[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:09

mirijam schreef:
Op sommige foto's van gebruikte drytex zadels zitten de gaten erin :+

Ligt dat ook niet aan welke beugelriemen je gebruikt?

Anoniem

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:14

Gemiddeld 4x per week gebruiken. ook lange ritten van uurtje of 4.

maar ik doe het maar niet, houd het wel op leer.
die maar tweedehands zoeken als t bevalt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 12:15

Dat is echt heel erg wisselend, we hebben een keer of 3 een zadel gehad waar binnen no-time en niet bijzonder intensief gebruik de gaten in stonden, maar het stikt ook van de mensen die de zadels wel echt intensief gebruiken en geen enkele last vaan deze slijtage hebben...het zal dus echt afhankelijk zijn van de omstandigheden waardoor bij de ene combinatie veel meer schuring plaatsvindt dan bij de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:22

Gok neem ik toch maar niet(even vanuit gaand dat t een barefoot wordt..)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:01

Moet zeggen dat ik met de Cheyenne drytex die ik nu heb nergens last van heb hij is alleen een beetje vies en moet er eigenlijk een doekje overheen halen.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:29

Hier gaat helaas de Barefoot Madrid eruit ;(

Laatst heb ik een zadelpasconsult gehad en dachten we dat andere inlages de oplossing waren voor het naar voren kiepen van het zadel. Maar nadat ik nu weer drie weken wat intensiever heb gereden (drie keer per week) begint mijn merrie weer lastig te worden met zadelen. Ze rent het liefst weg als ik met het zadel aan kom zetten terwijl ze dit niet met het vzh zadel doet dat ik hier nog heb liggen.. Dus helaas, mijn merrie geeft duidelijk aan het zadel niet fijn te vinden ;(
(Het buikige en het overbouwde van haar zal hier voornamelijk ook wel mee te maken hebben. Straks in Mei staat ze weer op 'dieet'. Maar het buikige zal ze altijd wel wat houden, helemaal in de winter. En om nu een zadel voor alleen de zomermaanden aan te houden.. dus helaas -O- ).

Merrie met zadel afgelopen week
Afbeelding

Dus nu op zoek naar wat anders. Ik blijf nog steeds benieuwd naar de Hidalgo maar dat ga ik zonder pasconsult ook niet uit proberen. Maar even zien wat we gaan doen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 17:04

jee wat jammer van je mooie zadel ! :(:)

ik ben er vrij zeker van dat die punten in mijn pluizebol haar lijf zouden prikken bij het bewegen (klein kort gedrongen monstertje :D ), maar ik vind het een prachtig zadel.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 14:00

Ik heb even een vraagje. Ik ga vanavond een 2de hands boomloos zadel ophalen om te passen.
Maar er zit geen pad bij, kan ik er om te passen even een gewoon dekje onder doen?
Mijn paardje is al even niet gereden, dus ik zal er max 10 minuutjes opzitten om te kijken en voelen hoe hij zit.

Dan nog een vraagje. Het is de bedoeling om mn paard met dit zadel door te rijden en als ze beter onder het zadel loopt wil ik graag een barefoot, het liefst de barydale of anders een dressuur model. Kan ik dan nu al een pad kopen die straks onder mijn toekomstige zadel zal passen? Of verschillen die pasvormen enorm?
Dit zadel is zo'n standaard model zeg maar.
En het is de bedoeling om van de zomer voor een nieuw zadel te gaan.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:08

Er zit best wel verschil in de vormen van verschillende boomloze zadels. Van de Barefoot alleen al is het dekje van de Cheyenne heel anders als dat van de Barrydale. Maar er zijn nog veel meer merken en vormen zadels ;)
Ik zou dus kijken of je een tweedehands dekje op de kop kunt tikken voor dit zadel want je hebt grote kans dat het niet gaat passen met het zadel wat je in de toekomst wil gaan kopen.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:18

Ahh heb ik net geld overgemaakt voor een BF Atlanta (hier via bokt te koop) staat en een Cherokee op zeelandnet bij ons om de hoek zowat :-(

Zul je altijd zien! Ik kijk echt al weken verdorie.
Die Cherokee was trouwens zonder VPS en wilde eigenlijk met, maar hij zag er uit als nieuw en was 300 euro in totaal..... :(:)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:31

Balen mirijam! Je zou de verkoper kunnen vragen om het geld terug te storten? Of allebei de zadels overnemen en de atlanta weer verkopen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:43

Heb wat nagedacht en vandaag de haflinger geobserveerd. Zijn rug is echtbtafelmodel.
Ik denk dat de pads (dat bontje en die met de heavy dutty inlages) niet goed genoeg zijn voor zijn brede rug.
Lijkt me dat hij een zadel moet hebben met een extra brede kamer. Dus niet alleen brede schoftvrijheid maar ook brede ruggengraat vrijheid.

Daarom denk ik dat de pads met inlages nog steeds te hard op het gebied vlak naast de ruggengraat drukt.
Dit is het Norton zadel met het bontje met inlages.

Afbeelding

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:48

Als ik zo je zadel zie, gaat geen enkel pad daar bij helpen :o

Er zijn geen pads met nog bredere ruggengraat vrijheid. Dan zouden de inlages bijna op de buik van je pony liggen :D jouw pony lijkt qua model op de mijne, en met een degelijke barefoot heb ik nergens last van :o

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:50

Om eerlijk te zijn vind ik de Norton echt lijken op een soort pannenkoek. Zo plat ligt het op de rug.

Ik zal als ik jou was echt voor een ander zadel gaan, niet met pads zitten klooien. Een barefoot heeft prima zadels die ook niet duur zijn en zo zijn er nog veel meer ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:51

Het zadel lijkt nu ook aan de achterkant in het midden los te staan van de rug.

Je had dit zadel toch om te testen? Ik zou hem terugbrengen voor het niet meer kan. Zonde van je geld!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:51

Nuja hij is altijd wel een moeilijk beest geweest met rijden. Altijd protesteren, bokken, stilstaan en met de voorbeen schrapen. Laatste keer liet hij zich vallen om mij van zich af te krijgen.
Het was echt opzettelijk vallen, dat had de eigenaar namelijk gezien.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:53

Wat heeft dat met dit zadel te maken?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:56

Lijkt me alleen maar meer reden om een degelijk zadel te kopen toch?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:57

Ik snap ook niet wat dat met dit zadel te maken heeft!?In elk geval doet een paard vaak"moeilijk"om iets duidelijk te maken!

Wat betreft het zadel..Het is een waardeloos zadel,je kan beter een tweedehands barefoot kopen..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:58

Of gewoon stoppen met de haflinger. Ik denk namelijk eerder aan een blokkade maar is niet mijn paard en kan dus alleen voorstellen om een osteo te laten komen. Tanden zijn al nagekeken, en die waren werkelijk slecht.
Ik zeg ook niet dat het aan het zadel ligt. Want ook zonder zadel rijden leidt tot protest.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:04

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:11

Dat gedrag wijst op dat hij ergens pijn heeft. Laten vallen is iets wat n paard echt niet zomaar doet namelijk. Vind de norton ook niet mooi liggen, zou ook niet met een pad proberen op te lossen... Gaat ws niet lukken. Kijk voor een fijne 2e hands of als je ruggengraat vrijheid wilt bepalen een ghost bijvoorbeeld?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 19:40

MaricoGraphy schreef:
Of gewoon stoppen met de haflinger. Ik denk namelijk eerder aan een blokkade maar is niet mijn paard en kan dus alleen voorstellen om een osteo te laten komen. Tanden zijn al nagekeken, en die waren werkelijk slecht.
Ik zeg ook niet dat het aan het zadel ligt. Want ook zonder zadel rijden leidt tot protest.

Als je nu al ons goed bedoelde advies niet aan wilt nemen, waarom ben je dan nog in dit topic? Het ligt bij jou altijd aan het paard, nooit aan jezelf. Doe dat zadel nou gewoon niet, het is een flut ding. Spaar liever door voor iets anders. Aangezien je toch niet op de Haf kan rijden en je eigen paardje nog te jong is heb je genoeg tijd om te sparen lijkt me? :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:06

Ik vind het er ook uitzien als prut.
Dan beter nog een wat oudere barefoot met een goede pad, desnoods een oudere barefoot zonder vps...

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:57

Voor de liefhebbers heb ik voor een klant een Deuber en Partner Espaniola te koop, maat S1, pommel 2. Incl. barokke gouden beugels en beugelriemen (€700 vp)