voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_in_Balance

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:21

Aaah jeuj super!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:25

Ik doe ook heel weinig / niks meer aan mijn site hoor , de nieuwe zou als het goed is 1 januari online moeten zijn en daar zit ik voor te buffelen om die op tijd klaar te krijgen...nuttiger om daar mijn tijd in te steken dan in de oude website ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:26

pmarena schreef:
Ik doe ook heel weinig / niks meer aan mijn site hoor , de nieuwe zou als het goed is 1 januari online moeten zijn en daar zit ik voor te buffelen om die op tijd klaar te krijgen...nuttiger om daar mijn tijd in te steken dan in de oude website ;)

Wij zijn benieuwd :-).

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:48

Ik zie op de site dat de lexinton ook in langer zweetblad formaat is, is dat ook in nl te leveren? Heeft iemand hier een lexinton?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:51

Dat zie je eigenlijk verkeerd : hij is ook in een smaller / korter zweetblad leverbaar :P

De standaard versie zoals die is geïntroduceerd is vrij lomp. Daarom is er een meer chique versie gemaakt.
Ik heb besloten om de chique versie op voorraad te houden , de lompe niet meer. Maar de lompe staat juist overal nog op de foto's.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 11:52

Kan je mij het verschil laten zien?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:24

@joenohoe, fijn dat he t goed voor je uitpakt. ben benieuwd naar de volgende foto's en ervaringen.

eventjes gehobbelt op het cashel zadeltje, volgensmij gaan we er nog veel plezier aan beleven :D

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:48

pmarena schreef:
Even wat vragen langs :)

Over de verplaatsbare beugelophanging : De Lexington heeft het al van begin af aan en dat ging prima maar sinds alle Barefoots de verplaatsbare beugelophanging hebben , is gebleken dat dit niet bij alle zadels goed uitpakt. De Lexington heeft een dikker VPS systeem en een dikke zitting. De andere modellen hebben dit niet en nu blijkt dat sommige zadels door de bredere klittenbandstrook op de bovenkant wat teveel in een punt geknepen worden over de hele lengte van het zadel , de ronding voor de schoft loopt dan te ver door onder de zitting , de rest van het zadel gaat in diezelfde vorm staan. Dat kan het gevoel van een verdikking onder het zadel geven. Blijkbaar gebeurde dat bij de Lexington nooit door de andere opbouw :)
Dit geheel wordt wel soepel na een aantal uren rijden maar de zadels die dit hebben zitten zo vervelend dat het echt zeer ongemakkelijk zit en zelfs pijn doet bij de ruiters :=

Een ander punt dat speelt is dat de losse beugelophanging een vrij dikke nylon strook heeft zitten tussen de beide ophangringen. Bij de Lexington gaf dit geen enkel probleem doordat de zitting wat dikker gevuld is. Bij de wat dunnere zittingen zoals de DryTexjes vooral , kan het echter gebeuren dat gevoelige ruiters toch die verdikking door de zitting heen voelen en dat is natuurlijk irritant.

Dan is er verder nog de mogelijkheid dat de beugelophanging een beetje onhandig op het zadel geplakt is waardoor deze een ribbeltje geeft , dat is dus het simpelst op te lossen : even met beleid de ophanging er netjes super vlak op kleven :P

Al met al is het dus zo dat wanneer mensen een storende verhoging voelen onder hun zitting , ze eerst even moeten kijken wat het probleem nu precies is :)

Eerst even de beugelophanging goed glad er op plakken, en dan kan het al weg zijn.

Is dit niet het geval , dan even beoordelen of het de beugelophanging zelf is , wordt het materiaal / stripje tussen de ophangringen als storend ervaren ? (je kunt eventueel eens zonder die ophanging rijden om te beoordelen of het vervelende gevoel dan weg is).

Is het echt het zadel zelf , dus de bovenkant van het zadel die onder de seatsaver ligt , zie je dat de punt voor de schoft te ver doorloopt in de zitting ? Je kunt nog even het materiaal daar goed los maken (bvb. pommel er uit halen en een paar keer goed heen en weer bewegen , de punt naar beneden duwen zeg maar) zodat het snel soepel wordt en je het er niet uit hoeft te rijden , wat natuurlijk veel langer duurt :=

Is dat allemaal niet de oplossing dan kunnen we het zadel (of de beugelophanging) omruilen en krijg je een nieuwe. De zadels worden nu namelijk alweer aangepast geleverd: er is een extra brede strook klittenband over de hele lengte van de zitting gelegd en er zijn inwendig ook wat aanpassingen gedaan zodat de zitting gewoon netjes vlak blijft en niet ingereden hoeft te worden om weer vlak te worden. De beugelophanging is dunner / vlakker gemaakt en de seatsavers zijn iets dikker gemaakt. Door een dikkere seatsaver krijg je wel een iets ondieper zitgevoel dus daar moet je wel rekening mee houden als je je zadel om zou willen ruilen.

In principe is het natuurlijk het makkelijkst om je huidige zadel even goed te bekijken , dan heb je ook geen gedoe met inruilen en een nieuw zadel dat ineens tegenvalt , als het huidige zadel verder gewoon goed bevalt :)

Een beetje laat antwoord, maar beter laat dan nooit! ;)

Ik heb inderdaad eens wat geexperimenteerd met de beugelophanging, seatsaver en vooral ook gewoon kilometers gemaakt. Zodra ik nu ga zitten, voel ik de stijgbeugelophanging nog wel, maar heb er niet echt veel last van. Ik heb wel contact gehad met de verkoper van dit zadel en zij zou even kijken naar een dunnere ophanging. Dat lijkt me wel prettig!

Het is denk ik gewoon een kwestie van rijden en zorgen dat het zadel soepel wordt. Ik zou de verstelbare beugelhanging overigens ook niet willen missen, want nu zit ik met mn benen tenminste recht onder mijn zwaartepunt en dat alleen al rijdt zoveel fijner. Verder heb ik nog altijd heel veel plezier van mijn zadel. Ik heb een gemakkelijk bewegend paard onder me en mijn rugklachten zijn zoveel minder dan voorheen. Ik ben er blij mee!

Ik heb nog wel een vraagje over pads en inlages, daar word ik namelijk echt niet wijs uit. Ik heb nu een zadelvormige grandeur pad met standaard inlages. Nu zag ik ook dat je inlages hebt van neopreen, vilt, dubbel, enkel, zacht en stevig. Maar wat is nu goed in welke situatie? En na hoeveel tijd moeten ze worden vervangen?

En dan de pads. Ik zou graag een keer overgaan op een vierkante pad met een leuk kleurtje. Nu zag ik dat je die hebt van grandeur, maar las ook iets over high tech, haf en budget pads. Wat zijn de verschillen?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:16

Weet iemand welke inlages er in een standaard Grandeur pad zitten (model London) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:16

minikatje schreef:
@joenohoe, fijn dat he t goed voor je uitpakt. ben benieuwd naar de volgende foto's en ervaringen.

eventjes gehobbelt op het cashel zadeltje, volgensmij gaan we er nog veel plezier aan beleven :D

Vind het ook fijn hoor... Twijfelde eerst nog wel moet ik zeggen, hoe fijn de Barrydale ook zat. Daarom heb ik vanmorgen nog even op mijn Heather Moffett gereden. Ik zat zelf echt heerlijk, maar het lukte me niet mijn paard zo aan de praat te krijgen als met de Barrydale. Toen heb ik definitief de knoop doorgehakt en de Barrydale maat 1 bruin komt naar me toe aankomende week. Is wel dubbel, omdat ik toen zo supergelukkig was met de HM en eigenlijk nog steeds wel, maar ik heb 1 paard en een jaarling en wat moet ik met 2 zadels ? En dat is nog afgezien van de financien. Tsja, het leven bestaat uit keuzes maken :-). Dan kun je beter een zadeltje hebben als de Cashel, dat kost tenminste niet de wereld. En de Barrydale gaat ook op de jaarling passen over een paar jaar, die is nog korter in de rug als Rhea dus dat gaat helemaal goed komen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 09:47

Geeft een mooie impressie van het zadel joenohoe! Best moeilijk om te kiezen tussen twee zadels maar als je paard beter loopt onder de Barefoot en hij is voor jou ook fijn, dan kan ik me voorstellen dat je daar voor gaat! :)

Ik heb zondag de Barefoot London opgehaald, nog zo goed als nieuw! Gisteravond voor het eerst mee gereden. Wat moet dat weer wennen! :x Dacht dat ik na het testzadel er zo mee weg reed maar dat is toch niet helemaal waar, haha. Hij is nog behoorlijk stug doordat 'ie nog zo nieuw is dus dat zit wel even vreemd! Volgende keer dat ik ga rijden maar even andere kniewrongen er onder, dan zit het vast ook weer beter.

Ik had er trouwens normale beugelriemen + beugels aanhangen en met de gesp omhoog. Heb ik eigenlijk helemaal geen last van gehad.. Maar is het nu ook zo dat dat voor de drukverdeling wel uit maakt of niet?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:32

Gisteren het zadeldekje voor mijn Barrydale afgemaakt. Op zich ben ik tevreden over het resultaat alleen is het dekje eigenlijk iets te kort, terwijl dit wel een full is. Ook is dit een veelzijdigheidsmodel terwijl een dressuurmodel mooier zou staan. Maar voor nu doe ik het er mee, want heb geen andere dekjes.
Het heeft me denk ik een uur of 4 gekost om dit te maken. Nu zou het wel iets sneller kunnen omdat ik nu weet hoe het moet. Als ik een beetje redelijke stof kan vinden, wellicht dat ik dan nog eens probeer helemaal zelf een dekje te maken. Ondanks dat ik geen held achter de naaimachine ben, was dit niet echt heel erg moeilijk.

Afbeelding

De hoogte van mijn dekje is 47 cm terwijl een centimeter of 8 langer beter onder het zadel zou passen.

Afbeelding
Aan de binnenkant klitteband genaaid om de "zak" dicht te kunnen doen.

Afbeelding
De zakken heb ik gemaakt van oude handdoeken

Afbeelding
Heel charmant in twee kleuren, maar in principe zie je er op het paard niets van. Hier heb ik de inlages er in zitten. Ik kan ze er redelijk makkelijk in en uit doen. Alleen zouden er geen dubbele inlages in passen denk ik.

Afbeelding
En onder het zadel.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:38

Wow... dat hoor ik voor het eerst, dat de Lexington ook met kortere zweetbladen te krijgen is.
Dat was mijn grootste struikelblok om de Lexington niet te kopen...
Ik ben benieuwd naar lengtes inderdaad!
Ik heb toen de 'lompe' getest.

Fijn dat je er weer bent JNH!
Idd, broekmaatje 42 door buik, klein kontje, stevige bovenbenen, gemiddelde kuiten.
Mooie vergelijking!

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:40

Iemand die mij eventueel per mail een duidelijke foto van de boven en onderkant van een Barefoot dekje kan sturen?
Ga denk ik toch maar aan een home made dekje voor de Barrydale beginnen. Heb het andere dekje vandaag met zadel even op mijn pony gelegd, maar het is eigenlijk geen kijk :')
Voor nu kan het op zich prima, ik rijd haar toch nog niet, maar wil toch alvast nadenken hoe ik een volledig dekje wil gaan maken.
Een paar bladzijden terug stond er wel een link naar een uitleg om zelf een dekje te maken, maar vind de foto's niet heel erg duidelijk en sommige dingen zou ik toch anders doen. Een antislip matje gebruiken op de rug van het paard lijkt mij niet ideaal bijvoorbeeld en zo waren er nog wat dingetjes.

Dus als iemand een paar foto's zou willen maken, heel graag! :j
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 08-11-11 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:46

@Maaike_Indy, interessant! Zou je ook foto's willen plaatsen van op je paard en met jezelf erop?
Ben wel benieuwd naar op het op een paard valt (ivm bijv. joenohoe want daarbij bedekt de hele pad het zadel zeg maar). En met ruiter omdat ik heel nieuwsgierig ben naar mensen in de barrydale zoals joenohoe ook geplaatst heeft :D

Edit, je bent me net voor haha, ik zie dat mijn vraag heel blond is, never mind! :o?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:48

Is het niet een idee om een echte pad aan te schaffen? Ik vraag me af hoe handig het is om daarmee zelf te knutselen gezien de huidige pads speciaal ontworpen zijn voor de druk etc.?

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:00

@Joenohoe; al een ervaring rijker? :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:05

MssMaris schreef:
@Joenohoe; al een ervaring rijker? :o :D

Nope, zit af te tellen naar 4 uur, shame on me, zodat ik naar huis kan racen om te kijken of mijn Barrydale gearriveerd is. Vannacht bijna niet geslapen helpt ook niet mee, maar er komt me niet veel uit den vingertjes vandaag. Wel wat ik moest doen, maar zit nu te teutebollen op Bokt, foei.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:10

? Mijn antwoord is verdwenen. Nog maar een keertje.

Een speciaal pad aanschaffen heeft zeker ook mijn voorkeur, maar na de aanschaf van mijn zadel ben ik toch echt blut. Vandaar ook mijn experiment met mijn eigen dekje. Ik heb wel de speciale inlages die ook in de Barefoot dekjes zitten, dus de drukverdeling en de ruggegraat vrijheid zal niet heel veel anders zijn denk ik.

Een foto van mij op mijn pony kan wel, maar vraagt wel enige organisatie. Ze is nog niet beleerd, dus dan moet mijn man haar vasthouden en de stagiar een foto maken. Dus ik wil het wel proberen, maar ik beloof niets...

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:15

@joenohoe; ik stuiter met je mee!!

@maaike, nee joh als het lastig wordt niet doen hoor!

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:10

Heeft iemand hier toevallig zachte inlages bij de hand en wilt wat voor me opmeten? :D

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:57

VERAx schreef:
Heeft iemand hier toevallig zachte inlages bij de hand en wilt wat voor me opmeten? :D

Ik weet niet of ik de inlages heb die jij bedoelt, ik heb zwarte schuimachtige inlages. Niet heel hart, maar ook niet super zacht. Het is voor een zadel met VPS.

Als het degenen zijn die je bedoelt, welke maten wil je hebben?

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:00

Ja die! Ik zou graag dit willen weten:
Afbeelding
Dat het dus in een vierkante hoes past, dus steeds de breedste delen zegmaar.

Alvast hartstikke bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:25

De Barrydale is er...

Afbeelding

Morgenvroeg uitproberen of de maat 1 inderdaad beter voor mij is dan de maat 2, ik ben benieuwd... Joepie, op mijn verjaardag mag ik voor het eerst mijn nieuwe zadel gaan uitproberen, blijblijblij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-11 20:39, in het totaal 3 keer bewerkt

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:32

*\o/* daar ga je vast fotos van laten maken :D