studiemiep schreef:vraagje, iedere zadelmaker etc beweerd altijd een zadel voor paard en ruiter opmaat te kunnen maken maar is dat ook zo? is dit echt opmaat. Neemt hij bv ook verschillende soorten bomen etc mee?
Zit namelijk te twijfelen tussen een Hulsebos en AB, iemand ervaringen met beide merken? kwa liggen voor het paard (is voor mij het belangrijkste) en voor de ruiter?
Tja, tis ook een beetje afhankelijk van wat je definitie van 'op maat'. Meeste zadelmakers zoeken de goede maat fabriekszadel en passen dat aan met wat vulling hier en daar.
Zowel HB als Arno werken op dezelfde manier (hij heeft het ergens geleerd). Er wordt inderdaad een rubbertje langs de schoft van je paard gelegd. In de breedte en over de ruggegraat. Dat is de basis van de boom en is dus bij elk zadel anders. Daarna wordt het zadel opgebouwd zoals jij hem wil hebben. Je hebt 'keuze' uit 3 zit mogelijkheden dmv de 3 standaard modellen. Maar elk dingetje is aan te passen.
Zowel HB als AB zijn kwalitatief goede zadels, die eigenlijk vergelijkbaar zijn (er zitten wel wat techniekverschillen in).
M.i. kies je met een op maat gemaakt zadel ook voor een bedrijf erachter. HB is wat bekender, ouder en zit een heel bedrijf achter. AB is een eenmanszaak met wat hulp van familieleden. Allebei heeft z'n voor en na. Persoonlijk ken ik Arno nog uit zijn HB tijd en was hij (bij mij) de enige met wie ik het gevoel kreeg dat hij het snapte. Bij HB varieert het personeelsbestand nogal eens wat weinig consistentie geeft.
Mijn HB zadel zat lekker en ik dacht die nooit meer op te geven. Mijn gedachte veranderde direct nadat ik plaats genomen had in een proefzadel van Arno. Ben m'n HB nog net niet gelijk naar de vuilnisbak gaan brengen