertijd hun blessures kunnen verlagen, en dus de kosten. Dat zou een win-win situatie zijn, toch?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:28

zonnepitje schreef:
nog een vraagje: liggen de wowzadels tweedehands slecht in de markt? Ik begreep uit iemands vorige post dat je er niet vanaf geraakt? Ook nog wel een overweging om mee te nemen voor het geval dat het na een paar maanden toch niets blijkt te zijn...
En wat zijn de gangbare prijzen voor tweedehands wowzadels?

Ik denk dat dat ook komt, omdat het best een ingewikkeld zadel is en lijkt. Zou zo voor mijn paard helemaal
niet weten, wat te kopen. Je ziet door de bomen het bos af en toe niet meer. In feite zou, bedenk ik me nu, een 2e hands WOW dan best een optie kunnen zijn, tegenover een nieuw wol. De vlieger die veel verkopers gebruiken op MP, aanpasbaar op elk paard, gaat dus niet altijd op.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:32

De professionals die ik ken, zijn erg modegevoelig en gebruiken één zadel voor meerdere paarden. Of een professional wel of niet met een bepaald merk zadel rijdt, zegt mij niets over de kwaliteit van het product.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:24

Een tevreden paard kan niet typen. Maar ik durf mijn handen in het vuur te steken dat mijn paard mij dankbaar is voor mijn keuze voor Wow. Dat voel ik elke dag weer aan zijn rug. En ook tijdens het lopen is ie vrolijker als voorheen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:33

Hobby schreef:
De professionals die ik ken, zijn erg modegevoelig en gebruiken één zadel voor meerdere paarden. Of een professional wel of niet met een bepaald merk zadel rijdt, zegt mij niets over de kwaliteit van het product.

Heel modegevoelig en dan dus niet dier vriendelijk? Of hebben alle paarden dezelfde rug :Y) De WOW wordt toch ook steeds meer 'mode', door alle goede berichten?

Kom, wees eerlijk, een zadel als WOW zou ik als prof gaan testen. Als het klopt wat er gezegt wordt, gaan mijn paarden de sterren van de hemel lopen, en ik geld in mijn portemonnee houden. *\o/*

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:35

Needje schreef:
Een tevreden paard kan niet typen. Maar ik durf mijn handen in het vuur te steken dat mijn paard mij dankbaar is voor mijn keuze voor Wow. Dat voel ik elke dag weer aan zijn rug. En ook tijdens het lopen is ie vrolijker als voorheen.

Het is zeker geen aanval, geen kritiek. Het is kritisch kijken. Dat kun je ook doen, bij een product, wat je bevalt. Het houdt je waakzaam, en je leert. Op die manier ben je ook aan de WOW gekomen, toch? En sta je open voor ontwikkeling, en voorkom je fouten :7

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:37

Hobby schreef:

precies en daarbij rijden veel profs de paarden voor eigenaren en zal er dus al snel een zadel bij komen geleverd met paard. zo zit ik bv wel naar fotos van edward gal te bekijken en die rijdt zo lijkt t al zijn paarden met t zelfde zadel. en zo heeft isabelle dr eigen lijn ,bartels krijgt zadels van prestige ,anky laat dr naam op busse zadels zetten en die krijgt daardoor ook een nieuw setje...ik kom in de subtop geregeld wows tegen hoor

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 14:39

Juist, ik heb me heel erg er in verdiept. En besloten dat als mijn toenmalige zadel niet meer goed was ik voor een Wow zou gaan. Helaas blijkt mijn zadel al lange tijd niet goed te zijn geweest. Maar zolang gerenommeerde zadelmakers blijven zeggen dat ze goed liggen.... Ik had echt naar mijn eigen gevoel moeten luisteren.
En dat doe ik nu ook.