Arno Brandt zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Arno Brandt zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:26

Ik heb geen verschillende bomen gezien, maar hij heeft rug nagetekend, zo'n buigbaar meetlint om de schoft en op papier overtrekken.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:48

studiemiep schreef:
vraagje, iedere zadelmaker etc beweerd altijd een zadel voor paard en ruiter opmaat te kunnen maken maar is dat ook zo? is dit echt opmaat. Neemt hij bv ook verschillende soorten bomen etc mee?

Zit namelijk te twijfelen tussen een Hulsebos en AB, iemand ervaringen met beide merken? kwa liggen voor het paard (is voor mij het belangrijkste) en voor de ruiter?

Tja, tis ook een beetje afhankelijk van wat je definitie van 'op maat'. Meeste zadelmakers zoeken de goede maat fabriekszadel en passen dat aan met wat vulling hier en daar.

Zowel HB als Arno werken op dezelfde manier (hij heeft het ergens geleerd). Er wordt inderdaad een rubbertje langs de schoft van je paard gelegd. In de breedte en over de ruggegraat. Dat is de basis van de boom en is dus bij elk zadel anders. Daarna wordt het zadel opgebouwd zoals jij hem wil hebben. Je hebt 'keuze' uit 3 zit mogelijkheden dmv de 3 standaard modellen. Maar elk dingetje is aan te passen.

Zowel HB als AB zijn kwalitatief goede zadels, die eigenlijk vergelijkbaar zijn (er zitten wel wat techniekverschillen in).
M.i. kies je met een op maat gemaakt zadel ook voor een bedrijf erachter. HB is wat bekender, ouder en zit een heel bedrijf achter. AB is een eenmanszaak met wat hulp van familieleden. Allebei heeft z'n voor en na. Persoonlijk ken ik Arno nog uit zijn HB tijd en was hij (bij mij) de enige met wie ik het gevoel kreeg dat hij het snapte. Bij HB varieert het personeelsbestand nogal eens wat weinig consistentie geeft.

Mijn HB zadel zat lekker en ik dacht die nooit meer op te geven. Mijn gedachte veranderde direct nadat ik plaats genomen had in een proefzadel van Arno. Ben m'n HB nog net niet gelijk naar de vuilnisbak gaan brengen :-)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:59

Ik denk ook dat er weinig verschil is, eigenlijk net als bovenstaande post.
Ik heb ook nog een HB zadel en die bevalt me ook nog altijd prima.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:02

Weet je...ik lees juist over HB veel positieve verhalen maar ook veel slechte...en dat lees ik bij AB dus weer niet (staan ook geen 2de hands zadels van op marktplaats..terwijl marktplaats vol staat met vrij nieuwe HB..). Daarnaast zit AB bij mij om de hoek (denk 15 km of nog minder van mij vandaan...)

Ik geef trouwens niets om bekendheid..wil alleen een GOED zadel voor paard heb een hele fijne 3 jarige merrie en dat wil ik zo houden. Ze heeft nu denk ik een zadel op wat niet goed past maw drukplekken (droge plekken aan weerszijden van de schoft en nu ook al een wondje bij het kussen..dus ik ga en durf niet meer te rijden..dus zat eraan te denken om AB te laten komen voor zijn eerlijke advies. Maar dan zit ik weer met het feit hoe graag willen ze verkopen, ik ben opzoek naar eerlijk advies over het hoe en wat van mijn oude zadel en niet iemand die mij een zadel aansmeert (wat ik bij iedere ruitershop wel het idee heb......) is er een nieuw zadel nodig dan is dat geen probleem (naja wel voor mijn spaarrekening...helaas) maar wil ook geen paard met een kapotte rug

Zitten er eigenlijk nog extra kosten verbonden als hij iedere x terug komt (want ik lees regelmatig..Arno komt weer even langs om te kijken en eventueel wat bij te vullen bij mijn nieuwe zadel)....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:07

De eerste keer opvullen is gratis, daarna moet je gewoon betalen.
Als je Hulsebos laat komen, dan zou ik wel om Jan vragen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:11

Als je een nieuw zadel bij hem koopt komt hij daarna nog 1x langs om hem aan te passen, dat hoort bij je aankoopprijs :)
Daarna zijn het wel je eigen kosten.

Arno smeert je naar mijn ervaring geen zadel aan. Hij heeft alleen bij mijn vorige zadel gezegd; "Hier kun je nu nog 2 maanden mee vooruit, zonder je paard kapot te rijden." De keuze wat ik daarna zou doen was aan mij zelf. Hij was zelfs nog lichtelijk verbaasd toen ik na een paar weken belde dat ik een zadel van hem wilde :')

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:12

En over de slechte verhalen, die heb je ook over Arno, die heb je over iedereen wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:15

Hij heeft bij mij eerst gekeken naar oude zadel, of hij die zo kon verbouwen dat hij weer zou passen. Dat kon niet en we hebben keurig uitgelegd gekregen waarom niet. Ons AB zadel ligt super en paard loopt er super onder.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:31

Ik sta vanmiddag ook een bezoek te wachten van AB. :D Had ook best snel een afspraak. Kreeg `m telefonisch niet te pakken en heb een mail gestuurd. Dat was begin deze week.
Ik ben ook erg benieuwd wat eruit gaat komen want mijn paard heeft best wel lastige problemen.
Kissing spines onder het zadel (14de en 15de wervel) en op beide benen patella fixatie.
Beide problemen helaas aangeboren. Het heeft zijn goede en slechte periodes en kost me echt een klap met geld maar heb het graag voor Indy over. Met de aanschaf van dit zadel hoop ik ook weer een deel voor hem te verbeteren.
Ik heb ook andere zadels bekeken en van alles over gelezen met name wat nu het beste voor hem lijkt. Dan bleef ik toch steeds terug komen bij dit topic. Ook in overleg met de DA die Indy begeleid kreeg ik veel voors en tegens op andere merken omdat zij veel merken tegen komt in haar praktijk die ook weer voor de nodige problemen kunnen zorgen.
Tuurlijk zullen er ook mensen ontevreden zijn over AB maar dat hou je altijd.
Ik ben errug benieuwd en hoop zo! dat hij makkelijker gaat lopen. :j dan is AB voor mij _/-\o_
En ik ga helemaal met studiemiep mee, eerst goed voor het paard, dan voor mij en de kosten kan ik altijd weer voor werken.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:36

Ik moet zeggen heb natuurlijk het hele topic gelezen, ik lees veel positiefs en dat ook de service op een goed niveau ligt. Maar goed mijn paard moet eerst herstellen en daarna kan hij pas komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:47

Zijn er hier ook mensen die een springzadel van 'm hebben?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:50

Is die Kieffer niet goed meer? >;) :P
Ik heb er nog maar eentje gehoord van een springzadel geloof ik, de meeste klanten van hem zijn dressuurmiepen geloof ik :))

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:50

Ik ben nog steeds enorm tevreden met mijn zadel maar hij kraakt wel snel vind ik... ben ik ook niet zo'n enorme poetser, misschien is dat het....
Na hoeveel tijd hebben jullie Arno weer laten komen voor opvullen, ik heb het zadel nu een jaar denk ik...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:51

Hier kraakt hij ook enorm... Das wel jammer, maar goed, als dat het enige is.

Bij mij kwam hij na 4 weken weer opvullen :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:52

Hier na 6 maanden maar het was niet nodig.

En ik hoop dat ik snel wat hoor voor die andere en dan mag hij de AB nog eens bekijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:54

Hahaha ik doe al een tijdje langer met die Kieffer dan het eigenlijk bedoeld was :') Heb een zadel nodig met wat meer steun voor mijn rodeo rotbok :=

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:56

Haha! Die Kieffer zit wel heerlijk <3 maar om er een rodeo stier mee uit te zitten, das wel knap! :D

Mijn zadel moest na 3 maanden zei hij nadrukkelijk :)

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:15

MyWishMax schreef:
Hier kraakt hij ook enorm... Das wel jammer, maar goed, als dat het enige is.

Bij mij kwam hij na 4 weken weer opvullen :o

Ja die eerst keer opvullen heb ik ook gedaan maar daarna weer bedoelde ik :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:15

Oh :+ Ehh, dat weet ik nog niet, zover ben ik nog niet ;)

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:46

Nou ja voorlopig ligt tie ook gewoon nog goed hoor, zal m weer eens een vetje geven van t weekend :D

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 11:55

Natuurlijk wil hij graag verkopen, maar hij weet ook wel dat als hij nu een eerlijk advies geeft dat dat veel klantvriendelijker is.

Ik moest voor mijn merrie zowat smeken of ik een nieuwe mocht kopen (ze is 20) want hij vond het een hele investering voor een ouder paard. :-) Maar goed een demomodel past gewoon niet goed genoeg en 2ehands werd moeilijk gezien haar pasvorm en mijn eisen ;-)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:07

Als ik alles goed begrijp zijn er dus een aantal standaardmodellen die aanpasbaar zijn? Ik wil namelijk (toekomstplannen) een zadel met vlakke zit, geen wrong en geen keilkussens en het allerliefst dat ook nog kunnen proberen. Ben bang dat dat lastig wordt als ik jullie zadels allemaal zie.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:13

Vlakke zit en geen wrong kan je wel bij elkaar proberen, maar keilkussens weet ik niet?

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:29

2005 schreef:
Als ik alles goed begrijp zijn er dus een aantal standaardmodellen die aanpasbaar zijn? Ik wil namelijk (toekomstplannen) een zadel met vlakke zit, geen wrong en geen keilkussens en het allerliefst dat ook nog kunnen proberen. Ben bang dat dat lastig wordt als ik jullie zadels allemaal zie.

Hij heeft de standaard modellen min of meer omdat dat de veelgemaakte keuzes zijn (met name de diepe zit en de dikke wrongen). Maar zelf heb ik een San Dressage (platte zit) met amper wrong. Wat is je motivatie om het keilkussen weg te laten ? En welk deel versta je er onder.

Arno is vrij makkelijk "u vraagt, wij draaien" maar proefrijden op jouw exacte aanpassingen is natuurlijk altijd moeilijk. Aangezien het persoonlijke aanpassingen zijn.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:40

Ik zou graag een zadel zonder keilkussens willen (dus het achterste gedeelte omhoog lopend, als een Frans kussen). Vaak zijn keilkussens te lang of te dik waardoor het zadel juist naar voren schuift. Op zich valt het met mijn huidige zadel wel mee, alleen ik ben nogal precies en hoop dat zonder keil de oplossing is. Het is mij ook al vaker geadviseerd, dus vandaar dat ik het nou wel eens graag wil proberen. Heb ook een oude stubben zonder keil die vrij goed ligt achter, alleen als ze met dit tempo door spieren blijft ontwikkelen past die over een maand niet meer :D . Het zijn wel allemaal toekomstplannen nog, met mijn huidige zadel loopt ze nog prima, nergens last van haar rug. Maar toch, misschien kan het nog beter haha.
Dit zadel zou speciaal voor mijn type paard zijn gemaakt, ook weer zonder keil, alleen deze ligt nogal boven mijn budget (>3000):
http://www.albionsaddlemakers.co.uk/sad ... ima-1.html.